Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ja. Spoor 1 & 2 worden al gebruikt door de Intercity. Spoor 3 door de stoptreinen naar Nijmegen en Maastricht. Het kan zonder een extra perron, maar dan moet je in Roermond rond :40 aankomen en rond :50 vertrekken. Dan krijg je op de stoptreinen slechte overstappen maar een overstap van ongeveer 5 minuten op de Intercity naar Heerlen/Eindhoven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Het station Maastricht-Noord is dan ook volstrekt onnodig geweest in mijn ogen. Het (hoofd)station is maar een half uur lopen daarvandaan. En het zijn nu niet heel erge hoogteverschillen ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Op zich is de locatie van het station nog wel enigszins te verklaren, als regionaal voorstadstation waarbij de goede aansluitingen een belangrijke factor konden zijn. Voor een deel van de stad is het namelijk wel dichter bij huis. Met dezelfde redenatie zouden veel stations in grote steden kunnen worden afgeschreven. Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?Staatslijn K schreef: ↑di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.Staatslijn K schreef: ↑di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
reisthijs schreef: ↑di 13 jul 2021, 19:16De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?Staatslijn K schreef: ↑di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
De stoptrein naar Heerlen rijdt 4 minuten voor de stoptrein naar Roermond, in Maastricht stoppen ze op hetzelfde spoor. Dan zit je op de minimale opvolgtijd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.
Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.
Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.
Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Al zouden die er wonen. Worden die dan niet door het redelijk fijnmazige Maastrichtse busnet opgevangen?waldo79 schreef: ↑di 13 jul 2021, 19:51Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.Staatslijn K schreef: ↑di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Nu is Europapark ook best te lopen vanaf Groningen HS, maar of het onnodig is?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Maar de bus heeft waarschijnlijk als voordeel dat deze naar de binnenstad gaat en de trein naar de "verkeerde" kant van de Maas.Falcon schreef: ↑wo 14 jul 2021, 07:19 De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.
Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.
Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
En als ik me niet vergis waren en zeker plannen voor een Maastricht-Noord dat iets zuidelijker gelegen was, tussen Nazareth en Limmel in. Maar Maastricht wilde persé een P+R halte bij de Beatrixhaven. Want werknemers van zo'n groot bedrijventerrein pakken dan echt meteen de trein...
En zoals gezegd de buslijn van de P+R stopt op de Markt, is ook vaak goed gevuld (met name als de garages in de stad ook vol staan) en het treinstation zelf valt daar gewoon tegen.
Verder heb ik het altijd raar gevonden ok met de trein langs Geulle te rijden zonder dat daar een station ligt. Het is maar een kleine verzameling dorpen daar, maar toch wel een lang atuk zonder station tussen Bunde en Beek-Elsloo. Verder heeft Arriva goed gesneden in de buslijnen in die regio, dus een station zou het ov weer bereikbaarder maken.
En zoals gezegd de buslijn van de P+R stopt op de Markt, is ook vaak goed gevuld (met name als de garages in de stad ook vol staan) en het treinstation zelf valt daar gewoon tegen.
Verder heb ik het altijd raar gevonden ok met de trein langs Geulle te rijden zonder dat daar een station ligt. Het is maar een kleine verzameling dorpen daar, maar toch wel een lang atuk zonder station tussen Bunde en Beek-Elsloo. Verder heeft Arriva goed gesneden in de buslijnen in die regio, dus een station zou het ov weer bereikbaarder maken.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Zo lang is dat stuk tussen Bunde en Beek-Elsloo toch niet? Het is maar 6 minuten per trein. Er zijn veel plekken in Nederland waar de afstand tussen stations groter is.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een station in Geulle is geografisch ook niet inpasbaar en economisch niet haalbaar. Het vrij bochtige spoor ligt aldaar tegen de helling aan en meters boven een deel van het dorp dat in totaal krap 3000 inwoners telt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een station in die hoek lijkt mij prima inpasbaar, zowel infrastructureel als in de dienstregeling. Het zou een flinke economische impuls geven aan het toeristische dorpje, waar nu de bus direct na de avondspits op het Marktplein wordt geparkeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Met Bunde, Maastricht Noord en Meerssen in de omgeving?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nieuwe stations ideeën
Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind
oja het een kaart van 2018/2019
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind
oja het een kaart van 2018/2019
Re: Nieuwe stations ideeën
Waarom?
Re: Nieuwe stations ideeën
Amsterdam Spaklerweg.
Ik zie dat treinstation liever morgen dan overmorgen geopend worden.
Vandaag is het voor mij niet nuttig meer.
Ik zie dat treinstation liever morgen dan overmorgen geopend worden.
Vandaag is het voor mij niet nuttig meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe stations ideeën
En waarom juist op die plaatsen, isaacp?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik zie een aantal twijfelachtige weilandstations (Breda HSL II bijvoorbeeld), maar ook wat stations die echt nuttig zouden kunnen zijn ter ontsluiting van bepaalde gebieden (Maartensdijk, ter behoeve van het schrappen van de busdienst daarheen; en Nieuwebrug, waar de dorpskern aan het groeien is). Maar een kaartje maken en zeggen: 'dit wil ik' werkt niet heel duidelijk, een uitleg per station over nut en noodzaak werkt gewoon makkelijker.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Als ik kijk naar Amsterdam:
Waarom moeten die stations worden geopend? De spoorlijn kruist de Wibautstraat pas waar het perron van Amstel al begint. Spaklerweg is één metrohalte van Amstel af en levert dus voor iedereen tijdverlies op zonder iets fatsoenlijks terug te winnen.
Waarom moeten die stations worden geopend? De spoorlijn kruist de Wibautstraat pas waar het perron van Amstel al begint. Spaklerweg is één metrohalte van Amstel af en levert dus voor iedereen tijdverlies op zonder iets fatsoenlijks terug te winnen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nieuwe stations ideeën
Station 1 is Muiderberg op de Flevolijn na station Almere Poortisaacp schreef: ↑ma 11 jul 2022, 21:46 Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind
oja het een kaart van 2018/2019
- Spoiler: show
dat station moet bij de Afrit Muiderberg komen bij de A6
Waarom: reden is omdat de bus afgeschaft word en er minder CO2 komt en ook makelijker voor berijkbaar voor Amsterdam
Station Zevenhuizen ligt langs de spoorlijn tussen Gouda en Den Haag Centraal en waarom moet daar een station komen is omdat de bereikbaarheid in de gemeente Zuidplas beterwordt en makelijker naar gouda.
Station Moordrecht de Middelweg ligt langs de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal waarom moet daar een station komen. De bereikbaar heid rond Mooerdrecht is ook best slecht en daarom moet er een bus van het dorp naar station Moordrecht de Middelweg komen.
Station Papekop ligt langs de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal waarom moet daar een station komen. Het gehucht moet ook beter bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer.
Station Breda HSL I/II ligt langs de HSL Zuid. Waarom moet daar een station komen is dat de Thalys een stop kan maken en dat je vanuit Parijs sneller in Breda bent en viceversa en dan kan de ICDirect zonder de HSL af tegaan omkeren en een Sprinter van Breda HSL naar Breda pendelen.
Station Borne Burenweg of Station Borne Juliënplein ligt langs de spoorlijn Almelo en Salzbergen. Waarom moet daar een station komen dat is om de bekende treinvlogger Juliën sneller naar huis te brengen.
Ik heb ze niet allemaal gedaan wel een beschrijving gedaan wat voor een functie de stations kunnen hebben.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Even een korte reactie voor wat het waard is:
Muiderberg: station is niet haalbaar vanwege de capaciteit op de Flevolijn. Maar er rijdt een HOV-busbaan pal langs Muiderberg (lijn 322-323), alleen zijn ze vergeten om daaraan een halte te maken.
Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.
Moordrecht, Papekop: de kernen Moordrecht en Oudewater liggen te ver van het spoor vandaan om een station kansrijk te maken. Wanneer de gemeente Zuidplas haar 5e kern rond de Middelweg (tussen Moordrecht-dorp en de spoorlijn) zou aanleggen, zou dit station wel kansrijk zijn.
Breda HSL: klinkt inderdaad minder slecht dan die huidige constructie met een kopmakende Benelux-IC in Breda.
Borne Piekenshoef: voor 1 april ben je ruim 3 maanden te laat
Muiderberg: station is niet haalbaar vanwege de capaciteit op de Flevolijn. Maar er rijdt een HOV-busbaan pal langs Muiderberg (lijn 322-323), alleen zijn ze vergeten om daaraan een halte te maken.
Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.
Moordrecht, Papekop: de kernen Moordrecht en Oudewater liggen te ver van het spoor vandaan om een station kansrijk te maken. Wanneer de gemeente Zuidplas haar 5e kern rond de Middelweg (tussen Moordrecht-dorp en de spoorlijn) zou aanleggen, zou dit station wel kansrijk zijn.
Breda HSL: klinkt inderdaad minder slecht dan die huidige constructie met een kopmakende Benelux-IC in Breda.
Borne Piekenshoef: voor 1 april ben je ruim 3 maanden te laat
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Papekop: gaat consequenties hebben voor de inpassing van de treinenloop op dit drukke dubbelsporig baanvak. Extra spoor dringend noodzakelijk, kern ligt wel mooi aan het spoor - maar is tevens erg klein.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten