Dienstregeling 2022
Re: Dienstregeling 2022
Ik zie geen ander nummer voor de treindienst Tilburg Universiteit - Eindhoven Centraal in het lijstje, dus ik neem aan dat de extra sprinter Rotterdam - Dordrecht de 15100 wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
De 5200 en 6400 vormen in de huidige dienstregeling (2021) in feite een doorgaande verbinding. Vanaf 2022 gaat het hele traject van Tilburg tot Weert onder nummer 6400 gereden worden. Nummer 5200 komt dan vrij voor de 5e en 6e sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. In september worden deze extra ritten alvast beproefd op woensdag (onder voorbehoud). De 5200 is dan nog niet vrij en dus is de 15100 tijdelijk in gebruik. Daarnaast worden enkele exotische ritten van een ander nummer voorzien. Denk aan de huidige 14000 die enkele ritten als sprinter heeft tussen Utrecht en Rotterdam zeer vroeg in de ochtend (als een soort variant op de 4000).
Re: Dienstregeling 2022
Jammer.
Wel raar dat er straks doordeweeks 6x/uur een Sprinter rijdt en in het weekend maar 2x/uur. Zeker op zaterdag zou 4x/uur wenselijk zijn.
Wel raar dat er straks doordeweeks 6x/uur een Sprinter rijdt en in het weekend maar 2x/uur. Zeker op zaterdag zou 4x/uur wenselijk zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2022
Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2022
Maar meer OV mogelijkheden kan ook meer vraag opleveren
Re: Dienstregeling 2022
Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
In de sprinters is het acceptabel om te staan.
Re: Dienstregeling 2022
Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan.
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.
Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100. Daarmee wordt in Dordrecht een goede aansluiting gegeven op de 2200 naar Vlissingen en in Rotterdam Centraal een officiële aansluiting op de (altijd rijdende) 500 / 600 naar Utrecht en een goede aansluiting op de 4000 naar Woerden en Amsterdam Bijlmer.
De overstap op de 2200 richting Amsterdam Centraal verdwijnt inderdaad, maar daar staat een overstap op de (bijna altijd rijdende) 2400 / 3700 tegenover.
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.
Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100. Daarmee wordt in Dordrecht een goede aansluiting gegeven op de 2200 naar Vlissingen en in Rotterdam Centraal een officiële aansluiting op de (altijd rijdende) 500 / 600 naar Utrecht en een goede aansluiting op de 4000 naar Woerden en Amsterdam Bijlmer.
De overstap op de 2200 richting Amsterdam Centraal verdwijnt inderdaad, maar daar staat een overstap op de (bijna altijd rijdende) 2400 / 3700 tegenover.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Donateur
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Dienstregeling 2022
Acceptabel in de spits als er al frequent met veel meters trein gereden wordt, niet als er 2 keer per uur met losse stellen gereden wordt.
Aan de andere kant, mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij? Daar kun je de oorzaak van het probleem ook zien.
Aan de andere kant, mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij? Daar kun je de oorzaak van het probleem ook zien.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Dienstregeling 2022
De 5100 ligt in Dordrecht in een knoop met de 5900, 6600 en 7200. Daarom rijdt die serie 's avonds en in het weekend.Meltrain schreef: ↑do 15 jul 2021, 22:19 Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan.
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.
Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100.
Edit: en natuurlijk vanwege de cross-platform overstap met de 2200 in Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
Tja, dat zijn keuzes, Persoonlijk denk ik dat mijn voorstel voor meer reizigers voordelen heeft (al is de overstap op de 6600 wel erg handig), maar ik ben benieuwd wat belangrijker is.
Ja, die wordt dan natuurlijk vervangen door een cross-platform overstap met de 2400 of 3700. Dat is hetzelfde.
(En op de zeldzame tijden dat laatstgenoemde series niet rijden, is de wachttijd een kwartier. Dat is minder dan de 31 minuten overstap die er nu soms te Rotterdam Centraal zijn.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2022
Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Dat mag wel, het vervelende is alleen dat extra ritten inhuren bij NS vrij duur is.JordiBrabant schreef: ↑do 15 jul 2021, 22:24mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij?
Overigens zou volgens de concessie HRN de door NS geboden capaciteit moeten passen bij de vervoersvraag. Als er structureel onnodig te korte treinen worden ingezet voldoet NS dus eigenlijk niet aan de concessie-eisen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2022
Schijnt door de overkruising te komen te Gvc door de scheve ligging 20/10 tussen de 5000 en 5100, maar die patroontijden schijnen gehanteerd te blijven worden, ook nadat de 5200 verlengd wordt naar Gvc.Suus schreef: ↑do 15 jul 2021, 22:57 Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.
Re: Dienstregeling 2022
Qua capaciteit is ETMET ook niet nodig buiten de spits, en zelfs veel kwartierdiensten zijn overbodig in de daluren (sowieso alles wat met solo ICM rijdt).
Re: Dienstregeling 2022
De kosten van het blijven rijden in de daluren zijn beperkt. Je hebt immers toch al een machinist+conducteur nodig voor de ochtendspits en een andere voor de avondspits. Die kunnen de ritten tussen de spitsen er eenvoudig bij doen.
In het weekend moet je er extra personeel voor laten komen.
In het weekend moet je er extra personeel voor laten komen.
Re: Dienstregeling 2022
Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.
Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
Re: Dienstregeling 2022
Het valt mij dan wel op dat er op de Zaanlijn dan wel viermaal per uur gaat worden gereden in het weekend. Dat maakt het misschien wel aantrekkelijker voor reizigers die even naar Amsterdam op en neer gaan. Aan de andere kant kun je de capaciteit van de 4000 gewoon vergroten door vaker met dubbele stellen te rijden (en het weekend zie ik alles voorbij komen van SLT4 tot SLT10, en een hele enkele rit met SLT12).Suus schreef: ↑do 15 jul 2021, 21:12Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Doordeweeks in de spits voor korte stukken wel. In het weekend lijkt mij dat een ander verhaal.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2022
Gebroken diensten bestaan niet in de CAO van NS.DDietzen schreef:Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.
Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Dienstregeling 2022
Wie gaat er van Rotterdam Centraal naar Uitgeest?
Met overstappen is dat ook nog korter qua tijd en als je niet bij Gouda al een zitplaats hebt kunnen bemachtigen dan doe je zelf iets niet goed
Re: Dienstregeling 2022
Nee,geen kwartiersdienst,aannemelijk enkele treinen aan de rand van de dag
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten