La Haye danwaldo79 schreef:Parijs klinkt net wat exotischer dan Den Haag.
Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik vraag je voortaan wel vooraf welke Franse plaatsnaam in welk departement ik moet noemenZ2N schreef: ↑wo 21 jul 2021, 09:07 Chelles - Parijs is 22 kilometer fietsen, het equivalent van station Tilburg - station Breda. Zullen we Tilburg voortaan ook maar Breda gaan noemen?
Bovendien is Chelles-Gournay alleen de naam van het station, Chelles en Gournay zijn beiden aparte plaatsen, aan weerszijden van de Marne en in verschillende departementen...
Overigens stel ik het andersom voor, en Breda Tilburg te noemen. Tilburg is immers het middelpunt waar de rest van Brabant omheen draait
Nu wil ik naar Washington DC
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De vorige keer was de conclusie "Plaatsnaam (bij Parijs)", dat lijkt mij nog steeds het beste. En voor straf is het natuurlijk Breda* (*eigenlijk Tilburg), wat een veel leukere stad is ook.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Oneens, de leukste stad van Brabant ligt tegen de Maas. Daar waar chocoladebollen de lekkernij zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Hoezo?!? We noemen Chessy Marne-la-Vallée toch ook gewoon Disneyland Paris? Moeten we Amsterdam Beach nou opeens Zandvoort gaan noemen om Z2N niet op z'n Franse teentjes te gaan staan?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
We kunnen Amsterdam ook Purmerend gaan noemen als je dat liever hebt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En laten we Zestienhoven ook anders gaan noemen, Amsterdam Rotterdam The Hague Airport ofzo En en en.. Amsterdam Maastricht Airport!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Veel erger dan vliegveld Paris-Vatry gaat het niet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik vind de benaming München West voor Memmingen ook wel redelijk droevig.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Düsseldorf Weeze Airport zorgt ook nog wel eens voor de nodige verwarring.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Paris-Beauvais is ook maar 85 kilometer van Parijs en was altijd erg populair bij Ryanair en Wizzair.Chrysa schreef:Veel erger dan vliegveld Paris-Vatry gaat het niet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nog altijd 110km dichterbij dan Vatry dan, en daar lijkt nog iets van OV te komen. Vatry is echt middle of nowhere.
Gelukkig ben ik dinsdag gewoon via Gare du Nord gegaan.
Gelukkig ben ik dinsdag gewoon via Gare du Nord gegaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het kan erger: de beroemde luchthaven van Ciudad Real is ooit de markt in gezet als South Madrid Airport. Ligt maar 220 km van Madrid
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nog een vraagje voor de kenners: in mijn reisverslag noemde ik het al, maar ik vraag me af wat de logica is van de stoelnummering in Duitsland en Polen (en vermoedelijk ook in Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en nog meer landen). In een open zitrijtuig is de volgorde raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x4-gang-x8-x6-raam. Klinkt niet logisch, maar het wordt wel vrij consequent zo toegepast. Weet iemand wat de reden hiervan is? Het levert de reizigers nogal een gezoek op en vrij veel discussie over wie waar moet zitten. Een systeem zoals in Italië met een rijnummer en een stoelletter (15A is een raamplaats, 8C een gangplaats) klinkt al logischer.
Mijn Flickr account.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
DIt is een geval klok-en-klepel, maar meen ooit gehoord te hebben dat het iets te maken heeft met pre-historische boekingssystemen, waarbij het nummeringssysteem in "open" rijtuigen gelijk was aan coupérijtuigen. Een loketmedewerker in pak 'm beet Dalfsen kon dan "gewoon" een trein reserveren diep in Oostenrijk zonder te weten wat de rijtuigsamenstelling was.
Of zoiets, als gezegd: klok en klepel en garantie totaan de drempel
Of zoiets, als gezegd: klok en klepel en garantie totaan de drempel
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik heb hier ooit iets over gelezen, maar ik heb absoluut geen idee meer waar... In ieder geval kan ik bevestigen dat het met prehistorische boekingssystemen te maken heeft, dat is het enige dat ik 100% zeker weet. Volgens mij was de clou dat x1-x2 en x5-x6 altijd aan het raam zitten. Maar waarom ze dan in het midden x3-x4 en x7-x8 kruiselings tegenover elkaar hebben gezet, dat weet ik even niet meer.
Volgens mij bedoel je: raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x8-gang-x4-x6-raam. Zo kom ik hem in Tsjechië tenminste tegen. Dat is nou net het rare: dat 1, 2, 3, 8 bij elkaar in een vierzits zitten en 4, 5, 6, 7 ook.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wellicht dat deze plattegrondjes het helpen visualiseren? (In dit geval van de rijtuigen in de IC Berlijn)
Lijkt er daarmee in elk geval sterk op dat 7 en 8 in de nummering dus altijd wegvallen als er maar drie stoelrijen zijn (en daarom in het midden zitten), maar dat verklaart het kruislings nummeren van x7 en x8 nog niet.
Edit: nummering is gebaseerd op oude rijtuigen (met 6-persoonscoupés), waarbij x1-x3-x5 en x2-x4-x6 de nummervolgorde is gebleven nadat de gang van de zijkant naar het midden verlegd werd. x7 en x8 werden vervolgens in het midden toegevoegd in rijtuigen met 8 zitplaatsen over de breedte.
Maar waarom x7 en x8 dan niet tegenover elkaar liggen kom ik in alle verklaringen van de nummering geen sluitende verklaring voor tegen.
Lijkt er daarmee in elk geval sterk op dat 7 en 8 in de nummering dus altijd wegvallen als er maar drie stoelrijen zijn (en daarom in het midden zitten), maar dat verklaart het kruislings nummeren van x7 en x8 nog niet.
Edit: nummering is gebaseerd op oude rijtuigen (met 6-persoonscoupés), waarbij x1-x3-x5 en x2-x4-x6 de nummervolgorde is gebleven nadat de gang van de zijkant naar het midden verlegd werd. x7 en x8 werden vervolgens in het midden toegevoegd in rijtuigen met 8 zitplaatsen over de breedte.
Maar waarom x7 en x8 dan niet tegenover elkaar liggen kom ik in alle verklaringen van de nummering geen sluitende verklaring voor tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat ik me nog bedenk: op deze manier tellen stoelnummers van stoelen tegenover elkaar altijd op tot 3 modulo 8. Namelijk 1 + 2 = 3, 3 + 8 = 11, 7 + 4 = 11 en 6 + 5 = 11 (en 11 = 8 + 3). Misschien dat dat handig was voor het boekingssysteem om makkelijk te kunnen bepalen welke plaatsen tegenover elkaar liggen. Maar dat werkt natuurlijk alleen als er ook 8 stoelen zijn, dus ik weet het niet zeker.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Waar de gang precies ligt doet er niet toe, in 8-persoonscoupés wordt die nummering ook toegepast. Voorbeeldje van een Pools rijtuig:Daniel schreef: ↑zo 25 jul 2021, 23:15 Edit: nummering is gebaseerd op oude rijtuigen (met 6-persoonscoupés), waarbij x1-x3-x5 en x2-x4-x6 de nummervolgorde is gebleven nadat de gang van de zijkant naar het midden verlegd werd. x7 en x8 werden vervolgens in het midden toegevoegd in rijtuigen met 8 zitplaatsen over de breedte.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten