Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Ardan schreef: ma 23 aug 2021, 20:14 Maar zeker als je wat dieper Duitsland ingaat cq meer de perifere gebieden opzoekt moet je niet verbaasd staan te kijken van een heeeeeeel diepe zucht van de caissière als je aangeeft te willen pinnen :')
Dan is Denemarken wel wat beter. :pos: Ik verbaasde mij er over dat je zelfs bij een mobiele hotdogstand contactloos kon pinnen toen ik er wat jaren geleden was, terwijl dat in Nederland nog in de kinderschoenen stond.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Zweden is nu zo goed als cashvrij. Op een enkele particuliere loppis (soort kringloop/rommelmarktje/stalletje met tiendehands spullen) of een klein winkeltje etc. na, kun je daar overal met je pinpas of op andere digitale manieren betalen. Je kunt tegenwoordig zelfs met je bankpas inchecken in het stadsvervoer van Stockholm :Y Nadeel is wel weer dat er steeds meer bedrijven en winkels zijn waar je niet eens meer met contant geld kúnt betalen...
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Waarom is dat een nadeel? Ik heb in Nederland al jaren niets meer contant betaald en vind juist elke keer in Turkije die dikke stapels briefgeld en bizar veel munten erg irritant om continu mee te slepen. Is toch geweldig om overal uit de voeten te kunnen met één pasje! 8-)
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Ik pin eigenlijk alles tenzij ik ineens na een verjaardag een behoorlijke berg cash heb... Al bewaar ik dat meestal ook weer voor als ik op vakantie ga.

Overigens heb ik nog altijd een klein beetje brief geld op zak (vaak tien tot twintig euro) en muntgeld probeer ik altijd zo snel mogelijk kwijt te raken door in NL een deel contant te betalen en een deel te pinnen.

Dit jaar wonderbaarlijk genoeg alleen contant kunnen betalen in een hip hamburgertentje ergens in Oost Berlijn, waar ze dan wel weer online betalingen via thuisbezorgd accepteren :s
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 23 aug 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Met contant geld hou ik (en velen met mij) beter overzicht op wat ik uitgeef. Ik heb niets tegen digitale betaalmogelijkheden op zich, maar ik zie dat vooral als aanvulling op en niet een volledige vervanging van. Ik hou graag de keuze.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Dat argument hoor ik vaker. Grappig, want ik heb dat juist tegenovergesteld. Op de app van de bank kan ik exact zien wat ik uitgegeven heb en waar. Met contant geld (ik pin altijd 3000 lira ineens) kom ik er bij het laatste briefje ineens achter dat die hele 3000 lira er nu al doorheen is. Dat geeft voor mij veel makkelijker en ongecontroleerder uit dan met de pin.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

En zo werkt het bij iedereen dus weer anders. Cijfertjes op een scherm zeggen mij een stuk minder dan briefjes of muntgeld in mijn hand. Ik heb het overzicht ook liever vooraf, dan achteraf via een bankrekening of app waar ik eerst weer voor moet inloggen. Gewoon portemonnee open doen en ik zie wat ik nog heb. En daarbij, vreemde valuta in handen hebben geeft me ook weer net ff meer dat "reisgevoel" :Y
en-es
Berichten: 4487
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Ronaldussen schreef: ma 23 aug 2021, 23:10 Zweden is nu zo goed als cashvrij.
Viel me een aantal jaren geleden al op toen ik een weekend in Stockholm was. Ik kwam er achter dat geld uit de automaat halen niet handig is.

Sinds de coronacrisis begonnen is heb ik ook vrijwel geen contant geld meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39208
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Ik heb ook altijd wel wat contant geld bij, maar gebruik het zeker sinds corona inderdaad amper meer. Het meest gebruikt is één euromunt in m'n portemonnee, namelijk voor het winkelwagentje in de supermarkt :mrgreen:

Maar voor sommige kleine pontjes in Nederland is muntgeld bij hebben soms wel best handig. En toiletten met alleen muntslot komen ook nog steeds voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4307
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

Ik snap dat het vroeg is, maar geldt? :mrgreen: *O*
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39208
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Stomme autocorrectie :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Ronaldussen schreef: ma 23 aug 2021, 23:10 Je kunt tegenwoordig zelfs met je bankpas inchecken in het stadsvervoer van Stockholm :Y
Dat kun je zelfs in Kiev/Kyiv. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

cassie127 schreef: ma 23 aug 2021, 23:17 Oost Berlijn..... :s
Honecker is herrezen? :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

isadora schreef: di 24 aug 2021, 08:38 Kiev/Kyiv. :Y
:N

Київ.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

cassie127 schreef: ma 23 aug 2021, 22:40 Elke keer als de GDL staakt kan de media net zo goed dit fragment erbij pakken (A)
Deze Post, met daaronder DB-reclame over
"Sicher reisen mit der Bahn" _O-
Stefan
Berichten: 4307
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

isadora schreef: di 24 aug 2021, 08:38 Dat kun je zelfs in Kiev/Kyiv. :Y
En jammer genoeg krijg je geen muntje meer bij de metro als je bij het loket betaald… :cry:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13217
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Het is 25 augustus, dus kon ik net bij de Ap Neude kruidnoten kopen. :mrgreen:

Nieuw dit jaar zijn de Oma's Appeltaart-kruidnoten, met room en een groot Qmusic-logo erop. Wie moet ik hiervan de schuld geven? :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12834
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Sky Radio.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
En de Rabobank.
🍉
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: wo 25 aug 2021, 14:45 Het is 25 augustus, dus kon ik net bij de Ap Neude kruidnoten kopen. :mrgreen:

Nieuw dit jaar zijn de Oma's Appeltaart-kruidnoten, met room en een groot Qmusic-logo erop. Wie moet ik hiervan de schuld geven? :roll:
Je kon het doen, maar heb je het ook daadwerkelijk gedaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Hainje schreef: wo 25 aug 2021, 14:46 de Rabobank.
:Y
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Z2N schreef: wo 25 aug 2021, 14:45 Het is 25 augustus, dus kon ik net bij de Ap Neude kruidnoten kopen. :mrgreen:
Ja, die zag ik dinsdagavond ook bij de Action in Venlo liggen. Ik was er niet eens verbaasd over, eigenlijk.. Alsof het er al een paar weken ligt..

Nieuw dit jaar zijn de Oma's Appeltaart-kruidnoten, met room en een groot Qmusic-logo erop. Wie moet ik hiervan de schuld geven? :roll:
Domien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21390
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

... dat ik het grappig vind dat de stationsafkorting van Wouw Wow is? :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3476
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Ik zag zojuist iemand pijp roken, ik vermoedde dat die ondersoort der rokers ondertussen wel zo'n beetje uitgestorven zou zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Mogelijke trendsetter?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Meltrain schreef: do 26 aug 2021, 09:39 ... dat ik het grappig vind dat de stationsafkorting van Wouw Wow is? :D
Wauw!


(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten