Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11769
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

ZO6176 schreef: za 21 aug 2021, 13:51 Daar gok ik ook vaak op. Maar in Brabant staat dat ook in de eis dat bussen niet te vroeg mogen vertrekken.
In Brabant mogen haltes maximaal 59 seconden te vroeg gepasseerd worden. Op tijdhaltes moet vertrektijd worden afgewacht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: za 07 aug 2021, 00:54 Vooral ook heel duidelijk is, is dat voor geen van deze 3 verschillende eindpunten een verschil in aanduiding zal zijn op de bus en digitale informatie elders, totaan de Keizerswaard, waarbij definitieve eindpuntbenaming zichtbaar wordt (daarvoor is het simpelweg "Ridderkerk via Keizerswaard" voor alle 3 de eindbestemmingen).
Het is (deels) aangepast: de ritten tot Slikkerveer tonen nu "Slikkerveer via Keizerswaard" in de reisinformatie. :)
"Ridderkerk" kan nog steeds zowel Drievliet als Koningsplein betekenen, maar dat is op het eerste deel van de route iets minder belangrijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Zo te zien gaan de spitsritten van lijn D ook met 2x 5300 gereden worden. Dat gaat proppen worden.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Voor de volledigheid:
Lijn C 10 (volledig) omlopen 60mtr (tweetjes 5300/5400)
Lijn D 8 (volledig in de dagdienst) omlopen 90mtr (tweetjes SG3/drietjes 5300/5400) en 4 (spitsdiensten, rijden ook van/naar De Akkers) omlopen 60mtr (tweetjes 5300/5400)
HSG3
Berichten: 164
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Waarom met tweetjes 5300/5400? is er echt zo weinig materieel?
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Voor de zomervakantie was er een groot materieeltekort vanwege vele defecten, en blijkbaar zijn deze nog altijd niet hersteld. Voor de zomer kwam men dagelijks gemiddeld zo'n 3 rijtuigen te kort. Na de zomer gaan de spitsdiensten op Slinge - Centraal weer rijden waarvoor, als men op de normale lengte zou rijden, er 12 rijtuigen meer nodig zijn dan voor de zomer.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Als ik de dienstregeling van lijn D mag geloven, rijdt men op daar in de avonddienst een fraaie afwisseling van 4 enkele SG3, een 2tje 5300/5400 en een 3tje 5300/5400, laatste drietje die op De Akkers wordt omgewisseld voor een splitsend deel SG3, is ook pas rond 21:30u.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Worden het dan ook echt de vier diensten die overdag inrukken die met tweetjes 5300 gaan rijden? Aangezien de spitsritten naar Slinge en doorgaande ritten naar De Akkers op elkaar keren zijn het juist de wagendiensten die midden in de spits van 7:55 tot 8:25 vanaf De Akkers vertrekken die na de ochtendspits inrukken. Dus dan krijg je tweetjes op de drukke doorgaande ritten en drietjes op de rustige korte ritten...
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Aannemelijk wil je niet buiten de spits met enkele omlopen rijden die 60m zijn, op t moment dat de frequentie dus al lager is.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Midden in de spits vanaf De Akkers lijkt me net zo ongewenst eerlijk gezegd, zeker als scholen weer open gaan. Ik zie trouwens ook niet zo snel waarom de spitsritten zo nodig moeten keren op de doorgaande ritten naar De Akkers, de vertrektijden naar De Akkers zijn hiervoor in de spits speciaal 3 minuten later dan overdag. De spitsdiensten hebben een kering van 12 minuten te Slinge dus daarvoor is het omwisselen niet nodig.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Zeker, dit is overigens rond 9:15 met een 2tal ritten wél omgewisseld.

Overigens maakt de laatste Slingependel van de middagspits, nadat de andere omlopen al zijn ingerukt, nóg eens een slag naar CS (met omloopwissel op rit van/naar De Akkers).
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Die rare ritten zaten er in de pre-Coronadienstregeling ook al in, destijds was het alleen een extra rit De Akkers - Centraal om 17:32 (terwijl men om 16:55 al overging naar een tienminutendienst vanaf De Akkers), om een of andere reden heeft men deze rit behouden maar dan vanaf Slinge.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

De rit van 17:32 vanaf De Akkers was lange tijd de laatste spitsrit vanuit Spijkenisse, waarna men de lengte van de middagspits dus met 40 minuten inkortte, maar deze rit behield, die op de retour al niet meer naar Spijkenisse reed.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

In 2019 was 17:32 inderdaad de laatste spitsrit vanaf De Akkers. In jaardienst 2020 zijn de ritten van 17:02, 17:12 en 17:22 toen geschrapt maar is die van 17:32 achtergebleven. En om een of andere reden is die nu achtergebleven als spitsrit vanaf Slinge. Ik vraag me wel eens af of de RET zelf nog weet waarom sommige ritten rijden, of omdat deze rit nu rijdt puur omdat ie in de vorige dienstregeling ook reed :)
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Vraag me vooral af, waarom die ritten zijn geschrapt, want hierdoor eindigde de spits in Spijkenisse al rond 18:00, ipv 18:45 en kan mij nog herrineren dat de ritten in dat tijdsblok goed gevuld zaten, nadat de extra ritten geschrapt zijn.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Hoe zit het nou met de Aks - Paz spitsdiensten, zit daar nog wat beweging in?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zolang men het materieeltekort niet opgelost heeft valt er weinig uit te breiden richting Pijnacker.
MetroRET schreef: do 26 aug 2021, 15:59Vraag me vooral af, waarom die ritten zijn geschrapt
Ik kan het ook niet terugvinden in de vervoerplannen, alleen het schrappen van de ritten tegen de spitsrichting werd hierin vermeld (vroeger reden enkele ritten nog een slag Centraal - Akkers - Waalhaven aan het einde van de ochtendspits, dat werd toen Centraal - Slinge - Waalhaven) maar geen woord over het schrappen van ritten in de spitsrichting.
Combino_2001
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 00:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Combino_2001 »

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -2021.html

Lijn 7 lijkt opnieuw slachtoffer te worden van corona-bezuinigingen.

De lijn rijdt vanaf 30 augustus weer iets vaker tussen Centraal en Woudestein in de avonduren vanaf 22:00 uur, maar vanaf 20:00 uur komt het traject tussen Centraal en Willemplein te vervallen. De haltes Willemsplein, Westplein, Museumpark en Eendrachtsplein Metro wordt dan tramloos.

Helaas ik denk dat het niet lang zal duren voordat de lijn wordt helemaal geschrapt
Laatst gewijzigd door Combino_2001 op vr 27 aug 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Eendrachtsplein heeft lijn 4 nog.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Was het voor de corona ook zo dat lijn 21 in de avonduren en zondagochtenden niet rijdt?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Combino_2001 schreef: vr 27 aug 2021, 22:42 https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -2021.html

Lijn 7 lijkt opnieuw slachtoffer te worden van corona-bezuinigingen.

De lijn rijdt vanaf 30 augustus weer iets vaker tussen Centraal en Woudestein in de avonduren vanaf 22:00 uur, maar vanaf 20:00 uur komt het traject tussen Centraal en Willemplein te vervallen. De haltes Willemsplein, Westplein, Museumpark en Eendrachtsplein Metro wordt dan tramloos.

Helaas ik denk dat het niet lang zal duren voordat de lijn wordt helemaal geschrapt
Ik denk ook gewoon dat tram 7 niet populair is.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
omaylie
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Waar zit nou eigenlijk het verschil tussen de 2000-Citadissen en de 2100-Citadissen? Op Wikipedia staat dat de 2100-Citadissen een halve meter korter zijn dan de 2000-Citadissen, maar op de OV in Nederland wiki staat dat de 2100-Citadissen smaller zijn dan de 2000-Citadissen. Wat is het nou eigenlijk?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Op Wikipedia staat dat de 2000 Citadissen trams in sommige krappe straten een lange overstek maken, waardoor twee passerende trams elkaar kunnen raken. Bij OV in Nederland Wiki staat ook een tekst daarover wat ditzelfde uitlegt, maar dan spreken ze daar vooral over trams die te breed zijn. Daarom hebben ze de 2100 Citadissen halve meter korter en tegelijkertijd ook smaller laten maken. De straten In Noord zijn vaak smal en is dat meer geschikt voor 2100 Citadissen, (want die zijn dus korter en smaller). Op Zuid is het niet met zulke krappe straten en zijn de 2000 Citadissen meer geschikt voor Zuid, want die zijn dus langer en breder). Hierdoor kan ik ook achterhalen dat de Tramremise Beverwaard vooral 2000 Citadissen bewaard en er meer 2100 Citadissen meestal in Kralingen verblijven.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Combino_2001
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 00:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Combino_2001 »

omaylie schreef: za 28 aug 2021, 01:11 Waar zit nou eigenlijk het verschil tussen de 2000-Citadissen en de 2100-Citadissen?
Citadis 2 (2100 serie) heeft zeker een mooier motor geluid (naar mijn mening ;) ).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nhanngdw en 124 gasten