Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben het met je eens, #Combino_2001
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Is die beperking van de CItadis 1 niet al lang verleden tijd? Volgens mij zijn ook de meeste passeerverboden verdwenen. Bij de introductie van de Citadis waren er inderdaad beperkingen maar sindsdien zijn alle baanvakken wel eens vernieuwd waarbij de sporen verder uit elkaar gelegd zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Er rijden ook gewoon Citadissen van de eerste serie op lijn 4en 8. Het enige verbod wat ik nog ken is bij de Coolhavenbruggen van de Parksluizen.

De Citadis 2 is inderdaad iets korter. Direct achter de cabine van de bestuurder zit daar geen driezitter en bij de achterdeur is de stoelindeling ook iets anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

katvis schreef: do 26 aug 2021, 16:08 Hoe zit het nou met de Aks - Paz spitsdiensten, zit daar nog wat beweging in?
Zou je stationsnamen in het vervolg alsjeblieft voluit kunnen schrijven? Aks is nog redelijk eenvoudig, maar Paz heeft me wel enige hoofdbrekens gekost....
Combino_2001 schreef: vr 27 aug 2021, 22:42 https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -2021.html

Lijn 7 lijkt opnieuw slachtoffer te worden van corona-bezuinigingen.
De haltes Willemsplein, Westplein, Museumpark en Eendrachtsplein Metro wordt dan tramloos.

Helaas ik denk dat het niet lang zal duren voordat de lijn wordt helemaal geschrapt
Zoals MetroRET al terecht aangeeft, stopt bij Eendrachtsplein nog lijn 4 (en de metro uiteraard). Museumpark ligt op loopafstand van Eendrachtsplein en zeker Willemsplein ligt op loopafstand van Leuvehaven. Westplein ligt wat verder weg, maar nog wel op loopafstand van Vasteland.
Het traject in Crooswijk en Kralingen is een stuk drukker, dus in elk geval op dat traject lijkt totale opheffing me niet aan de orde.
omaylie schreef: za 28 aug 2021, 01:11 Waar zit nou eigenlijk het verschil tussen de 2000-Citadissen en de 2100-Citadissen? Op Wikipedia staat dat de 2100-Citadissen een halve meter korter zijn dan de 2000-Citadissen, maar op de OV in Nederland wiki staat dat de 2100-Citadissen smaller zijn dan de 2000-Citadissen. Wat is het nou eigenlijk?
Dat stuk op de OVNL Wiki klopt niet (volledig). Ik zal het meteen aanpassen.
Beide tramtypes zijn gewoon 2,40 meter breed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Combino_2001 schreef: za 28 aug 2021, 02:02
omaylie schreef: za 28 aug 2021, 01:11 Waar zit nou eigenlijk het verschil tussen de 2000-Citadissen en de 2100-Citadissen?
Citadis 2 (2100 serie) heeft zeker een mooier motor geluid (naar mijn mening ;) ).
Dat nieuwe geluid van Citadissen is idd mooier maar volgens mij die is die van de RET hem net niet, vergeleken met die van Nottingham. Ik heb het geluid namelijk nooit zo gehoord op stukken waar er snelheid gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5265
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn twee Caetano's op proef bij de RET.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Je hebt Toyota verkeerd geschreven. (A) :mrgreen:
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Mooi model. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Lijn 45 schreef: za 28 aug 2021, 15:04 Er zijn twee Caetano's op proef bij de RET.
Ziet er leuk uit. :D

Maar wat gaat er verder gebeuren met die bussen?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Die komen naast de andere proefbussen te staan en worden eens per kwartaal ingezet op lijn 70 als er een twitterende buschauffeur dienst heeft en zijn volgers wil verrassen :)
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Nu vraag ik me ook gelijk af wat voor nummer de twee voertuigen hebben? Zal ook zeker in de 400 serie zijn, of toch niet?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Geen. Ze zijn even in Rotterdam en gaan daarna weer weg. Er worden wel vaker proefbussen getest voor een paar dagen.
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Men is dit weekend al druk, de metro's af te koppelen voor de nieuwe dienstregeling die morgen ingaat.

Zowat alle omlopen op lijn C rijden momenteel met de vanaf morgen geplande composities van 2 stellen 5300/5400.
Ook op lijn D trof ik er eentje aan, met verder vooral SG3, om het andere materieel op de remise goed in te delen voor morgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Is het een juiste conclusie van deze exercitie dat het materieeltekort bij de metro door een hoge defectenstand bij de oude tweedelige stellen komt, en niet bij de driedelige stellen zoals hier eerder werd vermoed?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Wat ik heb begrepen is dat het meer komt door een tekort aan onderdelen waardoor er veel mat langdurig defect staat.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat er een tekort aan SG3 was kwam omdat dit materieel simpelweg een hogere inzet kent. In percentage van het totaal was het tekort altijd groter bij de MG2/1 en SG2/1 serie, echter dat materieel werd in grotere mate inzet voor spitsdiensten op lijn D die niet reden waardoor deze stellen gemist konden worden.

De aangepaste inzet die er nu komt is dan ook vooral bedoelt om die spitsdiensten weer op te kunnen starten. Het aantal ingezette stellen verandert amper maar ze worden over meer diensten verdeeld. Voor de zomer waren er 49 wagendiensten, na de zomer worden het er 53:
  • A: 8 wagendiensten (normale dienstregeling 9)
  • B: 13 wagendiensten
  • C: 10 wagendiensten
  • D: 12 wagendiensten (was voor de zomer 8, normale dienstregeling 15)
  • E: 10 wagendiensten (normale dienstregeling 13)
Aangezien er slechts twee wagendiensten ontkoppelen op lijn D ontstaat er ook iets meer flexibiliteit in de inzet van SG3, voor de zomer moesten er altijd 3 wagendiensten met SG3 ingezet worden op lijn D. Voor de zomer waren er hierdoor 68 van de 86 stellen 5500/5600/5700 nodig, nu zou men met 66 van de 86 stellen kunnen volstaan. Van de 5300/5400 serie waren er voor de zomer 45 van de 81 nodig, met de nieuwe materieelinzet is dat 46 van de 81.
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Overigens speelt dit ernstige materieeltekort sinds de zware sneeuwval in februari. Daarvoor was er ook al een tekort maar minder ernstig. Maar met de zware sneeuwval zijn er diverse metro's defect geraakt en er is toen een nooddienstregeling ingesteld waarin de spitsdiensten van lijn D opgeheven werden en ook lijn A is toen een maand ingekort geweest tot Graskruid - Binnenhof. In feite gaat men nu dus terug naar de dienstregeling van 3 januari, maar dan met kortere metro's omdat blijkbaar nog steeds niet alle metro's hersteld zijn van de toen opgelopen schade.
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: do 26 aug 2021, 15:59Vraag me vooral af, waarom die ritten zijn geschrapt
Volgens mij ben ik er achter. Voorheen waren er drie spitsdiensten Pijnacker Zuid - Slinge, die gingen om 17:36, 17:46 en 17:56 vanaf Rotterdam Centraal. Aansluitend was er nog een rit van lijn D om 18:05. Die spitsritten vanaf Pijnacker zijn echter opgeheven maar men is vergeten het ontstane gat op te vullen met drie extra spitsritten van lijn D, waardoor er nu dus een gat van 40 minuten is tussen de een na laatste en de laatste spitsdienst.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Maar een korte tijd 24x/uur rijden ging toch ook daarvoor nog prima goed, dat gebeurde tenslotte ook in de tegenrichting, in de ochtendspits en vóór 2019 ook richting Slinge in de middagspits.
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik vermoed dat het een efficiëntiemaatregel is die een eigen leven is gaan leiden. Mogelijk wilde men vooruitlopen op de integratie van de spitsritten van D en E maar is het niet helemaal goed gelukt. Ik vermoed overigens dat er ook na de integratie nog extra ritten Centraal - Slinge zullen blijven, het lijkt me dat men de laatste spitsdienst vanaf De Akkers nog helemaal naar Pijnacker door laat rijden, dan zou deze pas tegen half 11 terug zijn op de Waalhaven.

Alleen de drukste 1,5 uur doorrijden naar Pijnacker Zuid heeft ook een tweede voordeel, de diensten kunnen op elkaar blijven keren op De Akkers. Uitgaande van dat men bij 60 wagendiensten blijft heb je 10 setjes SG3 voor op lijn D, daarmee zou je dan bijvoorbeeld in de ochtend van 7:12 tot 8:42 (vertrek Pijnacker Zuid) en in de middag van 16:32 tot 18:02 (aankomst Pijnacker Zuid) kunnen doorrijden en daarbuiten keer je op Rotterdam Centraal.
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

En bingo, enkeltje op lijn B... Zelfs bij Prinsenlaan al staanplaatsen om 12:20, laat staan in het centrum tijdens de spits.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Zag volgens de digitale bronnen vanochtend er ook al eentje rondtuffen op lijn A.
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik heb er maar liefst 5 gespot: 3 op A (wagendiensten 51, 52 en 54) en 2 op B (wagendiensten 66 en 70).

Op dit moment is de spoorbrug in Maassluis overigens stuk, lijn B rijdt in twee delen. Een van de enkeltjes zit hierdoor vermoedelijk opgesloten aan de Hoekse kant van de verstoring.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Meltrain schreef: di 24 aug 2021, 16:03
MetroRET schreef: za 07 aug 2021, 00:54 Vooral ook heel duidelijk is, is dat voor geen van deze 3 verschillende eindpunten een verschil in aanduiding zal zijn op de bus en digitale informatie elders, totaan de Keizerswaard, waarbij definitieve eindpuntbenaming zichtbaar wordt (daarvoor is het simpelweg "Ridderkerk via Keizerswaard" voor alle 3 de eindbestemmingen).
Het is (deels) aangepast: de ritten tot Slikkerveer tonen nu "Slikkerveer via Keizerswaard" in de reisinformatie. :)
"Ridderkerk" kan nog steeds zowel Drievliet als Koningsplein betekenen, maar dat is op het eerste deel van de route iets minder belangrijk.
Kleine correctie: deze aanpassing is pas vanaf 2 september doorgevoerd. De eerste drie dagen is de reisinformatie dus verkeerd. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Vaandag zijn er geen enkeltjes maar zijn 3 Wagendiensten op A vervallen. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten