Internationaal naar Belgie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Tot nu toe, als je tussen Nederland en Belgie wilt reizen, dan kan je gebruik maken van de Beneluxtrein die met niet al te veel regelmaat rijdt van Amsterdam via Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel. Afgezien van de onbetrouwbaarheid is dit een ideale trein: je koopt een kaartje en stapt in, geen gezeur, goede zitplaatsen, niet die flauwe dubbeldekshap waar de NS zo dol op is. En het is de snelste trein tussen Den Haag en Schiphol. (Ook is het de beste aansluiting naar de stoptreinstations in Zeeland, maar zelfs dan nog met een kwartier wachten in Roosendaal.)

Nu is er een hoop gedoe geweest over het afschaffen van die trein. Ik weet nog steeds niet hoe die discussie afgelopen is, maar ik vrees het ergste. (Weet iemand dit?)

Als je zometeen van Den Haag naar Belgie wil moet je overstappen in Rotterdam. Irritant, omdat je wegens het risico van een te late trein vanuit Den Haag dus zeker een kwartier vroeger moet gaan dan met een rechtstreekse trein. (Uiteraard kan een rechtstreekse trein ook te laat zijn, maar bij een overstap is het risico dat trein 1 te laat is en trein 2 op tijd waardoor je je aansluiting mist.) Dan moet je met de Thalys. Vroeger was die welgeteld 5 minuten sneller van Den Haag naar Brussel dan de Beneluxtrein, maar nu rijdt die eindelijk wat harder. Maar de Thalys is veel duurder en bovendien moet je reserveren. Dat is het stomste treingerelateerde plan ooit. Het voordeel van de trein is juist dat je niet hoeft te reserveren, in tegenstelling tot het vliegtuig. Over de prijzen: Rotterdam - Schiphol kost met korting 6,10 euro. Fyra-toeslag is 6 euro, twee keer zo duur dus. Zulk soort prijsverhogingen zijn voor veel reizigers de tijdwinst niet waard.

Hoe regel je overigens een reservering nadat je je kaartje al hebt? Ik kan er niks over vinden op die onoverzichtelijke site van nshispeed. Nu ik me toch aan het opwinden ben: belachelijke naam ook.

Ergens in de verre toekomst zou er dan een trein van Den Haag via Breda naar Belgie gaan rijden, maar het lijkt er sterk op dat dit ook zo'n dure reserveertrein wordt, en met alle extra stops en het kopmaken op Breda (of niet??) zal-ie ook niet ontzettend snel zijn.

Ik baal hier nogal van. In 30 minuten in plaats van 25 van Den Haag HS naar Schiphol overleef ik wel, maar dat stomme gereserveer en duurdere kaartjes die bovendien erg moeilijk te kopen zijn voor een rotstukkie van 200 km is belachelijk. Helemaal ook voor degenen uit Zeeland en West-Noord-Brabant die naar Antwerpen willen.

Met het nieuwe trajekt van Schiphol naar Rotterdam heeft het deel naar Schiphol en Amsterdam van de Beneluxtrein niet echt toegevoegde waarde meer, maar een rechtstreekse, goedkope en simpele trein vanuit Den Haag en Roosendaal naar Belgie blijft hard nodig. Idealiter laten ze de Beneluxtrein van Den Haag CS naar Brussel rijden. Maar op z'n minst moet er toch een intercity van Roosendaal naar Belgie rijden. Door eea te beperken tot dit stuk kan er gewoon met standaard Belgisch materieel gereden worden en is het leven een stuk simpeler. Als de overstap vanuit de intercity's uit de randstad goed aansluit is dit een redelijk alternatief voor degenen voor wie een HSL-station uit de richting is en/of het extra gedoe van internationale HSL-kaartjes met reservering niet werkt.

Ik snap wel dat er voor de langere afstanden reserveringen nodig zijn, van Amsterdam naar Parijs moeten staan is geen pretje. (Hoewel Den Haag - Groningen maar een uur korter is.) En met reserveringen is het toch grotendeels alles of niks. Maar ze zouden het probleem van de inflexibiliteit kunnen oplossen door mensen gewoon via een website zonder kosten hun reservering te laten wijzigen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

De IC Amsterdam --> Vlissingen gaat 2x/uur rijden en geeft dan in Roosendaal 1/uur een goede overstap op een Belgische Interegio naar Antwerpen en Brussel. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Suus »

Bovendien is het volgens mij nog steeds de bedoeling dat er 7x per dag een Fyra Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Hm, voor de huidige Fyra hoef je niet te reserveren, hoewel ik me wel zorgen maak om die toeslag.

Is de Belgische IR niet min of meer een stoptrein? Ik keek net voor een trein van Antwerpen naar Roosendaal en die duurt 28 minuten met de Beneluxtrein en 50 minuten met de andere trein. (Met de HSL ben je in 30 minuten van Antwerpen in Rotterdam.)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Karl »

De IR is volgens mij het beste te vergelijken met een sneltrein. Overigens zou een Duits-model mijn inziens niet verkeerd uitpakken. Betaal je drie euro voor een reservering en dan heb je en zitplek (handig als je van Amsterdam naar naar Brussel moet), je kunt er ook voor kiezen om niet te reserveren en dan heb je wel of geen zitplek (flexibiliteit). Dan zou je er eventueel nog een ICE-toeslag kaartje bij kunnen doen om het 'gewone volk' uit de trein te houden.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Joshua »

Ik wet het fijne er ook niet van. Maar toch hoop ik wel dat er gewoon een intercity naar Antwerpen en Brussel blijft rijden. En als dat vanaf Breda gaat gebeuren vind ik dat alleen maar beter.
Maar toeslag om in Antwerpen zie ik niet echt zitten.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

iljitsch schreef:Is de Belgische IR niet min of meer een stoptrein? Ik keek net voor een trein van Antwerpen naar Roosendaal en die duurt 28 minuten met de Beneluxtrein en 50 minuten met de andere trein.
Nee, die trein is de stoptrein. De IR rijdt nu nog maar tot Essen en wordt dus doorgetrokken naar Roosendaal. Hier staat de dienstregeling van de spoorlijn Antwerpen --> Roosendaal. De IR stopt dus 5 keer extra en zou er 37 minuten over gaan doen (even 6 minuten aangehouden voor Essen --> Roosendaal, net zoals de stoptrein). De huidige Benelux IC doet het inderdaad in 28 minuten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Ok de trein van x.17 uit Antwerpen zou dan op x.56 in Roosendaal zijn en omgekeerd wordt het x.04 - x.43. Dat sluit dus in van geen meter aan, de intercity uit het noorden komt om x.12 aan op Roosendaal. In omgekeerde richting om x.47.

Dit heeft dus 0,0 toegevoegde waarde ten opzichte van de stoptrein, behalve voor degenen die uitstappen in Roosendaal. Ik heb wat gehoord over plannen om meer intercity's naar Zeeland te laten rijden, misschien dat dat kan helpen...

Maar als de NS de Beneluxtrein frustreert om geld te kunnen verdienen met de HST, waarom zouden ze dit dan wel goed regelen?

Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat de normale en hogesnelheidstreinen door andere bedrijven gereden worden zodat er concurrentie ontstaat. Zelfde met mobiel en vast bellen, KPN helpt het vaste net om zeep om mobiel meer te verdienen, als het verschillende bedrijven zouden zijn zou de consument veel beter af zijn.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

De hele dienstregeling op de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal-Den haag-Amsterdam wordt aangepast binnenkort; er is dus nu nog niets zinnigs te zeggen over deze aansluiting.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Reiziger Delft schreef:De hele dienstregeling op de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal-Den haag-Amsterdam wordt aangepast binnenkort; er is dus nu nog niets zinnigs te zeggen over deze aansluiting.
Hard nodig ook. De huidige aansluiting is verre van ideaal met een kwartier wachten beide kanten op tussen de intercity's van/naar het noorden en de stoptrein van/naar Zeeland. Het feit dat er maar 1 aansluting per uur is helpt ook niet bepaald.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door playertwo »

En het is nog helemaal niet zeker dat de IR uit Essen doorgaat naar Rsd omdat het Belgische M6 buiten profiel is, en nog belangrijker, niet geschikt is voor de inzet onder 1500 volt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Ik begreep dat 3000-volttreinen wel doorpufden op 1800...

En afgezien daarvan: waar zit de overgang dan? Ik zou denken dat je een spoor of twee in Roosendaal op 3000 volt zet zodat Belgische treinen zonder problemen naar Roosendaal kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Daniel »

Maar wel op halve kracht. Wellicht kan de loc dat dan wel aan, maar als de systemen aan boord van de M6-rijtuigen niet meer goed werken dan schiet je daar natuurlijk ook niet veel mee op.

En een spoor in Roosendaal op Belgische spanning zetten is ook zo praktisch niet: als de s2100 elk halfuur gaat rijden kruisen die treinen elkaar in Roosendaal en heb je dus zowiezo al spoor 3 en 4 nodig. De kerende s5100 staat (in de huidige situatie) op 4b en dan houd je spoor 1 over wat gedeeld wordt door de kerende s3600 en de kerende s2700 naar België. Ook de IR zou dan standaard op 1a moeten keren (net als de stoptrein) wat betekend dat je halverwege het perron van bovenleidingsspanning moet gaan wisselen. Of je krijgt van die taferelen als in Enschede met twee stootjukken tegenover elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door tsov »

Of gewoon schakelbaar, zoals in Venlo of Emmerich :idea:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:Maar wel op halve kracht. Wellicht kan de loc dat dan wel aan, maar als de systemen aan boord van de M6-rijtuigen niet meer goed werken dan schiet je daar natuurlijk ook niet veel mee op.
Je gaat me toch niet vertellen dat in deze tijden waarop zo'n beetje elk electronisch apparaat met 100-240 volt gevoed kan worden de laagspanningssystemen in een treinstel alleen met een vaste bovenleidingspanning werken? Voltage veranderen van gelijkstroom gaat voor zover ik weet sowieso niet in vaste fracties.

Maar je hebt gelijk, 3000 volt op bepaalde perrons in Roosendaal is waarschijnlijk niet ideaal. Maar je kan in elk geval tot vlak bij het station 3000 volt handhaven, zolang de locomotief dan genoeg vermogen kan ontwikkelen om het station uit te komen zit je goed. Desnoods zonder airco.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Bovendien is het volgens mij nog steeds de bedoeling dat er 7x per dag een Fyra Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel gaat rijden.
De kans dat die verbinding er komt is vrij klein. Hiervoor zou de NMBS een extra treinstel moeten bestellen. De Belgen zien er geen brood in.

Er kan ook geen IR uit Essen doorgetrokken worden naar Roosendaal, want er rijdt helemaal geen IR meer naar Essen. De IC uit Charleroi die nu tot Essen rijdt zou eventueel wel doorgetrokken kunnen worden naar Roosendaal (als de genoemde problemen zijn opgelost). Maar dat is vooral een belofte van Nederlandse politici - of de NMBS er ook zin in heeft is een andere vraag. Ook jammer is dat deze trein niet in het weekend rijdt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Ik kan me erg kwaad maken om deze nonsens. De Beneluxtrein is de enige internationale trein waar een normaal mens wat mee kan.

Een vriendin van mij vierde vorig jaar haar verjaardag in een dorpje in Frankrijk. Ik dacht: ik neem de trein van Madrid naar dat gehucht in Frankrijk, blijf een paar dagen, dan verder naar Nederland. Niet gedaan, om twee redenen:

1. Alleen de hogesnelheidskaartjes zijn via de NS aan te schaffen (met de gebruikelijke 45 minuten wachttijd). Dus voor de langzame treinen mag je ook nog even bij de Spaanse en Franse spoorwegen langs.

2. Enkele reis met alleen de AVE en TGV is al duurder dan een retour Madrid - Schiphol per vliegtuig.

Iemand die internationaal de trein neemt is gek of heeft geen andere keus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Bovendien is het volgens mij nog steeds de bedoeling dat er 7x per dag een Fyra Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel gaat rijden.
De kans dat die verbinding er komt is vrij klein. Hiervoor zou de NMBS een extra treinstel moeten bestellen. De Belgen zien er geen brood in.

Er kan ook geen IR uit Essen doorgetrokken worden naar Roosendaal, want er rijdt helemaal geen IR meer naar Essen. De IC uit Charleroi die nu tot Essen rijdt zou eventueel wel doorgetrokken kunnen worden naar Roosendaal (als de genoemde problemen zijn opgelost). Maar dat is vooral een belofte van Nederlandse politici - of de NMBS er ook zin in heeft is een andere vraag. Ook jammer is dat deze trein niet in het weekend rijdt.
Ik zou het zelf toejuichen als de 'Noorderkempen-express' elk uur wordt doorgetrokken naar Breda. In principe zou je Breda - Antwerpen (eens per uur) kunnen aanvullen met Den Haag - Breda (eens per uur). Deze dienst is iets makkelijker te realiseren, omdat je niet afhankelijk van de Belgen bent. Bovendien is een overstap in Breda sneller dan keren, en is dit cf. de oorspronkelijke opzet van de bediening van de HSL-zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Delft schreef:De IC Amsterdam --> Vlissingen gaat 2x/uur rijden en geeft dan in Roosendaal 1/uur een goede overstap op een Belgische Interegio naar Antwerpen en Brussel. :)
En die "IC" gaat vanaf Roosendaal op elk station stoppen... :roll: (en verder nog extra op (tel je mee?): Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Blaak, Schiedam, Delft, Den Haag Laan van NOI, Heemstede-Aerdenhout, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk.... Schiphol wordt niet meer aan gedaan, dat mag met de s2600 of Fyra).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Joshua »

ziggy schreef:
Reiziger Delft schreef:De IC Amsterdam --> Vlissingen gaat 2x/uur rijden en geeft dan in Roosendaal 1/uur een goede overstap op een Belgische Interegio naar Antwerpen en Brussel. :)
En die "IC" gaat vanaf Roosendaal op elk station stoppen... :roll:
Das fijn, dan kom je weer langs al die dorpjes af met namen waarvan je je echt af vraagt hoe ze ze bedenken:
Kapelle-Biezelinge , Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath.
Vraag me alsjeblieft niet hoe je het moet uitspreken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Ardan »

Echt waar, dat ze dát een Interklity durven te noemen. NS, voer alsjeblieft de term 'Sneltrein' weer in. En die mag dan voor de s3600, die s2100, s8800, s4900 en dat ding naar Zandvoort zijn.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 31 jan 2010, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Suus »

De trein naar Zandvoort (s5400) wordt een stoptrein op het moment dat de s2100 twee keer per uur het volledige traject gaat rijden. Bij de s8800 is het nog een beetje afwachten wat er gaat gebeuren tussen Alphen en Leiden. Worden daar de geplande stations gebouwd, dan slaat de trein op de volledige route 4 stations over, vind ik best acceptabel.

De s2100 stopt nu trouwens ook al op Kruiningen-Yerseke (Spreek uit als Iersèke).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door playertwo »

En de enige reden dat dat is, is omdat er vroeger een autoveer voer naar Zeeuws Vlaanderen tussen Kruiningen en Perkpolder.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

Ach, wat maakt het nou uit hoe een bepaalde treinserie wordt genoemd? Het gaat er toch om hoe snel je op een bepaalde bestemming bent? Al noemen ze de IC Den Haag --> Utrecht een sprinter die niet op tussengelegen stations stopt (behalve Gouda), of de stoptrein Delft --> Den Haag Centraal een IC die op alle tussengelegen stations stopt, dat weerhoudt me echt niet om met de trein te reizen. :P

Fyra rijdt tussen Schiphol en Rotterdam ook alleen maar Hoofddorp voorbij, schande! :twisted:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Mijn vader woont in Rilland dus de upgrade van alle Zeelandse stations tot intercity en dan 2 x per uur kan op mijn instemming rekenen...

De huidige intercity doet er 52 minuten over van Roosendaal naar Vlissingen met 5 stops. De extra 3 stops van de stoptrein kosten 7 minuten extra. Gezien het feit dat die 3 stoptreinstations maar 1 trein per uur hebben met slechte aansluitingen in Roosendaal vind ik dat een redelijke ruil. Als ze toch het onderscheid tussen intercity en stoptrein willen handhaven moeten ze toch wat van de huidige intercitystops schrappen.

Maar inderdaad is de kreet intercity nu al een wassen neus. Het probleem is natuurlijk dat dit soort treinen in de provincie (bijna) overal stoppen maar in de randstad veel stations overslaan. Er is geen kreet die dat dekt.

Wat betreft doortrekken vanuit Breda: dan kunnen ze net zo goed de fyra doortrekken naar Antwerpen en daarop alleen met de NS rijden. Hoewel kopmaken op de nieuwe tunnelsporen in Antwerpen wel niet gewaardeerd zal worden...

Nee, het lijkt er toch op dat de Beneluxtrein niet zo makkelijk te vervangen is met die nieuwerwetse dingen.

Hoe zit het trouwens met de spanning in die tunnel? Daar rijdt toch zowel gewoon materieel als HST doorheen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten