De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door Daniel »

Ik zie jullie al denken aan de andere kant van het internet... huh, een dertiende deel voor een serie over de twaalf impopulairste stations? Daar zit natuurlijk een goeie reden achter: sinds het moment waarop ik deze serie afrondde publiceerde NS de kersverse telcijfers van het jaar 2020. En waar eigenlijk overal ondanks de flinke dip door corona die rangorde hetzelfde bleef was dat niet zo in Zeeland. In deze extra aflevering bezoeken we dus het nieuwe impopulairste station van Zeeland: Arnemuiden!

Afbeelding

Maar waarom wordt dit stationnetje nou zo weinig gebruikt. Het ligt immers behoorlijk centraal ten opzichte van het stadje, wordt goed bediend en Arnemuiden is nou ook weer niet zo erg klein. Wellicht zit het 'm in een volgende stad op fietsafstand, want vanaf het perron richting Vlissingen kan je de kerktoren in het centrum van Middelburg al overduidelijk zien staan...
Afbeelding

Datzelfde perron biedt ook mooi zicht op het stadje waar vooral de molen bovenuit torent...
Afbeelding

...aan de andere kant is echter vooral niks...
Afbeelding

Op het duidelijk recent vernieuwde perron 1 is het oude stationsgebouw nog prominent aanwezig...
Afbeelding

... maar toch ligt het stationnetje wat verscholen zoals de plaatjes van de toegangswegen laten zien...
Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor de reizigersaantallen: in 2019 had Arnemuiden nog 517 in- en uitstappers en was Rilland-Bath met 464 in- en uitstappers dus nog het minst gebruikte station van Zeeland. Mede door corona kelderden de aantallen in 2020 echter flink en bleven er nog maar 294 in- en uitstappers over, drie minder dan Rilland-Bath. Het scheelde dus maar anderhalve reiziger of ik had geen nieuw bezoekje hoeven te brengen :p

Naast het station zelf nam ik uiteraard ook nog even een kijkje in het stadje zelf. Een stadje wat een haat-liefdeverhouding met het spoor zal hebben, want hoewel het een station kreeg was het de afdamming van het Sloe voor de aanleg van de spoorlijn die een definitief einde maakte aan de Arnemuidense vissersvloot (die vaart tegenwoordig vanuit Vlissingen uit).
In het stadje treffen we een café spoorzicht zonder spoorzicht :mrgreen:
Afbeelding

Vanaf de terp waarop de molen zich bevindt ontstond een doorkijkje naar het stationnetje...
Afbeelding

Zen kan je hier wel worden trouwens, in alle rust was dit plaatje van een fraai straatje in de stadskern te maken...
Afbeelding

...om vervolgens af te sluiten met het stationsgebouwtje vanaf de pleinkant. Aan dat krappe pleintje bevindt zich trouwens ook een NS-bushalte, maar hoe die bus daar ooit weer weg moet komen zou ik niet weten :p
Afbeelding

En daarmee komt aan dit extra deel weer een eind en werd de lange terugrit naar het midden des lands weer aangevangen. Voorlopig blijft het hier weer even bij, tenzij er nog ergens nieuwe regionale cijfers beschikbaar komen. Kan immers zomaar dat daar nog verschuivingen geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door ArrivaBas »

De kleine Zeeuwse stationnetjes zijn erg leuk om te zien en te gebruiken. Eergisteren was ik zelf in Kapelle-Biezelinge, wat ook een erg leuk stationsgebouw heeft. Leverde ook een uiterst ongebruikelijke reis in mijn reishistorie op. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel meer mensen inchecken in Kapelle-Biezelinge en vervolgens op Dordrecht Zuid uitchecken. :p
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door umbusko »

Een bonusaflevering! *O* Leuk!
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door diederickx »

Daniel schreef: za 11 sep 2021, 21:47[...] het stationsgebouwtje vanaf de pleinkant. Aan dat krappe pleintje bevindt zich trouwens ook een NS-bushalte, maar hoe die bus daar ooit weer weg moet komen zou ik niet weten [...]
Zolang het een 8-persoonsbusje is zie ik het probleem niet.

Overigens lees ik dat de Zeeuwse naam van Arnemuiden Erremuu is. Wat een gemiste kans voor de officiële stationsafkorting: Rmu.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door umbusko »

Oh daarom zeggen ze van die plaats "wat een armoe". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door Suus »

Het stationsgebouw van Arnemuiden heeft in 2009 in brand gestaan. Eigenlijk best bijzonder dat het er dus nog staat. Wat voor functie heeft het tegenwoordig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door Daniel »

Zover ik ter plaatse kon zien dient het pand tegenwoordig als woning. De deuren stonden in elk geval open toen ik daar was en niet heel lang voor ik de foto vanaf de pleinzijde maakte zat er een bewoner buiten, het klapstoeltje staat nog op de foto.

Toen ik via Google eens zocht hoe ernstig het stationsgebouw in de brand had gestaan kwam ik trouwens tegen dat er in 2017 ook nog een keer brand geweest is. En die brand in 2009 was ook al de derde keer, dus inderdaad een klein wonder dat het gebouw er nog staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Heb je de beroemde klok nog gehoord? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten