Kort buitenlands nieuws
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Niet helemaal, Engeland blijft gewoon onderverdeeld in concessies. Great British Railways wordt een overkoepelende organisatie die bijna alles gaat doen (van spooronderhoud tot kaartverkoop) behalve zelf met treinen rijden.
De spoorwegmaatschappijen kunnen er uiteraard voor blijven kiezen om naast concessies, ook nog open-acces-treinen te rijden.
De spoorwegmaatschappijen kunnen er uiteraard voor blijven kiezen om naast concessies, ook nog open-acces-treinen te rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort buitenlands nieuws
De franchises zelf (die merknamen op de treinen in bepaalde gebieden) verdwijnen ook, het wordt allemaal Great British Railways in de ogen van de passagiers.
Re: Kort buitenlands nieuws
De looptijd van de concessie van Abellio Rail Mitteldeutschland voor het Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA) wordt ingekort tot december 2023. Abellio wordt van deelname bij een nieuwe aanbesteding van deze concessie uitgesloten. De nieuwe vervoerder moet zoveel mogelijk personeel, materieel en andere voorzieningen van Abellio overnemen.
Abellio zal de concessie Saale-Thüringen-Sudharz (STS) wel tot december 2030 uitrijden.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9840943
https://www.volksstimme.de/sachsen-anha ... er-3236955
Een tabel van alle lijnen van deze twee concessies in Thüringen en Sachsen-Anhalt staat op https://de.wikipedia.org/wiki/Abellio_R ... eutschland
Abellio zal de concessie Saale-Thüringen-Sudharz (STS) wel tot december 2030 uitrijden.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9840943
https://www.volksstimme.de/sachsen-anha ... er-3236955
Een tabel van alle lijnen van deze twee concessies in Thüringen en Sachsen-Anhalt staat op https://de.wikipedia.org/wiki/Abellio_R ... eutschland
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Van 20-26 september rijdt RB33 tussen Viersen en Wickrath via het goederenlijntje ten westen van Mönchengladbach en slaat MG en Rheydt over.
De IC Oostende-Welkenraedt(-Eupen) rijdt dit weekend nog via de Montzenlijn, vanaf maandag 13 september niet meer.
De IC Oostende-Welkenraedt(-Eupen) rijdt dit weekend nog via de Montzenlijn, vanaf maandag 13 september niet meer.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Oh, vandaag maar eens even het Montzenlijntje meepakken dan
Re: Kort buitenlands nieuws
Sinds 17 augustus jl. tot 10 juni 2023 rijdt er een pendeldienst RB28 Niederlahnstein-Neuwied langs de rechter Rheinstrecke "tegenover" Koblenz. Deze rijdt tussen Niederlahnstein en Koblenz-Ehrenbreitstein over een stukje spoor (in feite de doorgaande rechter Rheinstrecke) dat normaal alleen voor goederen en omgeleide intercity's wordt gebruikt. (Normaal rijden de regionale treinen van Ehrenbreitstein over de brug naar Koblenz Hbf c.q. van Koblenz Hbf over diezelfde brug naar Niederlahnstein; de eerste van deze twee routes is gestremd vanwege werken aan de tunnel aldaar, zoals al eerder vermeld in het topic Spoordienstregeling Duitsland 2021.)
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 13 sep 2021, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Groetjes uit Visé, missie geslaagd!
Re: Kort buitenlands nieuws
Hmm misschien toch maar niet naar Split moeten vliegen. Jammer de bammer
Re: Kort buitenlands nieuws
En wat is precies het OV-nieuws?
Re: Kort buitenlands nieuws
Het vliegtuig is op tijd in Split geland?
Re: Kort buitenlands nieuws
Een interessante ontwikkeling wat misschien ook wel wat zou kunnen zijn voor onze NS:
In Zweden worden de hogesnelheidstreinen van staatsspoorwegbedrijf SJ per 1 november ingedeeld in drie klassen: 2e klas, 2e klas stilte en 1e klas.
Nieuw is 2e klas stilte, dat dezelfde stoelen heeft als de 2e klas, maar dan in een stiltecoupé. Net als in de 1e klas zijn in de 2e klas stilte warme dranken en voor 9:30 uur een klein ontbijt inbegrepen in het ticket. SJ richt zich met dit nieuwe aanbod specifiek op zakenreizigers.
Lees meer op: https://www.sj.se/sv/reseinfo/vara-komf ... 2klasslugn
In Zweden worden de hogesnelheidstreinen van staatsspoorwegbedrijf SJ per 1 november ingedeeld in drie klassen: 2e klas, 2e klas stilte en 1e klas.
Nieuw is 2e klas stilte, dat dezelfde stoelen heeft als de 2e klas, maar dan in een stiltecoupé. Net als in de 1e klas zijn in de 2e klas stilte warme dranken en voor 9:30 uur een klein ontbijt inbegrepen in het ticket. SJ richt zich met dit nieuwe aanbod specifiek op zakenreizigers.
Lees meer op: https://www.sj.se/sv/reseinfo/vara-komf ... 2klasslugn
Re: Kort buitenlands nieuws
Is catering wel echt nodig op de Nederlandse Intercity's? Buiten de NoordOost zie ik weinig potentie voor dergelijke voorzieningen. De gemiddelde Nederlandse reiziger zit niet lang in dezelfde trein, waar dat in uitgestrekte landen zoals Zweden wel gebruikelijker is. De Railcatering is niet voor niets afgeschaft denk ik dan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
En je kunt op elk IC station en veel sprinterstations ook koffie, thee en versnaperingen in ruime mate krijgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is een beleid die NS al heel lang geleden op gang heeft gebracht. Catering in de trein gaat het niet meer worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
DB en GDL hebben een akkoord bereikt: voorlopig wordt er niet meer gestaakt in Duitsland.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... ss-6375034
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... ss-6375034
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
De catering in de 1e klas in Zweden, en straks ook in de 2e klas stilte, is heel beperkt: aan het einde van het rijtuig staat twee thermoskannen, één met koffie en één met heet water. Er zijn theezakjes, koffiemelkbekertjes, koekjes en fruit. Kleine moeite, wel erg fijn voor de reiziger. Lijkt mij niet duur voor de spoorwegen.waldo79 schreef:En je kunt op elk IC station en veel sprinterstations ook koffie, thee en versnaperingen in ruime mate krijgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
De maatschappij in de Scandinavische landen is iets vriendelijker dan in Nederland, waar het voor veel mensen al veel te ingewikkeld is om een mondkapje over de neus te dragen.
En dat ontbijt van SJ is een orgie van de plasticindustrie. Elke boterham, stukje bestek en beleg is individueel verpakt in plastic, bij elkaar gepropt in een doos. Snap niet dat SJ überhaupt een milieukeurmerk heeft met zo'n ontbijtservice
En dat ontbijt van SJ is een orgie van de plasticindustrie. Elke boterham, stukje bestek en beleg is individueel verpakt in plastic, bij elkaar gepropt in een doos. Snap niet dat SJ überhaupt een milieukeurmerk heeft met zo'n ontbijtservice
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat plastic kan dan wel gelijk in de plastic tas die doorgaat als vuilnisbak, dus het wordt wel makkelijk gescheiden ingezameld.
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar nu is de GDL weer boos dat DB de nieuwe CAO ook van toepassing wil laten zijn op leden van de EVGSuus schreef: ↑do 16 sep 2021, 11:30 DB en GDL hebben een akkoord bereikt: voorlopig wordt er niet meer gestaakt in Duitsland.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... ss-6375034
https://bahnblogstelle.net/2021/09/16/b ... rt-kritik/
Re: Kort buitenlands nieuws
In Vlaanderen gaat men op 24 september nog maar eens staken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Er is weer een Aldi-ticket-actie: Vanaf maandag te koop in de filialen van Aldi-Süd (niet online!), 49,90 Euro voor twee enkele reizen tweede klas in DB-langeafstandstreinen, geldig tussen 27.09. en 11.12.21 behalve vrijdags. Let op, inclusief zijn alleen de ritten met ICE/IC/EC. Rijdt men vooraf of erna nog met een regionale trein, kost dat 6,90 Euro per rit extra.
https://www.aldi-sued.de/de/p.aldi-db-t ... ldi-ticket
https://www.aldi-sued.de/de/p.aldi-db-t ... ldi-ticket
Re: Kort buitenlands nieuws
Uiteraard is dit een landelijke Aldi campagne dus ALDI Nord doet ook mee https://www.aldi-nord.de/angebote/aktio ... ticle.html
Daarnaast kun je in de Aldi filialen Toffifee of Knoppers kopen met daarop €10,- korting bij DB voor een ticket vanaf €29,90. Deze korting is flexibel te gebruiken voor tickets tot en met 11 december
Daarnaast kun je in de Aldi filialen Toffifee of Knoppers kopen met daarop €10,- korting bij DB voor een ticket vanaf €29,90. Deze korting is flexibel te gebruiken voor tickets tot en met 11 december
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
Vandaag opende in Londen de Northern Line Extension van station Kennington naar station Battersea Power Station. (sorry, ik moest deze grap maken)
Tot vandaag was de meest recente uitbreiding van de Londense metro was in 2008. Voorlopig is dit nieuw stukje lijn ook de laatste uitbreiding, wel opent Crossrail 1 mogelijk volgend jaar.
Geoff Marshall heeft er een filmpje over gemaakt:
Tot vandaag was de meest recente uitbreiding van de Londense metro was in 2008. Voorlopig is dit nieuw stukje lijn ook de laatste uitbreiding, wel opent Crossrail 1 mogelijk volgend jaar.
Geoff Marshall heeft er een filmpje over gemaakt:
Re: Kort buitenlands nieuws
De omstreden verbouwing van het Gare du Nord in Parijs gaat niet door omdat de kosten te hoog werden. In plaats daarvan wordt ingezet op een kleine verbouwing die maximaal 50 miljoen euro mag gaan kosten (wat ze daarvoor denken te kunnen gaan doen is mij een raadsel). Engelstalig nieuwsbericht: https://news.yahoo.com/france-pulls-plu ... 36822.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Jago Hazzard heeft het zelfs over Battersea Power Station station station:
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten