Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Zo te zien is de tram 2126 alweer uitbestikkert van de JDsports reclame. Benieuwd naar een nieuwe...

Ik heb vermoeden dat de 2132 ook al wordt uitbestikkert en er een nieuwe reclame wordt gezet op dat tramstel. Het is opvallend dat als bestikkerde trams een weekend lang in de Beverwaard blijven die dan op maandag terug komen met helemaal geen kleuren, met uitzondering van de blauw-rode RET kleuren natuurlijk. De 2101 is ook even Op Zuid, misschien een kans dat die een nieuwe reclame krijgt en wat met de 2108 is, geen idee. De 2109 is ook een tijd lang in Beverwaard sinds vrijdag, misschien wordt dat een hoop. Wat er met de 2129 gebeurd, zal ik niet weten, aangezien die ook in Beverwaard is, maar een lichte vermoeden van mij is dat ie meer goed onderhouden wordt.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Het is me opgevallen dat MG2/1 #5327 geen RET-logo heeft aan beide kanten. Weet iemand waarom dat zo is? Ziet er best gek uit. :Y
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Geen idee waarom dat zo is, maar ik snap dat dat best geen gezicht is🤣
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

Bemined schreef: za 18 sep 2021, 17:55 Mogelijk heeft mverz zelf de rijweg ingesteld voor die rit :p
Ja, ik heb meerdere rijwegen mogen stellen voor die rit ;)
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Nu vraag ik me gelijk af of hier nog meer mensen zitten die bij de RET werken.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De 3 bakken metro's, heb ik het nu over de HSG3 (5701 - 5722) rijdt op lijn D De Akkers met 3 rijtuigen! Terwijl de 2 bakken metro's (MG2/1, SG2/1) met 3 rijtuigen rijden, is te bedoeling dan. En de 3 bakken metro's (RSG3, SG3, HSG3) met twee rijtuigen rijden, zodat ze in beide gevallen omstreeks dezelfde capaciteit hebben. Dus in mijn ogen is het niet begrijpelijk dat de HSG3 op lijn D met drietjes rijdt, ondanks het materieel tekort. Anders zou ik het kunnen begrijpen vanwege drukte.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Kan niet. Perrons zijn te kort voor 3x 5500 t/m 5700. :roll:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Alleen Tussenwater is lang genoeg, destijds had men een vooruitziende blik en heeft men een perron van 130 meter aangelegd (rest van de Beneluxlijn overigens ook, maar ja lijn C is dan weer 90 meter in Capelle). Maar één station is onvoldoende voor een metrodienst dus is 3xSG3 niet toegelaten in reizigersdienst.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef: zo 19 sep 2021, 08:29 Verschil tussen praktijk en digitale spot :Y
Volgens mij is zo'n typisch antwoord al eens gegeven... :roll:
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Kijk maar op ovzoeker.nl. de 5610 rijdt met 3 rijtuigen op lijn D De Akkers en staat op Slinge, vertrekt nu naar Rhoon. Wie er toevallig in de buurt is kan hem mooi spotten...
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zoals al vaker gezegd, dat is gewoon verkeerd ingevoerd in het systeem. Waarschijnlijk was er 3xMG2/1 gepland maar heeft men dit vanwege de beschikbaarheid aangepast naar 2xSG3 maar zonder de lengte te veranderen in het systeem.
Laatst gewijzigd door Bemined op di 21 sep 2021, 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Kalil Nieuw schreef: di 21 sep 2021, 09:32 Kijk maar op ovzoeker.nl. de 5610 rijdt met 3 rijtuigen op lijn D De Akkers en staat op Slinge, vertrekt nu naar Rhoon. Wie er toevallig in de buurt is kan hem mooi spotten...
Lezen is ook een vak apart te zijn, schijnt... :roll:
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: di 21 sep 2021, 09:58 Zoals al vaker gezegd, dat is gewoon verkeerd ingevoerd in het systeem. Waarschijnlijk was er 3xMG2/1 gepland maar heeft men dit vanwege de beschikbaarheid aangepast naar 2xSG3 maar zonder de lengte te veranderen in het systeem.
Dan reken ik ook maar op dit scenario.
MetroRET schreef: di 21 sep 2021, 09:59
Kalil Nieuw schreef: di 21 sep 2021, 09:32 Kijk maar op ovzoeker.nl. de 5610 rijdt met 3 rijtuigen op lijn D De Akkers en staat op Slinge, vertrekt nu naar Rhoon. Wie er toevallig in de buurt is kan hem mooi spotten...
Lezen is ook een vak apart te zijn, schijnt... :roll:

"Het verschil tussen een digitale spot en de praktijk." Toch? :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

3x SG3 zou er wel cool uitzien. Misschien een idee om een systeem te installeren dat de achterste deur(en) gesloten houdt op bepaalde stations? De S7/S8 stellen van de Londense metro hebben dit ook.


Dit alleen maar een idee, neem dit niet te serieus. :Y
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er rijdt heel soms wel eens een 3tje SG3 als overbrenging tussen de remises, buiten dienst is deze combinatie wel toegelaten. Met reizigers heeft echter weinig nut, zou alleen op lijn D kunnen (met de kopdeuren afgesloten) maar daar ken je dan net zo goed MG2/1 en SG2/1 inzetten, daar is genoeg van voor een 5min dienst op D met viertjes (mits je ander materieel hebt voor lijn C).
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Is de lengte van de Londense metro's ook hetzelfde als van de Rotterdamse (H)SG3 dan?

Het is niet zo dat uw info onnuttig is, want tegenwoordig bedenken mensen wel rare dingen waarvan je denkt: "gaat wel te ver." Uw idee is in mijn ogen iets wat je heus wel serieus kan nemen en kan bedenken. Maar dat de RET deze methode serieus neemt... bij de RET kan je wel alles verwachten: van extreme bezuinigingen tot een metro door een stootblok laten rijden! :Y 😇😂
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: di 21 sep 2021, 17:24 Er rijdt heel soms wel eens een 3tje SG3 als overbrenging tussen de remises, buiten dienst is deze combinatie wel toegelaten. Met reizigers heeft echter weinig nut, zou alleen op lijn D kunnen (met de kopdeuren afgesloten) maar daar ken je dan net zo goed MG2/1 en SG2/1 inzetten, daar is genoeg van voor een 5min dienst op D met viertjes (mits je ander materieel hebt voor lijn C).
Die viertjes op lijn D (MG2/1 / SG2/1) is regelmatig te zien tijdens (grootschalige) evenementen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat valt tegen, RET rijdt laatste jaren vaker met drietjes dan met viertjes tijdens evenementen. Vroeger reed men wel standaard met viertjes bij evenementen maar toen waren viertjes sowieso de norm. T/m 2005 reed men bijvoorbeeld de hele zomervakantie met viertjes (en 's avonds ontkoppeld tot tweetjes).

Meest unieke combinatie is toch wel 4xSG2/1 op bovenleidingbedrijf, dat is maar een heel korte periode voorgekomen. Helaas, want het was wel een van de mooiste combinaties.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik zal het wel weten dat de viertjes (grootendeels) wegblijven. Er is veel materieeltekort zoals we al weten. Het lijk me dan wel lastig viertjes te plaatsen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Die evenementen zijn bijna altijd in het weekend, dus dat is het probleem niet. Door de vier spitsdiensten die nu op lijn D te ontkoppelen en toe te voegen aan de overige wagendiensten kun je genoeg viertjes maken voor een zaterdagsdienst. Reden is eerder dat het veel werk is wat weinig oplevert. Een hoop rangeerwerk, waarbij je ook rekening moet houden met de treinen die op De Akkers overnachten, en dankzij lijn E kun je alsnog niet alle treinen op maximale lengte hebben dus krijg je afwisselend een korte en lange trein waardoor je alsnog niet de reizigers kan aansporen het hele perron te gebruiken.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De metro's zijn te lang dat reizigers niet weten waar de Wereld eindigt!🤣 Ik kan me nu weinig voorstellen dat ik nog een keer zo'n viertje ga spotten op korte termijn (geloofwaardig ook niet op lijn D). :Y :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zeg nooit nooit, wie weet heeft RET voor volgend jaar nog wat leuke baanwerkzaamheden op het programma staan in een schoolvakantie waardoor er een beperkte dienstregeling mogelijk is via enkelspoor en men viertjes moet inzetten.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

In de toekomst zijn die viertjes inzetten geen overbodige luxe. Het idee dat er meer reizigers komen doemt ook meer capatiteit op.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

In de oorspronkelijke dienstregeling is weinig tot geen ruimte voor viertjes omdat men simpelweg reeds 85% van het materieel ingeroosterd heeft staan in de spits. Rekening houdend met dat de RSG3 en SG3 series een grote revisiebeurt moeten krijgen de komende jaren zal er weinig marge zijn om de inzet te verhogen, zelfs als alle achterstand is weggewerkt. Dan blijft er nog maar een kans over, namelijk dat men permanent gaat bezuinigen en een andere dienstregeling gaat opzetten, bijvoorbeeld met 9x per uur naar De Akkers met viertjes ipv 12x per uur met drietjes om personeel uit te sparen maar toch dezelfde capaciteit te bieden als voorheen.

Nieuwe metro's en daarmee kansen op uitbreidingen van de capaciteit hoef je niet eerder dan 2026 te verwachten. Laatste plannen waren om per dienstregeling 2027 de frequentie tussen Rotterdam Centraal en Slinge te verhogen naar 24x per uur in de spits. Veel sneller dan dat is ook geen optie want de aanschaf van nieuwe metro's is een proces waar meerdere jaren overheen gaan.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Dit is misschien een rare vraag, maar zou het mogelijk zijn om met een 5300 op het sneltramtraject te rijden als er een 5400 is aangekoppeld?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten