Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Heeft nog lang geduurd. Bij GVB is dat al sinds de grote versoepelingen waar mondkapjesplicht was opgeheven in alles behalve ov (eind aug?).
Lijkt me ook het veiligst. Verkeerde kant vrijgeven is niet meteen een probleem.
Lijkt me ook het veiligst. Verkeerde kant vrijgeven is niet meteen een probleem.
- Suus
- Contacteer:
Ik vond het juist wel prettig, alle deuren open. Geen gedoe als je je handen vol hebt en als je aan de late kant op het perron bent en de voorste/achterste deur stond nog niet open dan was dit ook sneller.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Het duurde alleen wel 2 seconden voor de deuren open gingen, aangezien de metro's maar één knop hebben voor ontgrendelen en openen (kort indrukken is ontgrendelen, lang indrukken openen).
-
Kent iemand deze video van vorig jaar? Daarin wordt verteld dat er dit jaar ''een metrostel wordt nagebouwd met alle interieuraanpassingen''. Is hier al meer over bekend of is het een beetje vergeten?
https://www.youtube.com/watch?v=4iO9KV6GjbY
https://www.youtube.com/watch?v=4iO9KV6GjbY
-
De RET heeft dit voorjaar een marktconsultatie gehouden om te zien of de componenten die men in gedachte had leverbaar waren, die resultaten zouden deze zomer bekend geworden moeten zijn. Dus waarschijnlijk is men nu met de daar verkregen informatie bezig met vervolgstappen.
-
Waardoor in de praktijk iedereen al zelf de deuren opende voordat ze allemaal tegelijk open gingen. Zelf ook wel 1x gehad dat bij een metro de deuren aan de verkeerde kant open gingen (veiligheidsprobleem). Gelukkig was dit de tunnel dus zou iemand die daar wilt uitstappen gelukkig alleen koppijn aan overhouden van die harde klap tegen zijn voorhoofd. Was wel een gemiste kans dat de ATB die enkele jaren geleden vernieuwd is, niet een optie heeft gekregen om verkeerde kant openen onmogelijk te maken.
-
Als een Corona-maatregel, de automatische openen van alle deuren zorgt voor goede ventilatie van de voertuig. En goede ventilatie is waarschijnlijk veiliger tegen Corona dan mondkapjes. Ik merk ook dat dat de ramen van de Citadis-1 trams opent niet meer, en Citadis-2 heeft zelfs geen raampjes.
Jammer die maatregel verdwijnt maar ik begrijp ook in de wintermaanden het is echt niet prettig. Ik heb ook gehoord dat de automatische openen van deuren bij elke halte leidt tot hogere onderhoudskosten
-
- Contacteer:
Inmiddels is het iets rustiger maar er waren grote problemen op buslijnen 183 en 283. Mogelijk ook op meerdere buslijnen die over de Van Brienenoordbrug moesten. Daar stond namelijk een hele lange file met forse vertragingen en kwamen ook de buslijnen 183 en 283, waarschijnlijk meerdere buslijnen in de extreme verkeerschaos. Inmiddels neemt dit allemaal af en die verstoring over die verkeersdrukte wat de RET trouwens ook gemeld had is ingetrokken.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
- Busseninportland
- Contacteer:
Ook de lijnen 68, 75, 140, 144, 145 en 146.
Lijn 68 ook, omdat die 3 ritten van lijn 283 kreeg.
Ook lijn 66 heeft hier problemen mee.
Lijn 68 ook, omdat die 3 ritten van lijn 283 kreeg.
Ook lijn 66 heeft hier problemen mee.
Laatst gewijzigd door Busseninportland op wo 06 okt 2021, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
De RET heeft de website een geplande omleiding van tram 4 staan. De Bergweg kan daardoor niet bedient worden want daar vinden voor de tweede keer achter elkaar werkzaamheden plaats. En dat terwijl de laatste werkzaamheden daar de afgelopen zomer op 3 september afronde. Hoe kan het dat daar vanaf 25 oktober weer werkzaamheden gepland zijn? Is het voor exact dezelfde plek of wordt een ander weghelft gedaan? Ik heb het gevoel dat ik het even niet meer goed weet maar ben wel benieuwd omdat dit voor mij opvallend is.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
- Suus
- Contacteer:
De wissels van de kruising Bergweg/Zaagmolenstraat worden vervangen. In de zomer is het spoor en de wissels in de Schiekadebak vervangen, daar had ook lijn 25 last van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
-
- Contacteer:
Bedankt voor het sturen van de link.
- ODRAIL
Alweer

-
Die soort werkzaamheden ik vind interessant omdat er rijden vaak trams aan de achterzijde van Rotterdam Centraal (Proveniersplein), van en naar Blijdorp - dat traject is normaal helemaal tramloos.

-
- Contacteer:
Het idee dat de afgelopen zomer lijn 25 als 125 reed alleen in Blijdorp tot Schiebroek leek me wel interresanter omdat Rotterdam Centraal wordt niet aangedaan, geen tramremise in de buurt, het gebied leek wel "afgesloten van de buitenwereld" om het zo maar te zeggen.
-
Men is bezig met het uitwerken van een plan voor een ander tramnet, maar ik verwacht niet dat er dan weer trams via achterkant CS komen, daarvoor ligt deze route te geïsoleerd.
-
Wat willen ze met elke lijn doen alkeweer? Ben het vergeten dus vandaar die vraag.
-
Plan is zover ik weet nog niet gepubliceerd, dus het is nog even afwachten wat men wil. Ik weet ook niet hoe ver ze willen gaan, of het bijvoorbeeld alleen een andere lijnvoering is met de bestaande infrastructuur of men ook nieuwe infrastructuur wilt aanleggen. Er werd destijds gehint op dat men de tram beter wilde laten aansluiten op de metro en minder parallel wilde laten lopen, maar zeker op zuid is dat lastig zonder nieuwe infrastructuur (lijn 25 nadert de metrobaan tot een kilometer maar buigt dan weer af de verkeerde kant op). Voor de lange termijn zal er ook een samenhang zijn met de keuze voor het nieuwe stadion en de nieuwe oeververbinding.
-
Vaak zie ik bij drietjes 5300/5400 dat het middelste rijtuig wordt aangegeven als ''Sorry, geen dienst''. Hierdoor werkt de reisinformatie in de gehele metro niet. Kan iemand... hier wat meer uitleg over geven?
-
- Contacteer:
Naast dat de gelede bussen en de 405 op slopen of verkopen zijn, zie ik de VanHool 406 ook niet meer, voor het laatst voor de ingang of net nog de eerste paar dagen van zomervakantie maar dat was het ook wel. Wat gaat er daarmee gebeuren?
-
- Contacteer:
Het kan zijn dat het systeem van de middelste rijtuig niet werkt. De voorste wel omdat de chauffeur het voertuig moet besturen natuurlijk. Maar na het keren op een eindpunt wordt de achterste het voorste rijtuig. Dat lukt allemaal prima maar het "tussenin rijtuig" krijgt niet veel van het wijzigde systeem mee. Dat zou het kunnen verklaren? Maar als ik het mis heb, vergeten metrobestuurders waarschijnlijk zelf het aan te passen

-
Instellen doe je gewoon in de bediende cabine. Als er 1 voertuig niet meedoet met de reisinfo, dan is er een ergens een storing die dit belemmert. De oorzaak... dat moet een RET'er even vertellen...
Ik weet dat voor PInfoS de bestuurder voor aankomst op het eindpunt het verzoek op de RIS kreeg om de nieuwe bestemming te selecteren. Dus vergeten kunnen ze niet echt.
Lijkt met dat met PinfoS dit allemaal automatisch gaat, net als bij tram en bus. Dus hun valt het niet kwalijk te nemen.
Ik weet dat voor PInfoS de bestuurder voor aankomst op het eindpunt het verzoek op de RIS kreeg om de nieuwe bestemming te selecteren. Dus vergeten kunnen ze niet echt.
Lijkt met dat met PinfoS dit allemaal automatisch gaat, net als bij tram en bus. Dus hun valt het niet kwalijk te nemen.
-
Volgens mij is het tramnet een gevolg van historische keuzes, die wellicht niet al te optimaal zijn geweest. Je had bijv. voor Barendrecht kunnen kiezen om metro E vanaf Slinge 2 km te verlengen naar Barendrecht, dan had je die hele parallelle tram 25 niet nodig gehad (hoewel tram 25 voor delen van Zuid ook een eigen functie heeft).Bemined schreef: ↑wo 06 okt 2021, 19:09 Plan is zover ik weet nog niet gepubliceerd, dus het is nog even afwachten wat men wil. Ik weet ook niet hoe ver ze willen gaan, of het bijvoorbeeld alleen een andere lijnvoering is met de bestaande infrastructuur of men ook nieuwe infrastructuur wilt aanleggen. Er werd destijds gehint op dat men de tram beter wilde laten aansluiten op de metro en minder parallel wilde laten lopen, maar zeker op zuid is dat lastig zonder nieuwe infrastructuur (lijn 25 nadert de metrobaan tot een kilometer maar buigt dan weer af de verkeerde kant op). Voor de lange termijn zal er ook een samenhang zijn met de keuze voor het nieuwe stadion en de nieuwe oeververbinding.
Als je minder parallel aan de metro wilt rijden: tram 20 kan wellicht vervallen, als tram 2 vaker gaat rijden?
-
Een optie waar ik aan zat te denken was ook om een tram vanaf Zuid rechtstreeks naar Marconiplein te sturen, dan verbind je Rotterdam Zuid rechtstreeks met het Erasmus MC (via halte Kievitslaan waar ook een ingang van het Erasmus MC zit). Dat is een verbinding waar je per metro voor moet overstappen maar die per tram rechtstreeks zou kunnen met de bestaande infrastructuur.