Tram Maastricht - Hasselt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Het begon ooit met een trein, werd een tram, nu een trambus... Daarna vast een bus waarna men uiteindelijk een snelfietspad gaat aanleggen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Als die trambus evenveel vrije banen krijgt als de tram zou krijgen is het op zich niet een heel slecht plan. Zeker als de rest van het project al afgeblazen is, een tram zou dan een eilandbedrijf worden met slechts 3 omlopen waardoor uniek materieel nodig is.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Hippe term, trambus.
In de praktijk gaan ze dus gewoon een paar busbanen/stroken aanleggen en elektrische bussen rijden.
De 30 minuten rijtijd lijken me in ieder geval onmogelijk, zeker met bussen. Met de auto doe je er alleen al langer over.
In de praktijk gaan ze dus gewoon een paar busbanen/stroken aanleggen en elektrische bussen rijden.
De 30 minuten rijtijd lijken me in ieder geval onmogelijk, zeker met bussen. Met de auto doe je er alleen al langer over.
Ik heb geen onderschrift
Re: Tram Maastricht - Hasselt
De geschatte reistijd tussen station Hasselt en Maastricht Mosae Forum per tram was 36 minuten voor een tracé van circa 30 kilometer, dus een gemiddelde snelheid van circa 50km/u. Dat klinkt overigens wel optimistisch, zeker gezien er tram niet over de hele rit een vrije baan heeft. Een bus zal het niet sneller doen, maar als de bus wel doorgaat naar station Maastricht kan het voor doorgaande reizigers netto wel sneller worden.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Wat rijdt er nu eigenlijk? Een belbus?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Lijn 20a
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Tram Maastricht - Hasselt
En die 20A rijdt iedere 5 minuten afgeladen vol?
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Lijn 20a heeft veel ritten, maar ook een hoop routevarianten. Naar Maastricht lijkt deze lijn grofweg elk (half) uur te rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Niet bepaald, in de spits ongeveer een halfuursdienst (lijn 20a heeft een bizar en onbegrijpelijk dienstregelingspatroon). In het weekend op zaterdag een uursdienst en op zondag maar enkele ritten.
En zo is er in dik tien jaar helemaal niets terechtgekomen van het Spartacusplan (linkje voor informatie). Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling (Linkje naar Google Maps)
Toch vind ik het goed dat nu eindelijk de stekker uit dit onzalige project is getrokken. Het was anders waarschijnlijk toch uitgedraaid op een groot nutteloos werk.
En zo is er in dik tien jaar helemaal niets terechtgekomen van het Spartacusplan (linkje voor informatie). Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling (Linkje naar Google Maps)
Toch vind ik het goed dat nu eindelijk de stekker uit dit onzalige project is getrokken. Het was anders waarschijnlijk toch uitgedraaid op een groot nutteloos werk.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Ik realiseer me nu dat ik bij De Lijn alleen de weekdienstregeling kreeg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Die rails heb ik wel eens naar zitten turen ja, wat was hier de bedoeling van? Want als ik de tracés bekijk lijkt het erop dat men de tram juist de andere kant op wilde hebben, dus waarom ligt hier rails? Of heeft men gewoon willekeurig ergens rails neergelegd zonder concrete plannen dat dit onderdeel van het uiteindelijke tracé zou worden?
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Er waren ooit drie tramlijnen gepland in Limburg. De andere twee lijnen zijn al eerder trambussen geworden.
Voor de trambus van Hasselt naar Pelt gaan nu 120 panden gesloopt worden in Houthalen bijvoorbeeld, om voor 800 miljoen euro het verkeer in twee tunnels te leggen en van de huidige doorgaande weg een elektrobusbaan te maken.
Voor de trambus van Hasselt naar Pelt gaan nu 120 panden gesloopt worden in Houthalen bijvoorbeeld, om voor 800 miljoen euro het verkeer in twee tunnels te leggen en van de huidige doorgaande weg een elektrobusbaan te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Tram Maastricht - Hasselt
dat is bijna vier keer zoveel als het hele Zuidtangent heeft gekost https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zuidtan ... d-Holland)
Ik heb geen onderschrift
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Lijkt een beetje op aan de RijnGouweLijn destijds. 10 jaar leuteren en grootse plannen presenteren, en jawel, op een afgeschermd zijspoortje in Alphen heeft een paar jaar een tramstel staan niksen, maar uiteindelijk... . Wel hebben allerlei dure ontwerp- en consultancy-bureaus er miljoenen aan verdiendPHS schreef: ↑vr 22 okt 2021, 08:58En zo is er in dik tien jaar helemaal niets terechtgekomen van het Spartacusplan (linkje voor informatie). Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Ik zie iedereen hier reageren dat er nu dus een trambus zou komen, maar zo simpel is dat niet. Nederland en de Vlaamse partners hebben een contract getekend voor een tram. Niet voor een trambus (dat volgens mij overigens niet veel meer is dan een luxe bus). Als Vlaanderen het voornemen om geen tram aan te gaan leggen doorzet, pleegt men dus contractbreuk. En dan zal men aan Nederlandse zijde wel een paar miljoen terugeisen. Terecht.sirvinniei schreef: ↑wo 20 okt 2021, 17:04 Hippe term, trambus.
In de praktijk gaan ze dus gewoon een paar busbanen/stroken aanleggen en elektrische bussen rijden.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Zonde hoe een mooi project om zeep geholpen is.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Het is de laatste tijd heel stil geweest over dit project, ik heb alleen in lokale media iets gezien over het inschakelen van de ambassade. Als de Belgen een trambus doordrukken, zijn de Nederlanders schijnbaar van plan om te zeggen "trambus ≠ tram, dus jullie voldoen niet aan de afspraken, dus treedt de clausule in werking waardoor jullie ons moeten betalen". Die verhalen vond ik verder vaag en onduidelijk.
In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel ). Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.
In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel ). Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Waarom hebben er eigenlijk maar zo weinig treinen overheen gereden?
Was het goederenvervoer van/naar Lanaken minder succesvol dan gehoopt?
Was het goederenvervoer van/naar Lanaken minder succesvol dan gehoopt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
In een van de uitgaven van Spoorwegen heb ik gelezen dat DVIS, de Belgische waakhond op het spoor, voor de paar honderd meter in België een veiligheidscertificaat voor het volledige Belgische spoornet eist. Dat maakt Lanaken niet interessant voor vervoerders die een toelating in Nederland of België missen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Vlaanderen trekt de stekker eruit: https://www.1limburg.nl/plan-tram-maast ... t=topstory
Edit Volgens de Limburger (paywall) will de Vlaamse registeren op termijn een vrijgelegen busbaan voor zelfrijdende bussen. Succes.
Edit Volgens de Limburger (paywall) will de Vlaamse registeren op termijn een vrijgelegen busbaan voor zelfrijdende bussen. Succes.
Laatst gewijzigd door maaslynx op ma 23 mei 2022, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
En daar hebben ze dan achttien jaar over gedaan
Afijn, goed nieuws voor Nederland, krijgt de belastingbetaler hier zijn geld terug dat we aan de Vlamingen hadden betaald.
Afijn, goed nieuws voor Nederland, krijgt de belastingbetaler hier zijn geld terug dat we aan de Vlamingen hadden betaald.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Doet mij denken aan de Grote Nutteloze Werken waar België toch wel bovenaan staat.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Men wil nu een busbaan aanleggen op de plek van de oude spoorlijn. Is het dan niet mogelijk om de oude spoorlijn te reactiveren?
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Nee joh, want een "elektrische trambus" is natuurlijk véél hipper dan een ouwe saaie trein
Iets serieuzer: in België gaat de federale overheid over de spoorwegen en de gewesten over het andere OV. Aangezien dit project volledig door Vlaanderen wordt georganiseerd en gefinancierd, kan het dus geen reactivatie van de spoorlijn worden, dat valt immers buiten hun jurisdictie. Welkom in België
Iets serieuzer: in België gaat de federale overheid over de spoorwegen en de gewesten over het andere OV. Aangezien dit project volledig door Vlaanderen wordt georganiseerd en gefinancierd, kan het dus geen reactivatie van de spoorlijn worden, dat valt immers buiten hun jurisdictie. Welkom in België
Laatst gewijzigd door DDietzen op ma 23 mei 2022, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Welk stuk van de oude spoorbaan. Van Bilzen naar Hasselt wordt het gewoon gebruikt en van Bilzen naar Maastricht gaat het via een vervelende route met drie bruggen over kanalen en een brug over een weg die een tijdje geleden aangereden is.
En komt er dan een vrije busbaan langs het spoor van Bilzen naar Hasselt te liggen?
Daarbij is het profiel van de spoorlijn bij lange na niet breed genoeg voor een tweestrooks busbaan. Vooral niet in de insnijding bij Eigenbilzen.
En komt er dan een vrije busbaan langs het spoor van Bilzen naar Hasselt te liggen?
Daarbij is het profiel van de spoorlijn bij lange na niet breed genoeg voor een tweestrooks busbaan. Vooral niet in de insnijding bij Eigenbilzen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten