Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Hoi, ik had twee weekjes vakantie en ik MOEST even een paar dagen weg. Ik ben sinds corona niet meer op vakantie geweest, afgezien van wel heel veel losse dagjes weg. Mijn beste vriend wilde wel mee en afgelopen zondag pakten we de auto in en reden we naar Parijs! Inclusief tol en vooral niet in Nederland tanken kostte de reis 65 euro pp heen en weer, kun je niks van zeggen. Wel word je op de Franse A1 regelmatig ingehaald door treinen op de HSL, waaronder de Thalys uit Amsterdam. "Die is eerder in Parijs dan wij!"
Vooral ook omdat ik niet Parijs in wilde rijden, zetten we de auto neer op de P+R in Louvres en dan met de RER D naar Parijs. Maar bij het inrijden van het dorp zag ik al bussen rijden met 'Je remplace le train', en inderdaad, er bleken werkzaamheden te zijn. Dat had ik niet uitgezocht van te voren. Met de bus helemaal naar het Stade de France in langzaam druk verkeer, gelukkig was de bus nog rustig toen we instapten, later was de bus vol staanplaatsen.
Vanaf Stade de France konden we met de RER naar Gare de Nord, waar ons hotelletje vlak bij was.
Voor mij was het de eerste keer in Parijs, ik was alleen nog als kind in Disneyland geweest en twee jaar terug op Charles de Gaulle om over te stappen. Volgens mij had ik de Eiffeltoren toen wel uit het vliegtuig gezien, maar verder kende ik Parijs nog niet. Maar wat is het een mooie stad! We hebben ons uitstekend vermaakt, en ik heb natuurlijk ook de metro verkend. Hier wat plaatjes zonder samenhangend verhaal.
Het bovengrondse Barbès-Rochechouart aan lijn 2 was ons thuisstation. Het ligt aan de soort-van-ringlijn die wordt gevormd door de lijnen 2 en 6. Deze ringlijn heeft relatief veel bovengrondse trajecten. Op lijn 2 rijden net als op lijn 5 en 9 moderne MF2000-treinen.
Het westelijke eindpunt van lijn 2 is Porte Dauphine. Een aantal eindpunten hebben keerlussen, volgens mij iets vrij unieks voor een metro. Op Nation, Charles de Gaulle-Étoile en Place d'Italie ligt het perron in de lus en rijden de treinen snel weer door, maar op dit station zijn er twee perrons en rijdt de trein leeg door de erg krappe lus.
De metro van Parijs heeft maar liefst 16 lijnen die een behoorlijk ingewikkeld netwerk vormen. Het grootste deel is erg snel gebouwd, tussen 1900 en 1930. In de loop van de tijd is er het één en ander gesleuteld aan het netwerk, waardoor er twee buitenbeentjes zijn ontstaan in de vorm van de lijnen 3bis en 7bis.
Lijn 3 liep oorspronkelijk van Pont de Levallois naar Porte de Lilas, maar in 1971 is lijn 3 bij Gambetta naar het oosten afgetakt. Het oorspronkelijke deel van Gambetta naar Porte de Lilas is een pendellijntje van slechts 1,3 km lang geworden met 4 stations: lijn 3bis.
Twee driedelige metro's type MF67 rijden heen en weer en gaan na Porte de Lilas door een keerlus. Hier bestaat een ongebruikte verbinding naar lijn 7bis bij Pré St-Gervais met één ongebruikt tussenstation Haxo. De pendellijn die dit stukje bereed is in 1939 opgeheven. Er zijn vage plannen om de lijnen 3bis en 7bis via dit spoortje aan elkaar te knopen.
Place des Fêtes aan lijn 7bis, die een keerlus heeft met een paar stations erin. Dit station wordt dus in één richting bediend en is één van de weinige met een eilandperron.
5 van de 16 lijnen zijn bandenmetro's (1, 4, 6, 11 en 14). Bij Bastille komt lijn 1 heel even bovengronds in een aantal erg krappe bogen. De lijnen 1 en 14 rijden automagisch, en daar kun je dus voorin zitten. Leuk!
Lijn 14 is een nieuw gebouwde lijn met weinig tussenstations. Het is bedoeld als een snelle verbinding door de stad om de andere lijnen mee te ontlasten. Zoals het hoort bij automatisch rijdende lijnen zijn er perrondeuren (net als op lijn 1, 4 en 13, waarvan lijn 4 en 13 dan weer niet automatisch rijden)
Veel Parijse metrostations lijken erg op elkaar. Zijperrons, standaardlengte voor 5 wagons, volledig bedekt met glanzende witte tegeltjes en grote blauwe naamopschriften. Toch zijn er een paar stations die eruit springen in hun verschijnen. Hier zien we bijvoorbeeld station Cluny-La Sorbonne aan lijn 10.
Arts et Métiers aan lijn 11.
Lijn 12 en 13 zijn door andere maatschappijen aangelegd en heeft iets meer versieringen. Hier station Abbesses aan lijn 12, in de mooie wijk Montmartre, met de diepste ligging onder straatniveau (36 meter).
Op lijn 7 hebben de meeste treinen een afwijkende kleurstelling ten opzichte van het RATP-wit-groenig. Ik denk dat dit een nieuwe algemene kleurstelling wordt voor alle OV in de regio Parijs, je ziet het ook op bussen en sommige treinen.
Er is in Parijs nog meer te zien dan alleen de metro. De RER vult het netwerk aan met een paar doorgaande verbindingen door de stad en verder als S-Bahn naar de regio. Het zijn lange treinen waarbij elke afzonderlijke zijtak zijn eigen niet te begrijpen lettercode heeft.
Het grote en fraaie Gare du Nord, met de Thalys uit Brussel en Amsterdam.
En nog wat andere treinen in vrolijke kleurtjes.
En uiteraard is er voor de gewone cultuurtoerist HEEL VEEL te zien en te doen in Parijs. Wat een stad! Alle clichés moesten natuurlijk even worden bezocht. Montmartre..
Eiffeltoren...
Hoooooooog!
Louvre..
Stadhuis...
3 volle dagen is te kort om alles uitgebreid te gaan bezoeken. Dat zou ook erg duur worden natuurlijk. Maar hier kom ik zéker terug! Frankrijk kon me lang niet zo heel erg boeien, maar ik ben helemaal om. Wordt dus vervolgd!
Donderdag rond 12 uur kwamen we aanlopen op Gare du Nord om de RER naar de auto te nemen, alleen was er behoorlijk wat stormschade door slecht weer de nacht ervoor. Ik had er eigenlijk weinig van gemerkt, jullie in Nederland des te meer. RER D bleek pas om 14u weer te rijden, maar er waren wel treinen die voorbij ons station bleken te rijden over de perronloze sporen. Het duurde alleen even voor we dat in de gaten hadden, op station Stade de France vroegen we hulp waarbij ons werd verteld dat we door mochten rijden naar Orry-de-Ville en we dan terug moesten steken. We kwamen net uit zo'n trein en moesten nu iets van driekwartier in de kou wachten op de volgende. Daarna bij Goussainville wisselden we door naar de perronsporen en bleken we gewoon weer overal te gaan stoppen. Om 14:30 waren we bij de auto en kon ik gaan rijden.
Na een flinke rit rijden, mijn reisgenoot heeft geen rijbewijs dus ik moest het zelf doen, kwamen we rond 21:30 weer thuis. We hebben dit erg last-minute gepland maar de volgende keer zou ik dit wel graag met de trein doen. Misschien sneller, iets ruimer vantevoren volgens mij ook goed betaalbaar, maar 550 km rijden is vooral wel even een klusje dus het lijkt me minstens zo comfortabel.
Wij danken U weer voor de aandacht
Vooral ook omdat ik niet Parijs in wilde rijden, zetten we de auto neer op de P+R in Louvres en dan met de RER D naar Parijs. Maar bij het inrijden van het dorp zag ik al bussen rijden met 'Je remplace le train', en inderdaad, er bleken werkzaamheden te zijn. Dat had ik niet uitgezocht van te voren. Met de bus helemaal naar het Stade de France in langzaam druk verkeer, gelukkig was de bus nog rustig toen we instapten, later was de bus vol staanplaatsen.
Vanaf Stade de France konden we met de RER naar Gare de Nord, waar ons hotelletje vlak bij was.
Voor mij was het de eerste keer in Parijs, ik was alleen nog als kind in Disneyland geweest en twee jaar terug op Charles de Gaulle om over te stappen. Volgens mij had ik de Eiffeltoren toen wel uit het vliegtuig gezien, maar verder kende ik Parijs nog niet. Maar wat is het een mooie stad! We hebben ons uitstekend vermaakt, en ik heb natuurlijk ook de metro verkend. Hier wat plaatjes zonder samenhangend verhaal.
Het bovengrondse Barbès-Rochechouart aan lijn 2 was ons thuisstation. Het ligt aan de soort-van-ringlijn die wordt gevormd door de lijnen 2 en 6. Deze ringlijn heeft relatief veel bovengrondse trajecten. Op lijn 2 rijden net als op lijn 5 en 9 moderne MF2000-treinen.
Het westelijke eindpunt van lijn 2 is Porte Dauphine. Een aantal eindpunten hebben keerlussen, volgens mij iets vrij unieks voor een metro. Op Nation, Charles de Gaulle-Étoile en Place d'Italie ligt het perron in de lus en rijden de treinen snel weer door, maar op dit station zijn er twee perrons en rijdt de trein leeg door de erg krappe lus.
De metro van Parijs heeft maar liefst 16 lijnen die een behoorlijk ingewikkeld netwerk vormen. Het grootste deel is erg snel gebouwd, tussen 1900 en 1930. In de loop van de tijd is er het één en ander gesleuteld aan het netwerk, waardoor er twee buitenbeentjes zijn ontstaan in de vorm van de lijnen 3bis en 7bis.
Lijn 3 liep oorspronkelijk van Pont de Levallois naar Porte de Lilas, maar in 1971 is lijn 3 bij Gambetta naar het oosten afgetakt. Het oorspronkelijke deel van Gambetta naar Porte de Lilas is een pendellijntje van slechts 1,3 km lang geworden met 4 stations: lijn 3bis.
Twee driedelige metro's type MF67 rijden heen en weer en gaan na Porte de Lilas door een keerlus. Hier bestaat een ongebruikte verbinding naar lijn 7bis bij Pré St-Gervais met één ongebruikt tussenstation Haxo. De pendellijn die dit stukje bereed is in 1939 opgeheven. Er zijn vage plannen om de lijnen 3bis en 7bis via dit spoortje aan elkaar te knopen.
Place des Fêtes aan lijn 7bis, die een keerlus heeft met een paar stations erin. Dit station wordt dus in één richting bediend en is één van de weinige met een eilandperron.
5 van de 16 lijnen zijn bandenmetro's (1, 4, 6, 11 en 14). Bij Bastille komt lijn 1 heel even bovengronds in een aantal erg krappe bogen. De lijnen 1 en 14 rijden automagisch, en daar kun je dus voorin zitten. Leuk!
Lijn 14 is een nieuw gebouwde lijn met weinig tussenstations. Het is bedoeld als een snelle verbinding door de stad om de andere lijnen mee te ontlasten. Zoals het hoort bij automatisch rijdende lijnen zijn er perrondeuren (net als op lijn 1, 4 en 13, waarvan lijn 4 en 13 dan weer niet automatisch rijden)
Veel Parijse metrostations lijken erg op elkaar. Zijperrons, standaardlengte voor 5 wagons, volledig bedekt met glanzende witte tegeltjes en grote blauwe naamopschriften. Toch zijn er een paar stations die eruit springen in hun verschijnen. Hier zien we bijvoorbeeld station Cluny-La Sorbonne aan lijn 10.
Arts et Métiers aan lijn 11.
Lijn 12 en 13 zijn door andere maatschappijen aangelegd en heeft iets meer versieringen. Hier station Abbesses aan lijn 12, in de mooie wijk Montmartre, met de diepste ligging onder straatniveau (36 meter).
Op lijn 7 hebben de meeste treinen een afwijkende kleurstelling ten opzichte van het RATP-wit-groenig. Ik denk dat dit een nieuwe algemene kleurstelling wordt voor alle OV in de regio Parijs, je ziet het ook op bussen en sommige treinen.
Er is in Parijs nog meer te zien dan alleen de metro. De RER vult het netwerk aan met een paar doorgaande verbindingen door de stad en verder als S-Bahn naar de regio. Het zijn lange treinen waarbij elke afzonderlijke zijtak zijn eigen niet te begrijpen lettercode heeft.
Het grote en fraaie Gare du Nord, met de Thalys uit Brussel en Amsterdam.
En nog wat andere treinen in vrolijke kleurtjes.
En uiteraard is er voor de gewone cultuurtoerist HEEL VEEL te zien en te doen in Parijs. Wat een stad! Alle clichés moesten natuurlijk even worden bezocht. Montmartre..
Eiffeltoren...
Hoooooooog!
Louvre..
Stadhuis...
3 volle dagen is te kort om alles uitgebreid te gaan bezoeken. Dat zou ook erg duur worden natuurlijk. Maar hier kom ik zéker terug! Frankrijk kon me lang niet zo heel erg boeien, maar ik ben helemaal om. Wordt dus vervolgd!
Donderdag rond 12 uur kwamen we aanlopen op Gare du Nord om de RER naar de auto te nemen, alleen was er behoorlijk wat stormschade door slecht weer de nacht ervoor. Ik had er eigenlijk weinig van gemerkt, jullie in Nederland des te meer. RER D bleek pas om 14u weer te rijden, maar er waren wel treinen die voorbij ons station bleken te rijden over de perronloze sporen. Het duurde alleen even voor we dat in de gaten hadden, op station Stade de France vroegen we hulp waarbij ons werd verteld dat we door mochten rijden naar Orry-de-Ville en we dan terug moesten steken. We kwamen net uit zo'n trein en moesten nu iets van driekwartier in de kou wachten op de volgende. Daarna bij Goussainville wisselden we door naar de perronsporen en bleken we gewoon weer overal te gaan stoppen. Om 14:30 waren we bij de auto en kon ik gaan rijden.
Na een flinke rit rijden, mijn reisgenoot heeft geen rijbewijs dus ik moest het zelf doen, kwamen we rond 21:30 weer thuis. We hebben dit erg last-minute gepland maar de volgende keer zou ik dit wel graag met de trein doen. Misschien sneller, iets ruimer vantevoren volgens mij ook goed betaalbaar, maar 550 km rijden is vooral wel even een klusje dus het lijkt me minstens zo comfortabel.
Wij danken U weer voor de aandacht
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Ik begon net aan een kom erwtensoep, toen die leeg was, was het verslag ook voorbij. Een heleboel herkenbare punten, leuk om weer te zien!
De truc met dit soort trips is inderdaad om het wat verder vooruit te plannen als je het budget laag wilt houden. 130 euro om heen en weer te rijden valt inderdaad erg mee, was de P+R gratis? Niet vergeten om de verzekering en bandenslijtage mee te nemen in de berekening, anders is de vergelijking met de Thalys niet helemaal eerlijk, maar ook dan lijkt het dat je in vergelijking met last minute boeken goedkoper uit bent geweest.
Alhoewel ik het toch bij de trein zou houden, al was het maar voor het gemak. Bedankt voor het delen!
De truc met dit soort trips is inderdaad om het wat verder vooruit te plannen als je het budget laag wilt houden. 130 euro om heen en weer te rijden valt inderdaad erg mee, was de P+R gratis? Niet vergeten om de verzekering en bandenslijtage mee te nemen in de berekening, anders is de vergelijking met de Thalys niet helemaal eerlijk, maar ook dan lijkt het dat je in vergelijking met last minute boeken goedkoper uit bent geweest.
Alhoewel ik het toch bij de trein zou houden, al was het maar voor het gemak. Bedankt voor het delen!
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Met een Aygo naar Parijs? Respect voor je doorzettingsvermogen en zitvlees.
Leuke plaatjes om te zien, blijft toch een bijzondere stad.
Leuke plaatjes om te zien, blijft toch een bijzondere stad.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
En heel goed geschreven
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Een heel mooi verslag. Vorig jaar met mijn gezin in Parijs geweest. Lijn 7bis is ook Interessant omdat deze een afwijkende serie metro's heeft.
Wat ik me afvraag: wat voor voordelen hebben banden metro's? Is Parijs de enige stad die dit heeft?
Wat ik me afvraag: wat voor voordelen hebben banden metro's? Is Parijs de enige stad die dit heeft?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslagje hoor Keerlussen bij metro's komen trouwens ook nog in Londen voor, maar verder eigenlijk nooit wat over gelezen. Zal wel een dingetje zijn van oude metronetwerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Die was niet gratis, 45 euro voor bijna vier etmaal.
Prima te doen eigenlijk hoor, al voelde ik de volgende dag mijn scheenbenen wel bij het beklimmen van de Eiffeltoren.
Het schijnt dat Parijs niet de enige stad is. Bandenmetro's zijn duur in de ombouw, maar wel minder slijtagegevoelig. Qua comfort merkte ik er niet veel van. Stalenwielenmetro's knarsen erg in krappe bochtjes, maar bandenmetro's hoor je de hele tijd wel. Ze hebben ook stalen wielen voor als er een band beschadigt.
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslag! Krijg zin om weer eens naar Parijs te gaan
Ik ben met een C1 met vier man naar Noord-Italië geweest, dus met z'n tweeën naar Parijs moet prima te doen zijn
Bandenmetro's zijn een Parijse uitvinding, maar zijn ook elders toegepast. Bijvoorbeeld in Montreal en Mexico-Stad. Ook alle VAL-systemen (zoals in Lille) zijn bandenmetro's. Een hele verhandeling hierover is te vinden op jijbuis.
Ik ben met een C1 met vier man naar Noord-Italië geweest, dus met z'n tweeën naar Parijs moet prima te doen zijn
Bandenmetro's zijn een Parijse uitvinding, maar zijn ook elders toegepast. Bijvoorbeeld in Montreal en Mexico-Stad. Ook alle VAL-systemen (zoals in Lille) zijn bandenmetro's. Een hele verhandeling hierover is te vinden op jijbuis.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslagje!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslag, herkenbaar ook. Lijkt er alleen op dat je in 3 dagen niet veel meer gezien hebt dan ik in 5 uur.
Hier in Lausanne rijden ze ook met bandenmetros, maar dat is voor de steile hellingen.
De stalen wielen zijn om te sturen vooral. De banden helpen met accelereren en remmen, dat gaat zo een stuk sneller met die idioot korte halteafstanden.
Hier in Lausanne rijden ze ook met bandenmetros, maar dat is voor de steile hellingen.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslag! Parijs staat hier ook al lang op de planning, toch binnenkort maar eens doen!
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Ha, weer een fan van Parijs erbij Heerlijke stad, er gewoon zijn vind ik al zo fijn. Er is altijd wat nieuws te ontdekken, zowel in de stad als op OV-gebied, dat staat daar ook niet bepaald stil
Of Ardan nu ook daadwerkelijk fan van de rest van Frankrijk wordt laat ik nog maar even in het midden, dat is toch net wat anders dan Parijs
Of Ardan nu ook daadwerkelijk fan van de rest van Frankrijk wordt laat ik nog maar even in het midden, dat is toch net wat anders dan Parijs
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Tja Parijs, ik kom er ook graag. Vorig jaar februari nog geweest. Was ook de laatste keer dat ik een meerdaagse reis maakte.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Ik heb niet alles laten zien natuurlijk, het moet wel een beetje op het OV blijven he.
Dank voor de leuke reacties allemaal. Nu jullie er toch zijn: valt het jullie ook op dat Fransen geen bier kunnen tappen of was dat alleen in de tent waar ik was? Het bier is nog dooier dan een Engels biertje. Toen het lege vat net was vervangen kreeg ik wel schuim op het bier, dat door de barman werd weggehaald en opnieuw werd getapt, waarop ik riep NEE STOP! Het is goed zo!!
En in een taaltopic al eens benoemd: de Franse mode om alles in de eerste persoon te zeggen klinkt in andere talen gewoon erg slecht. Een postzegel kopen bij een automaat in het postkantoor (ja ): "ik leg mijn poststuk op de weegschaal", "ik kies de bestemming van mijn poststuk", "ik betaal 1,50"
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Sorry, ik drink geen bier in Frankrijk. Daar hebben ze aperitieven en wijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
En ik ben te jong voor dit soort dranken
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
- AppleMoose
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Parijs. Altijd de moeite waard
Jammer dat de kleurstelling van de metro gaat veranderen. Dat wit vind ik zo nietszeggend. Dat turquoise/wit vind ik zo typerend voor de Parijse metro. Alleen wit kan net zo goed elk ander willekeurige stad zijn...
Jammer dat de kleurstelling van de metro gaat veranderen. Dat wit vind ik zo nietszeggend. Dat turquoise/wit vind ik zo typerend voor de Parijse metro. Alleen wit kan net zo goed elk ander willekeurige stad zijn...
Goh.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Een leuk verslag .
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
In Frankrijk drinken de jongeren ook wel wijn mee.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Leuk verslag.
Bijna al mijn ervaringen met Franse café vonden plaats in skigebieden en daar ging het tappen best goed. Wel zijn Franse bieren niet lekker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]
Het wordt steeds beter. Ook in Frankrijk zijn er steeds meer speciaalbiertjes. Heb er al wat pareltjes tussen gevonden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: De Busfan en 8 gasten