Waar haal je het materieel vandaan, gezien het materieeltekort bij DB Fernverkehr en een gebrek aan internationaal materieel van NS? Ik zie een mooie bron van 'gratis' materieel voor één treinpaar, want de Nightjet-stammen staan overdag uren te niksen. (Laten we er even voor het gemak vanuit gaan dat ze niet regelmatig met vele uren vertraging binnenkomen )
Vanaf december heb je zowel in Amsterdam als Hamburg twee Nightjets staan 'overdaggen', en dus twee kandidaten voor een IC-treinpaar tussen de twee steden:
- De stammen van de Zürich-treinen verschillen onderling nogal. De Zürich-Hamburg heeft (volgens Vagonweb in 2021; geen idee of er in 2022 wordt geschoven) 2 dubbeldeksslaap-, 2 lig- en 5 zitrijtuigen. De Zürich-Amsterdam krijgt daarentegen (volgens ICE-Treff) 2 slaap-, 4 lig- en 8 zitrijtuigen. Als je die stammen wilt inzetten voor een IC Amsterdam-Hamburg, zal je dus wat materieel moeten schuiven en/of rangeren om te zorgen dat de materieelinzet op de Nightjetdienst geen puinzooi wordt.
- De stammen van de Wenen/Innsbruck-treinen zijn identiek: zowel naar Amsterdam als Hamburg rijden twee sets van 1 slaap-, 2 lig- en 2 zitrijtuigen. Het ligt dus qua materieel meer voor de hand om die overdag uit te wisselen middels een IC-treinpaar Amsterdam-Hamburg, met de slaap- en ligrijtuigen natuurlijk in dagmodus. Nadeel is wel dat ze later binnenkomen / eerder weer weg moeten dan de Zürichtreinen, waardoor je minder buffertijd hebt bij het keren.
- RE60 ri Braunschweig vertrekt 3 minuten later uit Rheine; gecompenseerd door kortere halteertijd in Osnabrück (van 4 naar 2 minuten) en Löhne (van 2 naar 1 minuut).
- RE60 ri Rheine komt 3 minuten eerder aan in Rheine; gecompenseerd door kortere halteertijd in Osnabrück (van 5 naar 2 minuten).
- RE18 ri Wilhelmshaven vertrekt 1 minuut later uit Osnabrück Hbf (ivm overkruisende IC naar Hamburg via de Kluskurve); gecompenseerd door kortere halteertijd in Bramsche (van 2 naar 1 minuut).
Code: Selecteer alles
NJ ZUERICH 09:14 20:30
NJ WIEN/INNSB. 09:59 19:30
Amsterdam C 12:10 15:50
Hilversum 12:31/12:32 15:27/15:29
Amersfoort C 12:43/12:45 15:14/15:16
Apeldoorn 13:09/13:10 ---/---
Deventer 13:20/13:21 14:37/14:38
Almelo 13:45/13:46 14:13/14:14
Hengelo 13:57/13:58 14:02/14:03
Bad Bentheim 14:15/14:25 13:35/13:45
Rheine 14:37/14:38 13:21/13:22
(Kluskurve) (15:02) (12:57)
Hamburg Hbf 16:50 11:10
Hamburg-Dammtor --- 11:03
Hamburg-Altona 17:03 10:55
NJ WIEN/INNSB. 20:11 09:04
NJ ZUERICH 20:35 08:10
De reistijd Amsterdam-Hamburg bedraagt dus 4u40, tegenover 5u04-5u14 nu (met overstap in Osnabrück). Van centrum tot centrum ben je een klein uur langer onderweg dan het vliegtuig; momenteel 5 KLM-vluchten per dag, als je de helft van de vliegpassagiers wegsnoept zit je trein al zowat vol. Hoe concurrerend deze IC is tegenover de auto hangt heel erg af van hoe hard je over de Autobahn jakkert
Tot zover deze goedkope optie voor een IC Amsterdam-Hamburg. Top of flop? Brand los!