Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Is er een update geweest van de DRI's bij de tramhaltes?
Ik zag namelijk dat de bestemmingen "Charlois" en "Keizerswaard" ineens scrollend weergegeven worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: za 13 nov 2021, 15:39 Ja, de trams hebben een best wel efficiënte beveiliging hiertegen: er zijn geen linkerdeuren :D De systemen bestaan overigens, alleen niet hier. In Londen hebben ze wel een systeem hiervoor, dat tevens beveiligd tegen het openen van de deuren als de metro niet goed langs het perron staat (een andere potentiële menselijke fout, denken dat je met een tweetje rijdt terwijl het een drietje is).
Heb het niet over specifiek Rotterdamse trams, maar gewoon trams.
De Randstadrail- en U-OV-trams kunnen alleen links openen aan de hand van de locatie.
Bij de GVB-combino's moet de bestuurder een extra knop (namelijk STOP) indrukken samen met de knop voor links vrijgeven/openen
Bij de GVB-CAFs is er een draaiknop op het linkerpaneel, die vastgehouden moet worden, samen met de knop voor links vrijgeven/openen.

Waar je het over hebt in de Londense metro, hoort bij de treinbeveiliging. Heeft de CBTC in Amsterdam ook. De metro moet echt goed halteren (dus niet bij bordje 4 halteren als het een 3 is (metro staat dan gewoon langs perron), want dan kunnen de deuren niet open. En idd, aan de verkeerde kant openen kan ook niet.
Bij dit soort metrosystemen zie je ook dat het altijd iets langer duurt voordat de deuren open kunnen op stations.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij de MG2 metro's zat de knop voor openen links achter een klepje. Echter het lastiger maken om links te openen telt naar mijn idee niet als beveiliging, want dan kan je nog altijd per ongeluk rechts openen terwijl het perron links is. Daarvoor heb je een systeem nodig dat weet aan welke kant het perron zit. Dat kan via de beveiliging, maar kan ook los. In Londen hebben ze ook een los systeem, want de deurbeveiliging werkt ook op baanvakken waar ze nog met tripcocks werken.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Wat is er zo bijzonder aan bestickerde trams? Ik zie hier hele dagen bericht voorbij komen over wel- en niet bestickerde trams is dat zo bijzonder? :geek:
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Meltrain schreef: za 13 nov 2021, 16:33 Is er een update geweest van de DRI's bij de tramhaltes?
Ik zag namelijk dat de bestemmingen "Charlois" en "Keizerswaard" ineens scrollend weergegeven worden.
Dat is ook zo op de Beijerlandselaan (Carnisselande - Schiebroek...)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

BusFreakRotterdam schreef: za 13 nov 2021, 17:16 Wat is er zo bijzonder aan bestickerde trams? Ik zie hier hele dagen bericht voorbij komen over wel- en niet bestickerde trams is dat zo bijzonder? :geek:
Wel als het gaat om een grootschalige reclame, in mijn ogen dan. Eerst was tramreclame sowieso hier al de normaalste zaak bij de trams maar dat duurde tot de nieuwe tramconcessie paar jaar terug inging.

Sindsdien zijn de trams minder bestikkert en blijft het bij enkele, in minimale gevallen zelfs maar 2, nu maximaal 6. Vanwege een grootschalige reclamecampagne van FLINK zijn daar 6 trams ermee bestikkert, het totale kleurrijke trams ligt nu op 14. :trein:

En sowieso hoort dit ook bij de Alledaagse gebeurtenissen. ;)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Voor de liefhebbers, bus 1425 rijdt dalijk een rit op lijn 126 - dienst 1038009. Normaal komen er geen elektro bussen in Maassluis volgens mij?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Volgens mij rijdt lijn 126 op zaterdag grotendeels met elektrische bussen.

Gezien het omloopnummer, eentje dus van lijn 38, lijkt dit dus de planning.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: za 13 nov 2021, 17:08 Bij de MG2 metro's zat de knop voor openen links achter een klepje. Echter het lastiger maken om links te openen telt naar mijn idee niet als beveiliging, want dan kan je nog altijd per ongeluk rechts openen terwijl het perron links is. Daarvoor heb je een systeem nodig dat weet aan welke kant het perron zit. Dat kan via de beveiliging, maar kan ook los. In Londen hebben ze ook een los systeem, want de deurbeveiliging werkt ook op baanvakken waar ze nog met tripcocks werken.
Per ongeluk links in plaats van rechts openen is veel gevaarlijker dan andersom. De reden weten we al. Vandaar al die beveiligingen om het minimaal per ongeluk aan de linkerkant openen tot een minimum te beperken.
Anders moet je idd met gps- of baanbeveiliginggestuurde systemen werken.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

BusFreakRotterdam schreef: za 13 nov 2021, 17:43 Voor de liefhebbers, bus 1425 rijdt dalijk een rit op lijn 126 - dienst 1038009. Normaal komen er geen elektro bussen in Maassluis volgens mij?
Vanaf dec of jan is dit standaard. 1500'en komen eraan. ;)
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Aannemelijk januari, want de nieuwe dienstregeling binnen de MRDH, staat pas gepland voor zondag 9 januari.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: za 13 nov 2021, 18:53Per ongeluk links in plaats van rechts openen is veel gevaarlijker dan andersom.
Het is aan beide kanten gevaarlijk. En de kans op per ongeluk rechts openen i.p.v. links lijkt me eerlijk gezegd een stuk groter omdat rechts de meest voorkomende zijde is en je vingers als je niet oplet dus direct naar die knop gaan. Meest primitieve maar gelijk effectieve manier is trouwens om de deur open knoppen op een dusdanig plek in de cabine te monteren dat je als bestuurder fysiek die kant op moet draaien om ze in te drukken, dan kijk je richting het perron en heb je hopelijk sneller door dat je aan de verkeerde kant zit. Maar tegenwoordig is het prima met een automatisch systeem te doen, in Londen heb je op de sub-surface lijnen dit soort bakens zitten langs het perron die de deuren vrijgeven:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: za 13 nov 2021, 19:05
hauptbahnhof schreef: za 13 nov 2021, 18:53Per ongeluk links in plaats van rechts openen is veel gevaarlijker dan andersom.
Het is aan beide kanten gevaarlijk. En de kans op per ongeluk rechts openen i.p.v. links lijkt me eerlijk gezegd een stuk groter omdat rechts de meest voorkomende zijde is en je vingers als je niet oplet dus direct naar die knop gaan.
Aan de linkerzijde kun je door een tegemoet rijdende metro worden aangereden en aan de rechterzijde (in principe) niet. Dat is (zeer waarschijnlijk) wat hauptbahnhof bedoelt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op een viaduct met een eilandperron zou de rechterkant zomaar nóg gevaarlijker kunnen zijn, dan val je 6 meter naar beneden.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het lijkt erop dat men de metro's vanavond niet ontkoppeld terwijl dat op de lijnen A, B en E wel gepland was?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: ma 08 nov 2021, 09:18 Is er ook ergens een overzicht beschikbaar met de wagendiensten?
Want het melden van nummers is wel leuk, maar als reiziger wil je liever weten op welke tijd(en) de metro niet rijdt. :)
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/R ... 02021.html
Heb er, voor de handigheid, toch maar even een overzicht van in elkaar geknutseld. :mrgreen:
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De 2015 en 2022 zijn de afgelopen dag ook laten bestikkeren in Beverwaard (FLINK).

Dan nog een vraagje over de automatische deuren van de trams: waarom gaan de middelste en achterdeuren soms eerder open en de voorste deur paar seconde later wordt geopend? Gaat dat ook zo automatisch? Dit merkte ik op in de 2058.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Met de kanttekening dat er nogal eens tussendoor wat gewijzigd wordt. Deze diensten zijn van 8 november t/m 5 december en van 20 t/m 24 december geldig. Waarom er op 8 november een wijziging doorgevoerd is weet ik niet, enige wijziging die ik heb kunnen ontdekken is dat wagendiensten 52 en 53 omgewisseld zijn.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De 2019 heeft ook FLINK reclame. Wat me vooral verbaasd is dat ze de 2015 in 12 uur tijd bestickerd hebben, terwijl normaal iets meer dan 24 uur nodig is.
OVspotter070 schreef: za 13 nov 2021, 18:56
BusFreakRotterdam schreef: za 13 nov 2021, 17:43 Voor de liefhebbers, bus 1425 rijdt dalijk een rit op lijn 126 - dienst 1038009. Normaal komen er geen elektro bussen in Maassluis volgens mij?
Vanaf dec of jan is dit standaard. 1500'en komen eraan. ;)
De 1500's gaan toch meer in Noord rijden? En een gedeelte van de Kleiweg bussen (1257- 1280) komen naar Zuid volgens mij. Maar wat gebeurd er dan met de 1400 series?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

En op Zuid op lijn 70 ;). 1501-1525 naar de Kleiweg, 1526-1542 naar de Sluisjesdijk. 1257 is al bij de Sluis, 1258-1269 gaan naar de Sluisjesdijk vanaf de Kleiweg. 1401-1412 gaan naar Krimpen. Trouwens, zijn ze ermee begonnen met het plaatsen van laadpalen op Capelsebrug? :s
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Toevallig ben ik vanmiddag nog langs Capelsebrug gelopen, geen laadpalen gezien en ook geen werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

De nieuwe dienstregeling staat ook al op de ovinfo app. Van de bussen zijn de nieuwe buurtbuslijnen er al op en bij de lijnen die vanaf garage Sluisjesdijk gereden wordt staat het er ook al op. Bij de andere buslijnen en bij de trams en metro's staat het er nog niet op
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De RSG3 5514 op lijn D heb ik waargenomen...
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dienstregelingen tram Kralingen van 2022 zijn vanmorgen ook vrijgegeven, zullen dus ook spoedig in de ovinfo app verschijnen (zodra de app de nieuwe data inlaad). Rest is nog niet vrijgegeven, metro loopt nog verder achter en mist zelfs de kerstvakantie nog. Wel een tussentijdse wijziging voor de lijnen B en E: op zaterdagavond zal niet meer met enkeltjes gereden worden.

En een materieeltekort update: RET meld rituitval op de lijnen A en D vanmorgen...
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Zo te zien zijn dat de 654 & 657 op lijn A en de 911 op lijn D (betreft 'slechts' een spitsdienst).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten