Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
sirvinniei schreef: ↑ma 22 nov 2021, 00:53
Ironisch genoeg wordt vaak juist de spitssprinter naar vndc geschrapt. Geen wonder dat de huidige treinen te kort zijn.
Tja, zo vreselijk druk is de Veenendaallijn nou ook weer niet. Het probleem is dat Rhenen aan het eind van een behoorlijk lang sprintertraject ligt, het andere uiteinde (de Zaanlijn) is veel drukker en dáár zijn langere treinen nodig.
Dan kan je dat deel toch ook gewoon afkoppelen in Utrecht, in plaats van alle perrons te verlengen.
Dat is nu juist iets wat men niet meer wil doen, Utrecht Centaal is een doorstroomstation. De pendelsprinter uit Breukelen gaat daarom ook niet meer in de daluren in Utrecht keren, maar rijdt door tot Driebergen-Zeist.
PHS schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:12Ik begrijp alleen niet waarom ProRail deze werkzaamheden voor de sprinter koppelt aan de tienminutendienst op Rotterdam - Arnhem:
Er zijn verschillende werkzaamheden gecombineerd, er is ook sprake van aanpassingen aan overwegen, die aanpassingen zijn nodig voor de tienminutendienst op Rotterdam - Arnhem.
@sirvinnei: Past dat, inclusief het omrangeren via OZ, wel tussen de 10-mimuten sprinterdienst door dan?
@reisthijs: Die aanpassingen aan overwegen vonden alleen afgelopen weekend plaats, de Veenendaallijn ligt echter nog de hele week op plat. En dat terwijl op Veenendaal West enkele weken terug het pak zand voor de perronverlenging al op zijn plek lag
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
reisthijs schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:34
Dat is nu juist iets wat men niet meer wil doen, Utrecht Centaal is een doorstroomstation. De pendelsprinter uit Breukelen gaat daarom ook niet meer in de daluren in Utrecht keren, maar rijdt door tot Driebergen-Zeist.
Men draait de boel om he, de 7300 gaat altijd naar Rhn, de 7400 wordt de spitstrein van/naar Vndc, daarbuiten tot Db.
Zonder kering in Utrecht dus, en daar ging het mij om.
Daniel schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:35@reisthijs: Die aanpassingen aan overwegen vonden alleen afgelopen weekend plaats, de Veenendaallijn ligt echter nog de hele week op plat.
Ja, ik kan er ook niets aan doen dat ProRail alles op een hoop gooit in hun nieuwsbericht.
Tja, was zelf ook in de war hoor... zag opeens treinen aangekondigd op Veenendaal-De Klomp vanmorgen, maar merkte ook vanmiddag pas op dat er op de werkzaamhedenposter op dat station een apart kopje stond dat er doordeweeks alleen bussen tussen Driebergen-Zeist en Rhenen reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
In België zijn er afwijkende vertrekstaten voor doordeweeks en in het weekend.
Dat lijkt me met de nieuwe dienstregeling ook geen gek idee voor Nederland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik denk dat we het moeten lezen als: "De verbinding tussen Zeeland (plus Bergen op Zoom) en de Randstad is verbeterd."
Een deel van de lange reistijd tussen Zeeland en de Randstad komt immers door de aansluiting op de 3600 en de daarbij behorende lange stop in Roosendaal. Door deze lange stop in te korten, levert dat weer extra reistijdwinst op.
De reizigers naar Etten-Leur en verder kunnen immers de 6100 nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Meltrain schreef: ↑zo 28 nov 2021, 12:36
In België zijn er afwijkende vertrekstaten voor doordeweeks en in het weekend.
Dat lijkt me met de nieuwe dienstregeling ook geen gek idee voor Nederland.
Dat hebben "wij" en onder andere Arriva al jaren...
Het had misschien een optie kunnen zijn om de snelle 2200 drie minuten eerder uit Vlissingen te laten vertrekken. Dat zou echter wel een extra omloop hebben gekost.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
En anders zouden de snelle IC en de stoppende IC ook op elkaar kunnen gaan keren, want de stoppende IC krijgt een kering van maar liefst 42 minuten. In Vlissingen zijn dan ook twee maal keer uur (van :07 tot :10 en van :51 tot :54) alle drie de perronsporen bezet.
MetroRET schreef: ↑zo 28 nov 2021, 15:27
Hoezo dat dan ?
Keert straks van :51 tot :10, met een aansluiting op de 3600 zou dat van :54 tot :07 zijn geweest.
De 3600 (en 6600) zouden in theorie doordeweeks overdag ook versneld kunnen worden, waardoor de overstappen er beter zouden worden.
De enige reden dat de 3600 nu lang stil lijkt te staan in Ht is vanwege het pad van de 2900 van/naar Vga, maar die rijdt dus niet genoemde tijdstippen.
En hoe wil je dat in Roosendaal gaan afhandelen dan? Immers: vrijwel direct na vertrek uit Roosendaal komt de tegentrein van de 3600 alweer binnen in Roosendaal. Ga je die trein dus versnellen, dan wordt vertrek en aankomst dus al snel gelijk en aangezien die op hetzelfde perronspoor zijn....
MetroRET schreef: ↑zo 28 nov 2021, 16:05
De enige reden dat de 3600 nu lang stil lijkt te staan in Ht is vanwege het pad van de 2900 van/naar Vga, maar die rijdt dus niet genoemde tijdstippen.
Als je de 3600 eerder laat vertrekken in Ht, dan help je aldaar de overstap van de 3900 op de 3600 om zeep, terwijl de 3600 tussen Tb en Bd tegen de 6600 aan botst.
MetroRET schreef: ↑zo 28 nov 2021, 16:05
De 3600 (en 6600) zouden in theorie doordeweeks overdag ook versneld kunnen worden, waardoor de overstappen er beter zouden worden.
De enige reden dat de 3600 nu lang stil lijkt te staan in Ht is vanwege het pad van de 2900 van/naar Vga, maar die rijdt dus niet genoemde tijdstippen.
In het pad dat je nu schetst ligt de 6600, daarvoor een goederenpad.
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 28 nov 2021, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
De 6600 en 3600 kunnen niet worden geschoven. Op dit koment heeft de 600 het symmetiepunt op Tilburg Aansluiting en de 3600 op Vught aansluiting, feitelijk zo efficiënt mogelijk zonder ander treinverkeer te storen. En dat is hard nodig ook, op de A2-corridor moet de tienminutendienst gekruisd worden, en op Bd-Tb moeten ook nog vier goederenpaden per uur ingepast worden. Om maar niet te beginnen over het keren in zes minuten van een treinrit van 2,5 uur, dan weet je vrij zeker dat nieuw gecreëerde aansluitingen alleen werken richting Breda.