Hangt er natuurlijk van af, hoeveel reizigers de 400 en 401 (voor en na de corona) trokken in het weekend. En of er dan ook veel doorgaande reizigers tussen Utrecht en Breda zijn, of meer van/naar de tussenliggende haltes.Plutona schreef: ↑do 02 dec 2021, 23:42 Alleen voor West-Brabant, zie ik voorlopig.
Wat ik een hele opmerkelijke wijziging vind, is dat lijn 401 in het weekend komt te vervallen en lijn 400 in het weekend Breda - Oosterhout - Utrecht wordt. Reistijd 1u25 en behoorlijk prijzig volgens mij. Laatste rit op zondag richting Utrecht al om kwart over 9.
Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Maar wat is dan het nut van lijn 400 tussen Oosterhout en Breda? Op dat traject rijden immers ook de lijnen 325, 326 en 327.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Ik denk het combineren van de lijnen 400 en 401 tot een lijn zodat Oosterhout en Breda beide met Utrecht verbonden blijven, maar dan door middel van een buslijn in plaats van twee.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijn 400 gaat vanaf Breda inderdaad rechtstreeks naar Oosterhout. In tegenstelling tot lijn 401 worden de haltes Claudius Prinsenlaan en Bijster niet aangedaan. Voor Breda , Oosterhout en Raamsdonksveer is het qua frequentie op zich wel een vooruitgang want de frequentie gaat op zondag overdag ook omhoog. Dat was 1 keer per 2 uur en dat word elk uur.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
4.7 Brabantliners
Zoals in hoofdstuk 2.2.3 al is vermeld kent de Brabantliner de grootste terugval van het aantal reizigers. Arriva past de dienstregeling daar op aan (uiteraard met doorkijk naar 2022), maar wil tegelijkertijd wel een kwalitatief goede dienstregeling voor scholieren/studenten en forenzen bieden en ook de aansluitingen in Altena op het onderliggend streeklijnen- en buurtbusnet verbeteren.
Resultaat is een compleet nieuwe dienstregeling op werkdagen met verbeterde intervallen en aansluitingen. Hieronder een tabel met het aantal ritten per uur per lijn:
Van Breda/Oosterhout naar Gorinchem/Utrecht
Lijn| Ochtendspits | Daluren | Middagspits | Avond |
400 | 3 | 1 | 2 | 1 |
401 | 1 | 1 | 2 | 1 |
402 | 2 | 1 | 2 | - |
Van Gorinchem/Utrecht naar Breda/Oosterhout
Lijn | Ochtendspits | Daluren | Middagspits | Avond |
400 | 2 | 1 | 3 | 1 |
401 | 2 | 1 | 1 | 1 |
402 | 2 | 1 | 2 | - |
Lijn 400 gaat frequenter rijden, zodat de lijn aantrekkelijk voor forenzen blijft. De verhoogde frequentie van lijn 400 gaat ten koste van de frequentie van lijn 401, deze wordt in de basis een uurdienst. Zo bieden we meer rechtstreekse verbindingen op reisrelaties zonder alternatief (Oosterhout/Raamsdonksveer – Utrecht v.v.) dan op reisrelaties met alternatief (Breda – Utrecht v.v. kan ook met trein via Den Bosch). Om voldoende capaciteit tussen Breda en Altena te bieden gaat lijn 402 frequenter en in de vakantieperioden rijden, waar ook Gorinchem van meeprofiteert.
Tijdens de vakantieperioden op werkdagen rijden de lijnen 400, 401 en 402 elk overdag een uurdienst, aangevuld met extra ritten op lijn 400 naar/van Utrecht.
De rijtijden van de Brabantliner zijn op werkdagen vanwege de verminderde filevorming aangepast.
In het weekend worden de lijnen 400 en 401 samengevoegd tot een lijn 400 Utrecht – Altena – Oosterhout – Breda die zowel zaterdag als zondag de gehele dag een uurdienst rijdt. Op zaterdag betekent dit een verlaging van de frequentie naar/van Utrecht en een langere reistijd van een kwartier naar/van Breda. Zondag overdag betekent dit verhoging van de frequentie naar/van Breda/Oosterhout/Raamsdonksveer, waarbij reizen naar/van Breda ook een kwartier langer zijn.
Elk uur een verbinding met voor Breda langere reistijd bieden geniet de voorkeur boven eens in de twee uur een snellere reistijd bieden. Reizigers tussen Breda en Utrecht v.v. kunnen ook met de trein reizen.
De extra ritten in de avonduren op zondag die door studenten werden gebruikt om terug naar hun kamer te reizen vervallen. In 2020 waren deze ritten al matig bezet en gezien de ontwikkelingen op het gebied van online onderwijs verwacht Arriva dat deze ritten nu al helemaal overbodig zijn.
De aankomst- en vertrektijden van de eerste en laatste ritten zijn vergelijkbaar met de huidige dienstregeling, alleen op zondagavond vertrekken de laatste ritten in beide richtingen een uur vroeger.
Lijn 400 rijdt binnen Oosterhout niet meer tussen het Busstation en Zuiderhout v.v. Een overstap op de lijnen 325, 326 en 327 is het alternatief.
Zoals in hoofdstuk 2.2.3 al is vermeld kent de Brabantliner de grootste terugval van het aantal reizigers. Arriva past de dienstregeling daar op aan (uiteraard met doorkijk naar 2022), maar wil tegelijkertijd wel een kwalitatief goede dienstregeling voor scholieren/studenten en forenzen bieden en ook de aansluitingen in Altena op het onderliggend streeklijnen- en buurtbusnet verbeteren.
Resultaat is een compleet nieuwe dienstregeling op werkdagen met verbeterde intervallen en aansluitingen. Hieronder een tabel met het aantal ritten per uur per lijn:
Van Breda/Oosterhout naar Gorinchem/Utrecht
Lijn| Ochtendspits | Daluren | Middagspits | Avond |
400 | 3 | 1 | 2 | 1 |
401 | 1 | 1 | 2 | 1 |
402 | 2 | 1 | 2 | - |
Van Gorinchem/Utrecht naar Breda/Oosterhout
Lijn | Ochtendspits | Daluren | Middagspits | Avond |
400 | 2 | 1 | 3 | 1 |
401 | 2 | 1 | 1 | 1 |
402 | 2 | 1 | 2 | - |
Lijn 400 gaat frequenter rijden, zodat de lijn aantrekkelijk voor forenzen blijft. De verhoogde frequentie van lijn 400 gaat ten koste van de frequentie van lijn 401, deze wordt in de basis een uurdienst. Zo bieden we meer rechtstreekse verbindingen op reisrelaties zonder alternatief (Oosterhout/Raamsdonksveer – Utrecht v.v.) dan op reisrelaties met alternatief (Breda – Utrecht v.v. kan ook met trein via Den Bosch). Om voldoende capaciteit tussen Breda en Altena te bieden gaat lijn 402 frequenter en in de vakantieperioden rijden, waar ook Gorinchem van meeprofiteert.
Tijdens de vakantieperioden op werkdagen rijden de lijnen 400, 401 en 402 elk overdag een uurdienst, aangevuld met extra ritten op lijn 400 naar/van Utrecht.
De rijtijden van de Brabantliner zijn op werkdagen vanwege de verminderde filevorming aangepast.
In het weekend worden de lijnen 400 en 401 samengevoegd tot een lijn 400 Utrecht – Altena – Oosterhout – Breda die zowel zaterdag als zondag de gehele dag een uurdienst rijdt. Op zaterdag betekent dit een verlaging van de frequentie naar/van Utrecht en een langere reistijd van een kwartier naar/van Breda. Zondag overdag betekent dit verhoging van de frequentie naar/van Breda/Oosterhout/Raamsdonksveer, waarbij reizen naar/van Breda ook een kwartier langer zijn.
Elk uur een verbinding met voor Breda langere reistijd bieden geniet de voorkeur boven eens in de twee uur een snellere reistijd bieden. Reizigers tussen Breda en Utrecht v.v. kunnen ook met de trein reizen.
De extra ritten in de avonduren op zondag die door studenten werden gebruikt om terug naar hun kamer te reizen vervallen. In 2020 waren deze ritten al matig bezet en gezien de ontwikkelingen op het gebied van online onderwijs verwacht Arriva dat deze ritten nu al helemaal overbodig zijn.
De aankomst- en vertrektijden van de eerste en laatste ritten zijn vergelijkbaar met de huidige dienstregeling, alleen op zondagavond vertrekken de laatste ritten in beide richtingen een uur vroeger.
Lijn 400 rijdt binnen Oosterhout niet meer tussen het Busstation en Zuiderhout v.v. Een overstap op de lijnen 325, 326 en 327 is het alternatief.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijkt op een combinatie van de oude 10 en 400.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
In Tilburg gaan de stadslijnen 6,7 en 8 na 21.00 niet meer rijden.
Ben erg benieuwd of we die oude tijden ooit nog terugkrijgen.
Verder gaat in de daluren ma-vr lijn 3 en 131 niet meer rijden
Ben erg benieuwd of we die oude tijden ooit nog terugkrijgen.
Verder gaat in de daluren ma-vr lijn 3 en 131 niet meer rijden
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Alle wijzigingen staan inmiddels op de website van Arriva: https://www.arriva.nl/a/dienstregeling- ... rabant.htm
Het doet pijn om te zien hoe hard de provincie en Arriva de afgelopen jaren hebben bezuinigd. Als er ieder jaar de kaasschaaf overheen gaat, dan blijft er uiteindelijk niets meer over
Het doet pijn om te zien hoe hard de provincie en Arriva de afgelopen jaren hebben bezuinigd. Als er ieder jaar de kaasschaaf overheen gaat, dan blijft er uiteindelijk niets meer over
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Als je de afgelopen jaren bedoeld ben ik het met je eens, maar daarvoor is in de huidige concessies nooit bezuinigd. Alleen is meer ingezet op versterken van de sterke lijnen, wat ten koste is gegaan van het voorzieningenniveau van de zwakke lijnen. Goed voor de totale reizigersgroei, maar gaat op den duur teveel ten koste van het voorzieningenniveau van de zwakke lijnen. Hopelijk zit in het volgende conctract een regeling opgenomen dat bij substantiele reizigersgroei het budget structureel wordt verhoogd.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Werkendam verliest echt in een adembenemend tempo zijn busdienst. Eerder dit jaar al de zaterdagsdienst en nu de busdienst in de daluren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Vergeet ook lijn 620 tussen Werkendam en Dordrecht niet: sinds de afschaling van maart 2021 rijdt deze bus dagelijks nog maar twee ritten in de spitsrichting. Bovendien is de lijn in de schoolvakanties komen te vervallen.
Maar ja, naar Brabantse maatstaven is Werkendam met slechts 11.500 inwoners domweg te klein voor een vaste busdienst.
Maar ja, naar Brabantse maatstaven is Werkendam met slechts 11.500 inwoners domweg te klein voor een vaste busdienst.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijn 155 vervalt en wordt lijn 655 die nog maar 2x per richting per dag gaat rijden? Arme studenten in de daluren... en dan gek vinden dat minder mensen gebruik van het OV gaan maken. Waarom gelijk opheffen? Arriva kan net zo goed eerst proberen er een buurtbus van te maken. En die Knooppunttaxi gaat voor geen meter werken, we gaan het zien
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Het "probleem" is dat vrijwel alles een alternatief heeft. Tussen Erp en Veghel rijdt al bijna 40 jaar een buurtbuske en Handel, Huize Padua (wel op geruime loopafstand), Gemert en Boekel hebben een verbinding met Uden, waar overgestapt kan worden naar Veghel. Je zou dan eerder kunnen kijken of je met buurtbus 268 iets kan doen voor wat betreft Handel en Huize Padua.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
De inzet van DRU is in de lopende concessie gewoon gelijk. Met uitzondering van de Coronajaren.
Het is dus niet waar dat (voor Corona) er versoberingen hebben plaatsgevonden in de lopende concessies.
Ergens DRU weghalen betekend ook weer ergens DRU toevoegen.
Het huidige verlies aan DRU is tijdelijk en zullen stapsgewijs weer worden toegevoegd als de bezetting weer gaat toenemen.
Een knooppunttaxi is natuurlijk flauwekul. deze kosten worden overigens niet betaald uit de DRU pot.
Het is dus niet waar dat (voor Corona) er versoberingen hebben plaatsgevonden in de lopende concessies.
Ergens DRU weghalen betekend ook weer ergens DRU toevoegen.
Het huidige verlies aan DRU is tijdelijk en zullen stapsgewijs weer worden toegevoegd als de bezetting weer gaat toenemen.
Een knooppunttaxi is natuurlijk flauwekul. deze kosten worden overigens niet betaald uit de DRU pot.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Maar ik verwacht niet dat je bij bijvoorbeeld Werkendam de oude dienstregeling terug krijgt. De reizigers maken structureel steeds meer gebruik van de haltes bij de snelweg, want vaker en sneller. Dat zie je landelijk.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Is het exploitatieplan eigenlijk ergens beschikbaar? Ben nu erg benieuwd naar de keuzes.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
En gedeputeerde Van der Maat wordt gewoon rondgereden in zijn dienstauto. Het vertrouwen in de politiek is historisch laag. Hoe zou dat nou komen?
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Wat wil je nu zeggen, Philip?
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Zou je op werkdagen de 120 niet naar Werkendam kunnen sturen?
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Je zou maar in Werkendam zijn gaan wonen toen het nog iedere dag ieder half uur een verbinding had met Gorinchem, en nu in een gat zitten met alleen een spitsbus.
En die reizigers die nu in de daluren reizen krijg je echt niet meer terug. Vergeet ook niet dat sommige mensen die in de spits reizen in de daluren terug reizen en visa versa, oftewel een vicieuze cirkel die eindigt met het volledig opheffen van de 120
En die reizigers die nu in de daluren reizen krijg je echt niet meer terug. Vergeet ook niet dat sommige mensen die in de spits reizen in de daluren terug reizen en visa versa, oftewel een vicieuze cirkel die eindigt met het volledig opheffen van de 120
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Het grootste probleem lijkt mij toch vooral te zitten in het assortiment aan kaartjes voor keuzereizigers. Met een enkele reis die als los kaartje ver boven de vier euro kost trek je nou niet bepaald reizigers de auto uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Het is vooral bijzonder dat Arriva & Hermes niet differentiëren in het tarief voor het ritkaartje. De prijs van een ritkaartje, goed voor een enkele reis ZONDER overstap, is 4,46 euro (tarief 2021). Dat is peperduur voor een kort ritje en al helemaal onaantrekkelijk als je moet overstappen, maar als je een lange rit maakt op een streeklijn kan het zomaar goedkoper zijn dan reizen met de OV-chipkaart.
De Brabantse dalurendagkaart is met 6,97 euro (tarief 2021) overigens redelijk goedkoop.
De Brabantse dalurendagkaart is met 6,97 euro (tarief 2021) overigens redelijk goedkoop.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Pas vanaf 20 kilometer rendeert een los kaartje ten opzichte van de OV-chipkaart onder het normale tarief (20 × 0,175 + 0,99 = 4,49), maar deze afstanden haal je bijna alleen op de Bravo Direct en Brabantliner, waar het tarief nog twee tot drie keer zo duur is, afhankelijk van de bestemming.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Alleen op de BrabantLiners en lijn 310 is de prijs afhankelijk van de afstand.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten