Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21395
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door Meltrain »

Blijkbaar worden ook in deze concessie lijnnummers voor de treinen ingevoerd.
Hoewel ik het een leuk idee vind, is het verschil tussen RE20 en RS20 zo klein, dat het nauwelijks opvalt en de introductie van lijnnummers bijna geen nut heeft. :roll: Mijn voorstel is om in elk geval bij "RS" de R weg te halen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1780
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door gkw1969 »

Ik zou juist de eerste 2 cijfers van de treinserie gebruiken.
RS80 en RE38
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door cassie127 »

Overigens is dit niet helemaal nieuw, op Almelo - Hardenberg was het lijnnummer RS21 al meerdere jaren zichtbaar op de treinen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door PHS »

Meltrain schreef: di 30 nov 2021, 20:30 Blijkbaar worden ook in deze concessie lijnnummers voor de treinen ingevoerd.
Hoewel ik het een leuk idee vind, is het verschil tussen RE20 en RS20 zo klein, dat het nauwelijks opvalt en de introductie van lijnnummers bijna geen nut heeft. :roll: Mijn voorstel is om in elk geval bij "RS" de R weg te halen.
Helaas is dit wel het uniforme beleid van Arriva: in Limburg zijn het de RS18 en de RE18 voor respectievelijk de stoptrein en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen.

Ik vind het bij de Vechtdallijnen vooral verwarrend dat er geen apart lijnnummer komt voor de 13800, de spitssneltreinen (Emmen -) Coevorden - Zwolle. Deze worden straks ook onder het nummer RE20 geschaard, terwijl ze t.o.v. de reguliere sneltrein, de 3800, niet stoppen te Mariënberg en Nieuw Amsterdam.
PHS

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door PHS »

Minister: treinsteward Arriva mag geweld gebruiken op 'incidententrein' Zwolle-Emmen
Arriva is 'blij' met de toekenning van de geweldsbevoegdheid. Concreet houdt die in dat de treinstewards van Arriva (zeg maar: de conducteurs) worden uitgerust met handboeien. Ook mogen ze straks fouilleren.

De vervoerder benadrukt dat de bevoegdheid is aangevraagd voor álle treinstewards in Nederland, dus niet alleen voor de medewerkers die op de Vechtdallijn werken.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door VIRM »

Explosieve stijging aantal incidenten in trein Zwolle-Emmen: "Dit is schokkend"
Ondanks extra geld en de inzet van meer veiligheidspersoneel, neemt het aantal incidenten in de trein tussen Zwolle en Emmen maar niet af. Sterker nog: het aantal incidenten is in het eerste kwartaal verachtvoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Honderden keren waren er problemen met reizigers die zwartreden en zich niet wilden legitimeren.
De stijging van het aantal incidenten in de trein tussen Zwolle en Emmen is explosief, zo blijkt uit cijfers die RTV Oost heeft opgevraagd bij de provincie. Vooral het aantal B-incidenten, waarbij een reiziger gefouilleerd moet worden omdat diegene zwartrijdt en zich niet wil legitimeren, nam een vlucht: van een kleine 40 incidenten in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 331 incidenten in het eerste kwartaal van 2024.

Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Arriva: meer incidenten komt door registratie, geweld neemt juist af

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164806 ... t-juist-af

Volgens Arriva-woordvoeder Claessens is er logische verklaring voor die stijging. "Het is te verklaren door het feit dat we geen perroncontroles meer uitvoeren op de Vechtdallijnen maar dat de controles standaard in elke trein plaatsvinden. Oftewel de zwartrijders zitten al in de trein en lopen alsnog bij de controles tegen de lamp. Ook is sinds april 2023 het aanvullende team Service & Veiligheid (de BOA's met geweldsbevoegdheid) oproepbaar aanwezig op het traject, dit zie je terug in de cijfers."

[/artikelquote]
[persoonlijke mening]
Dit stond ook al kort in het originele artikel, maar blijkbaar was het nu significant genoeg om een eigen artikel te krijgen.. verder een mooi voorbeeld hoe makkelijk je met statistieken een onterecht beeld kan schetsen.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Komen er ook dit jaar weer E-GTW's uit Limburg voor de Bevrijdingsdagpendels tussen Ommen en Zwolle? Ze rijden in ieder geval wel. Qua omlopen zijn er vandaag 15, dus ze zouden het precies met Vechtdalstellen kunnen doen. Weet iemand hier meer over?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door VIRM »

Dionysusnu schreef: do 02 mei 2024, 13:48 verder een mooi voorbeeld hoe makkelijk je met statistieken een onterecht beeld kan schetsen.
Wat is het onterechte beeld? Als het aantal incidenten toenemen doordat perroncontrole is afgeschaft, dan voer je de perroncontrole toch weer in?
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Dat het aantal incidenten "schokkend" verachtdubbeld zou zijn. Nee, dat is niet schokkend, het is gewoon verklaarbaar en verwacht nu de perroncontroles opgeheven zijn.

Arriva legt zelf in het tweede artikel uit waarom de perroncontroles onhandig waren, en zegt dat het huidige beleid ook goed werkt. Ik zie tot zover geen reden om dat in twijfel te trekken.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door VIRM »

Reden om het in twijfel te trekken: je verplaatst het probleem nu naar de trein (geen idee wat de procedure is, maar als je er iemand uit moet gooien ben je wellicht tijd kwijt met bijbehorende vertraging), en het hanteren van dezelfde struisvogelpolitiek als NS dat poortjes zwartrijders zouden tegenhouden.
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Als het probleem in de trein goed opgelost kan worden, dan zie ik niet in wat daar mis mee is. Heb je reden om te denken dat daar bovengemiddelde vertragingen uit voortkomen? Ik niet, zeker aangezien de steward-conducteurs bij Arriva niet de deuren sluiten. Daarom zeg ik: tot zover geen aanleiding om te twijfelen.
iamthedutchdude
Berichten: 1017
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door iamthedutchdude »

VIRM schreef: zo 05 mei 2024, 09:50
Dionysusnu schreef: do 02 mei 2024, 13:48 verder een mooi voorbeeld hoe makkelijk je met statistieken een onterecht beeld kan schetsen.
Wat is het onterechte beeld? Als het aantal incidenten toenemen doordat perroncontrole is afgeschaft...
Het aantal geregistreerde incidenten is hoger, dat hoeft nog niet te betekenen dat het totaal aantal incidenten hoger is. Als bijvoorbeeld in 2021 10% van de incidenten geregistreerd is en dit 80 registraties opleverde, dan hoeft 640 registraties in 2022 geen verachtvoudiging van het totaal aantal incidenten te betekenen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat in 2022 90% van de incidenten geregistreerd is. Het enige wat op basis van de cijfers dus geconcludeerd zou mogen worden is dat er meer incidenten geregistreerd worden, niet dat er meer plaatsvinden. Dat is overigens wel een wiskundige fout die journalisten vaker maken.
VIRM schreef: zo 05 mei 2024, 14:27 Reden om het in twijfel te trekken: je verplaatst het probleem nu naar de trein (geen idee wat de procedure is, maar als je er iemand uit moet gooien ben je wellicht tijd kwijt met bijbehorende vertraging), en het hanteren van dezelfde struisvogelpolitiek als NS dat poortjes zwartrijders zouden tegenhouden.
Als het goed is wordt er niemand de trein uitgegooid, maar komt er juist een S&V-team op de trein voor identiteitsfouillering (waaruit vaak alsnog een identiteitsbewijs volgt). Extra tijd ben je daar dus niet mee kwijt.

Daarnaast gaat Arriva juist uit van de tegenovergestelde aanname t.o.v. NS. NS gaat ervan uit dat het afsluiten van de perrons afdoende is om zwartreizigers en onruststokers uit de trein te houden. Arriva ziet in dat dit op de meeste stations op de Vechtdallijnen niet werkt (vanwege o.a. het hebben van meerdere toegangswegen naar het perron) en controleert dus elke trein. Als er dus al sprake is van struisvogelpolitiek, dan in elk geval niet dezelfde als NS.

Daarnaast moet een situatie ook werkbaar zijn, en elk station voorzien van minstens twee man personeel (en vaak aanzienlijk meer) t.b.v. toegangscontrole is dit niet. Om een voorbeeld te geven: op Emmen kan je met twee man een toegangscontrole eigenlijk alleen goed vormgeven bij het rijden met een enkel stel, aangezien je dan de reizigers via één deur de trein in kunt laten. Wordt er met dubbele stellen gereden, dan heb je voor een dergelijke aanpak al vier man nodig (twee per deur). De toegang naar het perron controleren betekent automatisch dat je minstens vier (spoor 2) of meer (spoor 1) man nodig hebt, aangezien er meerdere toegangswegen naar het perron zijn.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door VIRM »

Ik reis heel incidenteel met een Arrivatrein op dit traject. Dus ik weet niet hoe snel iemand met boa-bevoegdheid er bij kan zijn als er een incident is en wat de procedure is. Daarnaast hoeft er volgens mij geen toegangscontrole op elk perron te zijn, maar had het artikel het over Zwolle en Emmen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 1017
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)

Bericht door iamthedutchdude »

Alle stewards op de lijn hebben boa-bevoegdheid, alleen S&V heeft aanvullende bevoegdheden die de overige stewards (vaak) niet hebben (denk aan geweldsbevoegdheid en fouilleren). Van de ritten die ik heb meegemaakt, lijkt het erop dat S&V vaak ergens tussen Mariënberg en Coevorden rondhangt, met af en toe een uitschieter richting Nieuw-Amsterdam/Emmen of Ommen/Zwolle. Daarnaast wordt voor zover ik weet ook de AlMaHa af en toe door S&V gecontroleerd. Van wat ik heb gezien maak ik op dat elke steward tijdens elke rit wel één keer visueel contact heeft (of in elk geval kan hebben als hij/zij oplet) met een S&V-team.

Overigens werden in het artikel alleen Emmen en Zwolle benoemd voor perroncontroles (waarbij al werd aangegeven dat het op Emmen lastiger te realiseren is), maar daarmee wordt voorbijgegaan aan het feit dat er ook in Hardenberg en bij Emmen-Zuid permanente asielzoekerscentra zijn (waarbij die in Hardenberg voor zover ik weet ook voor de nodige overlast zorgt en er tussen Emmen-Zuid en Emmen door deze groep ook het nodige zwart gereisd wordt). Daarom zou je ook daar enige toezicht wensen. Het is dan efficiënter om één of twee teams op de trein te laten komen dan om op die drie/vier stations teams neer te moeten zetten (en op Emmen en Emmen-Zuid waarschijnlijk zelfs meerdere gezien de bouw van de stations aldaar). Het argument van Wim Eilert uit het artikel van RTV Drenthe vind ik dan ook eerder struisvogelpolitiek: alsof er alleen in Emmen en Zwolle zwartrijders proberen in de trein te komen. Als die aanpak wordt gehanteerd gaat dat automatisch ten koste van de vliegende teams (Arriva heeft geen eindeloze put vol boa's). Mogelijkerwijs verschuiven deze zwartrijders zich dan naar de route via Almelo en komen zo in Mariënberg/Hardenberg alsnog in dezelfde trein terecht.

Daarnaast is het misschien wel beter dat de incidenten in de trein plaatsvinden, aangezien dit er automatisch voor zorgt dat er meer incidenten geregistreerd worden. Onze overheid kijkt immers meer naar cijfers dan naar mensen die hun gevoel uitspreken. Als de cijfers aangeven dat er veel incidenten plaatsvinden, komt dit dus sneller aan bij de overheid dan als mensen aangeven dat hun gevoel is dat er veel incidenten plaatsvinden. Uiteindelijk blijft dit probleem tenslotte wel een probleem dat zowel de verantwoordelijkheid als de schuld van de overheid is.

Al met al voel ik me nu veiliger in de trein dan toen er sprake was van toegangscontrole en dat is ook waar Arriva naar verwijst in eerdergenoemd artikel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten