OVer Missers in de Reisinformatie
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Gewoon afronden naar beneden dus, lijkt me niet echt een misser maar gewoon logisch, zeker als er 30 seconden voor tijd gefloten kan worden.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Dat is toch standaard? Ook bij bus/tram/metro springt de vertrektijd op 0 minuten op het moment dat er nog 59 seconden resteren. Dan is de vertrektijd weliswaar nog niet aangebroken, maar je hebt geen hele minuut meer over. Lijkt me eigenlijk wel logisch.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Gisteren zag ik SLT 2619 op Utrecht Centraal vertrekken naar Baarn via Hilversum, volgens minimaal 3 displays aan de zijkant van de trein.
En kan iemand me uitleggen welke logica er zit in het richtingspijltje zoals dat nu op de TBP's staat? Op Utrecht Centraal wijzen die op spoor 1 en 2 allebei een andere kant op.
En kan iemand me uitleggen welke logica er zit in het richtingspijltje zoals dat nu op de TBP's staat? Op Utrecht Centraal wijzen die op spoor 1 en 2 allebei een andere kant op.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Er zit volgens mij wel een logica in: als je vanaf de betreffende TBP naar het perron draait beweegt de trein in de richting die op de TBP staat, dus als je de pijl richting links ziet en je kijkt daarna naar het betreffende spoor zal de trein van rechts naar links gaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Hier nog nooit gezien bij een bus, doorgaans staan die dingen op 1 als er nog 1 minuut tot de geplande vertrektijd te gaan is. Alleen als de bus laat groen krijgt bij de voorgaande halte wil 'ie nog wel eens al op nul staan voor de bus er is.
Welk richtingspijltje?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Het richtingspijltje werkt als volgt:
Als je voor het scherm staat, en vervolgens je hoofd draait naar de perronrand, dan vertrekt de trein de kant op waar het pijltje naar toe wijst. Spoor 1/2 is een eilandperron. Kijk je richting Overvecht naar de schermen, dan zal het pijltje op spoor 1 naar links wijzen en het pijltje op spoor 2 naar rechts.
Als je voor het scherm staat, en vervolgens je hoofd draait naar de perronrand, dan vertrekt de trein de kant op waar het pijltje naar toe wijst. Spoor 1/2 is een eilandperron. Kijk je richting Overvecht naar de schermen, dan zal het pijltje op spoor 1 naar links wijzen en het pijltje op spoor 2 naar rechts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
In Rotterdam is 0-knipper de indicatie dat een bus of tram vlakbij de halte is of al langs de halte staat. In de regio Arnhem-Nijmegen tonen de displays in plaats van 0 minuten de tekst "vertrekt" op het scherm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Makkelijker gezegd: Als het pijltje naar het spoor wijst, zal de trein vanaf jou gezien naar achteren vertrekken. Als het pijltje van het spoor af wijst, zal de trein naar voren vertrekken.Suus schreef: ↑za 11 dec 2021, 22:30 Het richtingspijltje werkt als volgt:
Als je voor het scherm staat, en vervolgens je hoofd draait naar de perronrand, dan vertrekt de trein de kant op waar het pijltje naar toe wijst. Spoor 1/2 is een eilandperron. Kijk je richting Overvecht naar de schermen, dan zal het pijltje op spoor 1 naar links wijzen en het pijltje op spoor 2 naar rechts.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Dank voor de uitleggen, maar gaat een gemiddelde reiziger dit ook begrijpen?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Ik denk het wel, die ziet misschien alleen het pijltje en hopelijk hoeveel rijtuigen een trein heeft. Al denk ik dat die vooral het verschil tussen korte en normale trein ziet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Het is me nu al een paar keer overkomen dat op de display in een trein de vertrektijd van een aansluitende trein werd vermeld (laten we zeggen 21:10), maar dat die trein vervolgens twee minuten eerder (21:08) bleek te vertrekken. Blijkbaar was de trein twee minuten vertraagd, maar had die vertraging bijna ingelopen, en kon weer op tijd of bijna op tijd vertrekken. Dit leidde er een paar weken geleden toe dat ik op mijn gemak langs de trein aan het lopen was naar een plek waar het er binnen rustig uitzag, en onverwacht naar de deur moest rennen toen er gefloten werd, officieel te laat instappend.
De displays in de trein zouden altijd duidelijk moeten zijn over de oorspronkelijke vertrektijd, ook als ze een vertraagde tijd melden.
De displays in de trein zouden altijd duidelijk moeten zijn over de oorspronkelijke vertrektijd, ook als ze een vertraagde tijd melden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Stond er geen rood streepje onder of iets dergelijks? (Alle cijfers rood?) Ik meende dat er altijd nog wel iets aan aanduiding was als het niet om de geplande vertrektijd ging.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Die aanduiding met rode streepjes voor vertraging was er voorheen wel in OBIS inderdaad, maar heb ik al een tijdje niet meer gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Tegenwoordig wordt enkel nog de 'actuele' vertrektijd getoond en voor waar aangenomen door OBIS. Dat heeft ook effect als de aankomende trein iets vertraagd is (dwz: een vertraagde aankomst voorspeld is, wat nog niet betekent dat de aankomst daadwerkelijk vertraagd is!) waardoor een overstap officieel onmogelijk wordt. Die aansluiting verdwijnt dan doodleuk van de schermen. Waardoor de reiziger ook niet weet dat 'ie (al dan niet met een beetje doorstappen) de trein nog kan halen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Kortom, dat scherm is nu nog waardelozer dan het al was, en de omroep vermoedelijk ook als die op basis van dezelfde gegevens gaat.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Sinds vandaag is het busstation van Aalsmeer in gebruik:
Ze waren vorige week nog druk bezig met schakelkastwerkzaamheden, maar dat heeft niet mogen baten. Ze geven nog steeds de vertrektrijden van een bushalte in Alkmaar weer...
(foto niet door mij gemaakt)
Ze waren vorige week nog druk bezig met schakelkastwerkzaamheden, maar dat heeft niet mogen baten. Ze geven nog steeds de vertrektrijden van een bushalte in Alkmaar weer...
(foto niet door mij gemaakt)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Een niet-forumlid heeft de CTA van de Nightjet naar Zürich op de foto gezet. Daarop de aanduiding "Voorste 2 treinstellen niet verder dan Frankfurt Hbf".
Over het feit dat de halve trein in Basel SBB wordt afgetrapt, echter geen woord
Jammer dat de reisinfo voor de Nightjets nog steeds niet op orde is, na maanden in dienst. Bij de Weense trein zie ik ook nog te vaak foutief "Rijdt niet verder dan Bonn Hbf" staan. Ik neem aan dat dat ligt aan het feit dat de NS-locomotief er op of vóór het betreffende station vanaf gaat... maar als het bij de IC Berlijn prima lukt om de locwissel in Bentheim te negeren in de reisinfo, waarom dan niet ook bij de Nightjets?
Over het feit dat de halve trein in Basel SBB wordt afgetrapt, echter geen woord
Jammer dat de reisinfo voor de Nightjets nog steeds niet op orde is, na maanden in dienst. Bij de Weense trein zie ik ook nog te vaak foutief "Rijdt niet verder dan Bonn Hbf" staan. Ik neem aan dat dat ligt aan het feit dat de NS-locomotief er op of vóór het betreffende station vanaf gaat... maar als het bij de IC Berlijn prima lukt om de locwissel in Bentheim te negeren in de reisinfo, waarom dan niet ook bij de Nightjets?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Nee, geen enkele indicatie, alles blauw. De laatste keer dat dit mij overkwam noemde de conducteur bij het omroepen wel de oorspronkelijke tijd, en dat viel me toen op. Maar in het algemeen is dat niet iets dat je van de reiziger kan verwachten, die displays moeten gewoon duidelijk zijn.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
eDe 3068 had volgens de app bij vertrek uit Amsterdam Centraal +3. De praktijk was een beetje weerbarstiger, want dat was +6. De 4068 werd voorgelaten, maar die was gespoorwijzigd naar 10a (ander perron). Leuk geen handmatige omroepen, maar vroeger werd nog omgeroepen welke trein als eerste zou vertrekken.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Inmiddels heeft het nieuws dat de 32300 is geschrapt ook de NS bereikt: https://www.ns.nl/reisinformatie/actuel ... id=6013838umbusko schreef: ↑di 14 dec 2021, 12:07 Ze hebben wel degelijk een nieuwsbericht op de website staan, maar je moet er goed naar zoeken.
Het grappige is alleen dat het volgens de NS een 'logistieke beperking' is die vandaag om 19:30 is afgelopen
Daar mogen ze de komende twee weken van maken.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Geen idee of dit onder de "missers" valt, maar het valt me vandaag ineens op dat de geplande materieelinzet voor deze dag behoorlijk verschilt tussen de NS-app en Treinposities. Voor bijvoorbeeld de 2065 vertelt de app me dat daarvoor liefst ICM-10 inmiddels zelfs ICM-11 staat gepland. Treinposities vermeldt echter slechts ICM-6, zonder treinstelnummers (dus niet aangepast aan de huidige situatie met bijsturing enzo), en onder het kopje 'Verloop planning van deze rit' is ook nergens ICM-10 te bekennen.
Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de 1763 (ICM-9 volgens NS, ICM-7 volgens TP), 11765 (ICM-10 vs ICM-7), en 1665 (DDZ-12 vs DDZ-6).
Op andere corridors speelt het ook, zoals bij de 5044 (SNG-4 vs SNG-6, nu voorspelt TP dus juist méér materieel), de 856 (VIRM-10 vs VIRM-8) en de 6064 (SLT-8 vs SLT-6). En ja, de datum heb ik gedriedubbelcheckt
Is dit al langer zo? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt voor de geplande(!) inzet tussen NS en TP, laat staan voor gevoelsmatig meer dan de helft van de treinen.
Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de 1763 (ICM-9 volgens NS, ICM-7 volgens TP), 11765 (ICM-10 vs ICM-7), en 1665 (DDZ-12 vs DDZ-6).
Op andere corridors speelt het ook, zoals bij de 5044 (SNG-4 vs SNG-6, nu voorspelt TP dus juist méér materieel), de 856 (VIRM-10 vs VIRM-8) en de 6064 (SLT-8 vs SLT-6). En ja, de datum heb ik gedriedubbelcheckt
Is dit al langer zo? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt voor de geplande(!) inzet tussen NS en TP, laat staan voor gevoelsmatig meer dan de helft van de treinen.
Laatst gewijzigd door DDietzen op vr 17 dec 2021, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Goed dat je dit aangeeft. Ik heb gekeken naar de ritten die je noemt, en ik zie zo op het eerste gezicht geen bijzonderheden in de manier waarop ik de informatie van NS heb ontvangen. Dit werkt in principe als volgt: 3 dagen voor de rit krijg ik deze voor het eerst binnen, met materieel zonder nummers. Dan ongeveer 4 uur voor aanvang van de rit volgt een update met de stelnummers. Uiteraard kunnen nog veel meer updates volgen als er wordt bijgestuurd, of als er vertraging ontstaat etc. Voor de 5044 heb ik op 14 december ontvangen "SNG-3,SNG-4" en vanochtend om 10:00 werd dat "SNG-3 2358,SNG-4 2746".DDietzen schreef: ↑vr 17 dec 2021, 09:38 Geen idee of dit onder de "missers" valt, maar het valt me vandaag ineens op dat de geplande materieelinzet voor deze dag behoorlijk verschilt tussen de NS-app en Treinposities. Voor bijvoorbeeld de 2065 vertelt de app me dat daarvoor liefst ICM-10 staat gepland. Treinposities vermeldt echter slechts ICM-6, zonder treinstelnummers (dus niet aangepast aan de huidige situatie met bijsturing enzo), en onder het kopje 'Verloop planning van deze rit' is ook nergens ICM-10 te bekennen.
Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de 1763 (ICM-9 volgens NS, ICM-7 volgens TP), 11765 (ICM-10 vs ICM-7), en 1665 (DDZ-6).
Op andere corridors speelt het ook, zoals bij de 5044 (SNG-4 vs SNG-6, nu voorspelt TP dus juist méér materieel), de 856 (VIRM-10 vs VIRM-8) en de 6064 (SLT-8 vs SLT-6). En ja, de datum heb ik gedriedubbelcheckt
Is dit al langer zo? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt voor de geplande(!) inzet tussen NS en TP, laat staan voor gevoelsmatig meer dan de helft van de treinen.
Wat natuurlijk de grote vraag is: klopt het straks in de praktijk ook niet (dus rijdt hij, zonder dat ik nog updates krijg, alsnog met SNG-4 zoals in de NS app staat). Als dat namelijk het geval is, en het komt zo vaak voor als je zegt, dan ga ik dat melden richting het NDOV loket, want dat zou niet de bedoeling zijn.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Dat is toch allang bekend? Uur van tevoren wordt het aangepast
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten