Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
DUITSLAND VERBOLGEN OVER SOLO-OPTREDEN (‘ALLEINGANG’) PROVINCIE GELDERLAND
NIJMEGEN – Het plan rond de reactivering van de spoorlijn Nijmegen- Kleve staat op punt van mislukken, tot grote teleurstelling van Duitse zijde. In Nederland staan de signalen voor een treinverbinding Nijmegen-Kleve op rood. Groesbeek, Nijmegen en de Provincie Gelderland willen de heropening van de verbinding afwijzen. Men wil zich beperken tot de busverbinding.
Lees verder
NIJMEGEN – Het plan rond de reactivering van de spoorlijn Nijmegen- Kleve staat op punt van mislukken, tot grote teleurstelling van Duitse zijde. In Nederland staan de signalen voor een treinverbinding Nijmegen-Kleve op rood. Groesbeek, Nijmegen en de Provincie Gelderland willen de heropening van de verbinding afwijzen. Men wil zich beperken tot de busverbinding.
Lees verder
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Kom d'r maar in, Zugführer.Durashift schreef:titel van dit draadje is overgenomen van de kop van het artikel.. dekt de inhoudelijkheid niet helemaal, vind ik.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
De enige manier om reactivatie van Nijmegen-Kleve te verantwoorden is het doortrekken van de RE10, maar ik heb niet het idee dat dat voor de provincie Gelderland de meest favoriete optie is. Ik denk dat weinigen zitten te wachten op een tram of pendeltrein, aangezien overstappen in Kleve weinig aantrekkelijk is.
Nogal logisch als op de andere trajecten al treinen rijden en Coevorden-Emlichheim en Roermond-Dalheim überhaupt geen potentie hebben om gereactiveerd te worden. -o-De reactivering zou één van de belangrijkste en meest kansrijke grensoverschrijdende projecten voor Nederland en Duitsland zijn
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Jammer, Nijmegen-Kleef had nu net zo'n mooie afvoerlijn voor de Betuweroute kunnen worden... (A)
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Hoewel ik het jammer vind als die spoorlijn er niet komt, moet ik zeggen dat ik de provincie wel kan begrijpen. Duitsland heeft een gruwelijk slechte reputatie voor wat betreft nieuwbouw van infrastructuur en het komt geregeld voor dat projecten meer dan 10 jaar uitlopen. Kijk maar naar de Friesenbrücke en de Fehnmarnbelttunnel (al zijn dat andere deelstaten). Ik denk dat Gelderland zijn geld beter kan besteden, ook aan het spoor (elektrificatie en dubbelspoor op hun eigen lijnen).
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Hier kunnen goede afspraken over worden gemaakt inclusief boeteclausules zodat het project tijdig en kwalitatief goed wordt opgeleverd. Gezien de reactie in Provinciale Staten als gevolg op de Duitse reactie, staat de boel voor een jaar in de ijskast.
Bij heropening zou ik dan wel pleiten voor, in ieder geval in de spits een RE tussen minimaal Nijmegen en Krefeld met tussenstop in Kleef naast een stoptrein
Bij heropening zou ik dan wel pleiten voor, in ieder geval in de spits een RE tussen minimaal Nijmegen en Krefeld met tussenstop in Kleef naast een stoptrein
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
Hier ben ik dan, dekt dit de lading beter?trolly schreef:Kom d'r maar in, Zugführer.Durashift schreef:titel van dit draadje is overgenomen van de kop van het artikel.. dekt de inhoudelijkheid niet helemaal, vind ik.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker
:YZugführer schreef:Hier ben ik dan, dekt dit de lading beter?
What took you so long?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Er heeft weer iets op het spoor gereden:
https://groesbeek.gemeentenieuwsonline. ... e-spoorweg
Of het op korte termijn veel zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen, maar toch vind ik het wel leuk dat er weer wat gebeurt.
https://groesbeek.gemeentenieuwsonline. ... e-spoorweg
Of het op korte termijn veel zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen, maar toch vind ik het wel leuk dat er weer wat gebeurt.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Dat artikel heeft een nogal hoog Speld gehalte...ik kan hier werkelijk geen concrete plannen in ontdekken. Hooguit een politieke partij die hier een programmapunt van maakt :')
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Er gaat echt niks gebeuren daar.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Onderzoek naar de OV-verbinding Kleve - Nijmegen: klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Bijzonder gezien hun normale tempo van verwezenlijking van nieuwe infrastructuur...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Misschien moeten de Duitsers eerst eens de bestaande busdienst gaan uitbreiden in plaats van zo te jammeren over een spoorlijn. 1x/2 uur op zondag is echt niet voldoende.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Zou men alvast aan Duitse zijde de lijn naar Kranenburg in ere kunnen herstellen?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
en-es schreef: ↑vr 17 dec 2021, 12:38 De Duitsers worden ongeduldig.
http://gelderlander.nl/berg-en-dal/duit ... ~ac88b28d/
Ik zie lijn 5 niet zo snel geschrapt worden, die bedient genoeg gebied buiten de invloedssfeer van een station. Ik denk zelfs dat de trein en bus in Groesbeek mooi op elkaar kunnen aansluiten.Het budget wordt anders verdeeld en dan rijden er minder of helemaal geen bussen meer naar dorpen als De Horst en Breedeweg. Wij willen dat alle kernen bereikbaar blijven
Ik denk dat je van een klein stadje naar een dorp toe weinig vervoerspotentie heeft, daarvoor heb je Nijmegen nodig.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 18 dec 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Het is meer: als Duitsers zo lopen te drukken op die spoorlijn mogen ze hun deel alvast heropenen.
Eerst maar de dienstregeling van de bus verruimen.
Eerst maar de dienstregeling van de bus verruimen.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Het is in zekere zin een gevangenendilemma: als beide partijen gaan bouwen, wordt de meeste winst / het minste verlies gemaakt (want Nijmegen-Kleef e.v. is het meest aantrekkelijk), maar als één van de partijen gaat bouwen en de ander houdt z'n poot stijf, dan zit die ene partij met een gigantische kostenpost omdat de losse stukjes Kranenburg-Kleef (of hypothetisch Nijmegen-Groesbeek) enorm verlieslatend zouden zijn.
Als Duitsland nu gaat bouwen zonder akkoord met Nederland over bouw aan Nederlandse kant, kan het zomaar zijn dat Nederland helemaal niet gaat bouwen. Dan zit Duitsland met de financiële gebakken peren, die ze niet op Nederland zullen kunnen verhalen omdat de Duitsers zelf het initiatief hadden genomen.
Als Duitsland nu gaat bouwen zonder akkoord met Nederland over bouw aan Nederlandse kant, kan het zomaar zijn dat Nederland helemaal niet gaat bouwen. Dan zit Duitsland met de financiële gebakken peren, die ze niet op Nederland zullen kunnen verhalen omdat de Duitsers zelf het initiatief hadden genomen.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Kan de Niers Express in ieder geval vanuit Düsseldorf door naar Kranenburg.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Exact, ik weet alleen niet hoe lang er nu gekeerd wordt in Kleve. Wie weet is er geen extra mat nodig.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
De kering in Kleve is nu 16 minuten, maar de kruising in Bedburg-Hau is vrij ruim (4 minuten tussen aankomst uit en vertrek naar Kleve) dus je kan wellicht die kering nog oprekken naar 19 minuten.
Stel dat je in Kleve telkens 0,5 minuut nodig hebt voor de haltering, en de kering in Kranenburg in 4 minuten kunt halen. Dan houd je nog 14 minuten over voor de rijtijd, dus telkens 7 minuten enkele reis. Van Kleve naar Kranenburg per spoor is zo'n 10,8 km. Dan moet je dus gemiddeld een slordige 93 km/u halen om het te halen, inclusief optrekken en afremmen. De baanvaksnelheid moet dan minstens 110, maar waarschijnlijk eerder 120 km/u zijn. Gezien de baanvaksnelheid tussen Krefeld en Kleve tussen de 120 en 140 schommelt, denk ik dat dat qua tracé (bogen en zo) ook haalbaar zal zijn naar Kranenburg, maar je kan dus geen half werk leveren bij het opknappen van het baanvak.
Stel dat je in Kleve telkens 0,5 minuut nodig hebt voor de haltering, en de kering in Kranenburg in 4 minuten kunt halen. Dan houd je nog 14 minuten over voor de rijtijd, dus telkens 7 minuten enkele reis. Van Kleve naar Kranenburg per spoor is zo'n 10,8 km. Dan moet je dus gemiddeld een slordige 93 km/u halen om het te halen, inclusief optrekken en afremmen. De baanvaksnelheid moet dan minstens 110, maar waarschijnlijk eerder 120 km/u zijn. Gezien de baanvaksnelheid tussen Krefeld en Kleve tussen de 120 en 140 schommelt, denk ik dat dat qua tracé (bogen en zo) ook haalbaar zal zijn naar Kranenburg, maar je kan dus geen half werk leveren bij het opknappen van het baanvak.
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Ze zijn nu geloof ik eindelijk bezig de seinapparatuur uit de keizertijd te vervangen tussen Krefeld en Kleve. Als dan ook nog de Coradia LINT 41 (die maximaal 120 km/uur kunnen) vervangen zijn door de Civity BEMU van CAF kan er misschien al de nodige tijdswinst gemaakt worden om in ieder geval naar Kranenburg door te rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten
Treindienst naar Kranenburg en de busdienst knippen. Het Duitse deel zorgt voor eventuele aanvoer op de trien richting Kleven/Emmeric en het Nederlandse deel vormt de verbinding met Nijmegen tot de trein is doorgetrokken. De frequentie kan dan eventueel op dat deel opgevoerd worden naar 1x per uur op zondag.sirvinniei schreef: ↑za 18 dec 2021, 00:38 Ik denk dat je van een klein stadje naar een dorp toe weinig vervoerspotentie heeft, daarvoor heb je Nijmegen nodig.
Waarom zouden een busdienst gaan opvoeren als ze eigenlijk inzetten op een treinverbinding? Dan krijg je straks weer gezeik dat men een goedlopende bus niet wil offeren (iets wat in Nederland overigens geen probleem is, zie Maarheeze )regenmaker schreef: ↑vr 17 dec 2021, 21:43 Misschien moeten de Duitsers eerst eens de bestaande busdienst gaan uitbreiden in plaats van zo te jammeren over een spoorlijn. 1x/2 uur op zondag is echt niet voldoende.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten