Dienstregeling 2023
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2023
Ik zou de aarde laten liggen, ik denk niet dat de onderzeetrein veel reizigers trekt.
Het kan een verschuiving van treinpaden betekenen, maar ben benieuwd naar de aansluitingen dan in Rossendaal en op de Zeelandbussen, de Belg moet daarnaast ook snel añblijven aansluiten op de Randstad-IC.
En dit alles ook nog geloof ik met acht neming voor de Intercity Direct naar Groningen/Leeuwarden.
Het kan een verschuiving van treinpaden betekenen, maar ben benieuwd naar de aansluitingen dan in Rossendaal en op de Zeelandbussen, de Belg moet daarnaast ook snel añblijven aansluiten op de Randstad-IC.
En dit alles ook nog geloof ik met acht neming voor de Intercity Direct naar Groningen/Leeuwarden.
Dienstregeling 2023
Welke kant op schuiven? De trein naar Vlissingen later laten vertrekken in Dordrecht levert gedoe op met minstens één, maar misschien wel twee goederenpaden naar Lage Zwaluwe die er direct achter zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Nieuwsbericht dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... eteringen/
Adviesaanvraag dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/download/1135402/a ... ng2023.pdf
- 1 minuut kortere rijtijd tussen Zwolle en Groningen door een snellere boog in Hoogeveen
- Spits-intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal krijgt een stop op Purmerend (afhankelijk van ProRail)
- Spits-sprinter Utrecht Centraal - Houten Castellum gaat in beide richtingen overal stoppen
- Terugkeer van de vakantiedienstregeling
Adviesaanvraag dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/download/1135402/a ... ng2023.pdf
- 1 minuut kortere rijtijd tussen Zwolle en Groningen door een snellere boog in Hoogeveen
- Spits-intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal krijgt een stop op Purmerend (afhankelijk van ProRail)
- Spits-sprinter Utrecht Centraal - Houten Castellum gaat in beide richtingen overal stoppen
- Terugkeer van de vakantiedienstregeling
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Kom je daar nu pas achter?
Dan is het logisch dat daar nu niks over staat in de plannen voor dienstregeling 2023.Bij de evaluatie van de nieuwe dienstregeling, later dit jaar, hoopt hij van de NS en ProRail gedaan te krijgen dat de Sprinter Breda als eindpunt krijgt in plaats van Roosendaal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
De discussie over de verlenging van een Zeeuwse trein naar Breda paste daarom ook niet in de discussie over dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
De eerste, derde en vierde wijziging worden mogelijk al medio 2022 doorgevoerd.Suus schreef: ↑do 03 feb 2022, 14:06 Nieuwsbericht dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... eteringen/
Adviesaanvraag dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/download/1135402/a ... ng2023.pdf
- 1 minuut kortere rijtijd tussen Zwolle en Groningen door een snellere boog in Hoogeveen
- Spits-intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal krijgt een stop op Purmerend (afhankelijk van ProRail)
- Spits-sprinter Utrecht Centraal - Houten Castellum gaat in beide richtingen overal stoppen
- Terugkeer van de vakantiedienstregeling
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Wordt de stop in Purmerend als breekijzer gebruikt om de NABO's tussen Hoorn en Purmerend er uit te halen?
Re: Dienstregeling 2023
Snellere boog in Hoogeveen? Zijn ze die nieuwe boog aan het aanleggen of wordt het spoor alleen aangepast?
Ik doe ook maar wat
Re: Dienstregeling 2023
De bestaande boog wordt verruimt. Zie ook https://www.prorail.nl/projecten/aanpas ... -hoogeveen
Re: Dienstregeling 2023
Ik had al een flauw vermoeden
Als dit plan serieus werd overwogen, verwacht ik dat het wel genoemd zou zijn in deze adviesaanvraag. Net zoals de Purmerendstop voor de 4500 die zich ook nog in de overlegfase met stakeholders bevindt.reisthijs schreef: ↑do 03 feb 2022, 14:46Dan is het logisch dat daar nu niks over staat in de plannen voor dienstregeling 2023.Bij de evaluatie van de nieuwe dienstregeling, later dit jaar, hoopt hij van de NS en ProRail gedaan te krijgen dat de Sprinter Breda als eindpunt krijgt in plaats van Roosendaal.
Re: Dienstregeling 2023
Het feit dat de NS de minuut reistijdwinst tussen Zwolle en Groningen als eerste noemt, geeft wel aan dat er komend jaar bijna niets gaat veranderen.
Maar die minuut is dan ook wel de hele wereld voor de NS, als we de adviesaanvraag mogen geloven:
Als de NS echt het 'treinproduct' (wtf ) tussen Zwolle en Groningen zou willen verbeteren, dan moeten ze langere treinen inzetten zodat iedereen een zitplaats heeft op dit lange traject. Te vaak worden de sprinter en de intercity met enkele stellen gereden; dat is buiten het superdal gewoon niet voldoende. Lees ook dit hallucinante verhaal over de late zondagavondtrein naar Groningen.
Maar die minuut is dan ook wel de hele wereld voor de NS, als we de adviesaanvraag mogen geloven:
Een hele minuut, dat is wel echt een 'belangrijke stap' inderdaadIn lijn met de OV Ontwikkelagenda Noord-Nederland 2025 wordt ook in Dienstregeling 2023 weer een belangrijke stap gezet in de wens tot verkorten van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad en een beter treinproduct voor reizigers op het traject tussen Zwolle en Groningen.
Als de NS echt het 'treinproduct' (wtf ) tussen Zwolle en Groningen zou willen verbeteren, dan moeten ze langere treinen inzetten zodat iedereen een zitplaats heeft op dit lange traject. Te vaak worden de sprinter en de intercity met enkele stellen gereden; dat is buiten het superdal gewoon niet voldoende. Lees ook dit hallucinante verhaal over de late zondagavondtrein naar Groningen.
Re: Dienstregeling 2023
Zondagavond is altijd een kritiek moment in het noordelijke OV, omdat studenten massaal richting hun kamer in Groningen (of een andere studentenstad) reizen. In de Randstad is de piek minder heftig, waarschijnlijk omdat daar het percentage wat gedempt wordt omdat er dan ook andere reizigers in de trein zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2023
Maar daar valt op zich gewoon op te plannen, vroeger reed er altijd op zondagavond een trein met 12 bakken ICM van Rotterdam naar Groningen, maar daar is meermaals de kaasschaaf overheen gegaan waarbij het aantal bakken minder werd of er een treinstel pas vanaf Zwolle bijgeplaatst werd.
Maar ja, grote wijzigingen moet je nog twee jaartjes op wachten, eigenlijk had ICNG naar Groningen moeten gaan rijden deze dienstregeling maar dat was al uitgesteld tot 2024 en inmiddels verwacht men ook dat niet meer te halen. Airportsprinter schuift dan waarschijnlijk ook op tot 2025 aangezien die gekoppeld zit aan de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn.
Maar ja, grote wijzigingen moet je nog twee jaartjes op wachten, eigenlijk had ICNG naar Groningen moeten gaan rijden deze dienstregeling maar dat was al uitgesteld tot 2024 en inmiddels verwacht men ook dat niet meer te halen. Airportsprinter schuift dan waarschijnlijk ook op tot 2025 aangezien die gekoppeld zit aan de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Te kort plannen kan met ICNG natuurlijk net zo goed, voordeeltje is wel dat een losse ICNG meer zitplaatsen biedt dan een losse ICM.
Die Zeelandsprinter is heus nog niet in die fase. Stel dat het serieus werd overwogen zou ik het op z'n vroegst in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2024 verwachten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
Niet alleen richting Groningen overigens, ook in het zuiden merk je het richting Eindhoven, Tilburg en Maastricht.
Is 2024 al niet meer haalbaar? Dat had ik even gemist. De ICNG wordt dan zo langzamerhand de nieuwe FyraBemined schreef: ↑do 03 feb 2022, 20:07 Maar ja, grote wijzigingen moet je nog twee jaartjes op wachten, eigenlijk had ICNG naar Groningen moeten gaan rijden deze dienstregeling maar dat was al uitgesteld tot 2024 en inmiddels verwacht men ook dat niet meer te halen. Airportsprinter schuift dan waarschijnlijk ook op tot 2025 aangezien die gekoppeld zit aan de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn.
Re: Dienstregeling 2023
ICNG inzet zal nog wel doorgaan, men verwacht de infasering gedurende dienstregeling 2023 voltooid te hebben, maar dan alleen op de HSL diensten. Doorkoppeling gaat langer duren omdat dit een onomkeerbaar proces is, zodra men de capaciteitsaanvraag doet voor treinpaden voor 200km/u kan men niet meer terug en dat wil men dus pas doen zodra men zeker weet dat er voldoende ICNG is en de betrouwbaarheid op orde is.
Re: Dienstregeling 2023
Eigenlijk vind ik het wel verstandig dat NS in deze onzekere tijden nu even geen grootsere dingen aanpakt dan een grootse verbetering van 1 minuut op Zwolle - Groningen.
Re: Dienstregeling 2023
Van veel ambitie getuigt het anders niet bij de NS. Het is namelijk niet zo dat ze plannen uitstellen vanwege de pandemie: er zijn, afgezien van de doorkoppeling van de Intercity direct en de introductie van de Airportsprinter, gewoon geen wezenlijke plannen.
Samen met de borstklopperij van de NS in de aanvraag bij het LOCOV krijg ik de indruk dat de NS naar het Nederlandse spoor kijkt als God die de aarde heeft geschapen, en zag dat het goed was.
Samen met de borstklopperij van de NS in de aanvraag bij het LOCOV krijg ik de indruk dat de NS naar het Nederlandse spoor kijkt als God die de aarde heeft geschapen, en zag dat het goed was.
Re: Dienstregeling 2023
Wat verwacht je dan, elk jaar tig wijzigingen puur om wat te wijzigen? De meeste wijzigingen zijn het resultaat van nieuw materieel of nieuwe infrastructuur, en dat komt niet elk jaar beschikbaar, dus heb je altijd jaren met minimale wijzigingen. In 2025 kun je dan waarschijnlijk weer grote wijzigingen verwachten.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dienstregeling 2023
Sterker nog, op zondagavond waren er aparte, lange (12 bakken) vleugelvoortreinen Rotterdam - Groningen waarbij de 'normale' IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden ook nog eens minimaal 8 bakken voor Groningen had.Bemined schreef: ↑do 03 feb 2022, 20:07 Maar daar valt op zich gewoon op te plannen, vroeger reed er altijd op zondagavond een trein met 12 bakken ICM van Rotterdam naar Groningen, maar daar is meermaals de kaasschaaf overheen gegaan waarbij het aantal bakken minder werd of er een treinstel pas vanaf Zwolle bijgeplaatst werd.
Re: Dienstregeling 2023
Nee, dat verwacht ik niet; het gaat mij er niet om dat de dienstregeling 2023 (en vermoedelijk dus ook die van 2024) nauwelijks wijzigingen bevat, het gaat erom dat de NS nauwelijks plannen lijkt te hebben om in de toekomst de dienstregeling te verbeteren of om met een betere opzet te komen. Zo dateert de huidige opzet van de dienstregeling van 2007; sindsdien zijn er weliswaar veel treinen toegevoegd, maar is de structuur hetzelfde gebleven.Bemined schreef: ↑vr 04 feb 2022, 09:15 Wat verwacht je dan, elk jaar tig wijzigingen puur om wat te wijzigen? De meeste wijzigingen zijn het resultaat van nieuw materieel of nieuwe infrastructuur, en dat komt niet elk jaar beschikbaar, dus heb je altijd jaren met minimale wijzigingen. In 2025 kun je dan waarschijnlijk weer grote wijzigingen verwachten.
Dit is niet alleen de schuld van de NS natuurlijk, er is bij de Nederlandse overheid een totale inertie als het gaat om het spoor.
Regionale overheden doen het wat dit betreft beter, maar op enkelsporige diesellijntjes valt dan ook in verhouding veel te winnen tegen beperkte kosten.
Re: Dienstregeling 2023
Die plannen zijn er wel degelijk en dat wijt jij heus wel, alleen het zijn misschien niet de plannen die jou goed uitkomen.
Re: Dienstregeling 2023
Ik weet er niet van; afgezien van hier en daar een extra treintje in het kader van het project PHS en het doorkoppelen van de HSL staan er geen grote wijzigingen gepland voor het HRN in de rest van dit decennium. Nogmaals, de NS kan daar niet bijster veel aan doen, want het HRN is vol en er moet dus meer infrastructuur komen, en daar doen Den Haag en ProRail te weinig aan. Je zou voor de grap eens moet kijken op de pagina met projecten van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten
Het lijkt dat er heel veel projecten zijn, met al die stipjes op de kaart. Echter, een groot deel van die stipjes betreft projecten die al lang zijn uitgevoerd de afgelopen jaren
Het lijkt dat er heel veel projecten zijn, met al die stipjes op de kaart. Echter, een groot deel van die stipjes betreft projecten die al lang zijn uitgevoerd de afgelopen jaren
Re: Dienstregeling 2023
OV-SAAL, spoorverdubbelling Delft en extra SPR en IC Brabantroute staan ook allemaal nog op de agenda dit decennium.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten