NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
NMBS heeft een contract met Alstom ondertekent voor de levering van maximaal 50 elektrische locomotieven type TRAXX 3 MS, geschikt voor alle vier gangbare bovenleidingsspanningen in Europa en snelheden tot 200 km/uur. De eerste order bestaat uit een serie van 24 locomotieven, die zullen worden ingedeeld in de serie HLE 17. De locomotieven moeten worden toegelaten in België, Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Meer info en foto's op https://www.alstom.com/press-releases-n ... ocomotives
Meer info en foto's op https://www.alstom.com/press-releases-n ... ocomotives
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Welke treinritten tussen NL en BE gaat het hier om? Er rijden toch geen intercities tussen deze twee landen behalve de Intercity Benelux?
Ik heb geen onderschrift
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Nog niet, nee. Maar er wordt al jaren gesproken over een mogelijke doortrekking van Belgische IC's naar Roosendaal en/of Breda. Probleem was altijd dat de NMBS daar geen geschikt materieel voor had. Met deze nieuwe locs in combinatie met bijvoorbeeld I11 of M7-rijtuigen zou het wel kunnen.
Een andere reden om deze locs aan te schaffen is het Duitse plan om het grensbaanvak bij Aachen om de bouwen naar 15kV. Dan kan het Belgische stoppertje daar niet meer rijden, het idee is om in plaats daarvan een Belgische IC naar Aachen te laten rijden.
Een andere reden om deze locs aan te schaffen is het Duitse plan om het grensbaanvak bij Aachen om de bouwen naar 15kV. Dan kan het Belgische stoppertje daar niet meer rijden, het idee is om in plaats daarvan een Belgische IC naar Aachen te laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Het zou de mogelijkheid bieden om de IC naar Essen door te laten rijden naar Roosendaal. Als je daar Roosendaal - Brussel van maakt, en de Antwerpen - Brussel verlengt naar Charleroi (dus omwisseling van bestemming) zou je dat met 3 locomotieven moeten redden.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
En een Belgische IC naar Roosendaal is over enkele jaren geen luxe meer maar een noodzaak. De NMBS-treinstellen die onder Nederlandse spanning kunnen functioneren en over grootvaderrechten / een toelating/ontheffing op het grensbaanvak beschikken, hebben namelijk niet het eeuwige leven. Over een jaar of tien is het immers gedaan met de varkensneuzen en Breaks, volgens dit tabelletje van de NMBS.
De huidige 'IC' Antwerpen-Brussel stopt trouwens bij haast elke koe in de wei (oa Mortsel-Oude God, Mechelen-Nekkerspoel, Vilvoorde/Schaarbeek), dat is echt een sneltrein en geen IC. Als je die doortrekt naar Charleroi komt 'ie waarschijnlijk te vol te zitten tussen Antwerpen en Brussel, en gaat de reistijd op relaties als Antwerpen-Charleroi ook omhoog.
De huidige 'IC' Antwerpen-Brussel stopt trouwens bij haast elke koe in de wei (oa Mortsel-Oude God, Mechelen-Nekkerspoel, Vilvoorde/Schaarbeek), dat is echt een sneltrein en geen IC. Als je die doortrekt naar Charleroi komt 'ie waarschijnlijk te vol te zitten tussen Antwerpen en Brussel, en gaat de reistijd op relaties als Antwerpen-Charleroi ook omhoog.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
In plaats van onnodig moeilijk doen zou ook gewoon de bestaande IC Charleroi-Essen door kunnen rijden naar Roosendaal. Nee, dat red je niet met 3 locomotieven maar dat hoeft ook helemaal niet. Er worden niet voor niets minstens 24 stuks besteld...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Kun je niet beter kijken naar hoe je alle treinseries een halfuursdienst kan geven?
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Waarom zou je, als dat niet per sé past bij de vraag? Er zijn voldoende verbindingen in België waar een uursdienst beter past, de treinseries die de grens met Nederland passeren zijn daar voorbeelden van.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Bij IC Brussel zou een halfuursdienst (op piektijden) misschien wel kunnen hoor.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Charleroi ligt in Franssprekend gebied (Wallonië). De vervoersvraag vanuit Nederland of vanuit Vlaanderen is quasi-nihil. Verbinding is alleen doorgaand omdat in Brussel keren wat lastig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Het Personeel in Brussel en zeker in Wallonië is niet voldoende kundig in het Nederlands om altijd in Nederland te mogen rijden. Dat was ook één van de redenen dat de IC Brussel - Maastricht, samen met de vertragingen, uiteindelijk geschrapt is.
Als de IC Charleroi - Essen doorgetrokken wordt vrees ik hier ook voor deze problemen. Er zou altijd in Antwerpen een personeelswissel ingepland kunnen worden, maar daar is de NMBS eigenlijk niet zo'n fan van.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Maar de verkeersleiding op het Vlaamse deel van de lijn communiceert toch ook in het Nederlands?
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Lijkt mij ook, en voor de treinen Essen - Charleroi is makkelijk een personeelswissel te doen.
Dat was voor Brussel - Maastricht niet zo makkelijk omdat de laatste standplaats die je in aandeed in Wallonië lag.
Dat was voor Brussel - Maastricht niet zo makkelijk omdat de laatste standplaats die je in aandeed in Wallonië lag.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Een personeelswissel in Brussel is veel praktischer dan eentje in Visé (Wezet). Dat spreekt voor zich natuurlijk
Mijn punt is meer dat je sowieso beter kunt inzetten op regionaal vervoer op de lijn Roosendaal-Antwerpen. Wat mij betreft gewoon een stoptrein die overal stopt en een trein die alleen op de belangrijkste haltes stopt. Kan wat mij betreft prima keren in de buurt van Antwerpen. De meeste reizigers stappen toch uit of over. Brussel wordt vanuit Nederland bediend door de IC-direct en de Thalys.
Mijn punt is meer dat je sowieso beter kunt inzetten op regionaal vervoer op de lijn Roosendaal-Antwerpen. Wat mij betreft gewoon een stoptrein die overal stopt en een trein die alleen op de belangrijkste haltes stopt. Kan wat mij betreft prima keren in de buurt van Antwerpen. De meeste reizigers stappen toch uit of over. Brussel wordt vanuit Nederland bediend door de IC-direct en de Thalys.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Gewoon weer terug naar de jaren '80:Een rechtstreekse IC Roosendaal-Antwerpen-Oostende.
Blijf je gewoon in Vlaanderen
Blijf je gewoon in Vlaanderen
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Dat zal nu niet meer gebeuren, omdat je voor zo'n lijnvoering de complete wisselstraat van Antwerpen-Berchem moet oversteken (vanuit L25N naar L59) en dus alle andere treinen in alle richtingen blokkeert. De S-treinen naar Puurs zijn al lastig genoeg wat dat betreft, en worden nu al precies zo gepland dat ze op hetzelfde moment die wisselstraat doorkruisen, om de hinder voor de andere corridors te beperken. Een derde trein gaat daar waarschijnlijk niet bij passen, gezien de capaciteit en de vele bestaande treinseries in het Antwerpse, of zal op zijn minst zeer ongewenst worden geacht voor de flexibiliteit en robuustheid van de dienstregeling.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Dus als ik het goed begrijp is het een soort doorstroomstation zoals in Utrecht:De verbinding naar Mechelen-Brussel en St Niklaas-Gent ligt los van elkaar.Antwerpen-Lier dan ook?
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Antwerpen-Centraal is verbouwd met het idee dat de treinen van/naar Brussel (lijn 25) op -2 komen, de treinen van de lijnen 59 en 15/27 kunnen samen +1 en -1 delen. In het weekend, als er minder treinen rijden, wordt veelal geprobeerd de -1 zo min mogelijk te gebruiken. Dieseltreinen mogen niet de tunnel in en staan daarom altijd op +1.
Dit is ook te zien in het spoorgebruik op station Berchem. Spoor 9/10 worden gebruikt voor lijn 25. Spoor 8 wordt gebruikt voor lijn 15/27. Spoor 6 en 7 worden gebruiken voor lijn 59. Spoor 5 wordt gebruikt voor lijn 15/27. Spoor 1 t/m 4 hebben perrons maar worden vrijwel alleen voor doorrijdende goederentreinen gebruikt.
Dit is ook te zien in het spoorgebruik op station Berchem. Spoor 9/10 worden gebruikt voor lijn 25. Spoor 8 wordt gebruikt voor lijn 15/27. Spoor 6 en 7 worden gebruiken voor lijn 59. Spoor 5 wordt gebruikt voor lijn 15/27. Spoor 1 t/m 4 hebben perrons maar worden vrijwel alleen voor doorrijdende goederentreinen gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Volgens mij zijn spoor 6 en 7 als enigste perronsporen ook direct op lijn 59,de afdaling naar de tunnel onder de westelijke sporen begint al op het station
Re: NMBS bestelt de HLE 17: TRAXX 3 MS
Spoor 2 en 3 gaan ook naar lijn 59, maar komen van de ringspoorlijn 27, daarom worden die vrijwel niet door reizigerstreinen gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten