Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: vr 11 feb 2022, 19:13En die 2:07 voor de langzame Benelux vanaf Rotterdam is ook een minuutje trager dan nu, terwijl ICNG ook enkele minuten hier sneller zou moeten kunnen zijn.
Met ICNG misschien wel maar met NMBS-materieel misschien niet?
Afhankelijk van wanneer ze dit plan willen invoeren. Als de nieuwe locomotieven er dan nog niet zijn, is dat mogelijk met een bestaande Traxx dus niet sneller dan de huidige verbinding.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

Men wil voor de 'trage' Benelux HLE17 voor inzetten. Een Traxx met v/max 200km/h en rijtuigen I11 als mijn bronnen kloppen. Deze mogen ook 200 km/h.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een beetje snelheid in de Benelux, dat klinkt goed :) Wel beide 16x per dag helaas, dat betekent dan waarschijnlijk dat we straks twee treinen hebben waarmee je niet voor 9 uur in Brussel kunt zijn of na 21 uur kunt vertrekken.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dordrecht wil een spoortunnel voor de goederentreinen richting Lage Zwaluwe: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1465692/ ... neling-a16
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Pim-AllianceB95 schreef: za 12 feb 2022, 00:03 Een beetje snelheid in de Benelux, dat klinkt goed :) Wel beide 16x per dag helaas, dat betekent dan waarschijnlijk dat we straks twee treinen hebben waarmee je niet voor 9 uur in Brussel kunt zijn of na 21 uur kunt vertrekken.
Zestien treinen per dag is meestal gewoon synoniem voor een strakke uurdienst tussen 6 en 22 uur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De huidige Beneluxtrein rijdt 16x per dag, en dat zorgt voor relatief vroege laatste treinen (20:45 vanuit Brussel bijvoorbeeld). Zeker als de reistijd naar beneden gaat zou je meer ritten verwachten, omdat je anders laat start of nog eerder de dienst eindigt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef: vr 11 feb 2022, 23:20Men wil voor de 'trage' Benelux HLE17 voor inzetten. Een Traxx met v/max 200km/h en rijtuigen I11 als mijn bronnen kloppen. Deze mogen ook 200 km/h.
Ja, maar die nieuwe locs zouden pas in 2026 geleverd worden. Wil men daar op wachten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Tot die tijd zal het wel NSI Traxx worden, al dan niet met I11 of ICR.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Inderdaad Traxx met I11. Er is speciaal daarvoor vorig jaar al een testrit geweest om sandwichbedrijf en de deursystemen te testen, als ik het goed begrepen heb.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

In de tijden dat de Benelux in zijn huidige vorm (lees: na het debacle met de Fyra) nog via het klassieke net reed tussen Rotterdam en Antwerpen kwam er heel af en toe al een I11 mee met een stam rijtuigen type I6 en I10. Maar in de beide gevallen in 2017 die ik mij nog kan herinneren was het I11-rijtuig naar later bleek afgesloten en dus louter in opzending meegenomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

reisthijs schreef: za 12 feb 2022, 12:43
playertwo schreef: vr 11 feb 2022, 23:20Men wil voor de 'trage' Benelux HLE17 voor inzetten. Een Traxx met v/max 200km/h en rijtuigen I11 als mijn bronnen kloppen. Deze mogen ook 200 km/h.
Ja, maar die nieuwe locs zouden pas in 2026 geleverd worden. Wil men daar op wachten?
De HSL zuid zou in 2007 in dienst momen, dat werd eind 2009. We weten allemaal hoe het ging met de V250 eind 2012. We zijn nu ruim 9 jaar verder. ICNG is nog bezig met toelating en onder voorbehoud dan in 2023 instromen dus wellicht eind 2023 dan 200km/h planmatig in de Benelux. Dan maakt die 2 tot 3 jaar voor HLE17 ook vrij weinig meer uit.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

ICNG-B volgt toch pas na de binnenlandse ICNG? Planning is eerst instromen op Amsterdam - Breda en daarna Den Haag - Eindhoven. Ik verwacht niet eerder dan 2025 een nieuwe Beneluxtrein.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Pim-AllianceB95 schreef: za 12 feb 2022, 00:03 Een beetje snelheid in de Benelux, dat klinkt goed :) Wel beide 16x per dag helaas, dat betekent dan waarschijnlijk dat we straks twee treinen hebben waarmee je niet voor 9 uur in Brussel kunt zijn of na 21 uur kunt vertrekken.
Heb je 's ochtends daar niet de Thalys voor?
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Er rijden op dit moment ook 16 treinen per dag in de IC Brussel. Dat blijft dus verder hetzelfde. Ik zie de vertrektijden niet meteen heel veel vroeger of later worden. Hooguit dat de treinen iets eerder aankomen door de snellere reistijd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het is dan ook nu al zo dat je niet voor 9 uur in Brussel aan kunt komen en niet na 21 uur uit Brussel kunt vertrekken, een vrij beperkte amplitude voor een relatief kort traject, wat mij betreft. Vroeger was dat overigens wel een uurtje beter als ik 't mij goed herinner, maar toen begonnen en eindigden enkele treinen wel in Rotterdam.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

In 2012 was het een half uurtje eerder in Brussel en een half uurtje later terug naar Amsterdam. Toen was het dus precies andersom, de Belgen konden niet voor 9 uur in Amsterdam zijn en de laatste trein terug ging voor 21:00. Met de terugkeer van de Benelux na het Fyra debacle zijn de grenstijden een kwartier verschoven en is de rijtijd verlengd vanwege de route via Zaventem en is het dus omgekeerd.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Kalil Nieuw »

Het is natuurlijk wel handig dat je veilig omgaat met je Valentijnscadeau hè! :lol:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ging-spoor
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: ma 14 feb 2022, 12:18In 2012 was het een half uurtje eerder in Brussel en een half uurtje later terug naar Amsterdam.
Vóór 2012 (dus voor de 'omklap Oude Lijn') was het beter, toen reden de latere treinen nog. Laatste trein uit Amsterdam naar Brussel was tegen 22:00, en de tegentrein uit Brussel nog iets later.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Weer even in de 'verzameling' gekeken. Vanaf begin zestiger jaren was voor negenen aankomen al gebruikelijk. In 1960 kwam de eerste trein om 8:33 In Brussel Zuid aan en vertrok de laatste daar om 22:26. Ritten begonnen en eindigden in Den Haag. In 1970 kwam de eerste trein om 7:59 aan en vertrok de laatste om 22:45, maar moest er bij deze laatste wel worden overgestapt in Antwerpen. Toen de trekduwtreinen in '74 geïntroduceerd werden verviel dat overstappen, maar moest je wel al om 22:34 vertrekken. In 1986 kon je al om 7:30 In Brussel Zuid arriveren. Laatste vertrektijd aldaar was toen 23:10. Voor doorverbinding van en naar Amsterdam kon gebruik worden gemaakt van de nachtnettreinen.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Nou, als een extra overstap helpt om betere tijden aan de dagrand te krijgen heb ik dat er graag voor over.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Dennenboom schreef: ma 14 feb 2022, 20:03 Weer even in de 'verzameling' gekeken. Vanaf begin zestiger jaren was voor negenen aankomen al gebruikelijk. In 1960 kwam de eerste trein om 8:33 In Brussel Zuid aan en vertrok de laatste daar om 22:26. Ritten begonnen en eindigden in Den Haag. In 1970 kwam de eerste trein om 7:59 aan en vertrok de laatste om 22:45, maar moest er bij deze laatste wel worden overgestapt in Antwerpen. Toen de trekduwtreinen in '74 geïntroduceerd werden verviel dat overstappen, maar moest je wel al om 22:34 vertrekken. In 1986 kon je al om 7:30 In Brussel Zuid arriveren. Laatste vertrektijd aldaar was toen 23:10. Voor doorverbinding van en naar Amsterdam kon gebruik worden gemaakt van de nachtnettreinen.
Als de IC Brussel 40 minuten versneld gaat worden (wat ik op plekken lees) is 8:37 met dezelfde vertrektijd als nu mogelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Maar met maar 16 ritten per dag is je laatste trein er dan al om 23:37, en dus al rond 23:00 in bijvoorbeeld Antwerpen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Ik zou niet uitgaan van de huidige vertrektijd, al was het alleen maar omdat de IC Brussel straks niet meer uit Amsterdam Centraal vertrekt. Het lijkt me ook logisch dat deze ongeveer een halfuurdienst gaat vormen met de Thalys.

16 ritten per dag hoeft ook niet per se te betekenen, dat het om 16 opeenvolgende uren zijn. Ze kunnen ook net zoals bij de Thalys af en toe een uurtje overslaan, bijvoorbeeld op de momenten dat de Eurostar rijdt. Dan kunnen in plaats daarvan extra vroege of late ritten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Bij de integratie van de HSL met OV-SAAL was sprake van doorkoppelling aan de 2400 naar Lelijkstad. Dan blijven de tijden rond Schiphol dus nagenoeg hetzelfde, al kan men ervoor kiezen de 9200 precies in het andere halve uur te laten rijden natuurlijk.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

Bemined schreef: zo 13 feb 2022, 10:48 ICNG-B volgt toch pas na de binnenlandse ICNG? Planning is eerst instromen op Amsterdam - Breda en daarna Den Haag - Eindhoven. Ik verwacht niet eerder dan 2025 een nieuwe Beneluxtrein.
Inderdaad ergens in 2025 ipv eind 2023. Was effe een onjuiste interpretatie aan mijn kant. Het verschil tussen de instroom van ICNG-B en HLE17 wordt daarmee nog korter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten