Ja, die hoort in de obscure categorie. Het meeste dat een duitse origine heeft is vaak wel te herleiden, de gekke dingen in het buitenland zijn er dan een beetje bijgezocht.
Korte vragen
Re: Korte vragen
Re: Korte vragen
Ah ja. Volgens mij rijdt die alleen op vrijdag en het is een aparte trein. Normaal tot Cerbere, van 3-24 juni tot Port-Bou.
Je aansluitende treinen kan ik ook niet vinden. Ik weet niet of HAFAS daar niet compleet is of kijk je op een specifieke dag?
Apple Maps zou ik niet hard op vertrouwen. Dat kan best een oude dienstregeling zijn.
Code: Selecteer alles
+-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
| Bahnhof | Ankunft | Abfahrt | Zug |
+-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
| Paris Austerlitz | | 21:14| D 3737|
| Les Aubrais - Orléans | 22:14| 22:17| |
| Castelnaudary | 05:55| 06:08| |
| Carcassonne | 06:33| 06:35| |
| Lezignan | 06:55| 06:57| |
| Narbonne | 07:10| 07:45| |
| Perpignan | 08:31| 08:34| |
| Elne | 08:43| 08:45| |
| Argeles-sur-Mer | 08:51| 08:53| |
| Collioure | 08:57| 08:59| |
| Port Vendres Ville | 09:02| 09:04| |
| Banyuls-sur-Mer | 09:08| 09:10| |
| Cerbère | 09:17| 09:22| |
| Port Bou(fr) | 09:24| 09:24| |
| Port Bou | 09:26| | |
+-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
Verkehrstage
5 10 15 20 25 30
----+----+----+----+----+----+-
Dez ¦ ¦ ¦ x xxxx ¦ xxxx
Jan ¦ x ¦ x¦ ¦x ¦ x ¦
Feb x¦ ¦x ¦ x ¦xxxxx x ¦
Mär xxxx¦ ¦x ¦ ¦ x ¦
Apr ¦ ¦ x x ¦ x xxxxx¦
Mai ¦x ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
Jun x ¦ x ¦ x ¦ x¦ ¦
(Paris Austerlitz --> Cerbère)
fährt 3. bis 24. Jun 2022 Fr
(Cerbère --> Port Bou)
Re: Korte vragen
In Hafas staan alleen de AVE- en Alvia-treinen van Renfe, de rest ontbreekt, dus daarom krijg je er geen reisadviezen met Media Distancia erin. Ik heb even de dienstregelingspagina van Renfe gebruikt, die wel werkt (alleen in het Spaans), daar kan ik alle treinen die ik genoemd heb in vinden, ook op zaterdag.
Re: Korte vragen
Goed nieuws is dat er vanaf 9 april een rechtstreekse TGV van Marseille naar Madrid bijkomt (9731, v08:02 - a15:45) die het een stuk makkelijker maakt. Deze sluit in Narbonne zeer ruim (2,5 uur) aan op de nachttrein naar Portbou en op dagen dat die niet rijdt is deze met TGV 6871 en twee ruime overstappen (>1 uur) in Toulouse en Narbonne ook goed te halen. Helaas is het nog net te krap om daarmee de rechtstreekse Alvia van 16:00 naar Vigo te halen, maar de overstap op de Alvia van 17:45 is wel ruim te halen.
Re: Korte vragen
Wat is reizen plannen in Spanje toch een gedoe.
Re: Korte vragen
Ja dat was vroeger nog makkelijker. Al was je toen voor Amsterdam-Lissabon ook twee nachten onderweg.
Re: Korte vragen
Ja, was ik al bang voor. En wat las ik vandaag in de Railtech newletter?
European Year of Rail failed to gain traction, new report says
No shit. Als zelfs mensen die graag willen reizen al tegen problemen aanlopen zoals het niet makkelijk vinden van dienstregelingen (of kaartjes), hoe denk je dan dat "the general public" tegen dat soort reizen aankijkt?
Die gaat gewoon met het vliegtuig.
Ik begrijp best dat "Hafas" de DB Reiseauskunft is en dat de DB aan geen enkele verplichting is gehouden om een complete reisplanner te hebben, maar dat zou al de eerste stap van de EU moeten zijn, het verplichten van EVU's tot het aanbieden van hun dienstregeling aan een centraal orgaan (en of dat dan een EU-orgaan is of de DB als huidige go-to site voor internationale verbindingen mag je over discussieren) zodat reizigers op zijn minst een complete reis kunnen plannen. Hun plannen voor een internationale ticketing zijn dan pas de tweede prioriteit.
Re: Korte vragen
Dat vraagt om een apart topic
-
- Berichten: 1641
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Korte vragen
Nee, één nacht, als je niet te ver van een Thalys station woonde althans. 's Ochtends via Parijs naar Hendaye/Irún, en daar de nachttrein naar Lissabon. Die nachttrein is wel een of twee keer van tijdligging veranderd maar voor de totale reisduur maakte dat niet uit. Maar ja die tijd is voorgoed voorbij.
EDIT
Tom, ik zie nu dat je begin juli wil reizen. Mijn advies is dan ook om nog even te wachten met de detailplanning want een groot deel van de in Spanje tijdelijk opgeheven treinen in verband met Corona zouden tegen die tijd weer teruggekeerd moeten zijn. Of dat ook geldt voor Frankrijk en Portugal weet ik niet. De nachttreinen binnen Spanje en die naar Portugal komen evenwel zeker niet terug. Daarnaast kan het zijn dat een stukje hogesnelheidslijn tussen het hart van Castilië en Burgos geopend wordt met een piepklein kansje dat daardoor aansluitingen haalbaar worden die dat nu niet zijn.
Er zijn drie spoorlijnen die de Spaans-Portugese grens oversteken. Die tussen Vigo en Porto is hierboven al door anderen genoemd. Die tussen Salamanca en Guarda kent sinds het opheffen van de nachttreinen geen reizigersverkeer meer en het ziet er niet naar uit dat daar op afzienbare termijn verandering in komt. De derde is bij Badajoz. Daarlangs is een boemelreis van Madrid naar Lissabon mogelijk als volgt:
* Madrid Atocha Cercanías 1018 - Mérida 1510 / 1525 - Badajoz 1605 / 1624 - Entroncamento 1814 / 1844 - Lisboa Oriente 2020. Dagelijks.
* Lisboa Oriente 0745 - Entroncamento 0919 / 1024 - Badajoz 1414 / 1430 - Mérida 1514 / 1520 - Madrid Atocha Cercanías 2010. Dagelijks.
De aansluiting in Mérida telt als systeemaansluiting en wordt in de regel gehaald. Het is soms mogelijk om tussen Entroncamento en Lissabon nog enige tientallen minuten te winnen door voor iets meer geld een Intercidades te nemen; dat kun je op de site van de Portugese Spoorwegen uitzoeken.
Er zijn minstens twee hogesnelheidstreinen waarmee je vanuit Barcelona Sants (wel vrij vroeg) op tijd in Madrid Puerta de Atocha (ligt naast Madrid Atocha Cercanías) kunt zijn om de trein naar Mérida kunt halen; in de tegenrichting zijn er twee treinen waarmee je dezelfde avond (vóór middernacht) in Barcelona Sants kunt zijn. In beide richtingen heb je waarschijnlijk 2 a 3 reisopties tussen Nederland en Barcelona, aldaar een overnachting, en (dus) geen nachttrein.
Mijn persoonlijke smaak zou zijn om de reis de ene richting via deze route af te leggen, en de andere richting via Baskenland, Castilië, Vigo en Porto. Dan heb je een mooie staalkaart van het Iberische landschap (en trouwens ook van het Franse, en af en toe uitzicht op zowel de Middellandse Zee als de Atlantische Oceaan en de Golf van Biskaje). In tegenstelling tot wat hierboven door anderen gesuggereerd wordt is er wel degelijk een treinverbinding tussen Baskenland en Vigo. Alleen sluit deze aan de Frans-Spaanse grens niet heel handig aan (een nachttrein tussen Parijs en Hendaye zou een grote uitkomst zijn), en moet er onderweg een of twee keer worden overgestapt (gegarandeerde overstappen als je een doorgaande reservering hebt).
* Irún 1154 - Vitoria 1358 / 1416 - Vigo Guixar 2312 (maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag een extra overstap in Ourense 2121 / 2131). Dagelijks.
* Vigo Guixar 0742 - Vitoria 1635 / 1645 - Irún 1844 (dinsdag, woensdag, vrijdag en zondag een extra overstap in Ourense 0911 / 0916). Dagelijks.
Geen van beide sluit momenteel dezelfde dag aan van/naar Parijs, al scheelt het niet veel. Als die trein wat tijd wint door over een stuk HSL geleid te worden verandert dat héél misschien de situatie. Bordeaux is wel goed haalbaar; je zou een overnachting in Bordeaux kunnen overwegen, in combinatie met de directe TGV Brussel - Bordeaux.
Veel plezier ermee.
Re: Korte vragen
Ik had het over de pre TGV periode. Nachttrein Amsterdam-Parijs en de volgende ochtend Sud Express vanaf Austerlitz.
Re: Korte vragen
Hoe werkt het als de 3100 een treinstel aftrapt in Arnhem? Volgens NS app en de borden op Utrecht centraal blijft het treinstel dat nu achterop zit dalijk in Arnhem achter, rijden ze dat dan weg in de tijd de trein nodig heeft om te keren of klopt die informatie niet en gaat het deel dat nu nog achterop zit (en dan in Arnhem voorop) straks verder naar Nijmegen?
Re: Korte vragen
Dank voor het meedenken voor het reisje naar Portugal. Ik zal vast nog wel een keer een beroep op jullie doen als het om de detailplanning gaat.
Re: Korte vragen
Een vriendin van me wilde vandaag met de GreenCitytrip naar Praag. Die rijdt natuurlijk niet nu. Nu vroeg ik me af, is er ergens een Europees regeltje waarmee ze kan schermen om geld terug te krijgen? Ze is nog niet vertrokken (uiteraard) dus EU-richtlijn 1371/2007 doet niet mee lijkt me.
🍉
Re: Korte vragen
Zelf denken ze daar anders over...
PHS schreef: ↑vr 18 feb 2022, 19:15 Volgens GreenCityTrip gaat hun nachttrein naar Praag vanavond rijden, al durven ze niet te zeggen hoe laat. Link naar Twitter.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen
Ik krijg inmiddels van haar door dat de trein onderweg is naar Breda. Maar desondanks dat blijft de vraag wel min of meer staan, kan ze ergens een reductie krijgen (want ze heeft nu wel erg veel vertraging) of is dit juridisch gezien gewoon dikke overmacht?
🍉
Re: Korte vragen
Ideaal die vertraging, eindelijk een nachttrein die bij mijn slaapritme aansluit.
Vind dit wel heel achterlijk afgehandeld van GCT eerlijk gezegd.
Vind dit wel heel achterlijk afgehandeld van GCT eerlijk gezegd.
Re: Korte vragen
Om hier nog even op terug te komen trouwens, de trein is gewoon met de volle 10 bakken door naar Nijmegen gereden, gewoon open voor publiek. Mooi gecommuniceerd weer.
Re: Korte vragen
Goed nieuws! De trein is onder een nieuw treinnummer ingelegd en met +12 uit Amsterdam vertrokken richting Venlo om daar de grens over te gaan. Nu hoeft die vriendin zich geen zorgen meer te maken onder welk verdrag ze geld terugkrijgt, want met +12 is daar natuurlijk geen sprake vanHainje schreef: ↑vr 18 feb 2022, 23:40 Een vriendin van me wilde vandaag met de GreenCitytrip naar Praag. Die rijdt natuurlijk niet nu. Nu vroeg ik me af, is er ergens een Europees regeltje waarmee ze kan schermen om geld terug te krijgen? Ze is nog niet vertrokken (uiteraard) dus EU-richtlijn 1371/2007 doet niet mee lijkt me.
Ik wens haar een fijne citytrip toe van een hele avond! Hopen dat het uiteindelijk alsnog een leuke trip wordt en dat ze de volgende keer wat meer geluk heeft met haar timing.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen
Gaat wel een tijdje duren denk ik. Eerder maanden dan weken.
Re: Korte vragen
Afrangeren in Arnhem is normaal alleen met het voorste stel bij binnenkomst. Indien het achterste dtel bij binnenkomst zal worden afgerangeerd heeft de Bijsturing hier aanpassingen op gedaan. Meestal om te zorgen dat de materieel inzet weer volgens plan is.teun schreef: ↑do 17 feb 2022, 15:45 Hoe werkt het als de 3100 een treinstel aftrapt in Arnhem? Volgens NS app en de borden op Utrecht centraal blijft het treinstel dat nu achterop zit dalijk in Arnhem achter, rijden ze dat dan weg in de tijd de trein nodig heeft om te keren of klopt die informatie niet en gaat het deel dat nu nog achterop zit (en dan in Arnhem voorop) straks verder naar Nijmegen?
In Arnhem is het over het algemeen splitsen/combineren en Rangeren vanaf spoor 11, maar ook naar spoor 8 en 9 liggen Paderborn in het basisuurpatroon.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten