Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: wo 16 feb 2022, 10:31 Dank! :D Ik vermoedde al zoiets. Een paar afkortingen zijn achteraf gezien nog wel te herleiden, maar ik hoop dat je me vergeeft dat ik in ZY niet direct ICD-Aufpreis herkende. :mrgreen:
Ja, die hoort in de obscure categorie. Het meeste dat een duitse origine heeft is vaak wel te herleiden, de gekke dingen in het buitenland zijn er dan een beetje bijgezocht.
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

DingeZ schreef: wo 16 feb 2022, 10:37 De nachttrein in Frankrijk heeft ook een deel naar Portbou, net over de grens in Spanje, waarmee je net nog in Vigo kan komen.
Ah ja. Volgens mij rijdt die alleen op vrijdag en het is een aparte trein. Normaal tot Cerbere, van 3-24 juni tot Port-Bou.
Je aansluitende treinen kan ik ook niet vinden. Ik weet niet of HAFAS daar niet compleet is of kijk je op een specifieke dag?
Apple Maps zou ik niet hard op vertrouwen. Dat kan best een oude dienstregeling zijn.

Code: Selecteer alles

 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Bahnhof                           |  Ankunft  |  Abfahrt  |  Zug     |
 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Paris Austerlitz                  |           |      21:14|  D   3737|
 | Les Aubrais - Orléans             |      22:14|      22:17|          |
 | Castelnaudary                     |      05:55|      06:08|          |
 | Carcassonne                       |      06:33|      06:35|          |
 | Lezignan                          |      06:55|      06:57|          |
 | Narbonne                          |      07:10|      07:45|          |
 | Perpignan                         |      08:31|      08:34|          |
 | Elne                              |      08:43|      08:45|          |
 | Argeles-sur-Mer                   |      08:51|      08:53|          |
 | Collioure                         |      08:57|      08:59|          |
 | Port Vendres Ville                |      09:02|      09:04|          |
 | Banyuls-sur-Mer                   |      09:08|      09:10|          |
 | Cerbère                           |      09:17|      09:22|          |
 | Port Bou(fr)        |      09:24|      09:24|          |
 | Port Bou                          |      09:26|           |          |
 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+

Verkehrstage
    5    10   15   20   25   30
    ----+----+----+----+----+----+-
Dez     ¦    ¦    ¦ x  xxxx ¦ xxxx 
Jan     ¦ x  ¦   x¦    ¦x   ¦  x ¦ 
Feb    x¦    ¦x   ¦  x ¦xxxxx  x ¦ 
Mär xxxx¦    ¦x   ¦    ¦    x    ¦ 
Apr     ¦    ¦    x  x ¦ x  xxxxx¦ 
Mai     ¦x   ¦    ¦    ¦    ¦    ¦ 
Jun   x ¦    x    ¦ x  ¦   x¦    ¦ 
    (Paris Austerlitz --> Cerbère)
fährt 3. bis 24. Jun 2022 Fr                                          
    (Cerbère --> Port Bou)
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

In Hafas staan alleen de AVE- en Alvia-treinen van Renfe, de rest ontbreekt, dus daarom krijg je er geen reisadviezen met Media Distancia erin. Ik heb even de dienstregelingspagina van Renfe gebruikt, die wel werkt (alleen in het Spaans), daar kan ik alle treinen die ik genoemd heb in vinden, ook op zaterdag.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Goed nieuws is dat er vanaf 9 april een rechtstreekse TGV van Marseille naar Madrid bijkomt (9731, v08:02 - a15:45) die het een stuk makkelijker maakt. Deze sluit in Narbonne zeer ruim (2,5 uur) aan op de nachttrein naar Portbou en op dagen dat die niet rijdt is deze met TGV 6871 en twee ruime overstappen (>1 uur) in Toulouse en Narbonne ook goed te halen. Helaas is het nog net te krap om daarmee de rechtstreekse Alvia van 16:00 naar Vigo te halen, maar de overstap op de Alvia van 17:45 is wel ruim te halen.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Wat is reizen plannen in Spanje toch een gedoe. :X
en-es
Berichten: 4482
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ja dat was vroeger nog makkelijker. Al was je toen voor Amsterdam-Lissabon ook twee nachten onderweg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5324
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef: wo 16 feb 2022, 13:16 Wat is reizen plannen in Spanje toch een gedoe. :X
FTFY (A)
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

DingeZ schreef: wo 16 feb 2022, 12:27 In Hafas staan alleen de AVE- en Alvia-treinen van Renfe, de rest ontbreekt,
Ja, was ik al bang voor. En wat las ik vandaag in de Railtech newletter?
European Year of Rail failed to gain traction, new report says

No shit. Als zelfs mensen die graag willen reizen al tegen problemen aanlopen zoals het niet makkelijk vinden van dienstregelingen (of kaartjes), hoe denk je dan dat "the general public" tegen dat soort reizen aankijkt?
Die gaat gewoon met het vliegtuig.

Ik begrijp best dat "Hafas" de DB Reiseauskunft is en dat de DB aan geen enkele verplichting is gehouden om een complete reisplanner te hebben, maar dat zou al de eerste stap van de EU moeten zijn, het verplichten van EVU's tot het aanbieden van hun dienstregeling aan een centraal orgaan (en of dat dan een EU-orgaan is of de DB als huidige go-to site voor internationale verbindingen mag je over discussieren) zodat reizigers op zijn minst een complete reis kunnen plannen. Hun plannen voor een internationale ticketing zijn dan pas de tweede prioriteit.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Dat vraagt om een apart topic ;)
diederickx
Berichten: 1641
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

en-es schreef: wo 16 feb 2022, 13:37Ja dat was vroeger nog makkelijker. Al was je toen voor Amsterdam-Lissabon ook twee nachten onderweg.
Nee, één nacht, als je niet te ver van een Thalys station woonde althans. 's Ochtends via Parijs naar Hendaye/Irún, en daar de nachttrein naar Lissabon. Die nachttrein is wel een of twee keer van tijdligging veranderd maar voor de totale reisduur maakte dat niet uit. Maar ja die tijd is voorgoed voorbij.

EDIT

Tom, ik zie nu dat je begin juli wil reizen. Mijn advies is dan ook om nog even te wachten met de detailplanning want een groot deel van de in Spanje tijdelijk opgeheven treinen in verband met Corona zouden tegen die tijd weer teruggekeerd moeten zijn. Of dat ook geldt voor Frankrijk en Portugal weet ik niet. De nachttreinen binnen Spanje en die naar Portugal komen evenwel zeker niet terug. Daarnaast kan het zijn dat een stukje hogesnelheidslijn tussen het hart van Castilië en Burgos geopend wordt met een piepklein kansje dat daardoor aansluitingen haalbaar worden die dat nu niet zijn.

Er zijn drie spoorlijnen die de Spaans-Portugese grens oversteken. Die tussen Vigo en Porto is hierboven al door anderen genoemd. Die tussen Salamanca en Guarda kent sinds het opheffen van de nachttreinen geen reizigersverkeer meer en het ziet er niet naar uit dat daar op afzienbare termijn verandering in komt. De derde is bij Badajoz. Daarlangs is een boemelreis van Madrid naar Lissabon mogelijk als volgt:
* Madrid Atocha Cercanías 1018 - Mérida 1510 / 1525 - Badajoz 1605 / 1624 - Entroncamento 1814 / 1844 - Lisboa Oriente 2020. Dagelijks.
* Lisboa Oriente 0745 - Entroncamento 0919 / 1024 - Badajoz 1414 / 1430 - Mérida 1514 / 1520 - Madrid Atocha Cercanías 2010. Dagelijks.
De aansluiting in Mérida telt als systeemaansluiting en wordt in de regel gehaald. Het is soms mogelijk om tussen Entroncamento en Lissabon nog enige tientallen minuten te winnen door voor iets meer geld een Intercidades te nemen; dat kun je op de site van de Portugese Spoorwegen uitzoeken.

Er zijn minstens twee hogesnelheidstreinen waarmee je vanuit Barcelona Sants (wel vrij vroeg) op tijd in Madrid Puerta de Atocha (ligt naast Madrid Atocha Cercanías) kunt zijn om de trein naar Mérida kunt halen; in de tegenrichting zijn er twee treinen waarmee je dezelfde avond (vóór middernacht) in Barcelona Sants kunt zijn. In beide richtingen heb je waarschijnlijk 2 a 3 reisopties tussen Nederland en Barcelona, aldaar een overnachting, en (dus) geen nachttrein.

Mijn persoonlijke smaak zou zijn om de reis de ene richting via deze route af te leggen, en de andere richting via Baskenland, Castilië, Vigo en Porto. Dan heb je een mooie staalkaart van het Iberische landschap (en trouwens ook van het Franse, en af en toe uitzicht op zowel de Middellandse Zee als de Atlantische Oceaan en de Golf van Biskaje). In tegenstelling tot wat hierboven door anderen gesuggereerd wordt is er wel degelijk een treinverbinding tussen Baskenland en Vigo. Alleen sluit deze aan de Frans-Spaanse grens niet heel handig aan (een nachttrein tussen Parijs en Hendaye zou een grote uitkomst zijn), en moet er onderweg een of twee keer worden overgestapt (gegarandeerde overstappen als je een doorgaande reservering hebt).
* Irún 1154 - Vitoria 1358 / 1416 - Vigo Guixar 2312 (maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag een extra overstap in Ourense 2121 / 2131). Dagelijks.
* Vigo Guixar 0742 - Vitoria 1635 / 1645 - Irún 1844 (dinsdag, woensdag, vrijdag en zondag een extra overstap in Ourense 0911 / 0916). Dagelijks.
Geen van beide sluit momenteel dezelfde dag aan van/naar Parijs, al scheelt het niet veel. Als die trein wat tijd wint door over een stuk HSL geleid te worden verandert dat héél misschien de situatie. Bordeaux is wel goed haalbaar; je zou een overnachting in Bordeaux kunnen overwegen, in combinatie met de directe TGV Brussel - Bordeaux.

Veel plezier ermee.
en-es
Berichten: 4482
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik had het over de pre TGV periode. Nachttrein Amsterdam-Parijs en de volgende ochtend Sud Express vanaf Austerlitz.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Hoe werkt het als de 3100 een treinstel aftrapt in Arnhem? Volgens NS app en de borden op Utrecht centraal blijft het treinstel dat nu achterop zit dalijk in Arnhem achter, rijden ze dat dan weg in de tijd de trein nodig heeft om te keren of klopt die informatie niet en gaat het deel dat nu nog achterop zit (en dan in Arnhem voorop) straks verder naar Nijmegen?
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

In het basisuurplan zijn alleen paden voor aftrappen en bijplaatsen op spoor 11, dus van Nm richting Ut. De andere kant op zal maatwerk zijn dus, of men rijdt men een afgesloten treinstel verder als er geen tweede HC is en trapt het stel later pas fysiek af.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Dank voor het meedenken voor het reisje naar Portugal. Ik zal vast nog wel een keer een beroep op jullie doen als het om de detailplanning gaat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Een vriendin van me wilde vandaag met de GreenCitytrip naar Praag. Die rijdt natuurlijk niet nu. Nu vroeg ik me af, is er ergens een Europees regeltje waarmee ze kan schermen om geld terug te krijgen? Ze is nog niet vertrokken (uiteraard) dus EU-richtlijn 1371/2007 doet niet mee lijkt me.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5812
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Zelf denken ze daar anders over...
PHS schreef: vr 18 feb 2022, 19:15 Volgens GreenCityTrip gaat hun nachttrein naar Praag vanavond rijden, al durven ze niet te zeggen hoe laat. Link naar Twitter.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Ik krijg inmiddels van haar door dat de trein onderweg is naar Breda. Maar desondanks dat blijft de vraag wel min of meer staan, kan ze ergens een reductie krijgen (want ze heeft nu wel erg veel vertraging) of is dit juridisch gezien gewoon dikke overmacht?
🍉
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ideaal die vertraging, eindelijk een nachttrein die bij mijn slaapritme aansluit. :')

Vind dit wel heel achterlijk afgehandeld van GCT eerlijk gezegd.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Bemined schreef: do 17 feb 2022, 15:59 In het basisuurplan zijn alleen paden voor aftrappen en bijplaatsen op spoor 11, dus van Nm richting Ut. De andere kant op zal maatwerk zijn dus, of men rijdt men een afgesloten treinstel verder als er geen tweede HC is en trapt het stel later pas fysiek af.
Om hier nog even op terug te komen trouwens, de trein is gewoon met de volle 10 bakken door naar Nijmegen gereden, gewoon open voor publiek. Mooi gecommuniceerd weer. :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5812
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Hainje schreef: vr 18 feb 2022, 23:40 Een vriendin van me wilde vandaag met de GreenCitytrip naar Praag. Die rijdt natuurlijk niet nu. Nu vroeg ik me af, is er ergens een Europees regeltje waarmee ze kan schermen om geld terug te krijgen? Ze is nog niet vertrokken (uiteraard) dus EU-richtlijn 1371/2007 doet niet mee lijkt me.
Goed nieuws! De trein is onder een nieuw treinnummer ingelegd en met +12 uit Amsterdam vertrokken richting Venlo om daar de grens over te gaan. Nu hoeft die vriendin zich geen zorgen meer te maken onder welk verdrag ze geld terugkrijgt, want met +12 is daar natuurlijk geen sprake van :mrgreen:

Ik wens haar een fijne citytrip toe van een hele avond! (A) Hopen dat het uiteindelijk alsnog een leuke trip wordt en dat ze de volgende keer wat meer geluk heeft met haar timing.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

:')

Die heeft denk ik de hele ochtend liggen slapen.
🍉
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4482
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Gaat wel een tijdje duren denk ik. Eerder maanden dan weken.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

teun schreef: do 17 feb 2022, 15:45 Hoe werkt het als de 3100 een treinstel aftrapt in Arnhem? Volgens NS app en de borden op Utrecht centraal blijft het treinstel dat nu achterop zit dalijk in Arnhem achter, rijden ze dat dan weg in de tijd de trein nodig heeft om te keren of klopt die informatie niet en gaat het deel dat nu nog achterop zit (en dan in Arnhem voorop) straks verder naar Nijmegen?
Afrangeren in Arnhem is normaal alleen met het voorste stel bij binnenkomst. Indien het achterste dtel bij binnenkomst zal worden afgerangeerd heeft de Bijsturing hier aanpassingen op gedaan. Meestal om te zorgen dat de materieel inzet weer volgens plan is.

In Arnhem is het over het algemeen splitsen/combineren en Rangeren vanaf spoor 11, maar ook naar spoor 8 en 9 liggen Paderborn in het basisuurpatroon.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten