Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Deel 7.1 met de aanloop hier naartoe vanuit Bregenz en Tirol staat hier.
Wraakreizen 2021 komt ten einde en eigenlijk twijfelde ik er een beetje aan of ik dit deel ook nog moest gaan posten, omdat ik vreesde dat dit deel wat generiek en voorspelbaar zou worden, maar ik denk er toch wel wat aparte beelden in te kunnen voegen. Anders houd ik dit deel gewoon kort (voor mijn doen).
De route voor dit laatste deel vindt bijna uitsluitend in Italië plaats: Meran/Merano, Dorf Tirol/Tirolo, Auer/Ora, Bozen/Bolzano, Oberbozen/Soprabolzano, Klobenstein/Collalbo, Klausen/Chiusa, Sterzing/Vipiteno, Brenner/Brennero Innsbruck, Amsterdam, thuis.
Dag 4
100. De dag begint in Dorf Tirol, een dorp zoals er zo veel zijn in deze regio met druifranken... en palmbomen.
101. Gaap nog maar een keer.
102. Dit dorp is bekend van zijn kasteel, dat ook al Tirol is genoemd.
103. Het is weer tijd voor de Solaris.
104. Deze trein gaat me naar Bozen/Bolzano brengen, de hoofdstad van deze regio en de gelijknamige provincie Autonome Provincie Bozen – Südtirol.
105. Station Bozen, met links Italo en rechts regionale treinen, waarbij vlnr de één de nieuwe huisstijl DPR heeft en de andere nog de oude XMPR.
106. Eigenlijk tref je hier van alles aan: Frecciarossa, Frecciargento (afgebeeld), IntercityNotte, Italo, Railjet, Eurocity...
107. Ik heb een stoptrein genomen richting het zuiden en ik heb de trein verlaten in Salurn/Salorno. Mijn trein heeft zo'n maf 'koploper'-stuurstandrijtuig.
108. Aan het perron hier kijk je al snel tegen een flinke steenpuist aan.
109. De frequentie aan treinen kan hier teleurstellend laag liggen met één trein per twee uur, maar onderweg komen er wel treinen voorbij als deze Frecciarossa die uit Milaan komt.
110. De Frecciargento van daarnet is vertrokken uit Bozen en komt hier Salurn voorbij.
111. Een andere regionale trein komt hier posten in de tooi van Trentino (die hebben ook een aparte huisstijl, net als Südtirol).
112. Iets later komt er meer feest voorbij: hier een EC richting Bologna en vast verder naar Venetië met de ÖBB World Record-locomotief ervoor.
Het kan misschien opgevallen zijn dat de kwaliteit van enkele van deze spotfoto's wat lager is en dat klopt, want dit zijn screenshots uit video's die ik genomen heb, maar nog steeds geven ze weer wat hier zoal gereden heeft.
113. Iets verderop ligt de andere autonome provincie Trentino met plaatsen als Mezzocorona, Mezzolombardo etc. waar de smalspoorlijn naar Malè en Mezzana langs loopt.
114. Mijn hotel is een stationnetje terug in Auer/Ora en hier wordt de reiziger gezegende feestdagen toegewenst aan het in onbruik geraakte perron.
115. Ik spoel even door: ik heb ingecheckt en ik ga meteen terug naar Bozen om daar wat rond te kijken. Het is een drukte van jewelste met bussen.
116. Ook hier een kerstmarkt. Ik vind het hier wat aan de drukke kant en het is nog niet donker, dus heb ik nog geen behoefte om er naar binnen te gaan.
117. De oude kern van Bozen ziet er nog oud en redelijk oorspronkelijk uit, mede met een schildering die de herfstige traditie van het törgglen afbeeldt.
118. Een oorlogsmonument dat gebouwd is in opdracht van Benito Mussolini. Er heerst een grote afkeer jegens het monument van de gemiddelde inwoner hier die Duits als moedertaal heeft om logische redenen.
119. Ik kom weer terug uit bij het treinstation en ik ga eens de Rittner Seilbahn proberen. Daarvoor moet ik hier in dit maffe ronde gebouw naar binnen toe.
120. Het is wel makkelijk te raden waar het treinstation van Bozen ligt.
121. Hoe hoger je komt, hoe drastischer het landschap toch wel verandert.
122. We gaan een heuveltje over en plots was de stad verborgen achter een heuvel.
123. De kabelbaan in kwestie, boven op het eindpunt in Oberbozen/Soprabolzano.
124. Je hoeft niet ver naar buiten te lopen en je komt de tram van de Rittnerbahn al tegen. Het wordt stilaan donker en ik wil deze route eens gedaan hebben en onderweg tenminste nog íéts zien.
125. De volle maan wijst ons de weg.
126. Sinds dit jaar heeft deze tram een nieuwe vervoerder in de verschijning van de Zuid-Tirolse overheid, die de concessie overnam van SAD. Dat ging niet zonder de nodige opheft omdat SAD weigerde de concessie op te geven. Dat leidde tot een staking van enkele dagen, maar nu zijn de trams zwart-rood in plaats van oranje zoals SAD dat had.
127. Na aankomst in Klobenstein/Collalbo loop ik meteen door naar het nabijgelegen busstation om daar op bus 165 te springen en terug naar Bozen te rijden, over een kronkelende weg.
128. Intussen ben ik weer in Auer, heb ik in mijn verblijf gegeten en ben ik weer even teruggelopen naar het treinstation om de IntercityNotte met bestemming Rome te zien, die hier ook stopt.
129. Een IntercityNotte in de sneeuw. Deze trein is tegelijk de enige intercity van heel Trentino-Südtirol.
130. Niet heel lang daarna komt er nog een Flirt voorbij met bestemming Trento.
Dag 5
131. Het wordt wat met vroeg opstaan. Nog voordat ik ontbijt ga houden loop ik weer naar het station toe om een trein vast te leggen. Onderweg komt er een bus voorbij die het treinstation als bestemming heeft. Rechts in beeld is het goed te zien wat voor een hoogtij de economie hier zich bevindt.
132. Eenmaal aan het treinstation staat de bus er nog.
133. Daar komt de trein waar ik speciaal voor gekomen ben, en dat is een bekende: deze heeft vroeger bij ons gereden! Het is de toenmalige Fyra die sinds deze dienstregeling op een enkele Frecciargento-verbinding wordt gezet tussen Bozen en Milaan.
134. Na de passage van de 'Fyra' zie ik dat er een andere bus op de plek is gekomen: een bus van Trentino Trasporti, met bestemming Trento. Dit zegt eigenlijk best veel weer van deze regio. Auer ligt aan de rand van het 'Unterland' en dat is het gebied in Südtirol waar een veel groter deel, zo niet de meerderheid van de bewoners Italiaans praat. Salurn, waar ik gisteren was, is zo een beetje de plaats waar men het meest Italiaans praat en daar wordt het OV ook op afgestemd.
135. Het ontbijt is een uur later genuttigd en heb ik kennis gemaakt met de vrucht de 'kaki' en loop ik nog even het centrumpje van Auer in.
136. Tijd om Auer weer te verlaten en dat doe ik eens niet met de trein, maar met de bus en het busstationnetje in het centrum is de verwarring alom met dienstregelingtabellen die verkeerd om zijn geplaatst en en bus die geen vertrekinfo toont. Wel is er een digitale vertrekmonitor die gelukkig wel correcte info toont.
137. Ik heb Bozen weer even aangedaan en daar heb ik de aankomst van een speciale historische trein gekeken. De trein werd speciaal voor de kerst ingezet vanuit Milaan.
138. Na de aankomst ga ik voorts met de RegionalExpress/RegionaleVeloce richting de Brenner. De ramen kunnen normaliter niet open, maar in het toilet kon het raam wel open.
139. Helemaal naar Brenner ga ik niet, ik verlaat de trein een halte later alweer in Waidbruck - Lajen/Ponte Gardena - Laion om hier over te stappen op een bus.
140. Ik stapte weer eens in een verkeerde bus, maar ook nu weer ontdekte ik dat op tijd en kon ik de eerste halte eruit. Nu kon ik niet meer terugwandelen, maar ik had de mazzel dat de goede bus ook hier stopte, dus kon ik alsnog de goede richting op, richting Klausen/Chiusa. De trein waar ik in zat, stopte ook in Klausen, maar met de bus kom ik iets dichter bij het centrum dan wanneer ik me de trein aankom.
141. Vlak bij de bushalte waar ik de bus verlaat is er nog een kerstmarktje, op een iets kleinere schaal. Ik besluit er nog een drankje en een hapje te scoren in de vorm van warme appelsap en appelflapjes (Apfelkiachl).
142. Bij de kerstmarkt hier heb je een uitzichtpunt over Klausen en de vallei.
143. Weer beneden loop ik nog verder door het centrum.
144. Aan de andere kant van het stroompje op foto 143 tref ik een sluipweggetje aan...
145. Langs het sluipweggetje kun je naar boven naar het klooster dat bovenop de heuvel ligt. Ik ga niet helemaal naar boven toe, maar wel tot aan een stadstoren hier.
146. Na een paar uur in het centrum te hebben doorgebracht, loop ik naar het treinstation toe, om daar te trein verder naar het noorden af te wachten.
147. De REX/RV naar Brenner/Brennero wordt gereden met een trein die een Italiaanse varkensneus heeft.
148. Ik moet tegen acht uur weer in Innsbruck zijn, maar ik kan nog wel eventjes een stop maken tussendoor in Sterzing - Pfitsch/Vipiteno Val di Vizze. Het is nog twee haltes tot Brenner, vanaf hier.
149, 150. De voetgangerstunnel van het station hier heeft enkele mooie wandbeschilderingen van nieuwe en oude treinen.
151. Het centrum hier in Sterzing straalt ook sfeer uit, vooral met die stadspoort op de achtergrond.
152. Nog één keer de kerstmarkt op in het donker om nog eens een drankje te doen en een hapje te nemen voordat ik op de nachttrein spring.
153. Uiteindelijk dan toch maar Glühwein genomen, de drie dagen zitten er immers net op! Proost op het nieuwe jaar!
154. Op het station wacht ik de RegionalExpress af naar Brenner. De kaartautomaten en de voorzieningen op het station zijn wat aan de aparte kant in dit deel van de wereld.
155. Ik loop tijdens het wachten tegen een probleem aan. De RegionalExpress valt uit en de regionale trein naar Brenner heeft meer dan een kwartier vertraging terwijl ik daar de S-Bahn naar Innsbruck moet halen. De aansluiting is 10 minuten en die gaat nu de mist in. Als ik die trein mis, haal ik de Nightjet naar Amsterdam niet meer met het Regionalverkehr, of ik moet hopen op de EuroCity, die minder dan 10 minuten aansluiting heeft op de Nightjet. Beide treinen kosten tussen Brenner en Innsbruck even veel en ik had op dat moment nog geen ticket gekocht tussen Brenner en Innsbruck, dus was ik nog vrij om een keuze te maken welke trein ik zou nemen, maar vroeger in Innsbruck betekent meer gemoedsrust en ook meer tijd om me te installeren in de Nightjet.
156. De stoptrein komt aangereden en heeft het zowaar voor elkaar gekregen om 8 minuten van de vertraging er af te rijden onderweg, waardoor ik en nog eens 30 andere reizigers de aansluitende trein kunnen halen. Veel tijd om van het station van Brenner te laten zien heb ik niet.
157. Ruim op tijd ben ik in Innsbruck en de Nightjet staat al ruim op tijd klaar voor vertrek.
158. Vanuit de couchette, met een opgerolde trui om het veel te zachte kussen iets te compenseren, rijd ik richting Nederland. Met minder dan een half uur vertraging komen we aan in Amsterdam.
Vanuit deze plek sluit ik het laatste deel af van de buitenlandse reizen van dit jaar. Het zijn toch uiteindelijk wel negen delen geworden. Helemaal klaar ben ik nog niet, want ik heb nog wat extra's.
Overig
159. 2021 is ook het laatste jaar van SGMm, de trein waar ik jarenlang regelmatig mee gereden heb. Hier nog een paar foto's van tijdens de afscheidstocht. Hier staat de een na laatste SGMm die in reguliere dienst in Zandvoort ooit is gekomen.
160. Er zijn geen kransen, maar deze tekst is wel aangebracht op de neus van de trein.
161. Als afsluiter van deze reeks nog een willekeurige foto van een vertrekkende VIRM in Rilland-Bath als laatste foto. Gewoon omdat Zeeland wel eens in het zonnetje gezet mag worden.
Daarmee zit 2021 er ook voor mij op en begint het grote afwachten in 2022 voor wat er komen gaat. Ideeën te over, maar het is nog aftasten wat ik ga doen. Voorlopig is het vooral in de buurt blijven en toch afwisseling proberen te vinden. Januari zit er alweer bijna op, dus het kan allemaal ermee door. Ik denk dat elke week zo'n reisverslag misschien wat saai werd, maar ik hoor graag of dat zo is, of dat het toch interessant en vermakelijk is geweest. Ik publiceer deze verslagen omdat anderen vóór mij ook treinreisverslagen hebben geschreven waar ik onbewust naar op zoek was/ben die ik kon terugvinden, die ik helemaal uitlas, waar ik inspiratie uit kon halen (verslagen dichtbij, maar vanuit ook exotische oorden, ik kijk onder meer jou aan, Timon91). Die verslagen inspireerden (maar hielpen mij uiteindelijk ook gedurende reizen) mij (en ik denk ook anderen) om op reis te gaan naar onbekende gebieden en curiosa en ik wil op de één of andere manier hetzelfde gevoel creëren bij anderen, met beelden, wat achtergrond en wat info tijdens deze tochten. Ik geef op deze manier dat terug, of althans, dat probeer ik dan, met een brak toetsenbord. Ik heb geen OV-achtergrond, ik werk niet bij de spoorwegen of wat dan ook en heb weinig bij te dragen aan discussies ie hier elders op het forum plaatsvinden, dus wat dat betreft ben ik maar een leek die gewoon ergens naartoe gaat 'omdat ergens het er wel interessant uit ziet'. Hoe dan ook, dank voor het lezen, proberen te lezen, scrollen etc.
Een volgende post die gaat over tochten die ik met een vouwfiets en het OV gemaakt heb, gespreid over Nederland (inclusief de OV-Elfstedentocht) en het directe buitenland, staat hier.
Wraakreizen 2021 komt ten einde en eigenlijk twijfelde ik er een beetje aan of ik dit deel ook nog moest gaan posten, omdat ik vreesde dat dit deel wat generiek en voorspelbaar zou worden, maar ik denk er toch wel wat aparte beelden in te kunnen voegen. Anders houd ik dit deel gewoon kort (voor mijn doen).
De route voor dit laatste deel vindt bijna uitsluitend in Italië plaats: Meran/Merano, Dorf Tirol/Tirolo, Auer/Ora, Bozen/Bolzano, Oberbozen/Soprabolzano, Klobenstein/Collalbo, Klausen/Chiusa, Sterzing/Vipiteno, Brenner/Brennero Innsbruck, Amsterdam, thuis.
Dag 4
100. De dag begint in Dorf Tirol, een dorp zoals er zo veel zijn in deze regio met druifranken... en palmbomen.
101. Gaap nog maar een keer.
102. Dit dorp is bekend van zijn kasteel, dat ook al Tirol is genoemd.
103. Het is weer tijd voor de Solaris.
104. Deze trein gaat me naar Bozen/Bolzano brengen, de hoofdstad van deze regio en de gelijknamige provincie Autonome Provincie Bozen – Südtirol.
105. Station Bozen, met links Italo en rechts regionale treinen, waarbij vlnr de één de nieuwe huisstijl DPR heeft en de andere nog de oude XMPR.
106. Eigenlijk tref je hier van alles aan: Frecciarossa, Frecciargento (afgebeeld), IntercityNotte, Italo, Railjet, Eurocity...
107. Ik heb een stoptrein genomen richting het zuiden en ik heb de trein verlaten in Salurn/Salorno. Mijn trein heeft zo'n maf 'koploper'-stuurstandrijtuig.
108. Aan het perron hier kijk je al snel tegen een flinke steenpuist aan.
109. De frequentie aan treinen kan hier teleurstellend laag liggen met één trein per twee uur, maar onderweg komen er wel treinen voorbij als deze Frecciarossa die uit Milaan komt.
110. De Frecciargento van daarnet is vertrokken uit Bozen en komt hier Salurn voorbij.
111. Een andere regionale trein komt hier posten in de tooi van Trentino (die hebben ook een aparte huisstijl, net als Südtirol).
112. Iets later komt er meer feest voorbij: hier een EC richting Bologna en vast verder naar Venetië met de ÖBB World Record-locomotief ervoor.
Het kan misschien opgevallen zijn dat de kwaliteit van enkele van deze spotfoto's wat lager is en dat klopt, want dit zijn screenshots uit video's die ik genomen heb, maar nog steeds geven ze weer wat hier zoal gereden heeft.
113. Iets verderop ligt de andere autonome provincie Trentino met plaatsen als Mezzocorona, Mezzolombardo etc. waar de smalspoorlijn naar Malè en Mezzana langs loopt.
114. Mijn hotel is een stationnetje terug in Auer/Ora en hier wordt de reiziger gezegende feestdagen toegewenst aan het in onbruik geraakte perron.
115. Ik spoel even door: ik heb ingecheckt en ik ga meteen terug naar Bozen om daar wat rond te kijken. Het is een drukte van jewelste met bussen.
116. Ook hier een kerstmarkt. Ik vind het hier wat aan de drukke kant en het is nog niet donker, dus heb ik nog geen behoefte om er naar binnen te gaan.
117. De oude kern van Bozen ziet er nog oud en redelijk oorspronkelijk uit, mede met een schildering die de herfstige traditie van het törgglen afbeeldt.
118. Een oorlogsmonument dat gebouwd is in opdracht van Benito Mussolini. Er heerst een grote afkeer jegens het monument van de gemiddelde inwoner hier die Duits als moedertaal heeft om logische redenen.
119. Ik kom weer terug uit bij het treinstation en ik ga eens de Rittner Seilbahn proberen. Daarvoor moet ik hier in dit maffe ronde gebouw naar binnen toe.
120. Het is wel makkelijk te raden waar het treinstation van Bozen ligt.
121. Hoe hoger je komt, hoe drastischer het landschap toch wel verandert.
122. We gaan een heuveltje over en plots was de stad verborgen achter een heuvel.
123. De kabelbaan in kwestie, boven op het eindpunt in Oberbozen/Soprabolzano.
124. Je hoeft niet ver naar buiten te lopen en je komt de tram van de Rittnerbahn al tegen. Het wordt stilaan donker en ik wil deze route eens gedaan hebben en onderweg tenminste nog íéts zien.
125. De volle maan wijst ons de weg.
126. Sinds dit jaar heeft deze tram een nieuwe vervoerder in de verschijning van de Zuid-Tirolse overheid, die de concessie overnam van SAD. Dat ging niet zonder de nodige opheft omdat SAD weigerde de concessie op te geven. Dat leidde tot een staking van enkele dagen, maar nu zijn de trams zwart-rood in plaats van oranje zoals SAD dat had.
127. Na aankomst in Klobenstein/Collalbo loop ik meteen door naar het nabijgelegen busstation om daar op bus 165 te springen en terug naar Bozen te rijden, over een kronkelende weg.
128. Intussen ben ik weer in Auer, heb ik in mijn verblijf gegeten en ben ik weer even teruggelopen naar het treinstation om de IntercityNotte met bestemming Rome te zien, die hier ook stopt.
129. Een IntercityNotte in de sneeuw. Deze trein is tegelijk de enige intercity van heel Trentino-Südtirol.
130. Niet heel lang daarna komt er nog een Flirt voorbij met bestemming Trento.
Dag 5
131. Het wordt wat met vroeg opstaan. Nog voordat ik ontbijt ga houden loop ik weer naar het station toe om een trein vast te leggen. Onderweg komt er een bus voorbij die het treinstation als bestemming heeft. Rechts in beeld is het goed te zien wat voor een hoogtij de economie hier zich bevindt.
132. Eenmaal aan het treinstation staat de bus er nog.
133. Daar komt de trein waar ik speciaal voor gekomen ben, en dat is een bekende: deze heeft vroeger bij ons gereden! Het is de toenmalige Fyra die sinds deze dienstregeling op een enkele Frecciargento-verbinding wordt gezet tussen Bozen en Milaan.
134. Na de passage van de 'Fyra' zie ik dat er een andere bus op de plek is gekomen: een bus van Trentino Trasporti, met bestemming Trento. Dit zegt eigenlijk best veel weer van deze regio. Auer ligt aan de rand van het 'Unterland' en dat is het gebied in Südtirol waar een veel groter deel, zo niet de meerderheid van de bewoners Italiaans praat. Salurn, waar ik gisteren was, is zo een beetje de plaats waar men het meest Italiaans praat en daar wordt het OV ook op afgestemd.
135. Het ontbijt is een uur later genuttigd en heb ik kennis gemaakt met de vrucht de 'kaki' en loop ik nog even het centrumpje van Auer in.
136. Tijd om Auer weer te verlaten en dat doe ik eens niet met de trein, maar met de bus en het busstationnetje in het centrum is de verwarring alom met dienstregelingtabellen die verkeerd om zijn geplaatst en en bus die geen vertrekinfo toont. Wel is er een digitale vertrekmonitor die gelukkig wel correcte info toont.
137. Ik heb Bozen weer even aangedaan en daar heb ik de aankomst van een speciale historische trein gekeken. De trein werd speciaal voor de kerst ingezet vanuit Milaan.
138. Na de aankomst ga ik voorts met de RegionalExpress/RegionaleVeloce richting de Brenner. De ramen kunnen normaliter niet open, maar in het toilet kon het raam wel open.
139. Helemaal naar Brenner ga ik niet, ik verlaat de trein een halte later alweer in Waidbruck - Lajen/Ponte Gardena - Laion om hier over te stappen op een bus.
140. Ik stapte weer eens in een verkeerde bus, maar ook nu weer ontdekte ik dat op tijd en kon ik de eerste halte eruit. Nu kon ik niet meer terugwandelen, maar ik had de mazzel dat de goede bus ook hier stopte, dus kon ik alsnog de goede richting op, richting Klausen/Chiusa. De trein waar ik in zat, stopte ook in Klausen, maar met de bus kom ik iets dichter bij het centrum dan wanneer ik me de trein aankom.
141. Vlak bij de bushalte waar ik de bus verlaat is er nog een kerstmarktje, op een iets kleinere schaal. Ik besluit er nog een drankje en een hapje te scoren in de vorm van warme appelsap en appelflapjes (Apfelkiachl).
142. Bij de kerstmarkt hier heb je een uitzichtpunt over Klausen en de vallei.
143. Weer beneden loop ik nog verder door het centrum.
144. Aan de andere kant van het stroompje op foto 143 tref ik een sluipweggetje aan...
145. Langs het sluipweggetje kun je naar boven naar het klooster dat bovenop de heuvel ligt. Ik ga niet helemaal naar boven toe, maar wel tot aan een stadstoren hier.
146. Na een paar uur in het centrum te hebben doorgebracht, loop ik naar het treinstation toe, om daar te trein verder naar het noorden af te wachten.
147. De REX/RV naar Brenner/Brennero wordt gereden met een trein die een Italiaanse varkensneus heeft.
148. Ik moet tegen acht uur weer in Innsbruck zijn, maar ik kan nog wel eventjes een stop maken tussendoor in Sterzing - Pfitsch/Vipiteno Val di Vizze. Het is nog twee haltes tot Brenner, vanaf hier.
149, 150. De voetgangerstunnel van het station hier heeft enkele mooie wandbeschilderingen van nieuwe en oude treinen.
151. Het centrum hier in Sterzing straalt ook sfeer uit, vooral met die stadspoort op de achtergrond.
152. Nog één keer de kerstmarkt op in het donker om nog eens een drankje te doen en een hapje te nemen voordat ik op de nachttrein spring.
153. Uiteindelijk dan toch maar Glühwein genomen, de drie dagen zitten er immers net op! Proost op het nieuwe jaar!
154. Op het station wacht ik de RegionalExpress af naar Brenner. De kaartautomaten en de voorzieningen op het station zijn wat aan de aparte kant in dit deel van de wereld.
155. Ik loop tijdens het wachten tegen een probleem aan. De RegionalExpress valt uit en de regionale trein naar Brenner heeft meer dan een kwartier vertraging terwijl ik daar de S-Bahn naar Innsbruck moet halen. De aansluiting is 10 minuten en die gaat nu de mist in. Als ik die trein mis, haal ik de Nightjet naar Amsterdam niet meer met het Regionalverkehr, of ik moet hopen op de EuroCity, die minder dan 10 minuten aansluiting heeft op de Nightjet. Beide treinen kosten tussen Brenner en Innsbruck even veel en ik had op dat moment nog geen ticket gekocht tussen Brenner en Innsbruck, dus was ik nog vrij om een keuze te maken welke trein ik zou nemen, maar vroeger in Innsbruck betekent meer gemoedsrust en ook meer tijd om me te installeren in de Nightjet.
156. De stoptrein komt aangereden en heeft het zowaar voor elkaar gekregen om 8 minuten van de vertraging er af te rijden onderweg, waardoor ik en nog eens 30 andere reizigers de aansluitende trein kunnen halen. Veel tijd om van het station van Brenner te laten zien heb ik niet.
157. Ruim op tijd ben ik in Innsbruck en de Nightjet staat al ruim op tijd klaar voor vertrek.
158. Vanuit de couchette, met een opgerolde trui om het veel te zachte kussen iets te compenseren, rijd ik richting Nederland. Met minder dan een half uur vertraging komen we aan in Amsterdam.
Vanuit deze plek sluit ik het laatste deel af van de buitenlandse reizen van dit jaar. Het zijn toch uiteindelijk wel negen delen geworden. Helemaal klaar ben ik nog niet, want ik heb nog wat extra's.
Overig
159. 2021 is ook het laatste jaar van SGMm, de trein waar ik jarenlang regelmatig mee gereden heb. Hier nog een paar foto's van tijdens de afscheidstocht. Hier staat de een na laatste SGMm die in reguliere dienst in Zandvoort ooit is gekomen.
160. Er zijn geen kransen, maar deze tekst is wel aangebracht op de neus van de trein.
161. Als afsluiter van deze reeks nog een willekeurige foto van een vertrekkende VIRM in Rilland-Bath als laatste foto. Gewoon omdat Zeeland wel eens in het zonnetje gezet mag worden.
Daarmee zit 2021 er ook voor mij op en begint het grote afwachten in 2022 voor wat er komen gaat. Ideeën te over, maar het is nog aftasten wat ik ga doen. Voorlopig is het vooral in de buurt blijven en toch afwisseling proberen te vinden. Januari zit er alweer bijna op, dus het kan allemaal ermee door. Ik denk dat elke week zo'n reisverslag misschien wat saai werd, maar ik hoor graag of dat zo is, of dat het toch interessant en vermakelijk is geweest. Ik publiceer deze verslagen omdat anderen vóór mij ook treinreisverslagen hebben geschreven waar ik onbewust naar op zoek was/ben die ik kon terugvinden, die ik helemaal uitlas, waar ik inspiratie uit kon halen (verslagen dichtbij, maar vanuit ook exotische oorden, ik kijk onder meer jou aan, Timon91). Die verslagen inspireerden (maar hielpen mij uiteindelijk ook gedurende reizen) mij (en ik denk ook anderen) om op reis te gaan naar onbekende gebieden en curiosa en ik wil op de één of andere manier hetzelfde gevoel creëren bij anderen, met beelden, wat achtergrond en wat info tijdens deze tochten. Ik geef op deze manier dat terug, of althans, dat probeer ik dan, met een brak toetsenbord. Ik heb geen OV-achtergrond, ik werk niet bij de spoorwegen of wat dan ook en heb weinig bij te dragen aan discussies ie hier elders op het forum plaatsvinden, dus wat dat betreft ben ik maar een leek die gewoon ergens naartoe gaat 'omdat ergens het er wel interessant uit ziet'. Hoe dan ook, dank voor het lezen, proberen te lezen, scrollen etc.
Een volgende post die gaat over tochten die ik met een vouwfiets en het OV gemaakt heb, gespreid over Nederland (inclusief de OV-Elfstedentocht) en het directe buitenland, staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op di 24 mei 2022, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Zeer vermakelijk weer.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Leuk weer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Wederom genoeg variatie
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Leuke reisverslagen hoor.
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Leuke serie! Ga zo door
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Reisverslagen vervelen bijna nooit hoor Dank voor het delen van de mooie verhalen van 2021 - ook al was het niet altijd even makkelijk om op pad te gaan. Fijn om te horen dat je inspiratie uit m'n verslagen haalt, dat maakt het ook wel leuk om ze te schrijven. 2021 was voor mij helaas een mager reisjaar, op een tripje naar Polen en een citytrip Blerick, kuch... ik bedoel Budapest na, ben ik door niet-pandemiegerelateerde omstandigheden maar weinig op pad geweest. Die omstandigheden houden vrees ik nog wel even aan, dus ik ben blij dat er genoeg reisverslagen te lezen zijn die mijn gebrek aan tripjes compenseren Schrijf zo door!
Mijn Flickr account.
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Samen met deel 7.1 een leuk verslag .
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Eindelijk ook aan dit laatste deel toegekomen, dank, ik heb er van genoten! Ik sluit me aan bij Timon, reisverslagen vervelen inderdaad bijna nooit.
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Prachtig verslag. Vind de foto van de E646 erg mooi.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Mooi verslag, net als de rest van de Wraakreizen-reeks. Die heeft me geïnspireerd om weer reisplannen te maken voor dit jaar, en om eindelijk het verslag af te maken van mijn Interrailreis van 2019. Dat hebben jullie nog tegoed.
In Klobenstein/Collalbo bevindt zich overigens een ijsbaan waar enkele grote wedstrijden zijn gehouden.
Waarom mocht je overigens geen Glühwein behalve op de laatste dag?
In Klobenstein/Collalbo bevindt zich overigens een ijsbaan waar enkele grote wedstrijden zijn gehouden.
Waarom mocht je overigens geen Glühwein behalve op de laatste dag?
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Da's omdat ik drie dagen ervoor gevaccineerd was en 't advies was om drie dagen nadien geen alcohol te nuttigen.anonymous_1 schreef: ↑zo 13 feb 2022, 22:28 Waarom mocht je overigens geen Glühwein behalve op de laatste dag?
Re: Wraakreizen 2021, deel 7.2: meer Südtirol met méér kerstmarkten [62f]
Ik kan je vertellen dat je net na je prik prima kan zuipen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten