Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

Brood staat natuurlijk boven alle ideologie. :Y
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Kalil Nieuw »

De NS gaat reizen tussen Den Haag en Eindhoven buiten de spits goedkoper maken:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -eindhoven
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
VIRM
Berichten: 7634
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Wel interessante proef. Maar zijn die QR-codes gekoppeld aan een bepaald tijdstip voor het in- en uitchecken, of zijn ze gewoon de hele dag door geldig?
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Een abonnement is niet nodig, maar reizigers kunnen het goedkopere ticket minimaal een dag van tevoren afschaffen.
En dan zijn ze verbaasd dat mensen niet meer goed lezen tegenwoordig. Als je zo schrijft... :X

Ik neem aan dat daar moet staan: reizigers kunnen het goedkopere ticket tot uiterlijk een dag van tevoren aanschaffen.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

De communicatie in de reisplannerapp is nog niet erg helder over deze korting. Ik plan voor morgen als test een reis Ehv-Tb.

De IC van 11:44-12:05 heeft een mooie opvallende groene tekst "Koop nu vanaf €4.80 pp". Als je op die reisoptie klikt, staat bij de prijsindicatie echter alleen het vol tarief van €8 aangegeven. Als je doorklikt naar 'koop treinkaartje' krijg je liefst drie opties: vol tarief €8, NS Voordeel €4.80 ("40% korting op je reis in het tijdslot 10:30-13:30 uur") en Samenreisticket Dal voor €4.80.

Wil ik de IC van een halfuur later, 12:14-12:35, dan staat daar de groene tekst "Koop nu vanaf €5.60 pp". Met doorklikken zie je inderdaad dat NS Voordeel nu €5.60 kost, want "30% korting op je reis in het tijdslot 12:00-15:00 uur".

Echter, die tweede reis valt nog steeds, van vertrek tot aankomst, in het tijdslot 10:30-13:30 uur waar je - volgens de eerste reisoptie - 40% korting op kreeg. De tijdsloten overlappen dus, en bij twijfel krijg je de minste korting.

Snappen jullie het nog? Ik niet...

Edit: gaat dat tijdslot wellicht om de volledige rit? Want de rit van 12:14 uit Ehv komt om 13:42 in Gvc aan, wat net niet meer in het eerste tijdslot van 10:30-13:30 valt. Maar dat is wel bijzonder verwarrend en flauw voor reizigers op deeltrajecten, die nu ineens moeten weten wanneer hun rit op het beginpunt vertrekt en op het eindpunt aankomt om te berekenen of ze een rit mogen nemen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Staat het op het ticket misschien "Alleen geldig in trein xxxx die om yy:zz vertrekt"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Volgens het voorbeeld op de NS-nieuwspagina staat er op het ticket zelf enkel "NS Voordeel 09:00-12:00" (of een ander tijdslot natuurlijk). Het voorbeeld is dan ook voor Gvc-Ehv, dus geen verwarring mogelijk op dat complete traject.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

De voorwaarden van NS voordeel zijn daar juist een stuk duidelijker over:
Spoiler: show
3.
NS Voordeel is een vervoerbewijs voor een enkele reis en
is alleen geldig op het E-ticket vermelde traject, datum
en tijdslot. Er is enkel sprake van een geldig vervoerbewijs
indien de gehele reis plaatsvindt binnen het gekozen
tijdslot, bijvoorbeeld voor het tijdslot van 9.00 uur
-12.00 uur geldt dat vertrek toegestaan is vanaf 09.00
uur en de aankomsttijd moet vóór 12.00 uur zijn. Het is
dus niet toegestaan om met NS Voordeel buiten de op het
ticket genoemde traject, datum en/of het gekozen
tijdslot te reizen. Als het vanwege de vertraging niet
mogelijk is om de reis in het gekozen tijdslot af te
maken, dan is NS Voordeel ook geldig gedurende de
door de vertraging veroorzaakte extra reistijd buiten het
tijdslot.
Dus gedurende het tijdslot van het ticket zou je kunnen reizen, dan zou het niet uit moeten maken wat de aankomsttijd op het eindstation van de trein is.
In de voorwaarden staat ook niets dat je verplicht bent met serie 1100 te reizen, dus in alle treinen op deeltrajecten moet het ticket geldig zijn. Wél krijg ik in de NS reisplanner alleen aanboden met NS Voordeel, als je rechtstreeks met de 1100 plant. Reizigers in Gilze-Rijen zouden dus ook van dit ticket gebruik kunnen maken van een NS Voordeel Bd-Ehv om voordelig naar Eindhoven te reizen zonder abbonement.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ondergraaft dit initiatief niet de waarde van bestaande abonnementen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Je bent met een abonnement zekerder van de prijs van je reis, en hebt meer flexibiliteit. En per maand is dat goedkoper dan Netflix.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7634
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Een Dal Voordeel is goedkoper dan Netflix. Maar een Weekend Vrij bijvoorbeeld niet. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Maar dat is weer goedkoper dan een retourtje Rotterdam Centraal - Eindhoven Centraal vol tarief. Dus als je uit de lichtstad komt en elk weekend je lief in de mooiste Rotstad die er is opzoekt, dan is het de deal van je leven totdat je gaat samenwonen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

NS wil hoofdconducteur boa-status afnemen: ‘Werkt juist agressie in de hand’
Hoofdconducteurs van NS zullen in de toekomst niet langer boa zijn. De bevoegdheid om onder meer boetes uit te schrijven wordt nauwelijks gebruikt en werkt agressie van reizigers soms juist in de hand, menen de spoorwegen. Vakbond FNV Spoor gaat onder voorwaarden akkoord.

Lees meer: https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-hoo ... ~af5bda2b/

Het is me alleen niet helemaal duidelijk of conducteurs dan nog wel zwartrijders mogen beboeten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ja, maar alleen civielrechtelijk. De NS kan nog steeds de ritprijs met verhoging van vijftig euro vorderen. Echter, als je zwartrijden strafrechtelijk wil aanpakken, heb je wel ergens in de keten een opsporingsambtenaar nodig om proces-verbaal op te maken.
RobertT
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Het gaat hier eigenlijk voornamelijk om het uitschrijven van een proces verbaal voor alle andere zaken dan een uitstel van betaling.Alhoewel dit laatste ook een ontwerp-proces verbaal is(wordt pas definitief als de persoon in kwestie niet betaald)
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Klopt, het ontwerp-proces-verbaal dat de conducteur opmaakt wordt pas definitief op het moment dat de reiziger de UvB niet betaalt. Probleem is dat een conducteur die geen boa is geen ontwerp-proces verbaal kan opmaken. Hoe de NS dit probleem wil oplossen, is mij volstrekt onduidelijk, tenzij de NS wil afzien van strafrechtelijke handhaving van zwartrijders. Je kunt bijvoorbeeld niet iemand anders die wél opsporingsambtenaar is op een later moment vragen om alsnog proces-verbaal op te maken, want dan is het volgens artikel 344 lid 1 sub 2 Sv niet bruikbaar als bewijs:
processen-verbaal en andere geschriften, in den wettelijken vorm opgemaakt door colleges en personen, die daartoe bevoegd zijn, en behelzende hunne mededeeling van feiten of omstandigheden, door hen zelf waargenomen of ondervonden; [vetgedrukt PHS]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Bij geen kaartje is het natuurlijk makkelijk. Dat kaartje genereert zichzelf niet spontaan, dus dat kan een S&V'er ook nog op het perron zelf waarnemen ;)
Alleen het beboeten van dingen als roken in de trein en dergelijke kan gezien jouw quote uit de wet niet achteraf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Maar dan zou elke keer dat iemand geen kaartje heeft er een V&S'er bijgehaald moeten worden, die dan alsnog een ontwerp-proces verbaal moet opmaken? Dat lijkt mij niet heel realistisch.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Het wordt dan volgens mij gewoon een civiele zaak tussen een bedrijf en een persoon. Een persoon heeft een dienst afgenomen, maar niet betaald.
Het lijkt mij overigens voor NS dan op de termijn een stuk duurder worden als ze telkens rechtszaken moeten gaan aanspannen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Nee, je ziet niets over het hoofd. De kosten van de zaak overstijgen ruimschoots de vordering van de NS. Komt met name door de kosten voor rechtsbijstand. Als hoofdregel betaalt de verliezer van een civiele zaak de proceskosten van de ander, maar de kosten voor rechtsbijstand ('gemachtigdensalaris') die moeten worden vergoed zijn gemaximeerd op het zogeheten 'liquidatietarief'. Bij zaken tot 250 euro is dat 37 euro per punt. Normaliter worden twee punten toegekend in eenvoudige kantonzaken (één punt voor de dagvaarding, en één punt voor het verschijnen ter zitting), dus dat is dan 74 euro gemachtigdensalaris. Daar heb je een kwartier een advocaat voor :')
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Dus eigenlijk is dit een vroege indicatie van het verwijderen van conducteurs uit de trein?
Als conducteurs straks geen boetes meer mogen uitschrijven dienen ze alleen nog maar voor klantenservice en het sluiten van de treindeuren.
Het eerste kan ook gewoon geboden worden op grote stations en het tweede kan gedaan worden door machinisten.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5958
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het sluiten van de deuren gaat men al voorzichtig naar de machinist verschuiven, eerst op de Airportsprinter en later ook op OV-SAAL. Dit omdat de halteertijd dan van 42 naar 30 seconden kan wat op de drukke corridors nodig is om de dienstregeling kloppend te krijgen.
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Wat kost de bijscholing van een BOA gecertificeerde ongeveer?

Dat NS HC's weinig van hun bevoegdheid gebruik maken.. wordt nu min of meer tegen ze gebruikt.. Terwijl.. heeft de NS dan ook gemeten (wat mij lastig lijkt) in hoeverre er situaties waren waarin een HC de keuze heeft gemaakt om niet zwart/wit zijn BOA status toe te passen.. maar op een klantgerichtere / vriendelijker manier de situatie op te lossen. Iets waaraan de NS, als klantgericht bedrijf :X natuurlijk de voorkeur aan geeft.. mits de veiligheid van de overige klanten/reizigers niet in het geding is.. uiteraard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: za 19 mar 2022, 10:05 Nee, je ziet niets over het hoofd. De kosten van de zaak overstijgen ruimschoots de vordering van de NS. Komt met name door de kosten voor rechtsbijstand. Als hoofdregel betaalt de verliezer van een civiele zaak de proceskosten van de ander, maar de kosten voor rechtsbijstand ('gemachtigdensalaris') die moeten worden vergoed zijn gemaximeerd op het zogeheten 'liquidatietarief'. Bij zaken tot 250 euro is dat 37 euro per punt. Normaliter worden twee punten toegekend in eenvoudige kantonzaken (één punt voor de dagvaarding, en één punt voor het verschijnen ter zitting), dus dat is dan 74 euro gemachtigdensalaris. Daar heb je een kwartier een advocaat voor :')
Het eerste deel van je bericht is helder, maar het tweede deel snap ik niet goed. De verliezer moet toch de proceskosten betalen, dus leidt dat toch niet tot extra kosten voor NS?
Bemined schreef: za 19 mar 2022, 14:25 Dit omdat de halteertijd dan van 42 naar 30 seconden kan wat op de drukke corridors nodig is om de dienstregeling kloppend te krijgen.
Waarom is de halteertijd korter als de machinist de deuren sluit? Ik zou juist denken dat de halteertijd langer is, aangezien de machinist heen en weer van zijn stoel naar het raam moet lopen (aannemende dat de deuren in de cabine gesloten kunnen worden, anders duurt het nog langer).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5958
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Dat is uiteraard alleen bij materieel waarbij de deuren vanuit de cabine gesloten kunnen worden via camerabeelden of spiegels.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten