Nachtnet trein richting Haarlem.
Nachtnet trein richting Haarlem.
Ik begreep dat de nachtritten van NS in het weekend richting Haarlem een groot succes zijn (voor COVID dan toch). Is er wel eens over nagedacht om elke dag van de week s'nachts elk uur een sprinter te laten vertrekken van CS naar Haarlem via Sloterdijk en Zwanenburg?
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Vast wel. Maar daar zal een dusdanig kostenplaatje aan vast zitten.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Er zijn wel enkele nachtsprinters die in de randen van de nacht rijden, maar er bestaat een voorkeur voor sneltreinen en/of intercity's. Het openhouden van stations 's nachts kost behoorlijk wat geld, en bovendien worden veel sprinterstations sociaal onveilig geacht. Daarnaast levert het de NS waarschijnlijk niet meer reizigers op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- AppleMoose
- Berichten: 6049
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
In het weekend heb je natuurlijk veel uitgaansvolk. Dat zul je doordeweeks een stuk minder hebben, dus ik betwijfel of een nachttrein op doordeweekse dagen net zo 'succesvol' zal zijn. Bovendien zit je ook nog met (klein) onderhoud aan het spoor en de treinen dat nu vooral in de nachten plaatsvindt.
Dat NS een hoger tarief (of dat de hoofdprijs is, is een eigen interpretatie) vraagt voor een nachttrein is niet zo gek. Personeel kost in de nacht meer vanwege de toeslagen en er zullen vast treinen zijn die een dubbele bezetting nodig hebben vanwege de veiligheid. Zoals Vinny aangeeft, kost het openhouden van stations ook geld (personeel e.d.). Tel daarbij op dat een ritje in de nacht voor de klant net zoveel kost als een ritje overdag en als een groot deel ook nog eens vrij reizen (Studenten OV) heeft of een ander abonnement, is het nog maar de vraag of de rit, ondanks een volle trein, onderaan de streep toch nog rendabel wordt.
Natuurlijk kun je werken met een nachttarief en toeslagen voor mensen met een abonnement, maar dan is de vraag hoeveel klanten je dan nog overhoudt...
Dat NS een hoger tarief (of dat de hoofdprijs is, is een eigen interpretatie) vraagt voor een nachttrein is niet zo gek. Personeel kost in de nacht meer vanwege de toeslagen en er zullen vast treinen zijn die een dubbele bezetting nodig hebben vanwege de veiligheid. Zoals Vinny aangeeft, kost het openhouden van stations ook geld (personeel e.d.). Tel daarbij op dat een ritje in de nacht voor de klant net zoveel kost als een ritje overdag en als een groot deel ook nog eens vrij reizen (Studenten OV) heeft of een ander abonnement, is het nog maar de vraag of de rit, ondanks een volle trein, onderaan de streep toch nog rendabel wordt.
Natuurlijk kun je werken met een nachttarief en toeslagen voor mensen met een abonnement, maar dan is de vraag hoeveel klanten je dan nog overhoudt...
Goh.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Een stukje over de Haarlemse nachttreinen, beveiliging blijkt de grootste kostenpost te zijn.
Haarlems college wil nachttrein naar Amsterdam aanhouden (Haarlems Weekblad)
Haarlems college wil nachttrein naar Amsterdam aanhouden (Haarlems Weekblad)
Doordeweeks zou er wellicht minder beveiliging nodig zijn, maar ja ook minder reizigers = minder inkomsten, dan zou NS daarvoor weer extra compensatie vragen.Het Haarlemse college heeft 30.000 euro per jaar gereserveerd voor 2023 en 2024 om de nachttrein te laten rijden. Deze bedragen passen binnen de begroting. Een derde van de kosten gaat naar de exploitatiekosten van de nachtlijn, twee derde naar beveiligingskosten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Ik denk dat bij een volgende concessie er gewoon ook eisen rond een minimaal nachtnet moeten komen, met als minimum:
hele week:
1) Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Ct - Lelystad Ct - Zwolle
2) Nijmegen - Arnhem C - Ede-W - Driebergen-Z - Utrecht C - Hilversum - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar
waarbij 1+2 een volledige knoop op Amsterdam C hebben
in het weekend aangevuld met minimaal:
3) Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Houten - Utrecht C - Amersfoort C
in Utrecht verknoopt met 2
hele week:
1) Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Ct - Lelystad Ct - Zwolle
2) Nijmegen - Arnhem C - Ede-W - Driebergen-Z - Utrecht C - Hilversum - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar
waarbij 1+2 een volledige knoop op Amsterdam C hebben
in het weekend aangevuld met minimaal:
3) Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Houten - Utrecht C - Amersfoort C
in Utrecht verknoopt met 2
- AppleMoose
- Berichten: 6049
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Maar waarom? Zijn er zoveel potentiële nachtreizigers die zo'n nachtnet rechtvaardigen en rendabel maken?
Goh.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
De nachtbus tussen Amsterdam en Alkmaar trok ook niet echt veel publiek, uitgezonderd van de laatste rit (rond 05:00 uur van Amsterdam naar Alkmaar). Buiten de zomer waren het aantal passagiers met die rit vaak ook op 1 hand te tellen. Denk niet dat een trein daar verandering in gaat brengen.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Met een uitbreiding naar donderdagavond/nacht zijn wellicht ook al veel reizigers geholpen. Het is over het algemeen de drukste door de weekse stapavond.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Benieuwd waarom Houten zoveel potentieel heeft volgens jou?SuperGhost schreef: ↑ma 07 mar 2022, 05:59 Ik denk dat bij een volgende concessie er gewoon ook eisen rond een minimaal nachtnet moeten komen, met als minimum:
hele week:
1) Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Ct - Lelystad Ct - Zwolle
2) Nijmegen - Arnhem C - Ede-W - Driebergen-Z - Utrecht C - Hilversum - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar
waarbij 1+2 een volledige knoop op Amsterdam C hebben
in het weekend aangevuld met minimaal:
3) Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Houten - Utrecht C - Amersfoort C
in Utrecht verknoopt met 2
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Leek me dat er toch wel genoeg uitgaand publiek vanuit Houten naar Utrecht is dat 's nachts weer terug wil. De hele nachttrein Amersfoort-Utrecht is er gekomen in het weekend daarvoor. Nu is Houten wel iets kleiner dan Amersfoort, maar het gaat daar alleen over een extra stop. Aangezien Houten toch wel een vrij grote plaats is en het alleen om het weekend ging, leek me dat er wel publiek voor te vinden zou zijn. Zo niet, kun je die na een proefperiode weer schrappen uiteraard.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Doordeweeks heb je ongetwijfeld het Schipholpersoneel. Maar daar heb je toch de nachtbusvariant van de 300 voor?Ronaldussen schreef: ↑zo 06 mar 2022, 17:15 In het weekend heb je natuurlijk veel uitgaansvolk. Dat zul je doordeweeks een stuk minder hebben, dus ik betwijfel of een nachttrein op doordeweekse dagen net zo 'succesvol' zal zijn. Bovendien zit je ook nog met (klein) onderhoud aan het spoor en de treinen dat nu vooral in de nachten plaatsvindt.
Dat hangt denk ik ook van het snelheidsverschil tussen bus en trein af. Als de trein significant sneller is, heeft het denk ik wat potentie in het weekend. Vóór Corona waren de nachtbussen tussen Amsterdam en de Zaanstreek redelijk gevuld, maar er is een verschil tussen 45 minuten met de bus of 12 minuten met de trein.Frank93 schreef: ↑ma 07 mar 2022, 09:00 De nachtbus tussen Amsterdam en Alkmaar trok ook niet echt veel publiek, uitgezonderd van de laatste rit (rond 05:00 uur van Amsterdam naar Alkmaar). Buiten de zomer waren het aantal passagiers met die rit vaak ook op 1 hand te tellen. Denk niet dat een trein daar verandering in gaat brengen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Waarom Houten met 50.000 inwoners wel en Veenendaal (de Klomp) met ruim 65.000 inwoners dan niet? Kan je ook vanaf Ah uitgaanspubliek mee nemen.SuperGhost schreef: ↑di 08 mar 2022, 13:37 Leek me dat er toch wel genoeg uitgaand publiek vanuit Houten naar Utrecht is dat 's nachts weer terug wil. De hele nachttrein Amersfoort-Utrecht is er gekomen in het weekend daarvoor. Nu is Houten wel iets kleiner dan Amersfoort, maar het gaat daar alleen over een extra stop. Aangezien Houten toch wel een vrij grote plaats is en het alleen om het weekend ging, leek me dat er wel publiek voor te vinden zou zijn. Zo niet, kun je die na een proefperiode weer schrappen uiteraard.
Maar volgens mij zijn nachttreinen mbt uitgaanspubliek niet echt noodzakelijk. Ik ken genoeg mensen die gewoon wachten op de eerste trein 's ochtends.
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Uitgaanspubliek is dé belangrijkste doelgroep van nachttreinen. Een latere trein Nijmegen - Amsterdam die ook stopt in Veendendaal/De Klomp zou wat mij betreft ook niet verkeerd zijn. Toen ik nog studeerde ging de laatste trein op die verbinding echt belachelijk vroeg weg
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nachtnet trein richting Haarlem.
Die is er toch al Al stopt 'ie vanuit Nijmegen nu nog niet op De Klomp, dat doet 'ie alleen vanuit Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten