Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Selivio »

Vroeger had NS bij dit soort grote stroingen "tafels" op alle standplaatsen waar al het in dienst zijnde personeel zich melde en waarvan de regie overgenomen werd. Zijn die opgeheven(die hadden dus in deze situatie denk ik die pendeldienst op kunnen zetten, zeker als die tafels ook nog onderling contact zouden kunnen hebben)?
Grt. Stefan
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

En waarom mogen reizigers niet mee met de diverse leeg-materieel ritten vanavond? Dat is toch simpel. Maar zal wel niet in het systeemautisme van centrale bijsturing passen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6036
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

erka schreef: zo 03 apr 2022, 22:18 ... Maar zal wel niet in het systeemautisme van centrale bijsturing passen.
Denk je dat mensen die bij het spoor werken en hier een zinnig antwoord op kunnen geven, dit ook willen doen als je met dit soort kwalificaties strooit?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Lijkt me ook niet. Maar een uitleg over de keuze om vandaag niets op te starten zou wel helpen om wat goodwill bij de reizigers te kweken. Kennelijk was men bang dat het dan morgenochtend meer of minder in de soep zou lopen.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

AppleMoose schreef: zo 03 apr 2022, 22:23
erka schreef: zo 03 apr 2022, 22:18 ... Maar zal wel niet in het systeemautisme van centrale bijsturing passen.
Denk je dat mensen die bij het spoor werken en hier een zinnig antwoord op kunnen geven, dit ook willen doen als je met dit soort kwalificaties strooit?
Ik doelde niet op de mensen persoonlijk, maar op het systeem dat leidend is, en niet de mens (lees: NS personeel op de werkvloer) dat vandaag wel graag had willen helpen maar niet mocht. Bovendien, mensen die hier ook maar een beetje kritiek hebben op NS en met alternatieve oplossingen komen worden ook weggezet als betweters, toetsenbordhelden en aspirant-NS-procesmanagers. Terwijl discussie mij nu juist de bedoeling lijkt van een discussieforum. Het is hier niet het NS-personeelsblad.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6036
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

@Dennenboom:
Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdatet worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht. Bron: www.ns.nl
Ze geven wel degelijk een uitleg over waarom er vanavond niet meer opgestart kan worden.

Inmiddels meldt het AD dat het nachtnet wel gaat rijden: https://www.ad.nl/binnenland/treinen-na ... ~a95d9cc3/
erka schreef: zo 03 apr 2022, 23:10 Ik doelde niet op de mensen persoonlijk, maar op het systeem dat leidend is, en niet de mens (lees: NS personeel op de werkvloer) dat vandaag wel graag had willen helpen maar niet mocht.
Als je dit zo verwoord had in plaats van met die eerdere term, komt dat al anders over. Je hebt een terecht punt en je stelt een legitieme vraag, maar termen als systeemautisme leiden af.
Bovendien, mensen die hier ook maar een beetje kritiek hebben op NS en met alternatieve oplossingen komen worden ook weggezet als betweters, toetsenbordhelden en aspirant-NS-procesmanagers. Terwijl discussie mij nu juist de bedoeling lijkt van een discussieforum. Het is hier niet het NS-personeelsblad.
Die termen komen niet van mij, en dan nog is dat geen reden om zelf dan ook maar dat gedrag te vertonen.
Ik heb enkel gezegd dat het makkelijk oordelen is vanaf een toetsenbord en heb ook inhoudelijk kenbaar gemaakt waarom ik dat vind. Dit valt in de categorie "beste stuurlui staan aan wal". Daarmee kwalificeer ik iemand nog niet als 'toetsenbordheld'. Die term associeer ik toch meer met mensen die 'veilig' en anoniem de ander de huid volschelden en bedreigen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10597
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Milco schreef: zo 03 apr 2022, 16:49 Overigens lijken de IC Brussel, IC Berlijn, ICE, Thalys en Eurostar wel te rijden. Geen idee of dit klopt, maar als ze wel rijden: hoe dan? Of maken de treinen van NS International gebruik van andere systemen?
Op dat "hoe dan" kreeg ik rond half zeven vanavond een verrassend antwoord, in de vorm van een Eurostar die alvast het linkerspoor in de richting van Schiphol gekozen had bij Amsterdam Zuid, en dus op spoor 1 naar het westen reed. Een zootje is het.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door marvinkok »

NSI heeft natuurlijk ook iets minder rijden dan NSR, die zou je zelfs zonder de bijsturingssystemen nog wel kunnen bijsturen op basis van pen en papier.
Bij een verstoring zit ik ook op papier te schuiven met mensen en materieel, niks geen fancy computersystemen die dat voor me doen. Goed, het zijn dan ook maar 4+2 treinseries waar ik dan mee te maken heb, maar dat is soms al best hectisch.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

AppleMoose schreef: zo 03 apr 2022, 23:11 @Dennenboom:
Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdatet worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht. Bron: www.ns.nl
Ze geven wel degelijk een uitleg over waarom er vanavond niet meer opgestart kan worden.

Inmiddels meldt het AD dat het nachtnet wel gaat rijden: https://www.ad.nl/binnenland/treinen-na ... ~a95d9cc3/
erka schreef: zo 03 apr 2022, 23:10 Ik doelde niet op de mensen persoonlijk, maar op het systeem dat leidend is, en niet de mens (lees: NS personeel op de werkvloer) dat vandaag wel graag had willen helpen maar niet mocht.
Als je dit zo verwoord had in plaats van met die eerdere term, komt dat al anders over. Je hebt een terecht punt en je stelt een legitieme vraag, maar termen als systeemautisme leiden af.
Bovendien, mensen die hier ook maar een beetje kritiek hebben op NS en met alternatieve oplossingen komen worden ook weggezet als betweters, toetsenbordhelden en aspirant-NS-procesmanagers. Terwijl discussie mij nu juist de bedoeling lijkt van een discussieforum. Het is hier niet het NS-personeelsblad.
Die termen komen niet van mij, en dan nog is dat geen reden om zelf dan ook maar dat gedrag te vertonen.
Ik heb enkel gezegd dat het makkelijk oordelen is vanaf een toetsenbord en heb ook inhoudelijk kenbaar gemaakt waarom ik dat vind. Dit valt in de categorie "beste stuurlui staan aan wal". Daarmee kwalificeer ik iemand nog niet als 'toetsenbordheld'. Die term associeer ik toch meer met mensen die 'veilig' en anoniem de ander de huid volschelden en bedreigen.
Ze geven wel een uitleg, maar ik vraag mij af of het echt niet mogelijk was om een nooddienstregeling op poten te zetten in de loop van de avond.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

AD: Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’
Volgens Janssen [FNV-topman; PHS] is veel onbegrip op de werkvloer: ,,Iedereen is witheet’’, zegt hij. Conducteurs, machinisten, servicemedewerkers, ze voelen zich gepiepeld. Ze worden cynisch van zo’n directie, die alleen aan het bestaande plan kan vasthouden.’’

,,Alles moet centraal worden geregeld, maar op de stations hadden we veel kunnen oplossen. Maar omdat de NS het automatische systeem zo ver is doorgevoerd, weten ze niet meer waar de trein en de machinist is als het echt mis gaat. Terwijl op de stations genoeg met gezond verstand aanwezig, die dit hadden kunnen regelen. Ik sprak een conducteur die zei: het lijkt wel alsof ze het expres doen. Dat is hoe cynisch het personeel nu is.’’
umbusko
Donateur
Berichten: 5330
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Dit is een grap toch? :')
Er waren een aantal veiligheidschecks die we niet konden uitvoeren’’, zegt een woordvoerder. Er was geen andere mogelijkheid dan het treinverkeer stil te leggen, oordeelde de NS. Het systeem waarin de planningen worden gemaakt lag helemaal plat. ,,Daardoor was volstrekt onduidelijk waar treinen, machinisten en conducteurs zich bevonden. Dan weet je bijvoorbeeld ook niet hoe lang een trein is. Dus dan kan je wel zeggen: ‘ga maar rijden’, maar als een trein te lang is voor een perron, en de deuren gaan open, dan valt een reiziger op het spoor.
Die machinist die je op pad stuurt kan je precies vertellen welke treinstellen voor zijn neus staan en hoe lang die zijn.
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Moet je wel kunnen zien wie je machinist is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5330
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Die wijs je toch aan? Het is toch niet zo dat iedere willekeurige machinist een trein kan kapen om maar eens ergens een stukje te gaan rijden? Je localiseert personeel en een trein, controleert (zelf of via dat personeel) hoe lang die trein is en vraagt een pad aan.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Ik wist gistermiddag gelukkig een lift te regelen van Vught naar Almere, waarvandaan streekbussen naar mijn eindbestemming Amsterdam reden. Het viel me op dat die bus (de 328 van 18.58 van Almere 't Oor naar Bijlmer, een normaal formaat bus, niet geleed) maar ongeveer half vol zat, terwijl op Bijlmer enorme rijen stonden voor de bus richting Utrecht.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Casper »

De staatssecretaris van IenW roert zich nu ook in dit hele voorval: Staatssecretaris vindt aanpak treinstoring ‘onder de maat’ en eist uitleg (NRC)
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Normaal formaat zou ik ook weer niet zeggen, die 15m bussen hebben een capaciteit die dichter bij een gelede bus dan bij een 12 meter komt hoor.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

PHS schreef: ma 04 apr 2022, 13:07 AD: Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’
Volgens Janssen [FNV-topman; PHS] is veel onbegrip op de werkvloer: ,,Iedereen is witheet’’, zegt hij. Conducteurs, machinisten, servicemedewerkers, ze voelen zich gepiepeld. Ze worden cynisch van zo’n directie, die alleen aan het bestaande plan kan vasthouden.’’

,,Alles moet centraal worden geregeld, maar op de stations hadden we veel kunnen oplossen. Maar omdat de NS het automatische systeem zo ver is doorgevoerd, weten ze niet meer waar de trein en de machinist is als het echt mis gaat. Terwijl op de stations genoeg met gezond verstand aanwezig, die dit hadden kunnen regelen. Ik sprak een conducteur die zei: het lijkt wel alsof ze het expres doen. Dat is hoe cynisch het personeel nu is.’’
Hear hear. Toch niet zo gek gezien van de betweters en stuurlui aan wal hier.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6036
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Er heeft hier dan ook niemand beweert dat zo'n dienst opzetten absoluut onmogelijk zou zijn geweest, alleen dat zoiets vaak gecompliceerder is dan je in eerste instantie zou denken.

Enfin, de staatssecretaris is ook van een niveautje 'zozo'. Niemand buiten de direct betrokkenen van NS weet wat er precies achter de schermen gedaan is en wat er wel of niet mogelijk zou zijn geweest, maar deze mevrouw meent wel, zonder eerst met mensen van NS te spreken, alvast te kunnen concluderen dat de aanpak van de storing 'ondermaats' is geweest. En ze vraagt zich af waarom er geen alternatief vervoer is geregeld... Het hele spoornet ligt plat, denk je echt dat je dat kunt verbussen, ook al is het zondag? :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

Het is toch duidelijk dat de aanpak ondermaats is geweest? Een half miljoen mensen stranden op het spoor op een dienst die je van de NS hebt gekocht. En dan tegen die mensen niks zeggen. Of ja, toch: zoek het maar uit. Dat je geen alternatief vervoer kunt regelen op alle trajecten begrijp ik wel en dat er een zekere mate van overmacht is snap ik ook wel. Maar dat er, zeker 's avonds, geen enkele poging is gedaan om mensen alsnog thuis te kunnen brengen via pendelen gaat er bij mij niet in.
Ik ben benieuwd naar de evaluatie, maar de reacties van de NS tot nu toe passen wel in het beeld van een arrogant, gesloten top-down management, waarbij de reiziger zeker niet op één staat.
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Heb je het verslag van Mikos gelezen? Dan weet je dat er, in ieder geval in Zwolle, heel veel is gedaan om mensen wél thuis te krijgen...
F.k.a. Bollenstad
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

Zeker gelezen, echt heel veel complimenten voor het personeel dat er alles aan gedaan heeft, binnen de mogelijkheden die er waren.
Etienne
Donateur
Berichten: 7952
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

In de volle middagspits was er vanmiddag rond 16:30 een defecte trein ergens tussen Rotterdam en Gouda en dat zorgde voor een flinke bak opgeheven treinen. Toen die eenmaal opgelost was, kwam er nog een 'inzet van hulpdiensten' bovenop. Precies toen de eerste storing opgeheven was, stond ik op metrostation Beurs om naar Centraal Station te reizen en toen kwam een push-upbericht van Rijdentreinen. Direct weer omgekeerd en alsnog via Alexander gereisd; aldaar eerst een 2800 laten gaan en in de rustigere 4000 erachter in Gouda aangekomen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5825
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Het bedrijf waar ik werkte, deed met regelmaat uitwijktests, om te kijken, of je echt iets kon met je back-up:
https://nos.nl/artikel/2423980-ns-stori ... -upsysteem
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

In dat artikel lees ik dat Heijnen "wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt, onder meer naar waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld". Moet daar echt zoveel overheidsgeld aan worden besteed? Zou ze nou echt niet uit zichzelf inzien dat daarvoor simpelweg te weinig bussen in Nederland beschikbaar zijn?
F.k.a. Bollenstad
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door robert1955 »

Dat bericht pikt er maar 1 item uit:
Evaluatie
Ik vind het belangrijk dat deze grootschalige verstoring zéér grondig door een
onafhankelijk bureau wordt geëvalueerd. Ik heb NS gevraagd deze onafhankelijke
evaluatie uit te laten voeren, en de met dit onderzoek te beantwoorden
onderzoeksvragen vooraf met mij af te stemmen. Ook wil ik dat de
consumentenorganisaties goed bij deze evaluatie worden betrokken.
Doel van deze evaluatie is wat mij betreft om verbeterlessen te trekken voor
onder meer de crisisaanpak, zodat herhaling hiervan in de toekomst kan worden
voorkomen. Ik wil in ieder geval dat de volgende zaken nadrukkelijk in de
evaluatie worden meegenomen:
1. De communicatie van NS naar de reizigers;
2. De mate waarin NS heeft kunnen voorzien in de inzet van vervangend
vervoer en wat hierin van NS verwacht mag worden;
3. De snelheid van het herstel van de dienstregeling na het herstel van de
IT-storing;
4. Het niet naar behoren functioneren van het back-up systeem;
5. De vraag wat NS in de toekomst kan doen om sneller een (beperktere)
betrouwbare dienstregeling te kunnen opstarten na dergelijke
verstoringen, en
6. De verschillen en samenhang met eerdere en andere grote verstoringen
en de lessen die daaruit geleerd zijn.


Volledige brief hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ystemen-ns
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten