Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En met de auto is het 38 minuten, dus de groep reizigers waar je uit vist lijkt me sowieso beperkt. En iemand die in het centrum van Maastricht of Hasselt moet zijn of op een van de universiteiten zal alsnog sneller zijn met de bus. Je bedient dus alleen de reizigersstroom station-station, en hoeveel mensen zijn dat nou?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er ligt een taalgrens tussen, dus waar doe je het voor?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik snap dat je Belgisch-Limburgs misschien lastig te verstaan vindt, maar een taalgrens zou ik het toch niet noemen...
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De huidige treinverbinding Hasselt-Maastricht loopt via Luik. Dat is Wallonië (Franssprekend België)
Waar umbusko het volgens mij over heeft is de reactivering van het oude spoor langs Lanaken. Daar waar ze nu een nieuwe tram (willen) aanleggen. Tussen Hasselt en Maastricht hoef je geen taalgrens meer over (oei, eng al die Walen in de trein), en het is natuurlijk iets sneller.
Waar umbusko het volgens mij over heeft is de reactivering van het oude spoor langs Lanaken. Daar waar ze nu een nieuwe tram (willen) aanleggen. Tussen Hasselt en Maastricht hoef je geen taalgrens meer over (oei, eng al die Walen in de trein), en het is natuurlijk iets sneller.
Zoveel vervoersvraag tussen Eijsden en Maastricht is er denk ik niet. Visé wordt ook bediend met een P-trein, dus tijdens de spits zijn ook hier meer vervoersmogelijkheden.Maar wat win je dan met die sneltrein? Daarmee breng je nou net de verbindingen Maastricht-Eijsden en Visé-Liège naar een uurdienst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik reageerde op MaartenD, die een sneltrein Maastricht-Luik-Hasselt voorstelde. Daar zie ik niet echt een meerwaarde in. Dat wordt anders als je een rechtstreekse trein hebt via Lanaken die ook kan concurreren met de auto.
Eerder zei je:
Eerder zei je:
Daarom begrijp ik niet waarom je twee treinen de grens over voorstelt, waarvan één dan ook nog eens niet die forensen bedient.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Waar die trein doorheen rijdt maakt bar weinig uit, zolang je maar van Hasselt naar Maastricht (of vice versa) komt. Het punt was juist dat een snelle doorgekoppelde trein misschien ook nut zou hebben voor Maastricht<->Hasselt, aangezien de huidige bus tergend traag is en de trein dus zelfs met een omweg via Luik nog concurrerend zou kunnen zijn. Dan maakt het dus weinig uit dat je door Franstalig gebied reist, omdat de discussie over twee Nederlandstalige gebieden ging.Vinny schreef:De huidige treinverbinding Hasselt-Maastricht loopt via Luik. Dat is Wallonië (Franssprekend België)
Umbusko's punt dat de verbinding met de auto alsnog zo veel sneller is dat de treinverbinding weinig gaat uithalen ben ik het overigens wel mee eens. Een snellere bus zou hier een betere optie zijn.
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
België kennende komt er geen volwaardige treinverbinding. Een snellere busdienst zou het beste aanbod zijn tussen Maastricht en Hasselt.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Niemand zal vanuit Maastricht via Luik naar Hasselt reizen: dat is evident. Die reisweg is zo'n omweg dat elk alternatief sneller zal zijn.
Tegelijk zijn er wellicht wel mensen die vanuit Wezet naar bv. Liers willen reizen: die opgaven liggen binnen het Waalse gewest.
Voor nu is de opgave om een snelle (-re) verbinding tussen Maastricht en Hasselt (B) te realiseren zonder de omweg via Wezet en Luik.
Tegelijk zijn er wellicht wel mensen die vanuit Wezet naar bv. Liers willen reizen: die opgaven liggen binnen het Waalse gewest.
Voor nu is de opgave om een snelle (-re) verbinding tussen Maastricht en Hasselt (B) te realiseren zonder de omweg via Wezet en Luik.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als je een snelle verbinding van Maastricht naar Hasselt wil, dan moet je simpelweg een snelbus laten rijden. Die is er in minder dan 40 minuten. Verbaast me eigenlijk dat die er niet is, op z'n minst in de spits.
Een snelle treinverbinding via Lanaken gaat hem de komende 20 jaar sowieso niet worden, zolang de spoorwegen bij onze zuiderburen een federale aangelenheid zijn. Daarom ook dat gefrutsel met een tram, want trams zijn een gewestelijke bevoegdheid.
Een snelle treinverbinding via Lanaken gaat hem de komende 20 jaar sowieso niet worden, zolang de spoorwegen bij onze zuiderburen een federale aangelenheid zijn. Daarom ook dat gefrutsel met een tram, want trams zijn een gewestelijke bevoegdheid.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar waarom komt er dan geen treinverbinding?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Omdat de federale overheid er geen geld voor wil uittrekken en het gewest wel.
Het was natuurlijk veel beter geweest als de spoorlijn gereactiveerd werd. Elektrificeren die hap en je had de treinen naar Gent en Antwerpen die nu in Hasselt eindigen naar Maastricht kunnen doortrekken.
Het was natuurlijk veel beter geweest als de spoorlijn gereactiveerd werd. Elektrificeren die hap en je had de treinen naar Gent en Antwerpen die nu in Hasselt eindigen naar Maastricht kunnen doortrekken.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als het gewest liever een treinverbinding wil, kan het dan niet een zak geld aan de federale overheid geven zodat die de trein kan regelen?
Of ligt dat weer emotioneel gevoelig, om geld af te staan aan een andere overheid waar ook Walen in zitten, en/of publicitair gevoelig omdat de gewestelijke overheid er dan minder mee kan pronken aangezien het de federale overheid is die de realisatie heeft verzorgd?
Of ligt dat weer emotioneel gevoelig, om geld af te staan aan een andere overheid waar ook Walen in zitten, en/of publicitair gevoelig omdat de gewestelijke overheid er dan minder mee kan pronken aangezien het de federale overheid is die de realisatie heeft verzorgd?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De al langere tijd verlopen beheersovereenkomst van de NMBS staat niet toe dat de gewesten een bijdrage leveren aan het treinvervoer.
Er zijn al wel andere dubieuze transacties geweest. Zo heeft op verzoek van de Vlaamse regering De Lijn het fietsverhuur van de NMBS opgekocht.
Er zijn al wel andere dubieuze transacties geweest. Zo heeft op verzoek van de Vlaamse regering De Lijn het fietsverhuur van de NMBS opgekocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De problematiek is niet alleen geld - het spoor loopt dwars door twee dorpskernen die tegen de komst van een zware trein zijn. Dit is vergelijkbaar met de situatie rondom de spoorlijn Nijmegen-Kleve waar Groesbeek dwars ligt. De relatief lichte tram was hierin een compromis.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Gelet op het gedoe rond grensoverschrijdende treindiensten, en het succes van buslijn 350 (Maastricht - Aachen) zou het wellicht beter zijn om meer in te zetten op snelle buslijnen tussen Zuid-Limburg en Vlaanderen. Er rijden nu wel wat buslijntjes van De Lijn naar Maastricht, maar die rijden nogal langzaam en laagfrequent. Qua route, snelheid en frequentie helaas niet te vergelijken met de 350.
Mogelijke snelbusroutes tussen Limburg en Vlaanderen zouden kunnen zijn:
* Maastricht - Riemst - Tongeren
* Maastricht - Bilzen (aansl. op trein v/n Hasselt)
* Beek-Elsloo - Maasmechelen - Genk (in Beek aansl. op trein v/n Maastricht)
* Weert - Stamproy - Maaseik
(lijn 65 Susteren - Maaseik bestaat al)
Mogelijke snelbusroutes tussen Limburg en Vlaanderen zouden kunnen zijn:
* Maastricht - Riemst - Tongeren
* Maastricht - Bilzen (aansl. op trein v/n Hasselt)
* Beek-Elsloo - Maasmechelen - Genk (in Beek aansl. op trein v/n Maastricht)
* Weert - Stamproy - Maaseik
(lijn 65 Susteren - Maaseik bestaat al)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoeveel tijdwinst gaat de Flirt eigenlijk opleveren op de stoptreindienst Mt-Luik ten opzichte van de huidige dienstregeling met Breaks/klassiekjes? Ik kan me zo voorstellen dat er meerdere minuten weg te snoepen zijn door de snellere acceleratie (met dank aan het veel hogere vermogen, al helemaal onder 1,5kV), de kortere halteertijden (dankzij de gelijkvloerse instap en vast ook een vlotter vertrekproces) en minder benodigde buffer in de dienstregeling (dankzij de hogere betrouwbaarheid van nieuwe stellen tov de huidige oude rammelbakken).
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het zal toch zeker in 26-28 minuten moeten kunnen gegeven de toegelaten snelheid.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het is vooral politieke onwil. Vlaanderen kan natuurlijk best op eigen initiatief de spoorlijn reactiveren. Het gedeelte is slechts 'tijdelijk buiten dienst' en daarnaast is er door Europa en Nederland 32 miljoen euro geïnvesteerd in de lijn tussen Lanaken en Maastricht. Duur grapje voor infrastructuur waar maar 3 treinen gebruik van hebben gemaakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nou nee, want daartoe is Vlaanderen niet bevoegd. Zelfs al zouden ze het zelf betalen.
Om het land extra onbestuurbaar te maken hebben ze de federale Belgische overheid en de Vlaamse overheid op hetzelfde niveau gezet. Daarom is cruciaal wie ergens bevoegd voor is. De spoorwegen zijn federaal, en op dat department zit al jaren een Franstalige minister dus een spoorlijn reactiveren in Vlaanderen kan je dan wel vergeten - daar wonen zijn kiezers niet (en daar doet hij überhaupt niet mee aan de verkiezingen).
Je ziet hetzelfde als ik bijvoorbeeld een internationale buslijn van Amsterdam via Antwerpen naar Brussel laat rijden: dat is dan een bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit (want internationaal busvervoer), maar als ik op diezelfde buslijn dan ook reizigers wil meenemen van Antwerpen naar Brussel, dan is dát weer een bevoegdheid van de Vlaamse overheid (Mobiliteit en Openbare Werken) en de Brusselse gewestelijke overheid (Bruxelles Mobilité). Ik heb dan dus van drie verschillende overheden toestemming nodig. Enige sprankje hoop is dat ze in Belgie twee pilots willen doen met het regionaal aanbesteden van treindiensten, waarbij Belgisch Limburg een grote kans maakt om één van de regio´s te zijn.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Mooi, ik zeg: terugvorderen dat geld. Die Franstalige minister mag dan wel geen Nederlands spreken, maar als hij niet meewerkt aan het reactiveren van de spoorlijn moet hij zelf Nederland maar 32 miljoen euro teruggeven
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Klopt. Na 1 jaar ging de frequentie zelfs al omlaag.
Maar in Limburg wijzigd m.i. het lijnennet wel vaak.
Maar in Limburg wijzigd m.i. het lijnennet wel vaak.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Mja, Arriva gooide het lijnennet volledig op de schop toen ze de concessie overnamen van Veolia. Veel van die wijzigingen zijn inmiddels teruggedraaid of nog een keer gewijzigd omdat ze niet bleken te werken. Voor de reiziger misschien onrustig, aan de andere kant vind ik het goed dat er in Limburg een beetje wordt geëxperimenteerd; in andere concessies is men vaak niet zo met vernieuwing bezig. Uiteindelijk kan de reiziger daar weer van profiteren.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten