Vergoeding voor OV 2022
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er zijn dan ook maar 18 van de 45 DDZ stellen volledig inzetbaar in de reizigersdienst.
Dat zijn er minder dan dat men momenteel gepland heeft en valt terug te zien in de 3600 waar veel DDZ omlopen met ander materieel rijden (en recent ook weer ICM omlopen heeft gekregen, voornamelijk met solo stellen).
Ergens moeten die bakken vandaan komen die dat tekort opvangen.
Dat zijn er minder dan dat men momenteel gepland heeft en valt terug te zien in de 3600 waar veel DDZ omlopen met ander materieel rijden (en recent ook weer ICM omlopen heeft gekregen, voornamelijk met solo stellen).
Ergens moeten die bakken vandaan komen die dat tekort opvangen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Vergoeding voor OV 2022
Misschien hadden ze de SGM niet met pensioen moeten sturen in december?
Natuurlijk, DDZ is intercitymaterieel, maar als NS de SGM iets langer in dienst had gehouden, had bijvoorbeeld de 3600 met SNG kunnen worden gereden net als afgelopen najaar.
Vergoeding voor OV 2022
Dit is een mooie cirkelredering aan het worden
Reizen in de spits is te duur, dus moet het goedkoper. Desondanks zijn spitstreinen vol. Dus moeten de treinen langer. Dat gaat lastig, omdat niet al het materieel in dienst is. Klager over de prijs doet daarom een duur voorstel om oud materieel in dienst te houden.
Er is inkomstenonzekerheid bij de vervoerders. Het Rijk trekt zijn handen van het OV af. Natuurlijk gaan de prijzen niet omlaag en blijft overbodig oud materieel dan niet in dienst. Je mag al blij zijn dat besloten is geen extra tussentijdse prijsverhoging voor het OV door te voeren, waardoor het nog altijd net zo duur is al voordat de oorlog begon (want dat kunnen we over autorijden niet zeggen, en dat lost het Rijk nu op door inkomsten mis te lopen).
Reizen in de spits is te duur, dus moet het goedkoper. Desondanks zijn spitstreinen vol. Dus moeten de treinen langer. Dat gaat lastig, omdat niet al het materieel in dienst is. Klager over de prijs doet daarom een duur voorstel om oud materieel in dienst te houden.
Er is inkomstenonzekerheid bij de vervoerders. Het Rijk trekt zijn handen van het OV af. Natuurlijk gaan de prijzen niet omlaag en blijft overbodig oud materieel dan niet in dienst. Je mag al blij zijn dat besloten is geen extra tussentijdse prijsverhoging voor het OV door te voeren, waardoor het nog altijd net zo duur is al voordat de oorlog begon (want dat kunnen we over autorijden niet zeggen, en dat lost het Rijk nu op door inkomsten mis te lopen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vergoeding voor OV 2022
De Staat verdient geld aan de Oekraïneoorlog hoor: de accijnsverlaging en het geld voor de minima worden betaald uit de hogere gasbaten omdat de gasprijs door het dak is gegaan, en dan nog blijft er geld over
Maar 'vol' als in 'net zo vol als voor corona'? Vergis je niet, we zijn de afgelopen jaren gewend geraakt aan minder drukte op straat en in het OV. Nu vinden we een trein of bus misschien vol als (bijna) alle zitplaatsen bezet zijn, vroeger was dat als de gangpaden van voor tot achter stampvol stonden. De enige trein waar ik dat laatste sinds de coronacrisis heb meegemaakt was zeer recent een ICM-3 in ochtendspits tussen Zwolle en Groningen. Dat was geen succes, en in Assen ging niet iedereen mee naar de laatste halte
Klager merkt dat de treinen hier en daar korter zijn dan de bedoeling is en hoort van meer mensen dat geluid, waaronder op dit forum. Klager vraagt zich daarom af waarom de NS de SGM naar het eeuwige rangeerterrein heeft gestuurd, want nu de treinen weer voller geraken nu corona (voorlopig?) voorbij is. We betalen in Nederland al de hoofdprijs voor ons OV vergeleken met andere landen, dan mogen we best een beetje kritisch zijn
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er staat bij mijn weten nog aardig wat materieel aan de kant bij NS, als je dat allemaal zou inzetten los je het gros van de drukteproblemen op. Het kritieke punt is dus niet de aanwezigheid van voldoende materieel (waar SGM theoretisch voor had kunnen inspringen als dat 't geval was) maar de inzetbaarheid daarvan.
Ik vermoed dat er zoveel materieel aan de kant staat omdat er achterstanden zijn in onderhoud ivm personeelstekorten door besmettingen en quarantaines. Eventueel neemt men ook in overweging dat het rijden van één goed vol treinstel goedkoper blijft dan twee rustigere treinstellen (want minder kilometers is minder onderhoud), wat van belang kan zijn met het oog op de aflopende coronavergoeding. En dat "de reiziger" zich niet zo moet aanstellen en gewoon weer moet leren naast een ander te gaan zitten alvorens te klagen dat de trein te druk is (waar ik het persoonlijk niet of hoogstens ten dele mee eens ben, overigens).
Ik vermoed dat er zoveel materieel aan de kant staat omdat er achterstanden zijn in onderhoud ivm personeelstekorten door besmettingen en quarantaines. Eventueel neemt men ook in overweging dat het rijden van één goed vol treinstel goedkoper blijft dan twee rustigere treinstellen (want minder kilometers is minder onderhoud), wat van belang kan zijn met het oog op de aflopende coronavergoeding. En dat "de reiziger" zich niet zo moet aanstellen en gewoon weer moet leren naast een ander te gaan zitten alvorens te klagen dat de trein te druk is (waar ik het persoonlijk niet of hoogstens ten dele mee eens ben, overigens).
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er is inmiddels SNG in overvloed aanwezig, zoveel dat er inmiddels stellen standaard op reserve staan waar dat eigenlijk niet gebruikelijk is als je kijkt naar de andere materieelsoorten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Vergoeding voor OV 2022
De Staat verdient helemaal niets. Sterker nog, er is een enorm lopend tekort door allerlei oorzaken; maar de belangrijkste is politieke onbenul. Degene die nu aan de macht zijn hebben geen ervaring met stagflatie. Dat wreekt zich.De Staat verdient geld aan de Oekraïneoorlog hoor: de accijnsverlaging en het geld voor de minima worden betaald uit de hogere gasbaten omdat de gasprijs door het dak is gegaan, en dan nog blijft er geld over
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vergoeding voor OV 2022
Van stagflatie is geen sprake. De economische groei is nog steeds vrij hoog en de werkloosheid laag. Het probleem van stagflatie is de hoge werkloosheid. Dat maakt maatregelen tegen de inflatie moeilijk, want dan wordt de werkloosheid nog hoger.
Laatst gewijzigd door Philip op ma 18 apr 2022, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vergoeding voor OV 2022
We hebben de gaskraan een aantal jaar geleden vrijwel dichtgedraaid! En stagflatie is er inderdaad nu nog niet, maar die klopt wel aan de deur inmiddels.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vergoeding voor OV 2022
Hoezo? Stagflatie is echt de combinatie van recessie en inflatie. Ik zie nu geen recessie. Recessie is "een aanmerkelijke vermindering van de economische activiteit, die langer dan een paar maanden duurt en zichtbaar is in het BNP, het reële inkomen, werkgelegenheid, industriële productie en consumentenbestedingen".
Re: Vergoeding voor OV 2022
De gaswinning in Groningen is er nog wel, maar vrij weinig. Er dreigen bovendien dure kosten aan te komen, want Gazprom weigert stelselmatig te leveren dus moet waarschijnlijk de gasopslag bij Alkmaar genationaliseerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Waar staan die stellen? Buiten de Randstad lijkt een enkel stel SNG-3 of SNG-4 standaard te zijn, daarom verbaast dit mij eigenlijk. Als de NS zoveel SNG over heeft, kunnen ze er best een stelletje aan plakken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Maar als je de huidige situatie in de grondstoffenmarkt ziet: prijzen gaan over de kop en sommige grondstoffen zijn slecht leverbaar door de hoge energieprijzen (waardoor de productie niet rendabel meer is) lijkt het een kwestie van tijd voordat dat impact op de industriële productie gaat hebben. Zover het dat niet al heeft.Philip schreef: ↑ma 18 apr 2022, 10:47 Hoezo? Stagflatie is echt de combinatie van recessie en inflatie. Ik zie nu geen recessie. Recessie is "een aanmerkelijke vermindering van de economische activiteit, die langer dan een paar maanden duurt en zichtbaar is in het BNP, het reële inkomen, werkgelegenheid, industriële productie en consumentenbestedingen".
De rest volgt dan vanzelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vergoeding voor OV 2022
De vraag is eerder waarom al dat DDZ niet in dienst is. Als de onderhoudsbedrijven een achterstand hebben, helpt het niet om meer bakken in dienst te hebben. Die maken je achterstand namelijk alleen maar groter, immers ook SGM moet onderhouden worden (en waarschijnlijk nog vaak ook, want dat heb je met oud materieel).
Ik las elders dat de eerste ICM'en ook al terzijde zijn. Daar zou ik mijn blik eerder op werpen dan op SGM.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Materieel (opnieuw) in dienst stellen vraagt meer manuren, en NS had ook voor Corona al een tekort aan technici bij treinonderhoud.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Voor Corona werd de 3300 in de spits vaak gereden met drie stellen SNG. Nu twee stellen, terwijl de drukte op sommige deeltrajecten die deze serie aflegt wel toeneemt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Vergoeding voor OV 2022
Eigenlijk zou (vanuit het OV bezien) het Rijk per 1-1-2023 de accijnskorting op benzine weer moeten terugdraaien, en gelijktijdig de BTW op OV-reizen verlagen. Mogelijk zal daardoor het aantal OV-reizigers stijgen, waardoor het OV weer rond de 100% bezetting komt, en de coronasteun niet meer nodig is?
Re: Vergoeding voor OV 2022
Heel begrijpelijk dat het kabinet niet nu al vooruitloopt op een vergoeding voor 2023. Hoe de situatie met corona dan is en hoeveel reizigers er dan zullen zijn, valt niet betrouwbaar te voorspellen op dit moment. Er kan altijd later nog worden besloten om de vergoeding te verlengen.
Re: Vergoeding voor OV 2022
Voor een deel natuurlijk waar, maar voor het reguliere ontwikkelproces van het OV is meer zekerheid dan het kabinet nu bied met de kortetermijnverlenging van steeds dezelfde vergoeding wel wenselijk. Zelfs in het VK waar de aanbestedingsprocedures van oudsher altijd nogal een ratjetoe zijn lukt dat (als ik het goed begrijp).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vergoeding voor OV 2022
Het probleem is juist dat het kabinet uitgaat van een model van het KiM dat aangaf dat er in 2023 sprake zou zijn van 97% herstel. Dat model is echter van afgelopen najaar en hield geen rekening met de 4e lockdown die we in de winter hadden, waardoor het herstel dit voorjaar opnieuw moest beginnen.
Met onvoorspelbare reizigersaantallen werd al rekening gehouden: in de provincie Utrecht bevatten de vervoerplannen voor 2023 bijvoorbeeld bandbreedtes qua frequenties, zodat men niet pas bij een nieuwe golf of juist snel herstel hoeft te bedenken wat de frequenties worden. Er kan dan simpelweg een scenario van de plank gepakt worden.
Het probleem is inderdaad dat men net nu in het reguliere vervoerplanproces zit. Dat loopt net voor het eerst sinds corona weer op de gebruikelijke manier.
Als de overheid pas in het najaar financiële zekerheid voor 2023 geeft zou jij weer last-minute opgestelde dienstregelingen krijgen, dat is natuurlijk niet echt optimaal. Ook al omdat je dan geen tijd meer hebt echt dingen beter te regelen waar dat nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Vergoeding voor OV 2022
Er wordt met de huidige regeling slechts tot 93-95% van het pre-coronabedrag gecompenseerd. Stel dat het inderdaad zo goed gaat dat in 2023 95% of meer van de reizigers terug is, dan hoeft er dus ook maar weinig aan de vervoerbedrijven betaald te worden, ook al loopt de regeling officieel nog.PHS schreef: ↑di 19 apr 2022, 10:29 Heel begrijpelijk dat het kabinet niet nu al vooruitloopt op een vergoeding voor 2023. Hoe de situatie met corona dan is en hoeveel reizigers er dan zullen zijn, valt niet betrouwbaar te voorspellen op dit moment. Er kan altijd later nog worden besloten om de vergoeding te verlengen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten