Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Spoorlijn 0 is een flessenhals voor alle treinen die in en door België rijden. Zeker voor hogesnelheidstreinen zijn de snelheden te laag vanaf Schaarbeek tot Brussel-Zuid. Mijn idee is om een nieuwe spoortunnel (genaamd spoorlijn 0N) te boren onder het centrum van Brussel die de sporen van lijnen 25N uit Mechelen en 36N uit Leuven verbindt met een ondergrondse terminal voor internationale (hogesnelheids)treinen. Uitvoering zal kostbaar worden, maar het speelt ruimte vrij in de huidige tunnel voor het binnenlandse treinverkeer. Hierdoor kan de reistijd van de Eurostar/Thalys uit Nederland en de Thalys/ICE uit Duitsland verkort worden met 5-10 min. schat ik.
Daarnaast moet natuurlijk het wachten van de Eurostar uit Nederland op Brussel Zuid verkort worden naar max 5 min, en de paspoort- en douanefaciliteiten in Nederland moeten vergroot worden, zodat je niet zover van tevoren moet aankomen op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal voor de formaliteiten.
Daarnaast moet natuurlijk het wachten van de Eurostar uit Nederland op Brussel Zuid verkort worden naar max 5 min, en de paspoort- en douanefaciliteiten in Nederland moeten vergroot worden, zodat je niet zover van tevoren moet aankomen op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal voor de formaliteiten.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Ik doelde op een tunnel met een hogere snelheid, zoals 140 km/h. Hierdoor kunnen de treinen sneller vertrekken en aankomen. De treinen in de huidige verbinding kunnen max. 50 km/h.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
De huidige rijtijd door de tunnel is 5 minuten, 140 rijden gaat daar geen 5-10 minuten vanaf halen vrees ik. En zolang het past (en er voldoende alternatieve maatregelen te bedenken zijn, zoals het sluiten van Brussel Congres en Brussel Kapellekerk of het omleiden van treinen over lijn 28, is het boren van een nieuwe tunnel het gewoon niet waard.
En wat betreft de Eurostar-check in: Het knelpunt is het personeel, dat in grotere getalen aanwezig moet zijn om in te checken en de grenscontroles te doen. Dat betekent echter wel dat er meer ritten nodig zijn, omdat je anders meer personeel inefficiënt inzet.
En wat betreft de Eurostar-check in: Het knelpunt is het personeel, dat in grotere getalen aanwezig moet zijn om in te checken en de grenscontroles te doen. Dat betekent echter wel dat er meer ritten nodig zijn, omdat je anders meer personeel inefficiënt inzet.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
De stations Kapellekerk en Congres, komt daar nog veel volk? Ik dacht dat ze alleen maandag t/m vrijdag open zijn.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Maar zolang je toch op Centraal moet stoppen levert het sluiten van die twee extra stations toch niets op? De perronopvolging bij Centraal is dan bepalend voor de capaciteit.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Kapellekerk en Congres hebben geen invloed op het HST-verkeer, want de westkoker (die aansluit op de HST-terminal in Zuid en de lijnen 25N en 36N in Noord/Schaarbeek) heeft geen perrons in die stations.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Dat is natuurlijk de grootste bottleneck, maar Brussel-Centraal is even druk als Brussel-Noord en Brussel-Zuid dus is overslaan niet een logische optie. Maar dan hou je capaciteit voor 12 treinen per uur per tunnelbuis.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 21 apr 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Ben je zelf regelmatig op deze stations geweest of heb je dit beeld "van horen zeggen"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Brussel heeft een rauw randje, maar het is geen onaangename stad om te verblijven in mijn optiek.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Er liggen toch helemaal geen wissels in die tunnel? Dan blijft de perronopvolging bij Centraal bepalend.Z2N schreef: ↑do 21 apr 2022, 11:33 Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Nee, maar afhankelijk van waar ruimte is kan je bepaalde series in bepaalde tunnelbuizen plannen. Kwestie van anders wisselen rond Schaarbeek/Brussel Noord en/of Brussel Zuid.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
De verdeling van de spoorlijnen over de tunnelkokers staat redelijk vast. Dat is ook waarom sommige treindiensten wat onlogisch overkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Zijn er geen belangrijke/historische afspraken over die twee stations? Je weet het nooit, het is immers België...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Het sluiten van de stations wordt wel vaker geopperd, maar het Brussels hoofdstedelijk gewest is tegen. Logisch, want de P treinen die er nu wel stoppen zouden dan vervangen moeten worden door metro's of trams. Daar is nu ook geen ruimte voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Dat hoeft natuurlijk niet per sé: station Brussel-Congres is op ca. 10 minuten lopen van zowel Brussel-Noord als Brussel-Centraal, Brussel-Kapellekerk is op 10 minuten lopen van Brussel-Centraal.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Op dit forum wordt je spreekwoordelijk gevierendeeld als je voorstelt om in Nederland een station te sluiten als reizigers in het slechtste geval een kwartier extra moeten lopen, dus ik vind dat wel een beetje makkelijk gesteld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Station Sappemeer-Oost bijvoorbeeld. Het is inmiddels wel gesloten en afgebroken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel
Wie dat wel had mag dat schriftelijk melden. In viervoud, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten