Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Tot vorig jaar had Sneek-Leeuwarden 3 treinen per uur in beide richtingen, waarvan in de spitsrichting 2x de 37100 met dubbele stellen en 1x de 37000 met een los GTW'tje. Sinds de dienstregeling 2021 is dat 4 treinen per uur geworden in de spitsrichting, maar die moeten nu wel allemaal met losse stellen rijden, omdat ze in de tegenspitsrichting 2x/u gekoppeld moeten terugrijden. (De nieuwe 37000 kan immers niet in beide richtingen tegelijk een halfuursdienst rijden, omdat die zichzelf niet snel genoeg lijkt te kunnen kruisen bij Mg om nog op tijd in Lw/Sknd te zijn voor de kruising met de 37100.)
De capaciteit in de spitsrichting is er dus op achteruit gegaan, van 5 naar 4 stellen per uur (en dat terwijl in de oude situatie de maximale capaciteit niet eens werd benut, want de oude 37000 had ook best met dubbele stellen kunnen rijden). Ik dacht juist dat de ontoereikende capaciteit het grootste probleem was voor Sneek-Leeuwarden, en niet zozeer de frequentie. Waarom is de (maximale én effectieve) capaciteit op dat traject dan juist ingekrompen met de nieuwe dienstregelingsopzet?
De capaciteit in de spitsrichting is er dus op achteruit gegaan, van 5 naar 4 stellen per uur (en dat terwijl in de oude situatie de maximale capaciteit niet eens werd benut, want de oude 37000 had ook best met dubbele stellen kunnen rijden). Ik dacht juist dat de ontoereikende capaciteit het grootste probleem was voor Sneek-Leeuwarden, en niet zozeer de frequentie. Waarom is de (maximale én effectieve) capaciteit op dat traject dan juist ingekrompen met de nieuwe dienstregelingsopzet?
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Aansluiting in Leeuwarden op de andere half-uur diensten, waardoor de verdeling van passagiers over die 3x per uur van vorige dienstregeling ongelijk was.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Er komt een onderzoek naar een non-stop sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen: https://lc.nl/friesland/leeuwarden/Onde ... 21065.html
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Tja, waarom zou je (gelet op de reizigersaantallen) überhaupt met een sneltrein in Feanwâlden stoppen?
Die stops in Buitenpost (grootste tussenliggende station) en Zuidhorn (overstap op bus naar Zernike) kan ik wel goed begrijpen, die zouden wellicht zelfs 2x/uur mogen (dan heb je vanuit Leeuwarden ieder kwartier een goede overstap van/naar Zernike).
Met een iets andere busopzet rond Feanwâlden heb je die sneltrein ook niet nodig voor de busaansluitingen: als je bus 55 (Dokkum - Drachten) 2x/uur laat rijden (en Q-liner 356 niet meer) en de bus 55 rond .00/.30 op Feanwâlden langskomt, hebben Dokkum en Burgum ieder halfuur een goede aansluiting op de trein naar Groningen.
Die stops in Buitenpost (grootste tussenliggende station) en Zuidhorn (overstap op bus naar Zernike) kan ik wel goed begrijpen, die zouden wellicht zelfs 2x/uur mogen (dan heb je vanuit Leeuwarden ieder kwartier een goede overstap van/naar Zernike).
Met een iets andere busopzet rond Feanwâlden heb je die sneltrein ook niet nodig voor de busaansluitingen: als je bus 55 (Dokkum - Drachten) 2x/uur laat rijden (en Q-liner 356 niet meer) en de bus 55 rond .00/.30 op Feanwâlden langskomt, hebben Dokkum en Burgum ieder halfuur een goede aansluiting op de trein naar Groningen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De verbouwing van het Hoofdstation in Groningen dreigt vertraging op te lopen.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/909480/s ... ing-dreigt
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/909480/s ... ing-dreigt
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Zijn de WINKs (bij constructie) en GTW's (bij de recente renovatie) al voorzien van ETCS? Of gaat men dat pas over een paar jaar inbouwen, tegen de tijd dat ERTMS wordt uitgerold op de lijnen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Nee, dat is nog niet ingebouwd, toen was immers nog niet bekend dat ERTMS op korte termijn zou worden uitgerold.
Het is nu ook nog niet mogelijk om de ETCS-installatie te combineren met ATB-NG. De nieuwe module die daar voor nodig is, STM-ATBNG, moet nog ontwikkeld worden. Alstom heeft daar begin dit jaar de opdracht voor gekregen.
ProRail gunt Alstom opdracht voor ATB-NG vertaalmodule voor ERTMS
Het is nu ook nog niet mogelijk om de ETCS-installatie te combineren met ATB-NG. De nieuwe module die daar voor nodig is, STM-ATBNG, moet nog ontwikkeld worden. Alstom heeft daar begin dit jaar de opdracht voor gekregen.
ProRail gunt Alstom opdracht voor ATB-NG vertaalmodule voor ERTMS
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Arriva snijdt vanaf 2 mei flink in de dienstregeling: https://www.arriva.nl/groningen/acties- ... ngen-2.htm
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De reden is zeker 'Arriva'? Heel bijzonder om te gaan snijden in de dienstregeling net nu de treinen steeds voller zitten. Maar ja, op de Maaslijn rijden sinds de vorige coronagolf de tussenritten Nijmegen - Venray v.v. niet meer...
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
De reden schijnt hoog ziekteverzuim onder het personeel te zijn. Of dat hetzelfde is als reden "Arriva" laat ik even in het midden...
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Tussen Sneek en Leeuwarden rond 16 uur hierdoor een uurdienst. Terug vanaf 18 uur hetzelfde verhaal. Dat is wel wat meer dan de spitstoevoegers weghalen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Alleen de trein van 16.18 uit Sneek valt uit, verder is dat gewoon een halfuurdienst tot 20.00. Van Leeuwarden naar Sneek rijdt de halfuurdienst tot 18.30.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Dat bedoelde ik ook te zeggen
Maar ook dat mag je toch wel een karige dienstregeling noemen?
Maar ook dat mag je toch wel een karige dienstregeling noemen?
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het is wel een zwak punt voor kleine (regionale) vervoerders in zijn algemeenheid. De NS kan in zulke gevallen net iets makkelijker een blik machinisten/conducteurs van een andere standplaats opentrekken.iamthedutchdude schreef: ↑vr 29 apr 2022, 16:38 De reden schijnt hoog ziekteverzuim onder het personeel te zijn. Of dat hetzelfde is als reden "Arriva" laat ik even in het midden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ja dat gaat bij NS inderdaad erg goed op de HSL, waar t/m 22 mei nog steeds niet de volledige dienstregeling wordt gereden vanwege Corona.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Morgenmiddag geen treinen naar Delfzijl en Veendam vanwege logistieke problemen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Op Rijden de Treinen staat een melding. In de NS app alsmede 9292 zijn de ritten al geschrapt.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Wel weer typisch dat Arriva er zelf geen melding van maakt
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ze maken liever melding van het feit dat ze op het Hoofdrailnet willen rijden. Maar of dat zo'n goed idee is begin ik me steeds meer af te vragen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Een paar dagen later is dit inmiddels verlengd naar 11 juni.Reiziger Delft schreef:Ja dat gaat bij NS inderdaad erg goed op de HSL, waar t/m 22 mei nog steeds niet de volledige dienstregeling wordt gereden vanwege Corona.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Komt dit station in Hoogkerk of het terrein vlak bij Laan 1940-1945?In de stad Groningen wordt op een oud fabrieksterrein van een suikerfabriek een nieuwe woonwijk en campus ontwikkeld waar 5000 woningen komen te staan. Het ministerie van IenW reserveert in totaal € 88,6 miljoen voor de ontwikkeling en bouw van een nieuw trein- en busstation.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Dat laatste, het gaat over de toekomstige stadswijk 'Suikerzijde' Kabinet trekt miljoenen uit voor de bouw van treinstation Suikerzijde
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
En station Hoogkerk komt er nog steeds niet?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten