Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Oké, die heb ik niet gezien. Maar dat kan natuurlijk ook komen door files op de A2. Vermoedelijk komt er dan een enorme stoet bussen in één keer aanrijden die het probleem (grotendeels) oplost. Daarnaast: per uur kwamen er vier intercity's per uit Ht binnen, plus twee sprinters uit Tiel, plus twee sprinters uit Ht. Er hoeft maar één volle VIRM-10 binnen te komen en je hebt meteen 20 bussen nodig...
F.k.a. Bollenstad
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik zeg niet dat NS het bewust doet, wel dat de NS het beter had kunnen doen.
Tja, als je bij de verkeerde partij je bussen bestelt... Het is een beetje makkelijk om het op de busbedrijven af te schuiven: het TVV naar Groningen heeft de NS ruim van tevoren kunnen voorbereiden. Desnoods haal je bussen met chauffeurs uit het buitenland. En er had misschien wat geregeld kunnen worden met Arriva, wat niet is gedaan.Jultar schreef: ↑vr 13 mei 2022, 08:19 Er zijn meer dan genoeg bussen besteld, maar de busmaatschappijen kunnen niet leveren door te weinig beschikbare buschauffeurs.
Er zijn al weken problemen met het leveren van bestelde bussen, zowel bij geplande als ongeplande verstoringen. Zo erg zelfs dat er nu meerdere keren helemaal geen vervangend vervoer geboden kon worden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat zou knap zijn in Geldermalsen. Dat station heeft sinds de laatste verbouwing hele korte perronetjes waar maximaal één stel VIRM past...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort Nederlands nieuws
Want Arriva heeft wel chauffeurs over wil je zeggen? Dream on.PHS schreef: ↑vr 13 mei 2022, 09:45 Tja, als je bij de verkeerde partij je bussen bestelt... Het is een beetje makkelijk om het op de busbedrijven af te schuiven: het TVV naar Groningen heeft de NS ruim van tevoren kunnen voorbereiden. Desnoods haal je bussen met chauffeurs uit het buitenland. En er had misschien wat geregeld kunnen worden met Arriva, wat niet is gedaan.
NS heeft bij mijn weten een contract met een partij die het vervangend busvervoer voor hen regelt en andere bedrijven inschakelt. Dan is er volgens mij maar een partij die in gebreke blijft.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is voor TVV gewoon 1 aanspreekpunt (Bij NS zal het per regio verschillend kunnen zijn).
Die firma krijgt de opdracht "Regel het TVV". Dat die vervolgens niet genoeg kan regelen heeft de vervoerder niet direct invloed op natuurlijk. De TVV-contracten zijn erg lucratief voor de busbedrijven dus als ze niet leveren gaat ze dat veel geld kosten, dus die zullen er echt wel alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.
Meestal zitten die contracten ook zo in elkaar dat bijvoorbeeld NS niet zelf mag shoppen naar meer bussen, er is gewoon een contract met die busboer om het te leveren.
Communiceren met andere vervoerders bij stremmingen is nog wel eens een dingetje bij NS, laatste stremming Apeldoorn-Amersfoort communiceerden ze doodleuk "reis via zwolle", maar moest de betreffende vervoerder ( ) er zelf achter komen dat het wel eens erg druk kon gaan worden en heeft toen last-minute op eigen initiatief nog zoveel mogelijk treinen verlengd.
Die firma krijgt de opdracht "Regel het TVV". Dat die vervolgens niet genoeg kan regelen heeft de vervoerder niet direct invloed op natuurlijk. De TVV-contracten zijn erg lucratief voor de busbedrijven dus als ze niet leveren gaat ze dat veel geld kosten, dus die zullen er echt wel alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.
Meestal zitten die contracten ook zo in elkaar dat bijvoorbeeld NS niet zelf mag shoppen naar meer bussen, er is gewoon een contract met die busboer om het te leveren.
Communiceren met andere vervoerders bij stremmingen is nog wel eens een dingetje bij NS, laatste stremming Apeldoorn-Amersfoort communiceerden ze doodleuk "reis via zwolle", maar moest de betreffende vervoerder ( ) er zelf achter komen dat het wel eens erg druk kon gaan worden en heeft toen last-minute op eigen initiatief nog zoveel mogelijk treinen verlengd.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Huh? Ik zal eens beter opletten, maar volgens mij klopt dat niet...
F.k.a. Bollenstad
Re: Kort Nederlands nieuws
Nuttige perronlengte is 213 meter...
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb het over de trein via Leeuwarden
Dat kan wel zo zijn, maar uiteindelijk blijft de NS eindverantwoordelijk om reizigers van A naar B te brengen.
Bovendien: als de NS een intermediair inschakelt en die niet voldoende bussen levert maar wel de NS verbiedt om zelf bussen in te huren, dan is de vraag of NS hier wel verstandig in heeft gehandeld.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
...en VIRM-8 is 217 meter.
Ik vind het maar een vreemde keuze om van alle sprinterstations op de route Utrecht - Tiel (altijd geschikt geweest voor 10 bakken) nou juist dat ene station waar je af en toe IC's wil kunnen keren een korter perron te geven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Oké, dan passen er net geen twee viertjes. Maar als er dan één zesje binnenkomt + een sprinter, dan heb je nog steeds een stuk of 10 bussen nodig, ervan uitgaande dat een deel geen bus nodig heeft. Dan is de rij al snel zo lang dat die tot de tunnel doorloopt.
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08
Re: Kort Nederlands nieuws
TVV wordt door een extern bedrijf geregeld,dat externe bedrijf heeft een poule met busbedrijven die ze kunnen bellen als er bussen nodig zijn.
Als je als busbedrijf snel bussen kunt regelen bij een ongeplande stremming ben je de eerste die benaderd wordt voor een geplande stremming.
In de Corona tijd stonden busbedrijven in rij om TVV te rijden nu de eigen werkzaamheden weer vollop gereden worden zijn er minder bussen beschikbaar voor TVV.
Dat zie ik bij ons ook worden we gebeld door andere maatschappijen of we nog bussen beschikbaar hebben.
Als je als busbedrijf snel bussen kunt regelen bij een ongeplande stremming ben je de eerste die benaderd wordt voor een geplande stremming.
In de Corona tijd stonden busbedrijven in rij om TVV te rijden nu de eigen werkzaamheden weer vollop gereden worden zijn er minder bussen beschikbaar voor TVV.
Dat zie ik bij ons ook worden we gebeld door andere maatschappijen of we nog bussen beschikbaar hebben.
Laatst gewijzigd door marcel1970 op vr 13 mei 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat gebeurd wel vaker. Had ik toen ook een keer. Twee machinisten liepen langs de trein en vroegen aan elkaar zullen we nog een treinstel op moeten halen of zou het zo nog wel kunnen. Toen hebben ze er toch maar één opgehaald . Is dat zo lastig om te communiceren?marvinkok schreef: ↑vr 13 mei 2022, 10:01
Communiceren met andere vervoerders bij stremmingen is nog wel eens een dingetje bij NS, laatste stremming Apeldoorn-Amersfoort communiceerden ze doodleuk "reis via zwolle", maar moest de betreffende vervoerder ( ) er zelf achter komen dat het wel eens erg druk kon gaan worden en heeft toen last-minute op eigen initiatief nog zoveel mogelijk treinen verlengd.
Re: Kort Nederlands nieuws
In de Kamerbrief over het personeelstekort bij NS geeft staatssecretaris Heijnen aan dat rekening moet worden gehouden met dat ook na de zomer er minder treinen rijden: OVPro.
Klinkt niet best.
Klinkt niet best.
Re: Kort Nederlands nieuws
.. in het grotere, meerjaren, plan wel, denk ik. Telkens ad-hoc de zaken voor elkaar boxen, als dat niet nodig is, wordt wel vermoeiend en foutgevoelig, lijkt mij. Daarom zal er gekozen zijn om een partij in te schakelen die het jaarrond de gevraagde dienstverlening kan leveren, op een hoog capaciteitsniveau.
Zo'n dienstverlener wil dat wel doen.. mits er enige zekerheden zijn om de investeringen terug te verdienen. Het werkt nou eenmaal makkelijker als je een (parttime) chauffeur 50 weekenden per jaar kan beloven om te komen werken dan dat je moet zeggen: hou je beschikbaar, aankomend weekend.. want wie weet belt de NS nog wel voor een bus.
Wie weet doet de intermedair nog wel meer zaken rondom de TVV voor de NS. Het regelen van de verkeersregelaars, infopost, mobiele OV chipkaart palen, route uitpeiling, TVV halteborden.. Daar kan je zomaar wel ff zoet mee zijn, nietwaar.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Volgens mij is er ook gewoon fysiek minder aanbod van touringcars. Tijdens de coronacrisis zullen er wel wat bussen terzijde gezet zijn / verkocht / retour financieringsmaatschappij, als dat kon.
Nieuwe bussen aankopen / leasen.. daar moet wel geld voor zijn (wat nu pas weer verdiend kan worden..) en dan moet de fabrikant nog rap kunnen leveren. Schijnt ook lastig te zijn..
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort Nederlands nieuws
Sowieso zijn de afgelopen twee jaar een hoop chauffeurs op straat gezet, die heb je niet zomaar weer terug. Een deel zal ander werk hebben gevonden met mogelijk meer zekerheid en/of beter salaris. Een deel zal wellicht met vervroegd pensioen zijn gestuurd en een ander deel is wellicht hun bevoegdheid kwijt (nascholing code 95 etc.) De operators zullen in de eerste maanden van dit jaar vast ook wel terughoudend zijn geweest met het weer aannemen van personeel, aangezien het nog vrij lang onduidelijk was wanneer er weer echt versoepeld kon worden en of de klanten weer busreizen zouden boeken.
Nu met de oorlog in Oekraïne en de wereldwijde gevolgen daarvan zijn er weer nieuwe onzekerheden ontstaan. Dat helpt ook niet mee om de boel weer snel op te schalen.
Nu met de oorlog in Oekraïne en de wereldwijde gevolgen daarvan zijn er weer nieuwe onzekerheden ontstaan. Dat helpt ook niet mee om de boel weer snel op te schalen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Kort Nederlands nieuws
Arriva loopt de NS weer behoorlijk zwart te maken in de media. Volgens Arriva is het de schuld van NS dat ze te weinig bussen hebben geregeld. Dat ook andere bus bedrijven met een teriakel aan werknemers zitten vertelt Arriva er voor het gemak niet bij. Naast dat er veel personeel ontslagen moest worden de afgelopen twee jaar, zit een deel ook ziek thuis. Dat zelfde probleem heeft Arriva door het hele land ook binnen het bedrijf zelf.
Daarnaast is het weer typisch Arriva om de NS van alles zwart te maken als afleidingsmanoeuvre. Zo moet Arriva in Groningen al weken geregeld treinen laten uitvallen door je raad het al, gebruiken aan personeel of werkende treinen of een combinatie daarvan. Daarnaast zette Arriva ruim voor de pandemie al te vaak te kleine treinen in het Noorden. Planmatig en vaak zou het volgens Arriva aan de treinen van Stadler liggen.
Arriva probeert uit deze situatie duidelijk weer een slaatje te halen. En de Calimero rol past Arriva natuurlijk als geen ander.. als Arriva nu zelf structureel hun sh*t op orde zou hebben, zou ik wellicht iets milder reageren. Maar Arriva moet eerst eens in de spiegel kijken. Zorg gewoon dat er structureel voldoende personeel is, dat het personeel niet vaak ziek thuis zit door de hoge werkdruk, dat het materieel gewoon ruim werkend op voorraad is, dat er structureel voldoende materieel ingepland word. En dat als je ziet aankomen dat er een periode meer reizigers verwacht kunnen worden je de treinen eventueel verlengt waar mogelijk is. Als Arriva heb je die periode ook meer inkomsten doordat er meer reizigers bij Arriva inchecken. Pas als Arriva al die sh*t op orde heeft, zou het pas weer naar naar andere kunnen wijzen wat ze wel niet fout doen en niet op orde hebben...
Daarnaast is het weer typisch Arriva om de NS van alles zwart te maken als afleidingsmanoeuvre. Zo moet Arriva in Groningen al weken geregeld treinen laten uitvallen door je raad het al, gebruiken aan personeel of werkende treinen of een combinatie daarvan. Daarnaast zette Arriva ruim voor de pandemie al te vaak te kleine treinen in het Noorden. Planmatig en vaak zou het volgens Arriva aan de treinen van Stadler liggen.
Arriva probeert uit deze situatie duidelijk weer een slaatje te halen. En de Calimero rol past Arriva natuurlijk als geen ander.. als Arriva nu zelf structureel hun sh*t op orde zou hebben, zou ik wellicht iets milder reageren. Maar Arriva moet eerst eens in de spiegel kijken. Zorg gewoon dat er structureel voldoende personeel is, dat het personeel niet vaak ziek thuis zit door de hoge werkdruk, dat het materieel gewoon ruim werkend op voorraad is, dat er structureel voldoende materieel ingepland word. En dat als je ziet aankomen dat er een periode meer reizigers verwacht kunnen worden je de treinen eventueel verlengt waar mogelijk is. Als Arriva heb je die periode ook meer inkomsten doordat er meer reizigers bij Arriva inchecken. Pas als Arriva al die sh*t op orde heeft, zou het pas weer naar naar andere kunnen wijzen wat ze wel niet fout doen en niet op orde hebben...
Re: Kort Nederlands nieuws
Er was ook voor de corona al te veel werk voor te weinig mensen. Tijdens corona zijn mensen die "overbodig" waren door werkgevers enthousiast op straat gezet, waarna bij de GGD gewerkt kon worden die meestal veel beter betaalden. Nu hebben deze mensen geen zin meer in de slechtbetaalde oude baan waar ze bij de eerste tegenslag ontslagen worden.
En het OV heeft al langere tijd last van een vergrijsd personeelsbestand.
En het OV heeft al langere tijd last van een vergrijsd personeelsbestand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik denk dat het TVV probleem (in ieder geval in het Noordoosten van het land) voor een deel aan Transvision te wijten is. Ik heb het idee dat hun contactlijst met bedrijven kleiner is dan die van hun voorganger. Dat komt m.i. onder andere doordat Transvision het busvervoer zo milieuvriendelijk wil aanbieden, dus vooral Euro 6 bussen die bij voorkeur ook op groene diesel rijden. Niet alle bedrijven kunnen dat bieden en stoppen daarom met TVV.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maak je op voor forse duurdere treinkaartjes: ProRail gaat de gebruiksvergoeding in 2023 indexeren met 12%. ProRail
Re: Kort Nederlands nieuws
^^ Bizar. Kennelijk hebben ze de piek van afgelopen maart gepakt. Zal dat reglementair zo moeten? Dat er dus ergens in een regel staat dat het inflatiepercentage van de maan maart in jaar X leidend is voor aanpassen prijspeil in jaar Y.
De Rabobank verwacht een inflatiegemiddelde van 7,7 procent op jaarbasis in 2022 en 4,5 in 2023.
https://www.rabobank.nl/kennis/d0112563 ... april-2022
De Rabobank verwacht een inflatiegemiddelde van 7,7 procent op jaarbasis in 2022 en 4,5 in 2023.
https://www.rabobank.nl/kennis/d0112563 ... april-2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Op NOS.nl:
Doet mij denken aan het gezegd 'if you pay peanuts, you get monkeys'.Vakbond: uitval Arriva-treinen niet alleen door ziekte, personeel gaat naar NS
Dat vervoerder Arriva momenteel minder treinen laat rijden in Groningen zou niet alleen komen door ziekteverzuim onder personeel. Volgens de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) zou het personeel ook elders solliciteren. "Al langere tijd loopt personeel weg bij Arriva, om over te stappen naar de NS", zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert tegen RTV Noord.
Volgens Eilert biedt de NS betere arbeidsvoorwaarden en is er meer aandacht voor het personeel. Machinisten en conducteurs, de laatsten heten bij Arriva stewards, vertrekken volgens Eilert ook vanwege de hoge werkdruk.
"De diensten zijn veel te druk. Er zit weinig tijd tussen diensten zelf, en mensen worden veel gevraagd om er iets bij te doen", legt hij uit. "Dan gaan ze op een gegeven moment iets anders zoeken. En mensen kunnen kiezen, want er zijn momenteel veel meer banen dan mensen."
Re: Kort Nederlands nieuws
Arriva heeft het overleg over de CAO Multimodaal meer dan een jaar tegengehouden en vervolgens is op punten een slechter eindbod gedaan dan de CAO OV. De bom gaat nog wel een keer barsten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08
Re: Kort Nederlands nieuws
De chaos op het Spoor
Op het spoor van en naar Groningen. Bij Hoogeveen wordt tot en met 23 mei gewerkt aan het spoor waardoor er geen trein kan rijden. Dat is al een paar jaar bekend en toch slaagt de NS er niet in om voldoende alternatieve bussen te laten rijden.
https://www.sikkom.nl/de-horror-op-het- ... -de-reden/
Op het spoor van en naar Groningen. Bij Hoogeveen wordt tot en met 23 mei gewerkt aan het spoor waardoor er geen trein kan rijden. Dat is al een paar jaar bekend en toch slaagt de NS er niet in om voldoende alternatieve bussen te laten rijden.
https://www.sikkom.nl/de-horror-op-het- ... -de-reden/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Raar verhaal, wanneer er een plotselinge verstoring is lukt het toch ook om binnen een uur vervangend vervoer klaar te hebben staan? Staat volgens mij gewoon in het contract.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Het probleem zit 'm in een veel te goedkoop contract las ik ergens. Een van de uitvallen schijnt bijvoorbeeld veroorzaakt doordat het COA veel bussen nodig had in Ter Apel en daarvoor een prijs wilden betalen die het voor de vervoerders wel rendabel maakte.
En toen kon de hoofdaannemer opeens wel genoeg voertuigen van onderaannemers krijgen (maar had NS amper bussen meer).
En toen kon de hoofdaannemer opeens wel genoeg voertuigen van onderaannemers krijgen (maar had NS amper bussen meer).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten