Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
In diverse topics kom ik foto's van op het eerste gezicht identieke kleinere bussen met een Mercedes-Benz logo tegen, die blijkbaar toch allemaal een andere naam hebben.
Kan iemand eens het verschil uitleggen?
Kan iemand eens het verschil uitleggen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Heb je hier wat aan?
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 06 feb 2021, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Aanvullend op het overzicht van Lijn 45:
De Mercedes-Benz Sprinter zoals die in taxi- en streekvervoer wordt gebruikt, is in de basis een busje met plek voor acht passagiers en een chauffeur. Mercedes levert af-fabriek al diverse mogelijkheden om de nogal eenvoudige basisversie wat geschikter te maken voor openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld een geïntegreerde filmkast of een zwenkdeur in plaats van het gewone rechterportier. Een aparte serie is de Sprinter City; deze bussen bieden zonder uitzondering plek aan meer dan acht passagiers, en kunnen dus alleen gereden worden met een D-rijbewijs. Ook hier zijn verschillende varianten mogelijk (zoals dat zeswielige gevaarte dat Qbuzz in Utrecht heeft rijden) en deze worden allemaal door Mercedes-Benz in eigen beheer gebouwd.
Zowel VDL als Tribus zijn bedrijven die zelf een Mercedes Sprinter onder handen nemen om vervolgens als ov-voertuig aan te bieden. Dat leidt dan weer tot afwijkende oplossingen voor bijvoorbeeld de instapdeuren.
De Mercedes-Benz Sprinter zoals die in taxi- en streekvervoer wordt gebruikt, is in de basis een busje met plek voor acht passagiers en een chauffeur. Mercedes levert af-fabriek al diverse mogelijkheden om de nogal eenvoudige basisversie wat geschikter te maken voor openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld een geïntegreerde filmkast of een zwenkdeur in plaats van het gewone rechterportier. Een aparte serie is de Sprinter City; deze bussen bieden zonder uitzondering plek aan meer dan acht passagiers, en kunnen dus alleen gereden worden met een D-rijbewijs. Ook hier zijn verschillende varianten mogelijk (zoals dat zeswielige gevaarte dat Qbuzz in Utrecht heeft rijden) en deze worden allemaal door Mercedes-Benz in eigen beheer gebouwd.
Zowel VDL als Tribus zijn bedrijven die zelf een Mercedes Sprinter onder handen nemen om vervolgens als ov-voertuig aan te bieden. Dat leidt dan weer tot afwijkende oplossingen voor bijvoorbeeld de instapdeuren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Ja. :)Lijn 45 schreef:Heb je hier wat aan?
Zou je er nog bij kunnen zetten wat de capaciteit (#passagiers) van al die voertuigen is?
Of is het allemaal 8?
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Sorry, ik had nog niet gereageerd.Lijn 45 schreef:Heb je hier wat aan?
De verschillende types Sprinter zijn zeer goed beschreven, maar het onderscheid met een MidCity of Civitas zie ik nog steeds niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Topic-kick, maar kan er (nog) eens een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende types, zodat je van de buitenkant tenminste kunt zien welk type het is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Bij Tribus is de rechtervoordeur altijd intact (de deurgreep zit er in elk geval nog), bij de VDL MidCity is die ingekort en vervangen door een vaste plaat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Waarom heeft een MidCity het logo van Mercedes, terwijl het een bus van VDL is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
Omdat het in de basis een Mercedes-Benz Sprinter is?
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
De nieuwe elektrische hebben wel een VDL logo.
Re: Mercedes-Benz Sprinter, VDL MidCity of Tribus Civitas
VDL MidCity is een merknaam van VDL, van een door "Kusters" (tegenwoordig VDL Bus Venlo) omgebouwde Sprinter.
Sprinter is een type busje van Mercedes, dat geleverd wordt in vele basisvarianten, maar die zijn vziw niet direct geschikt voor gebruik in het Nederlands OV.
Daarvoor zijn er diverse "ombouwbedrijven" die op basis van een van Mercedes gekocht chassis+carosserie+aandrijflijn deze ombouwen tot een gewenst resultaat.
Tribus is een van de in Nederland bekendste ombouwers voor busjes tot 8 personen (dus meestal buurtbussen), maar VDL en anderen doen dat ook.
Een bekend ouder model "omgebouwd busje" is de VDL Procity, gemaakt door VDL Berkohof Heerenveen, op basis van een Volkswagen Transporter-chassis en -cabine. Omdat deze onder de Connexxion-formule Frysker reden (waaronder overigens in eerste instantie alleen met 12m-Ambassadors gereden werd), is dit de bijnaam voor deze busjes geworden, ook toen deze buiten Friesland voor andere vervoerders dan Connexxion reden. Volkwagen leverde overigens alleen een ladderchassis met vooras en cabine, VDL deed de hele opbouw. Maar omdat een chassis met maar 1 as niet goed transporteert, werden ze aan VDL geleverd als gekoppeld paar, dus twee chassis tijdelijk aan elkaar gekoppeld met aan beide zijden een cabine. Op Wikimedia een foto daarvan.
Overigens is het iets van de laatste decennia dat busbouwers geheel zelf een bus bouwen. Tot in de jaren '90 was het gebruikelijk dat grote vrachtwagenbouwers (DAF, Volvo, Scania, Mercedes, ...) een buschassis (dat vaak alleen bestond uit ladderchassis, motor, aandrijflijn, voor- en achteras+wielen, stuurinrichting) leverden en bedrijven die wij kennen als "busmerken" hier een carosserie op bouwden
Sprinter is een type busje van Mercedes, dat geleverd wordt in vele basisvarianten, maar die zijn vziw niet direct geschikt voor gebruik in het Nederlands OV.
Daarvoor zijn er diverse "ombouwbedrijven" die op basis van een van Mercedes gekocht chassis+carosserie+aandrijflijn deze ombouwen tot een gewenst resultaat.
Tribus is een van de in Nederland bekendste ombouwers voor busjes tot 8 personen (dus meestal buurtbussen), maar VDL en anderen doen dat ook.
Een bekend ouder model "omgebouwd busje" is de VDL Procity, gemaakt door VDL Berkohof Heerenveen, op basis van een Volkswagen Transporter-chassis en -cabine. Omdat deze onder de Connexxion-formule Frysker reden (waaronder overigens in eerste instantie alleen met 12m-Ambassadors gereden werd), is dit de bijnaam voor deze busjes geworden, ook toen deze buiten Friesland voor andere vervoerders dan Connexxion reden. Volkwagen leverde overigens alleen een ladderchassis met vooras en cabine, VDL deed de hele opbouw. Maar omdat een chassis met maar 1 as niet goed transporteert, werden ze aan VDL geleverd als gekoppeld paar, dus twee chassis tijdelijk aan elkaar gekoppeld met aan beide zijden een cabine. Op Wikimedia een foto daarvan.
Overigens is het iets van de laatste decennia dat busbouwers geheel zelf een bus bouwen. Tot in de jaren '90 was het gebruikelijk dat grote vrachtwagenbouwers (DAF, Volvo, Scania, Mercedes, ...) een buschassis (dat vaak alleen bestond uit ladderchassis, motor, aandrijflijn, voor- en achteras+wielen, stuurinrichting) leverden en bedrijven die wij kennen als "busmerken" hier een carosserie op bouwden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten