Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Jultar schreef: ↑do 21 apr 2022, 21:19
De binnenlandse ICNG heeft daar op zich weinig problemen mee omdat die een harde fysieke 'stuit' heeft. Bij eerdere ritten over stroomloze bruggen heb ik zelf ook geen issues daarmee gehad, maar dat is uiteraard anekdotisch bewijs.
Is er een reden voor de BeNeLux-ICNG's (ok, zonder Lux) om geen stuit te hebben? Vziw hangt de Belgische bovenleiding niet hoger dan in NL. Het probleem was vroeger juist omgekeerd, HLE11.8 had juist geen stuit (omdat ze in België vziw geen bovenleidingloze bruggen hebben), waardoor er wel eens eentje een bovenleiding naar beneden trok.
Toevallig kwam ik gister een oude quote van mij tegen, waarin ik vermoedde dat de mcn van een trein (ik kan niet achterhale welke, maar het zal VIRM geweest zijn) afremde op een bovenleidingloze brug opdat de airco aanbleef.
De Belgische bovenleiding kan wel degelijk een stuk hoger hangen. Ook is bijvoorbeeld de kracht waarmee de stroomafnemer tegen de draad aan drukt anders. Dat zijn dus allemaal parameters die gewijzigd moeten worden op het moment dat de trein de grens over gaat, samen met nog een heleboel andere dingen die net even anders moeten zijn.
Ik heb overigens geen idee hoe het precies bij de Belgische ICNG is gemaakt (ik rij alleen binnenland). Wellicht dat Alstom toch iets heeft weten te verzinnen waardoor een stuit voor Nederlandse hoogte toch mogelijk is als een Nederlandse bovenleidingsspanning wordt gekozen.
Laatst gewijzigd door Jultar op do 05 mei 2022, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De SLT’s rond Utrecht zien er tegenwoordig bijna zonder uitzondering verschrikkelijk vies en afgeragd uit aan de buitenkant. Wat ooit wit was onder de ramen is nu bruin geworden. Ook binnen zie ik steeds meer graffiti e.d. verschijnen. Waarom worden deze treinen niet meer schoongemaakt? Een paar jaar geleden gold dit materieel nog als heel modern, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat het al weer op de nominatie staat om af te voeren.
Er schijnen problemen met de wasstraten te zijn waardoor bepaalde type treinen (waaronder dus SLT) niet goed schoon worden heb ik een tijdje terug gelezen. Naar een oplossing zou gezocht worden.
Ik weet wel dat bepaalde bussen van ons de eerste 3 maanden alleen met de hand gewassen mochten worden, omdat de lak nog niet uitgehard was. Van de wasstraat bij ons op het terrein wordt gezegd daar niet met je auto doorheen te gaan, omdat deze veel harder wast dan een normale wasstraat voor auto's.
Kan het zijn dat de SLT's een verkeerde soort lak/beplating hebben voor de bestaande wasstraten?
De zijwand van de SLTs is vervelend door het materiaal dat gebruikt wordt (geen idee overigens of dat specifiek de bakwand zelf is of de verf die gebruikt is - of een combinatie van beiden). Zoals jullie ook wel zien lukt het de wasstraten niet om de trein schoon te houden, al helemaal niet als onregelmatig gewassen wordt (wat het geval is, mede dankzij al het personeelstekort - dan is het rijden van treinen en onderhoud net even belangrijker dan hoe schoon ze zijn aan de buitenkant).
Men ziet echter het probleem zelf uiteraard ook (niet alleen bij SLT), dus men is bezig met een compleet herontwerp van de uitwendige reiniging. Als ik het goed heb begrepen krijgen de treinen een speciale coating, waarmee het vuil zich minder makkelijk aan de zijkant moet hechten. Er rijden momenteel enkele treinen rond met proefstukjes van coatings, waarmee gekeken wordt wat het meest effectief is (en of het überhaupt effectief is). Zodra daar een uitslag van is, dan kan men in principe de treinen een voor een gaan behandelen. Het zal dus nog wel een tijdje gaan duren, want de treinen moeten dan eerst met de hand gereinigd worden om ervoor te zorgen dat echt al het vuil weg is en je niet de coating over het vuil heen plakt. Het zal een enorme klus gaan worden, maar er komt dus hopelijk ergens in de (verre) toekomst verbetering in.
We zitten inmiddels weer een wijzigingsblad verder, is het proefbedrijf van ICNG ondertussen al gestart of is het weer uitgesteld? Ik zie opvallend weinig spots van ICNG...
Nee, nog geen verandering in de vorm van een proefbedrijf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Alle ICMms eventjes vervangen door ander materieel lijkt me niet heel waarschijnlijk eigenlijk, lijkt me eerder dat het specifiek om die vijf stellen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Daniel schreef: ↑zo 19 jun 2022, 20:51
Alle ICMms eventjes vervangen door ander materieel lijkt me niet heel waarschijnlijk eigenlijk, lijkt me eerder dat het specifiek om die vijf stellen gaat.
Lijkt mij ook, maar ze zullen op z'n minst alle stellen even na moeten lopen. Ben benieuwd of ze meer vinden.
DDietzen schreef: ↑zo 19 jun 2022, 20:53
Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Mwoh, er rijden toch wel aardig wat treinen met ICM hoor. Vooral met al die losse stelletjes kan je met weinig materieel best veel treinen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Staat er niet ergens nog een sloot recent afgeleverde SNG's te wachten tot ze voor het eerst ingezet kunnen worden? Bij mijn weten wordt er nog altijd in een gestaag tempo SNG afgeleverd in Nederland, en ik heb niet de indruk dat SNG recent in meer series opduikt of SNG-ritten met meer stellen rijden.
Inmiddels gecorrigeerd door de poster dat het enkel vijf stellen betreft en niet de hele serie. De transporten van SNG's naar Nederland zijn zo goed als gestopt. De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd. Recent zijn wel twee stellen per spoor het land ingekomen.
Er zijn door de werkzaamheden op de weg niet veel SNG's meer die gereed staan om afgenomen te worden. Treinstellen 3003, 2770 en 3021 zijn daarnaast op specifieke manieren aangepast en rijden testritten. Treinstel 3003 rijdt testritten voor ATO (autonoom rijden), stellen 2770 en 3021 testen aanpassingen ten behoeve van de Airport Sprinter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Rob357 schreef: ↑zo 19 jun 2022, 21:13
De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd.
De Botlek logt bij Rotterdam en de Zaanstraat is in Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele alternatieve route is.
ArrivaBas schreef: ↑zo 19 jun 2022, 21:58
Stellen 2770 en 3021 testen aanpassingen ten behoeve van de Airport Sprinter.
Wat voor aanpassingen zijn daarvoor nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
De Airport Sprinter wordt ingericht op eenmansbediening. Hiervoor krijgt de machinist de beschikking over camera's, die ook weer twee extra schermen in de cabine nodig hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen schreef: ↑zo 19 jun 2022, 20:53
Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Mwoh, er rijden toch wel aardig wat treinen met ICM hoor. Vooral met al die losse stelletjes kan je met weinig materieel best veel treinen rijden.
Met losse stelletjes kom je al een heel eind ja. Maar op sommige ritten zijn die losse stelletjes ook best krap.
Rob357 schreef: ↑zo 19 jun 2022, 21:13
De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd.
De Botlek logt bij Rotterdam en de Zaanstraat is in Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele alternatieve route is.
(..)
Kan zijn dat, vanwege speciaal transport, er op de vergunning maar één voorgeschreven route is die voldoet aan de specificaties van de vracht.
Als er daar dan een opbreking in zit.. wordt het niet snel 'ff een andere route kiezen'.
ArrivaBas schreef: ↑ma 20 jun 2022, 09:05
De Airport Sprinter wordt ingericht op eenmansbediening. Hiervoor krijgt de machinist de beschikking over camera's, die ook weer twee extra schermen in de cabine nodig hebben.
Op de Zoetermeer Stadslijn is eenmansbediening geweest dus er zou er dus nog ergens in een diepe la een plan van aanpak moeten liggen