Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt de 15600 met SLT, terwijl er rond Amersfoort geen andere treinseries met SLT rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

En de 5500 dan, die komt redelijk in de buurt met 100% SLT en wellicht een vroege omloop met MAT Amersfoort - Baarn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

De 15600 rijdt met een SLT omdat het keerspoor in Nunspeet niet geschikt is om buiten langs de trein te lopen. Daarom rijdt deze serie met losse treinstellen, en een SLT-6 heeft meer capaciteit dan een SNG-4.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

De 15600 rijdt meestal met een SLT viertje dus dat zou geen punt moeten zijn. Maar er rijdt inderdaad het nodige LM van/naar Amersfoort aan het begin en eind van de dag dus er zal vast wel meer SLT komen daar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef: zo 19 jun 2022, 17:30 De 15600 rijdt met een SLT omdat het keerspoor in Nunspeet niet geschikt is om buiten langs de trein te lopen. Daarom rijdt deze serie met losse treinstellen, en een SLT-6 heeft meer capaciteit dan een SNG-4.
Bedankt voor het antwoord. :pos:
Daniel schreef: zo 19 jun 2022, 15:04 En de 5500 dan, die komt redelijk in de buurt met 100% SLT
Ik dacht dat de 5500 met SNG reed. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Mocht je nog eens twijfelen: https://treinposities.nl/treinseries/5500
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Er rijdt op dit moment in ieder geval 1 SNG 4 (2763) mee in de 5500 en ook de komende dagen is dat gepland volgens www.treinposities.nl
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Is er dit weekend/komende week iets van een waterstof/bus expo oid in Frankrijk bij Lyon? Werd vandaag een nieuwe waterstof vanhool opgepikt bij Qbuzz Emmen en die zou naar Lyon gaan werd er gezegd. Of zit daar nog iets anders waarvoor die bus nodig is? Ik kan niks vinden...
Grt. Stefan
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Vanaf welk station is het 9-Euro-Ticket geldig in de RE vanaf Arnhem? Is dat al vanaf de letterlijke grens, Emmerich-Elten of Emmerich?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Emmerich-Elten.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Korte vragen

Bericht door Raymond »

Wat zijn eigenlijk je rechten als buspassagier op het moment dat de laatste bus uitvalt door personeelstekort? In NRW wordt bijvoorbeeld door de vervoersregio's heel duidelijk gecommuniceerd over je taxirechten en ook het GVB heeft dit goed voor elkaar. De Algemene Voorwaarden van het stads- en streekvervoer komen niet verder dan dat ze niet aansprakelijk zijn voor schade als gevolg van uitval. Dat zegt alleen niks over inspanning je wel naar je bestemming te vervoeren. Nu steeds meer omlopen uitvallen begint dit een actueel thema te worden, omdat in ieder geval bij Arriva ook laatste ritten uitvallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Is inderdaad nogal vaag. Syntus Utrecht heeft een coulanceregeling die een vergoeding biedt bij > 60 minuten vertraging (al linkt syntusutrecht.nl naar voorwaarden waarin staat dat ze alleen op de Veluwe gelden :s )
U-OV maakt het weer helemaal bont met een reizigersprotocol wat aangeeft dat ze bij onverwachte uitval binnen 30 minuten alternatief vervoer verzorgen (met uitzondering van uurdiensten), dus daar staat eigenlijk dat je op de volgende bus moet wachten.

Maar specifiek over laatste ritten wordt gezwegen. En de ene vervoerder doet beter z'n best om in elk geval die ritten niet uit te laten vallen dan de andere. (Bij Syntus biedt bv. voor de zekerheid gokken op de eennalaatste rit alsnog geen garantie dat je thuis komt, want op sommige lijnen valt die ook geregeld uit)

Edit: opvallend is vooral dat de algemene voorwaarden stads- en streekvervoer expliciet alleen voor reizen per regionale trein de verplichting bevatten om voor een overnachtingsplek te zorgen bij uitval van de laatste reismogelijkheid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Zo bijzonder vind ik dat niet, dat is gewoon een gedeeltelijke herhaling van hetgeen in Verordening (EG) Nr. 1371/2007 (betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer) vermeld staat. In de soortgelijke Verordening (EU) Nr. 181/2011 (betreffende rechten van autobus- en touringcarpassagiers) is dit niet opgenomen, vandaar dat voor het overige stad- en streekvervoer dit niet vermeld staat.

Ik vermoed dus dat deze formulering in de voorwaarden zijn opgenomen ten behoeve van de vindbaarheid voor reizigers. Ook zonder die vermelding had je daar "gewoon" recht op gehad.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Bericht door hidihi »

Ik wil gaan reizen naar Duitsland met het bekende 9 euro kaartje en ik heb er nog een paar domme vragen over.

-Kan ik het kaartje ook bij een NS internationaal loket kopen?
-Mijn Duits is niet zo goed dus ik ben nog een beetje bang om het kaartje uit een automaat te halen. Hebben ze in Herzogorath een loket waar ik hem kan halen of moet ik daarvoor naar Aken reizen?
-Het klopt toch dat een kaartje een kalender maand geldig is en niet 30 dagen? Dus ik kan het kaartje toch alleen maar voor juli of augustus kopen? En niet bijvoorbeeld van 20 juli tot 20 augustus?
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bij NS International kun je het niet kopen. Uit een automaat halen is zeer eenvoudig, je hoeft daar niet veel Duits voor te kennen. Bij een loket worden vaak extra kosten berekend. En ze zijn een hele kalendermaand geldig.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ah, en-es was me net voor :mrgreen: Ter aanvulling: volgens de website van DB Station & Service is er überhaupt geen loket in Herzogenrath. Op de kaartautomaten wordt het 9-Euro-Ticket volgens mij op het startscherm al gelijk als 'shortcut' aangeboden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

En de automaten hebben ook de optie 'Engels' erop zitten. Gewoon op de Britse vlag drukken. En abonnementen worden inderdaad per kalendermaand verkocht, maar het voordeel is zo groot dat je het met een retour Herzogenrath - Keulen er al ruimschoots uit hebt.
MaartenD
Berichten: 664
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Je bent Hollander of niet he? Op 30 juni een 9-euro ticket kopen is zoooo zonde. :D
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Twee vragen over treinvervoer in Duitsland:
- Hoe word de rijtuigsamenstelling voor ICE's en EC's weergegeven (op zowel het perron als de zijkant van de trein)?
- Is een overstap van spoor 3 naar 2 op Mannheim Hbf crossplatform?
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD
Berichten: 664
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Op het perron heb je de wagenstandsanzeiger die in detail laat zien waar welk rijtuig in de trein is en waar de trein stopt, de CTA geeft aan waar 1e klas en waar 2e klas zit (en met ervaring weet je dan ook waar jouw rijtuig stopt) en op de zijkant van de trein bij de deuren wordt het rijtuignummer aangegeven.
Daarbij kun je het ook in de DB app vinden en op Fernbahn.de zijn pdf's met de rijtuigsamenstellingen.
Mannheim spoor 2 en 3 is aan hetzelfde perron, dus die overstap is crossplatform.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er zijn ook stations waar op de displays op de perrons exact weergeven wat de treinsamenstelling is. Op deze stations heeft DB de papieren "Wagenstandanzeiger" verwijderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Deze zin staat al jaren in de Wikipedia-pagina van de SGMm en ik heb het nooit begrepen, dit is blijkbaar één van de redenen waarom de MS61 van de RATP het niet werd voor de NS.
Het probleem van de fabrikanten: de NS verwachtte bij gebruik van Nederlandse bedrijven kinderziekten; anderzijds zou het uitsluiten ervan imagoverlies opleveren.
Waarom was dit belangrijk? Het is toch juist goed dat als fabrikanten van eigen bodem iets zonder kinderziekten kan produceren en leveren?
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Korte vragen

Bericht door YSH »

Volgens mij staat daar het tegenovergestelde: bij een nieuw Nederlands ontwerp waren er kinderziektes te verwachten, maar het uitsluiten van de ‘eigen’ industrie zou tot gezichtsverlies kunnen leiden.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Kan iemand meer vertellen over hoe de NS reisinformatie vertraging berekent? Vanochtend zou mijn aansluitende trein met tien minuten vertraging aankomen en met eenzelfde vertraging vertrekken volgens de reisinformatie (in de app, ik ben bekend met de afronding op de TBP's), maar om de vertrektijd zag ik op treinposities.nl dat de trein vlakbij was. De trein kwam met +7 aan, en we vertrokken met +5. Op de terugreis stond mijn aansluitende trein aangegeven zonder vertraging, maar kwam pas om vertrektijd binnenrijden terwijl de trein nog moest keren. We vertrokken met +3.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Ik heb als het goed is nog wat ritten op mijn digitale Rail Pass staan, maar de NMBS-app geeft al een paar dagen een foutmelding bij poging tot inloggen. Hebben meer mensen dat probleem?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten