Busvervoer in Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Lijn 48 rijd nu ook niet op zondag
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Ah oké, dank je.
Wist niet, dat de armoede zo groot was.
Wist niet, dat de armoede zo groot was.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Busvervoer in Fryslân
Lijn 28 bestaat toch vooral om scholieren uit Akkrum en Grou, wiens ouders een treinkaartje te duur vinden, tegen een lager tarief dan het NS-tarief naar Leeuwarden en Heerenveen te brengen?
Re: Busvervoer in Fryslân
Wanneer de 13 om .28/.58 in Feanwalden aankomt, en om .00/.30 vertrekt, zou de reistijd Leeuwarden NS - Surhuisterveen (Nije Jirden) afnemen van nu 50 minuten rechtstreeks, naar 8 minuten trein + 5 min. overstaptijd + 29 min. busrit = 42 minuten. Dus ca. 8 min. sneller.Dennenboom schreef: ↑ma 11 jul 2022, 09:03 Het is verder wat betreft lijn 13 wel te hopen dat de overstap in Feanwalden zodanig is dat de reistijd naar Leeuwarden NS in ieder geval niet langer wordt.
Voor reizigers vanuit de regio Surhuisterveen naar Leeuwarden noord (omgeving Groningerstraatweg) wordt de reis wel langer, zij moeten in Quatrebras overstappen op (bijv.) lijn 20-21, met dan ca. 5 min. overstaptijd extra.
Re: Busvervoer in Fryslân
Lijn 13 blijft in de spitsperioden wel van/ naar Leeuwarden rijden
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Busvervoer in Fryslân
Maar die rechtstreekse bussen zullen dan denk ik niet via Veenwouden rijden, want dat ligt niet op de route. Mocht je op de tijdstippen dat de rechtstreekse bus rijdt vanuit Leeuwarden toch met de trein komen, dan heb je waarschijnlijk dus geen aansluiting naar Surhuisterveen.
Re: Busvervoer in Fryslân
Als je zo grof bezuinigt, vind ik het bijzonder dat je wel 3x per uur van Dokken naar Drachten kunt. 2x rechtstreeks en ook nog 1x met een overstap in Burgum van lijn 55 op lijn 20. Hier tegenover staat een matige verbinding Bolsward - Sneek - Heerenveen. Arriva en de provincie hebben liever dat mensen de trein van Sneek naar Leeuwarden nemen, maar hier zou een Q-liner best op zijn plaats zijn. Bij het busstation in Joure zou je in ieder geval in de spits ook een combi kunnen maken met de Q-liner uit Emmeloord, waarbij de spitslijn rechtstreeks naar Groningen rijdt en Heerenveen overslaat.
Daarnaast vind ik uitvoering van de iijntaxi tot nu toe ook niet aantrekkelijk. De lijnen in Noordwolde rijden vaak met Vito's van een taxibedrijf. In Groningen/Drenthe wordt met OV-busjes in huisstijl gereden, dat is een stuk herkenbaarder en professioneler.
Daarnaast vind ik uitvoering van de iijntaxi tot nu toe ook niet aantrekkelijk. De lijnen in Noordwolde rijden vaak met Vito's van een taxibedrijf. In Groningen/Drenthe wordt met OV-busjes in huisstijl gereden, dat is een stuk herkenbaarder en professioneler.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik zie de 98 en 99 via de A7 sturen en de 96 via de dorpen. Oogt veel slimmer een je aansluiting in Heerenveen en Sneek verbeterd dan. De dorpen daar achter Sneek hebben daar meer aan denk ik, omdat je dan ook net op de Qliner naar Groningen aansluit. In de spitsuren kan dan altijd naar aantallen overstappers worden gekeken.
Re: Busvervoer in Fryslân
Daar wil men wel naar toe, dat deze busjes ook hier beter herkenbaar gaan worden. Alles wordt hier die Kijlstra in Drachten aangestuurd, maar nu heeft iedere onderaannemer nog zijn eigen kleuren en auto's.OVuser76 schreef: ↑vr 15 jul 2022, 23:24 Daarnaast vind ik uitvoering van de iijntaxi tot nu toe ook niet aantrekkelijk. De lijnen in Noordwolde rijden vaak met Vito's van een taxibedrijf. In Groningen/Drenthe wordt met OV-busjes in huisstijl gereden, dat is een stuk herkenbaarder en professioneler.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Je kan lijn 12 dan nog via Buitenpost gebruikenDennenboom schreef: ↑vr 15 jul 2022, 19:57 Maar die rechtstreekse bussen zullen dan denk ik niet via Veenwouden rijden, want dat ligt niet op de route. Mocht je op de tijdstippen dat de rechtstreekse bus rijdt vanuit Leeuwarden toch met de trein komen, dan heb je waarschijnlijk dus geen aansluiting naar Surhuisterveen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Maar de trein Sneek - Leeuwarden - Groningen kan in 1 uur. Joure heeft al de 315 en ik verwacht dat veel instappers in Heerenveen bestaan, waardoor je niet zomaar 315 ritten kan omzetten naar overslaan van Heerenveen.OVuser76 schreef: ↑vr 15 jul 2022, 23:24 Als je zo grof bezuinigt, vind ik het bijzonder dat je wel 3x per uur van Dokken naar Drachten kunt. 2x rechtstreeks en ook nog 1x met een overstap in Burgum van lijn 55 op lijn 20. Hier tegenover staat een matige verbinding Bolsward - Sneek - Heerenveen. Arriva en de provincie hebben liever dat mensen de trein van Sneek naar Leeuwarden nemen, maar hier zou een Q-liner best op zijn plaats zijn. Bij het busstation in Joure zou je in ieder geval in de spits ook een combi kunnen maken met de Q-liner uit Emmeloord, waarbij de spitslijn rechtstreeks naar Groningen rijdt en Heerenveen overslaat.
Trein: Sneek 7.18 naar Leeuwarden 7.38. dan sneltrein Leeuwarden 7.47 naar Groningen 8.21. okay, de reis is ietsje langer.
Re: Busvervoer in Fryslân
Sorry, foutje
Laatst gewijzigd door OVuser76 op ma 18 jul 2022, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Busvervoer in Fryslân
k zou in de spits dus juist ritten toevoegen die Heerenveen overslaan. Heen en terug naar Heerenveen kost heel veel tijd. Door rechtstreeks vanaf Joure Busstation naar Groningen te rijden, kun je mensen uit Emmeloord, Lemmer, Joure, Sneek en Bolsward een hele snelle verbinding bieden. Eventueel een stop in Drachten bij het Transferium Oost. De 315 is in de spits in Joure al vol.CamilleKreemers schreef: ↑zo 17 jul 2022, 19:14 Maar de trein Sneek - Leeuwarden - Groningen kan in 1 uur. Joure heeft al de 315 en ik verwacht dat veel instappers in Heerenveen bestaan, waardoor je niet zomaar 315 ritten kan omzetten naar overslaan van Heerenveen.
Trein: Sneek 7.18 naar Leeuwarden 7.38. dan sneltrein Leeuwarden 7.47 naar Groningen 8.21. okay, de reis is ietsje langer.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
hoeveel sneller kan een snelle "Geen-Heerenveen" rijden?
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik schat circa tien minuten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Busvervoer in Fryslân
Welk deel van de 315-reizigers vanuit Lemmer / Joure stapt in Heerenveen uit? en welk deel blijft zitten tot Hoogkerk / Groningen?OVuser76 schreef: ↑ma 18 jul 2022, 23:31 k zou in de spits dus juist ritten toevoegen die Heerenveen overslaan. Heen en terug naar Heerenveen kost heel veel tijd. Door rechtstreeks vanaf Joure Busstation naar Groningen te rijden, kun je mensen uit Emmeloord, Lemmer, Joure, Sneek en Bolsward een hele snelle verbinding bieden. Eventueel een stop in Drachten bij het Transferium Oost. De 315 is in de spits in Joure al vol.
Zit de 315 in de drukste spits overvol tussen Heerenveen en Groningen?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19
Re: Busvervoer in Fryslân
Als je kijkt naar de reizigers op lijn 315, dan gaan de reiziger uit Emmeloord, Lemmer en Joure veelal in Heerenveen eruit voor de IC richting Leeuwarden. Vanuit Heerenveen stappen reizigers in vanuit de richting Zwolle en gaan naar Groningen. Opzich zou het leuk zijn om de 315 Heerenveen te laten overslaan, maar qua reizigersaantallen zal het te laag zijn en dus niet interessant.
Voor de nieuwe concessie bestaat er een kans dat de lijnen 99/98 anders worden ingevuld en dat er een nieuwe Qliner Bolsward, Sneek, Joure en Heerenveen komt, maar gezien de houding van de provincie acht ik die kans klein.
Voor de nieuwe concessie bestaat er een kans dat de lijnen 99/98 anders worden ingevuld en dat er een nieuwe Qliner Bolsward, Sneek, Joure en Heerenveen komt, maar gezien de houding van de provincie acht ik die kans klein.
Re: Busvervoer in Fryslân
Toen Connexxion de 315 reed, had je op zondagavond en maandagochtend lijn 325 richting Groningen en op donderdagavond en vrijdagavond lijn 325 vanuit Groningen naar Emmeloord. Lijn 325 was Emmeloord - Groningen, zonder stop in Heerenveen.Als je kijkt naar de reizigers op lijn 315, dan gaan de reiziger uit Emmeloord, Lemmer en Joure veelal in Heerenveen eruit voor de IC richting Leeuwarden. Vanuit Heerenveen stappen reizigers in vanuit de richting Zwolle en gaan naar Groningen. Opzich zou het leuk zijn om de 315 Heerenveen te laten overslaan, maar qua reizigersaantallen zal het te laag zijn en dus niet interessant.
Re: Busvervoer in Fryslân
Rijdt vaak versterking in de drukste spits. Bovendien is de A7 tussen Joure en Groningen erg druk qua verkeer. Lijkt me dus interessant om forensen en studenten te verleiden om de auto te laten staan en de Q-liner te pakken.Welk deel van de 315-reizigers vanuit Lemmer / Joure stapt in Heerenveen uit? en welk deel blijft zitten tot Hoogkerk / Groningen?
Zit de 315 in de drukste spits overvol tussen Heerenveen en Groningen?
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Is mensen overhalen van auto naar bus niet heel moeilijk? Waar laat je deze lijn beginnen en waar halteer je? Ik zou wel willen weten waar potentiele klanten vandaan komen en naartoe gaan. Ik heb weleens gespeeld met een 198/199 met Bolsward - Sneek - Joure - Heerenveen via de snelwegen (uitgezonderd de genoemde plaatsen voor knooppunten), maar nog niet een precieze route bepaalt. Joure oogt als een grote bron van klanten. Ik ben het wel eens dat Arriva hierin minder interessant is ook qua tijdliggingen. Heerenveen naar Sneek gaat precies weg als de trein aankomt in Heerenveen.
Re: Busvervoer in Fryslân
JA. Zeker de verstokte automobilst zegt.
Het OV komt voor een veel te dure prijs voorrijden op een plaats waar ik niet ben en waar ik niet naar toe moet.
In veel meer provincies is door falend beleid ook steeds meer de werkelijkheid, door idioterie als snelbussen, hubs aan de rand van dorpen, flexvervoer etc.
Maar een normale bus rijden... ho maar.
Het OV komt voor een veel te dure prijs voorrijden op een plaats waar ik niet ben en waar ik niet naar toe moet.
In veel meer provincies is door falend beleid ook steeds meer de werkelijkheid, door idioterie als snelbussen, hubs aan de rand van dorpen, flexvervoer etc.
Maar een normale bus rijden... ho maar.
Re: Busvervoer in Fryslân
De A7-corridor (Heerenveen - Sneek - Bolsward) lijkt mij wel kansrijk voor een Q-liner, die in Heerenveen 2x/uur goed aansluit op de IC's van/naar Zwolle.
Maar de mate waarin je mensen kunt overhalen naar het OV verschilt per situatie.
Voor woon-werkverkeer is het van belang, dat de bus woon- en werkgebieden met elkaar verbindt met max. 1 overstap.
Maar de gemiddelde jarenlange autorijder zul je hiermee niet zo snel overhalen. Wel kun je nieuwe werknemers (starters op de arbeidsmarkt, die nog wellicht nog geen (2e) auto hebben) met een goed netwerk overhalen om het OV te (blijven) gebruiken.
Het maakt ook uit waar de werkgelegenheid in een regio geconcentreerd is. Staan de grote kantoren op loopafstand van het station, of bij een snelweg-afslag waar toevallig ook nog 1 of 2x/uur een bus langskomt?
Als ik de kaart van Friesland even globaal bekijk, dan vermoed ik dat de meeste werkgelegenheid nou ook niet echt op OV-kansrijke plaatsen zit.
Verder speelt ook het parkeerregime mee. Wanneer parkeren in werk- en winkelgebieden ruim aanwezig en "gratis" is, heb je een ander verhaal dan bij betaald parkeren.
In de praktijk zie je dat het aandeel van de bus in woon-werkverkeer buiten de grote steden doorgaans nogal laag ligt.
Een voorzichtige strategie kan zijn, om te kijken op welke buslijnen nu al relatief veel forensen en/of winkelend publiek zit (dus de drukkere lijnen die niet slechts vooral scholieren vervoeren). Die zou je kunnen uitbouwen/verbeteren, en kijken waar dat concept ook kansrijk is.
Maar de mate waarin je mensen kunt overhalen naar het OV verschilt per situatie.
Voor woon-werkverkeer is het van belang, dat de bus woon- en werkgebieden met elkaar verbindt met max. 1 overstap.
Maar de gemiddelde jarenlange autorijder zul je hiermee niet zo snel overhalen. Wel kun je nieuwe werknemers (starters op de arbeidsmarkt, die nog wellicht nog geen (2e) auto hebben) met een goed netwerk overhalen om het OV te (blijven) gebruiken.
Het maakt ook uit waar de werkgelegenheid in een regio geconcentreerd is. Staan de grote kantoren op loopafstand van het station, of bij een snelweg-afslag waar toevallig ook nog 1 of 2x/uur een bus langskomt?
Als ik de kaart van Friesland even globaal bekijk, dan vermoed ik dat de meeste werkgelegenheid nou ook niet echt op OV-kansrijke plaatsen zit.
Verder speelt ook het parkeerregime mee. Wanneer parkeren in werk- en winkelgebieden ruim aanwezig en "gratis" is, heb je een ander verhaal dan bij betaald parkeren.
In de praktijk zie je dat het aandeel van de bus in woon-werkverkeer buiten de grote steden doorgaans nogal laag ligt.
Een voorzichtige strategie kan zijn, om te kijken op welke buslijnen nu al relatief veel forensen en/of winkelend publiek zit (dus de drukkere lijnen die niet slechts vooral scholieren vervoeren). Die zou je kunnen uitbouwen/verbeteren, en kijken waar dat concept ook kansrijk is.
Re: Busvervoer in Fryslân
In connexxion tijd is er een tijdje de 351 geweest. harlingen>kop afsluitdijk>bolsward>sneek>joure>heerenveen. Met een 98/99 die parallel rijden kun je wel raden hoeveel passagier er in zaten.De A7-corridor (Heerenveen - Sneek - Bolsward) lijkt mij wel kansrijk voor een Q-liner, die in Heerenveen 2x/uur goed aansluit op de IC's van/naar Zwolle.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Nu zijn tijden wel for veranderd.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Busvervoer in Fryslân
Gisteren nam ik de 350 van Den Oever naar Leeuwarden en terug, het viel me op dat Zurich-dorp een bushalte aan de A31 heeft, maar dit is geen stop. Snel gerekend zou een stop hier bijna een half uur schelen ten opzichte van de huidige route. Voor doorgaande reizigers is de toename van reistijd minimaal, de 350 is al ietswat ruim ingelegd, een stop duurt waarschijnlijk een minuutje, misschien zelfs minder. Een minuutje wat niet eens voor elke bus nodig is. De winst voor Zurich is daartegenin, wel behoorlijk. Het gaat waarschijnlijk niet om enorme aantallen reizigers, maar het is wel een mooie bijkomstigheid.
Als hij hier niet stopt met een reden, welke is dat? Het is immers dezelfde concessie
Als hij hier niet stopt met een reden, welke is dat? Het is immers dezelfde concessie
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten