Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Reizigers uren vast in Thalys: ramen kapotgeslagen voor frisse lucht
SAINT-DENIS - Reizigers die vanuit Parijs onderweg waren naar Brussel met de Thalys hebben dinsdagavond meerdere uren vastgezeten in een snikhete trein. De trein stond door een storing zo'n vier uur stil in Saint Denis, een voorstad van Parijs. Omdat de airco het in de trein niet deed steeg de temperatuur flink.
Vier uur vast terwijl je op een groot treinstation stilstaat? Waren de spoeddiensten aan het staken? :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Nee, het is gewoon al een paar dagen enorm druk door de extreme temperaturen. Plus: een gedeelte van de brandweer van de regio Parijs is het land in gestuurd om te helpen bij de bosbranden in onder andere de Gironde en in Bretagne. Je mag je stereotypen even uitzetten PHS. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ik vraag mij af wat dit met de brandweer te maken heeft; de spoorwegen in Frankrijk hebben neem ik aan toch wel een eigen spoeddienst, zoals we in Nederland de incidentenbestrijding van ProRail hebben?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: di 19 jul 2022, 15:35
Meltrain schreef: di 19 jul 2022, 14:15 Misschien lees ik ergens overheen, maar ik zie nergens dat die rijtuigen van DB waren.
In Mukran staan geen andere gebruikte rijtuigen dan van de DB zelf! ;) Overigens gaat het om oude Dostos uit NRW.
Dat de rijtuigen in het verleden eigendom van DB waren of door DB gebruikt zijn zegt niet veel over wie de huidige eigenaar is. Kennelijk heeft DB ze verkocht, en koopt ze nu terug. Bepaald geen unicum overigens, maar kennelijk wel verwarrend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Ook die is overbelast: gisteren was voor de tweede dag op rij een grote storing op het netwerk van Paris-Nord, gisteren een storing in de stroomtoevoer waardoor de lijnen D (Noord) en H plat lagen rond Saint-Denis. De dag ervoor lag het treinverkeer in de drukste spoortunnel van de wereld (de tunnel tussen Paris-Nord en Châtelet Les Halles, 32 treinen per uur per spoor) urenlang plat door een persoon op het spoor en daarmee meerdere gestrande treinen. En ook vandaag gaat het lekker: om 05:30 is in heel Noord-Frankrijk het treinverkeer gestaakt door problemen op het stroomnet. Die laatste storing is om 07:30 verholpen. Voor dit soort grote incidenten is het gebruikelijk dat het spoor dan kan rekenen op de brandweer en de Sécurité civile, maar ook die hebben het 'nogal' druk, onder andere vanwege de 36.000 evacués in de Gironde.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

De evacuaties in de RER tunnel verliepen anders zachtst gezegd ook niet vlekkeloos: Le Parisien: «J’ai vomi trois fois» : la galère des passagers des RER B et D évacués dans un tunnel entre Gare du Nord et Châtelet
Als de incidentenbestrijding niet in de RER-tunnel was en ook niet bij de Thalys, waar was die dan wel?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Met te weinig. En de brandweer heeft het te druk. Leuk hè, zo'n lekker warme zomer? _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

trolly schreef: wo 20 jul 2022, 08:33 Kennelijk heeft DB ze verkocht, en koopt ze nu terug. Bepaald geen unicum overigens, maar kennelijk wel verwarrend.
DB Regio NRW heeft ze aan DB Stillstandsmanagement verkocht en DB Stillstandsmanagement verkoopt ze nu weer aan DB Regio Niedersachsen. ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

En wat was je probleem daarmee nou ook alweer?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50975
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Andere regio's doen dit ook wel eens. Heb in Hessen op de RB49 Friedberg - Hanau ook in een Dosto-rijtuig gezeten met op de zijkant een sticker "dit is gehuurde trein van DB Gebrauchtzug"
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3498
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Merkwaardig dat dat er in slecht Nederlands op staat. :s
gpvos
Berichten: 603
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

PHS schreef: wo 20 jul 2022, 08:19Ik vraag mij af wat dit met de brandweer te maken heeft; de spoorwegen in Frankrijk hebben neem ik aan toch wel een eigen spoeddienst, zoals we in Nederland de incidentenbestrijding van ProRail hebben?
Je hebt hier geen enkele spoeddienst bij nodig: aan het filmpje te zien stonden ze *aan het perron van Saint-Denis*. Zelfs al staat de trein niet helemaal aan het perron en wil je het 100% veilig doen, dan nog zou de conducteur individuele deuren open moeten kunnen maken om de mensen er gewoon uit te laten.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 603
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Ah juist, een artikeltje met iets meer informatie en duidelijker filmpje over de gestrande Thalys in Saint-Denis: https://www.hln.be/buitenland/lydie-en- ... ~abc2937f/
HLN schreef:Omdat er zowel links als rechts een ander spoor was, kon er niet zomaar overgegaan worden tot een evacuatie.
Daar moet toch ook binnen een halfuur een mouw aan te passen zijn lijkt me, door een van die sporen te blokkeren?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Voor zover ik weet is elke Nederlandse trein uitgerust met een zgn. kortsluitkabel, die door de beide rails van een spoor onderling te verbinden een bezetsignaal geeft. Geen idee of dit trucje alleen onder ATB werkt, maar lijkt mij eerlijk gezegd van niet. De boel zou dus in vijf minuten gefixt moeten kunnen zijn.

Liefhebbers, angsthazen en frequente Thalyspassagiers (Suus?) kunnen zo'n ding hier aanschaffen. Past makkelijk in je handtasje, en lijkt me ook heel geschikt om veiligheidsglas mee te breken (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3275
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Kortsluitkabel heeft niks met ATB te maken.
Of je er wat aan hebt is afhankelijk van de spoordetectie. Daar waar het werkt door middel van spoorstroomlopen (dus waar de eigenlijk kortsluiting maakt en daardoor een bezetmelding genereert) heeft een kortsluitkabel zin.
Op baanvakken waar bijvoorbeeld assentellers liggen heeft een kortsluitkabel geen zin want daar loopt geen stroompje voor de detectie. Dit zijn bijvoorbeeld een boel nevenlijntjes, maar ook wel.hoofdlijnen waar lichter materieel ook rijdt, zoals Aml-Hgl, Hgl-Odzg..
MaartenD
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Maak ook eens een 9-Eurotripje, zit ik in de RE2 RE4257 van Koblenz naar Frankfurt, en kort voor Ingelheim eerst een snelremming en nu is er een storing aan het treinstel. Helaas heeft de machinist ook de airco uitgezet, ik hoop niet dat dit lang gaat duren.

Zo. Bijna 1,5 uur later zijn we terug kunnen zetten naar Gau Algesheim (dat was 200 meter} waar we nu spoor 3 blokkeren waar de treinen naar Mainz horen te komen.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Afgelopen dinsdag werd de Caledonian Sleeper van Glasgow naar Londen opgeheven, maar pas nadat reizigers waren ingestapt. Die werden de volgende ochtend wakker... in Glasgow. Oeps :X The Independent.
DDietzen
Berichten: 1346
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Wat is daar oeps aan? Volgens mij is het algemene conventie om een opgeheven nachttrein op het vertrekstation te stallen zodat reizigers tenminste nog een slaapplek hebben. En terecht, want de eerste alternatieve trein zal toch pas 's ochtends gaan, en iedereen halsoverkop verbannen naar hotels is ook omslachtig en klantonvriendelijk.

Klinkt als veel ophef om de best mogelijke oplossing gegeven de situatie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Van die 'algemene conventie' heb ik niet eerder gehoord.
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Suus schreef: wo 20 jul 2022, 20:49 Andere regio's doen dit ook wel eens. Heb in Hessen op de RB49 Friedberg - Hanau ook in een Dosto-rijtuig gezeten met op de zijkant een sticker "dit is gehuurde trein van DB Gebrauchtzug"
Afgelopen week in Berlijn ook een aantal dostos daarvan gezien,met name op de RB14.Daar zaten ook enkele ex-VRR rijtuigen tussen.De stickers waren verwijderd,maar je kon het nog duidelijk zien
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

ICE11 schreef: wo 29 jun 2022, 20:43 Op 14 april 2023 zal de laatste S-Bahn van de reeks 485, nog gebouwd in de voormalige DDR, door Berlin rijden. https://prod.berliner-zeitung.de/mensch ... -li.236115
Ben inmiddels terug uit Berlijn,en nog wat ritjes met de S Bahn gemaakt,ook de 485.
Alhoewel het nostalgie is,is het comfort echt niet meer van deze tijd.Je hoort de wielen onder je bonken,je krijgt soms het idee dat ze er zo af kunnen vallen.Vooral op de S8 tussen Hohen Neuendorf en Blankenburg merk je dat.Ze voelen versleten aan.
De nieuwe serie 483/484 is daarentegen erg comfortabel,rijden zeer rustig en met airco!(was deze week ook nodig!)
De 485 rijdt vooral de S8(compleet) en de S85(grotendeels).Door verstoringen kunnen ze soms ook op andere lijnen terecht komen,zo zag ik ze woensdag op de ring S41 en ook op de S9,waarbij deze tot BER Terminal 5 reed(het oude Schönefeld Flughafen):ze mogen de tunnel niet in
Ook reed er een combinatie op de S46,dit hoort eigenlijk volledig 483/484 te zijn
De nieuwe 483/484 rijdt de S46 en S47,een enkele ook op S45.Komende maanden schuift de 483/484 meer door naar de S8 en S45,uiteindelijk blijft de S85 over voor de 485.
Om het compleet te maken:de eveneens uit de jaren 80/90 stammende 480 rijdt alleen op de ringlijnen S41 en S42 in gemengd bedrijf met de 481.
De overige lijnen zijn voor de 481
Voor de geinteresseerden hier nog even de lijnen(scheelt opzoeken ;) )
S1:Wannsee-Oranienburg 481> vollzug (ook de tussendienst tot Frohnau)
S2:Blankenfelde*-Bernau 481> vollzug (ook de tussendienst tot Buch)
S25:Teltow Stadt-Hennigsdorf 481> 3/4 zug (door werkzaamheden tot 2 sep voorlopig ingekort tot Südkreuz-Hennigsdorf)
S26:Teltow Stadt-Waidmannslust 481> 3/4 zug (door werkzaamheden tot 2 sep voorlopig ingekort tot Südkreuz-Waidmannslust)
S3:Spandau-Erkner 481> vollzug(tussendienst tot Friedrichshagen zowel voll-als Halbzug)
S41:Ring rechtsom 480/481> 3/4 zug
S42:Ring linksom 480/481> 3/4 zug
S45:Flughafen BER terminal 1,2-Südkreuz 481/483/484> zowel halb-als 3/4 zug(483/484 vooral 3/4)
S46:Westend-Königs Wusterhausen 483/484> vollzug (een enkele 485 combinatie soms ook)(tot 22 aug tot Grünau)
S47:Spindlersfeld-Hermannstrasse 483/484> 3/4 zug
S5:Westkreuz-Strausberg Nord 481> vollzug (ook de tussendienst tot Mahlsdorf/Hoppegarten)
S7:Potsdam Hbf-Ahrensfelde 481> vollzug
S75:Wartenberg-Warschauer Strasse 481> Halbzug(ook tussendienst tot Lichtenberg)
S8:Birkenwerder-Grünau 485> Halbzug (spits Zeuthen)
S85:Pankow-Grünau 485 3/4 zug (enkele omloop ook met 481)(tot 22 aug tot BER terminal 5)
S9:Flughafen BER terminal 1,2-Spandau 481> vollzug

*door werkzaamheden is Lichtenrade-Blankenfelde voorlopig gestremd(heraanleg Dresdener bahn),tevens moet er regelmatig hierdoor in Priesterweg worden overgestapt.Tijdens mijn verblijf reed de tussendienst uit Buch naar Schöneberg(S1)en eindigde die uit Bernau in Priesterweg(20 minuten takt)
Een halbzug bestaat uit 4 rijtuigen.een 3/4 uit 6 en een vollzug uit 8 rijtuigen
umbusko
Donateur
Berichten: 5375
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

PHS schreef: vr 22 jul 2022, 17:56 Afgelopen dinsdag werd de Caledonian Sleeper van Glasgow naar Londen opgeheven, maar pas nadat reizigers waren ingestapt. Die werden de volgende ochtend wakker... in Glasgow. Oeps :X The Independent.
Nou, tenminste eens een nachttrein waar je goed in door kunt slapen zonder al dat gehobbel tussendoor. (A)
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

En als ik ook een keer mee mag doen met de DB bingo:Mijn ICE 940 Berlijn-Düsseldorf had in Dortmund +61 minuten,door het schrappen van Bochum werd dit +58 in Duisburg,daar konden de reizigers naar Nederland nog de eveneens vertraagde RE19 halen.
Deze 940 en gekoppelde 950(naar Köln)geven nu namelijk in Hamm aansluiting op de IC 144 naar Amsterdam,en die was al weg.
oorzaak was trouwens een technische storing in Spandau,er was geen circulatie in het laatste rijtuig van de 950.Dit rijtuig is dan ook leeg gemaakt.
En de trein was al helemaal volgeboekt volgens de HC!
en-es
Berichten: 4540
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten vanuit een volle RE15 naar Emden. Geen zitplek vanaf Rheine. De RB61 uit Hengelo was trouwens vertraagd.
Jultar
Berichten: 579
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jultar »

PHS schreef: vr 22 jul 2022, 17:56 Afgelopen dinsdag werd de Caledonian Sleeper van Glasgow naar Londen opgeheven, maar pas nadat reizigers waren ingestapt. Die werden de volgende ochtend wakker... in Glasgow. Oeps :X The Independent.
Niet zo 'oeps', bewuste actie. Pas na middernacht werd duidelijk dat er toch alsnog zodanig veel storingen waren aan het spoor, dat de trein de eindbestemming niet zou halen. Op dat moment waren de reizigers al aan het slapen. Dus hebben ze hen keurig laten slapen en 's ochtends vroeg geïnformeerd over de situatie.
Midden in de nacht eruit schoppen heeft geen zin. Dan mag je ook voor alle reizigers nog een hotel gaan regelen en moet iedereen wakker gemaakt worden, terwijl je al een hotel op wielen hebt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten