Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De stellen van de NMBS hebben dezelfde indeling als die van Transregio…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Echt? Die indruk had ik helemaal niet, maar als ik nu zo naar de foto's kijk zou het best kunnen. Die paar keer dat ik ermee reisde, maakte het interieur bij de Mittelrheinbahn een hele krappe indruk, terwijl ik dat bij de MS08's van de NMBS helemaal niet had. Ik heb er echter nooit kort achter elkaar mee gereisd. (Als ik naar Bonn ga, pak ik tegenwoordig meestal de RE5.)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Tussen Zwolle en Utrecht zijn ze ooit verdwenen om extra ruimte te creeren in de dienstregeling.
En deze video over dubbeldekkers in het algemeen.
https://youtu.be/g8EjdousK-E?t=179
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik waardeer Reece, maar dit vond ik wel een van zijn minste video's.
Hij gaat ervan uit dat het aantal deuren gehalveerd wordt, terwijl in Nederland in het ergste geval het aantal deuren van 3 naar 2 per bak gaat. Een VIRM-IV heeft meer deuren dan een ICNG-V!
Hij gaat ervan uit dat het aantal deuren gehalveerd wordt, terwijl in Nederland in het ergste geval het aantal deuren van 3 naar 2 per bak gaat. Een VIRM-IV heeft meer deuren dan een ICNG-V!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het hangt er nogal van af of je uitgaat van staanplaatsen of niet. Een SLT zesje heeft bijna evenveel capaciteit als een VIRM viertje als je staanplaatsen meetelt. Tel je alleen de zitplaatsen dan hebben dubbeldekkers wel zo'n 33% meer capaciteit. Dus voor langeafstandstreinen op baanvakken waar je de frequentie niet eenvoudig kan verhogen zijn dubbeldekkers een uitkomst, maar op drukke sprinterlijnen heb je er weinig aan, de extra capaciteit gaat verloren aan de langere haltetijden en de bijkomende langere opvolgtijd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar ben ik het wel mee eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ben benieuwd of de nieuwe Sprintercity ook zal worden ingezet op trajecten als IC Utrecht-Den Haag/Rotterdam. Dus de treinseries die eindigen in Utrecht.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Verschil is wel, dat de twee deuren van een dubbeldekker zich per definitie aan de einden van de wagenbak bevinden, terwijl de drie deuren van enkeldeksmaterieel efficiënter verdeeld zijn. Dat scheelt een slok op een borrel voor de doorstroming. De vergelijking tussen VIRM en INCG is voor de discussie over de inzet van dubbeldekkers als sprinter natuurlijk niet zo relevant.Meltrain schreef: ↑za 23 jul 2022, 09:59 Ik waardeer Reece, maar dit vond ik wel een van zijn minste video's.
Hij gaat ervan uit dat het aantal deuren gehalveerd wordt, terwijl in Nederland in het ergste geval het aantal deuren van 3 naar 2 per bak gaat. Een VIRM-IV heeft meer deuren dan een ICNG-V!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik zou inzet van dergelijk materieel vooral verwachten op trajecten met korte halteafstanden en/of krappe rijtijden. Daar heeft een snel optrekkende sprinter-achtige trein immers het meeste nut. Ik zou dan denken aan lange Sprinter-series of IC's die op een deel van de route als sprinter rijden.tjoektjoek schreef: ↑za 23 jul 2022, 10:45 Ben benieuwd of de nieuwe Sprintercity ook zal worden ingezet op trajecten als IC Utrecht-Den Haag/Rotterdam. Dus de treinseries die eindigen in Utrecht.
IC Utrecht-Den Haag/Rotterdam ligt minder voor de hand, dat zijn nu juist trajecten waar je prima dubbeldekkers in kan zetten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar hebben we SNG en SLT voor. S5G moet juist een trein worden die de rijkarakterstieken van een sprinter heeft, maar de interieurkenmerken van een intercity. Daar zijn series als de 8800 zeer geschikt voor.
Of de 2000 of 2800 daar ook onder gaat vallen weet ik niet. Ik weet ook niet wat de reizigersaantallen doen op dat stuk.
Of de 2000 of 2800 daar ook onder gaat vallen weet ik niet. Ik weet ook niet wat de reizigersaantallen doen op dat stuk.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Beide series gaan overigens in de toekomst naar Rotterdam. Een tipje van de sluier .Daan! schreef: ↑za 23 jul 2022, 12:14 Daar hebben we SNG en SLT voor. S5G moet juist een trein worden die de rijkarakterstieken van een sprinter heeft, maar de interieurkenmerken van een intercity. Daar zijn series als de 8800 zeer geschikt voor.
Of de 2000 of 2800 daar ook onder gaat vallen weet ik niet. Ik weet ook niet wat de reizigersaantallen doen op dat stuk.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De Mittelrheinbahn is alleen bij lange na niet de snelste reisoptie tussen Mainz en Köln (vooral omdat die regelmatig lang stilstaat in minimaal Bingen Hbf, Koblenz Hbf en Remagen). De snelste treinreizen met Nahverkehr langs de Rijn zouden met de RE's moeten zijn, ook al moet je dan overstappen in Koblenz Hbf.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er rijdt echter maar 1x/2 uur een RE tussen Koblenz en Frankfurt, op het andere uur rijdt de RE Koblenz - Bad Kreuznach - Kaiserslautern. Er zijn dus momenten dat een van de twee RB-diensten in het Rijndal daardoor sneller is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er is geen enkele RE die de RB inhaalt en als je verder naar Venlo wil geeft de RE uit Koblenz geen aansluiting in Keulen dus is het volstrekt onlogisch om op de RE te wachten. De keuze is dan de RB tot Keulen te doen of in Koblenz de RB naar Mönchengladbach te nemen. Ook geen prettige optie met 2,5 uur in een 425.ArrivaBas schreef: ↑za 23 jul 2022, 16:03De Mittelrheinbahn is alleen bij lange na niet de snelste reisoptie tussen Mainz en Köln (vooral omdat die regelmatig lang stilstaat in minimaal Bingen Hbf, Koblenz Hbf en Remagen). De snelste treinreizen met Nahverkehr langs de Rijn zouden met de RE's moeten zijn, ook al moet je dan overstappen in Koblenz Hbf.
Van Mainz naar Keulen is de RB gewoon een volstrekt logische reisoptie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
S5G?
Een serie als de 8800 is zeer geschikt voor SLT. Kort traject, korte perrons, drukte in de spits: daar wil je een trein met zo veel mogelijk capaciteit. Waarom zou je daar een trein met de interieurkenmerken van een intercity in willen zetten?
Ik zie het aantal tussenstops op dat stuk niet snel veranderen. Dan heb je daar niet per se de rijkarakterestieken van een sprinter nodig.Of de 2000 of 2800 daar ook onder gaat vallen weet ik niet. Ik weet ook niet wat de reizigersaantallen doen op dat stuk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
S5G (Sprinter 5e Generatie) is de interne projectnaam van de nieuwe treinstellen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In de verre toekomst mogelijk wel, er zijn ideeën om weer een drietreinensysteem in te voeren op deze corridor. Je hebt het dan weliswaar over de periode 2035 - 2040, maar dat is ook de periode waarvoor deze sprinters bedoelt zijn (de opties op extra stellen zouden tot 2036 af te nemen moeten zijn volgens de aanbesteding).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Omdat hij aangeduid is al intercity. De reiziger verwacht dus ook een trein met intercitykenmerken en geen sprinter.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar moet die trein aangeduid worden als ic? Ook al zou er ic-materieel op rijden. Het ic is natuurlijk een lachertje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Sinds sneltrein een verboden woord is bij de NS moet dat een IC heten ja.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
NS zou de 8800 ook gewoon Sprinter kunnen noemen. De trein stopt behalve op het begin- en het eindpunt niet op intercitystations. Tussen Woerden en Utrecht Centraal wordt over de sprintersporen gereden. Dat de trein drie stations overslaat, maakt het nog geen intercity; de 4900 doet dat ook en wordt aangeduid als sprinter.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Inderdaad. Het concept "als het niet overal stopt is het een IC" van dienstregeling 2007 is allang achterhaald. 4900 is een mooi voorbeeld, daar is de aanduiding aangepast aan de materieelinzet.
Ik kan de redenatie van Daan! ook omdraaien: de reiziger verwacht dat een trein met sprinterkenmerken en veel tussenstops wordt aangeduid als Sprinter.
Ik kan de redenatie van Daan! ook omdraaien: de reiziger verwacht dat een trein met sprinterkenmerken en veel tussenstops wordt aangeduid als Sprinter.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Klopt. En dan ga je kijken naar hoe lang een reiziger in een bepaalde trein zit en vervolgens past een vervoerder daar zijn materieel op aan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Klopt. Tevens kijkt een vervoerder naar zaken als de baangesteldheid, vervoersvraag, perronlengtes, rijtijden, koppellingen op doorstroomstations aan andere series...
Waarna bijvoorbeeld blijkt dat SLT het best geschikt is voor een specifieke serie zoals de 8800
Wat dat betreft is het wel heel handig om de raamcontracten van de nieuwe sprinter en DDNG door te laten lopen tot na 2035. Hoeft NS tegen die tijd pas te beslissen wat het wordt: sprinter, IC, enkeldeks, dubbeldeks... of niets.
Waarna bijvoorbeeld blijkt dat SLT het best geschikt is voor een specifieke serie zoals de 8800
Je hebt het dan ook over een nieuwe concessie, het is nog maar de vraag of NS daar dan überhaupt nog rijdt.
Wat dat betreft is het wel heel handig om de raamcontracten van de nieuwe sprinter en DDNG door te laten lopen tot na 2035. Hoeft NS tegen die tijd pas te beslissen wat het wordt: sprinter, IC, enkeldeks, dubbeldeks... of niets.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten