Kort buitenlands nieuws
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De kern van het probleem is volgens mij dat ze in Aken van de omschakelbare bovenleiding af willen, dus heb je daarna ook niet zoveel meer aan een Desiro die alleen 3 kV lust. Dat stoptreintje is de enige trein die daar nog de grens over komt zonder meerspanningsmaterieel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Waarom zou dat perron niet verlengd kunnen worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort buitenlands nieuws
Hergenrath is met hooguit 40 instappers per dag een van de minst gebruikte stations van de provincie Luik. Het geld dat het verlengen van de perrons kost is in België nuttiger te besteden aan het opknappen van veel drukkere stations.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Nope. Drie keer per week rijdt ook nog de Nightjet met een HLE 18 over de grens welke in Aachen wordt vervangen door een ÖBB-Taurus.Daniel schreef: ↑do 28 jul 2022, 15:51 De kern van het probleem is volgens mij dat ze in Aken van de omschakelbare bovenleiding af willen, dus heb je daarna ook niet zoveel meer aan een Desiro die alleen 3 kV lust. Dat stoptreintje is de enige trein die daar nog de grens over komt zonder meerspanningsmaterieel.
En men wil van de omschakelbare bovenleiding af zodat ICE en Thalys de helling naar Aachen-Süd met 15 kV kunnen bedwingen en dan aan het begin van de HSL direct op 25 kV kunnen, dus een keer minder omschakelen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar alle treinen stoppen nu al in Aachen. Waarom willen ze dan een spanningssluis en geen omschakelbare spanning op spoor 8 en 9. Dit werkt nu toch ook al?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanwege de helling waar ICE11 het over heeft neem ik aan, de spanningssluis kunnen ze dan verderop plaatsen.
@ICE11: Die HLE18 voor de Nightjet kan dan natuurlijk ook door een HLE17 vervangen worden, als die toch al naar Aken gaan rijden.
@ICE11: Die HLE18 voor de Nightjet kan dan natuurlijk ook door een HLE17 vervangen worden, als die toch al naar Aken gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Als er een spanningssluis aan de aftakking van de HSL komt kunnen de treinen de helling onder 15 kV AC met meer vermogen bedwingen. Ergens ben ik ooit ook tegengekomen dat Thalys en ICE wat twee keer spanning wisselen op zo een korte afstand betreft erg gevoelig zijn. Ook is het voor de omleiding van goederentreinen als vervanging voor de Montzenroute interessant, want tot nu toe mogen goederentreinen niet langer zijn dan de perronsporen of ze moeten met diesel rijden. Als ze in Aachen Hbf. niet meer hoeven te stoppen kunnen dan ook langere goederentreinen via Aachen-Süd gaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat ICEs gevoelig zijn voor twee keer wisselen op 'n kort stukje is te merken bij Emmerich ja. En sowieso is de ICE-3M al relatief vaak defect, dus dat voorkomen is alleen maar een voordeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
En waarom kan reeks 41 niet worden ingezet en daarvoor toelating vragen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Het rijden met MW41 maakt een eilandbedrijf van deze dienst, terwijl je onder de draad aan het dieselen bent over het hele traject. Met de klassieke motorstellen kan nog iets van uitwisseling plaatsvinden met andere stellen via de S-trein naar Verviers.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Mwoah, het is meer dat het inzetten van dieseltreinstellen omdat de bovenleidingsspanning ingewikkeld is een nogal klimaatonvriendelijke en gemakszuchtige oplossing is voor een zelfgemaakt probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Die mening deel ik niet, België is namelijk in een aardig tempo diesellijntjes aan het elektrificeren (Mol-Hamont, Mol-Hasselt bijvoorbeeld) terwijl de MW41 nog jong genoeg is dat het niet voor de hand ligt om het al uit dienst te nemen. Als je dan dus toch gaat dieselen onder de draad omdat er niet genoeg dieseldiensten meer zijn voor alle stellen, kan je net zo goed twee vliegen in één klap slaan en het Akenprobleem oplossen.
Ja, dieselen onder de draad is vervuilend, maar het afdanken van stellen die nog vele jaren mee kunnen is dat ook.
Ja, dieselen onder de draad is vervuilend, maar het afdanken van stellen die nog vele jaren mee kunnen is dat ook.
Re: Kort buitenlands nieuws
Die stellen kunnen natuurlijk ook aan het buitenland (Oost-Europa) worden verkocht.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Duitsland zelf is men ook niet vies van lange stukken dieselen onder de draad.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat wil nog niet zeggen dat het een goede oplossing is, toch? En het wordt serieus aangepakt dankzij de uitrol van batterijtreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Hap, hap, hap. Ik zie ook niet waarom er tientallen kilometers met diesels moet worden gereden. Die batterijen zijn natuurlijk een zegen voor de omgeving.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Kort buitenlands nieuws
Is het aantal storingen bij de ICE3M’s toegenomen sinds de verbouwing daar?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Nou, sowieso hoor ik de laatste tijd wel vaker van gebrek aan stellen die Nederland in kunnen door defecten. Maar dat kan ook best aan de leeftijd van de stellen liggen natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Er zijn momenteel acht rijvaardige stellen, daarvan rijden er vier op de verbinding Brussel - Frankfurt (vandaag Brussel - Keulen omdat er een stel extra is uitgevallen), twee op de pendel Amsterdam - Düsseldorf, en twee op de verbinding Amsterdam - Basel. De rest staat met defecten aan de kant.
Re: Kort buitenlands nieuws
8 van de 16. En ik neem aan dat de 407 uitsluitend op Frankrijk rijdt?
Re: Kort buitenlands nieuws
Ja, want die is niet toegelaten voor België.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Kort buitenlands nieuws
Philipp Nagl schreef daarover een tijdje terug wat op DSO: schijnbaar stond de technologie voor meersysteem hogesnelheidstreinstellen op het moment dat de ICE3M-stellen werden ontworpen en gebouwd nogal in de kinderschoenen en zijn de bewuste componenten in de treinen daardoor nu gewoon totaal versleten, vandaar de onbetrouwbaarheid.
-
- Berichten: 755
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Kort buitenlands nieuws
Als ik vandaag bekijk rijdt de 120, de 104 (met 2 stellen), de 221 en de 129 (tot Köln) , dat zijn er al 5.Z2N schreef: ↑vr 29 jul 2022, 16:21 Er zijn momenteel acht rijvaardige stellen, daarvan rijden er vier op de verbinding Brussel - Frankfurt (vandaag Brussel - Keulen omdat er een stel extra is uitgevallen), twee op de pendel Amsterdam - Düsseldorf, en twee op de verbinding Amsterdam - Basel. De rest staat met defecten aan de kant.
De 122 is uitgevallen, vandaar waarschijnlijk de 2 stellen in de 104.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het trucje met de 104 met twee stellen rijden is al vaker gebeurd, zelf reisde ik vorige week in een 104 waar het tweede treinstel wel leeggehaald was in Keulen, maar daarna beide stellen naar Amsterdam gingen. Die beide stellen verschenen de ochtend erop niet in de dienst, maar bleven op de Watergraafsmeer in onderhoud.
Re: Kort buitenlands nieuws
Kan het zijn dat dat ook komt doordat de treinen nu relatief snel achter elkaar moeten wisselen (in Emmerich en in Zevenaar)? Over de Traxx op de IC Direct werd ook ooit beweerd dat ze niet gemaakt waren om zo snel achter elkaar van spanning te wisselen en dat dat tot storingen leidde...Commendatore schreef: ↑vr 29 jul 2022, 18:31 Philipp Nagl schreef daarover een tijdje terug wat op DSO: schijnbaar stond de technologie voor meersysteem hogesnelheidstreinstellen op het moment dat de ICE3M-stellen werden ontworpen en gebouwd nogal in de kinderschoenen en zijn de bewuste componenten in de treinen daardoor nu gewoon totaal versleten, vandaar de onbetrouwbaarheid.
Nog los daarvan, het kan zijn dat het bij Siemens in de kinderschoenen stond, maar in Frankrijk waren zeker al langer treinen met twee stroomsystemen in gebruik (waaronder de Z2N)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten