Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Gezien de schaal moet hier toch een bepaald niveau van organisatie achter zitten. Logisch natuurlijk, de financiële belangen zijn groot. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde toeleveranciers van boeren financieel of logistiek bijdragen aan deze acties. De verdere verharding en het gegeven dat de politie hier geen goed antwoord op heeft baren me wel zorgen, we leven in een gepolariseerde samenleving. En opvallend bovendien dat de 'protesten' vooral in Noord- en Oost-Nederland zijn, en minder in de rest van het land. Heeft men daar een minder fanatieke achterban?
Wel een goedkope manier om van je asbesthoudende dakbedekking af te komen, trouwens.
Wel een goedkope manier om van je asbesthoudende dakbedekking af te komen, trouwens.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Er zit wel een verschil tussen klimaatactivisten en boeren. Bij klimaatactivisten zie je dat er doorgaans kruisingen in grote steden worden geblokkeerd. Boeren en eventuele sympathisanten zijn meer bezig met de snelwegen, waar de snelheden doorgaans veel hoger liggen. Dat lijkt mij veel gevaarlijker: met 120 km/h botsen op een doelbewust gedumpt stuk beton of asbest. Het is dan een kwestie van tijd voordat er echt een heel ernstig ongeluk gebeurt, en dan huilen de veroorzakers weer op typisch Nederlandse wijze krokodillentranen.Suus schreef: ↑vr 29 jul 2022, 10:10 In het begin was het begrijpelijk dat de boeren geen boetes kregen, maar het verschil in omgang met bijvoorbeeld klimaatdemonstranten begint nu wel heel erg in het oog te springen en bovendien zou de politie nu ook wel moeten weten dat boeren met tractoren proberen te intimideren. De politie kan dit niet als excuus blijven gebruiken, dat zeggen inmiddels ook experts.
Bijvoorbeeld vanochtend in dit interview: https://www.volkskrant.nl/a-b71c68f5
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Daarom opsporen en bestraffen. Op dit soort wandaden staan serieuze gevangenisstraffen.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
In het kader van "Het kan altijd dommer" kwam me gisteravond in Geldermalsen een Citroen Berlingo tegemoet die rechtsachter geen band meer op de velg had. De bestuurder reed met een redelijk vaartje gewoon door, op de velg dus, met bijbehorend lawaai en stank. Toen ik later terugkwam stond de auto een stukje verderop in de berm. Misschien toch het inzicht ingedaald dat je zo je hele velg naar de gallemiezen helpt?
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Als hij op drie wielen wil rijden met een auto heeft hij overigens wel het goede merk te pakken, maar niet het juiste model.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Er zitten hier mensen die verkeersborden snappen. Kunnen jullie mij de combinatie van dit verbodsbord met het onderbord uitleggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
De borden met alleen een verbod voor (brom)fietsen waren op?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
bron.Het officiële verkeersbord gesloten voor langzaam verkeer C09 geeft aan dat het verboden is om deze weg in te rijden voor verkeer dat niet sneller kan of mag dan 25 km per uur.
Dat betreft dus meer dan alleen de tractor, fietser en brommer die staan afgebeeld - maar ik kan me voorstellen dat de bordenbedenker het niet te doen vond om álle mogelijke voertuigen waarop dit verbod betrekking heeft af te beelden.
Wat hier dus feitelijk staat is: verboden voor alle verkeer dat niet sneller kan/mag dan 25 km/u, behalve tractoren.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Volgens het RVV is de officiële omschrijving:
Met deze combinatie is het dus gesloten voor alle bovenstaande categoriën, behalve tractoren.https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#Bijlage1 schreef:
Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Maar heeft de trekker op het uitzonderingsbord dan niet dezelfde betekenis? Dat is toch verwarrend dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dat is inderdaad verwarrend, maar volgens de regeltjes klopt het
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
En daar gaat het uiteindelijk om, en dan zal het goed zijn.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Sinds de kentekenplicht voor tractoren, landbouwaanhangers en de MMBS is ook de maximumsnelheid voor deze voertuigen overigens omhoog gegaan naar 40 km/h.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ja. Het symbool voor de tractor staat dus voor die 'motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/uur'. Die zijn nu dus uitgezonderd, maar voor alle overige weggebruikers die er niet in mogen blijft dat verbod dus staan: handkarren, brommobielen (die 45 km-autootjes), rij- en trekdieren, noemt u maar.
Als je het verbodsbord met alleen het brommertje en fietsje neerzet mag de schillenboer met paard en wagen er ineens wel in, en met de totempaal op je foto dus niet. Waarschijnlijk is de alternatieve route/de ventweg te smal voor tractoren en graafmachines en ander gespuis-met-rode-driehoek-achterop.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Vandaag zat ik als bijrijder in een auto. Bij het afslaan van een rotonde moesten wij even een minuutje wachten, omdat een kolonne van een stuk of vijftien zwanen aan het oversteken was.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dus na mijn rondje Duitsland weer met de auto van Emmerich naar Deventer. Ik las onderweg in de Stentor dat de A50 van Arnhem naar Apeldoorn alweer open was na twee weken werkzaamheden, vanaf 22 uur in plaats van 5 uur morgenvroeg! Komt dat mooi uit, gewoon lekker rechtstreeks naar huis rijden in plaats van via binnenwegen. Er was zelfs al een tweet van iemand die RWS complimenteerde dat het zo'n mooie weg was geworden.
Kom ik om 23:30 bij knooppunt Waterberg, zijn alle toeleidende stroken afgekruist plus de rechter- en middenstrook van de A12. Je kon de A50 niet op. Dus ik pissig doorrijden en flink omgereden. Als ik dat had geweten was ik al eerder binnendoor gegaan...
Kom ik om 23:30 bij knooppunt Waterberg, zijn alle toeleidende stroken afgekruist plus de rechter- en middenstrook van de A12. Je kon de A50 niet op. Dus ik pissig doorrijden en flink omgereden. Als ik dat had geweten was ik al eerder binnendoor gegaan...
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik quote 'm even hier, omdat het in de originele draad enorm off-topic gaat:
Met automobilisten ervaar ik meestal weinig echt gevaarlijke acties, hoewel ik gisteren precies voor mijn werk bijna mijn eigen auto kwijt was omdat een Volvo geen voorrang verleende, terwijl ik optrok richting een groen verkeerslicht (dit omdat het stoplicht tien meter achter een uitrit zit en ik een kruisingsvlak niet mag blokkeren).
Ik ben mij, zeker omdat ik professioneel chauffeur ben, te allen tijde bewust van de verkeersdynamiek die elk type weg met zich mee kan brengen. Maar zelfs dan komen er regelmatig dingen onverwacht, en gek genoeg zijn het meestal de fietsers en voetgangers die dusdanig weten te stunten, dat ze het mij af en toe heel moeilijk kunnen maken. Dat komt meestal doordat fietsers het verdommen om hun hand uit te steken of door rood rijden, maar ik kom ook regelmatig voetgangers tegen die luttele meters van een oversteekplaats vandaan oversteken om een misschien 20 meter omlopen uit te sparen, maar zich desondanks wel op dat zebrapad wanen.WALUIGI96 schreef: ↑do 25 aug 2022, 20:25 Maar goed, andersom zijn fietsers en voetgangers ook niet heilig, en als automobilist wil je ook geen aanrijding met een voetganger/fietser, buiten het feit dat je in principe aansprakelijk bent als automobilist.
Hopelijk komt er met ons allen een keer het besef dat verkeer serieus is, dat iedereen defensief hoort te rijden/fietsen/lopen en zo voorspelbaar mogelijk moet zijn (wees zichtbaar, houd je aan de regels en communiceer met de beschikbare middelen).
Daarnaast is er voor de overheid een rol om de infrastructuur zo in te richten dat iedereen zich zo veilig mogelijk kan voelen.
Sorry, moest ik even kwijt, wordt een beetje moe van de verwijten in de laatste berichten.
Met automobilisten ervaar ik meestal weinig echt gevaarlijke acties, hoewel ik gisteren precies voor mijn werk bijna mijn eigen auto kwijt was omdat een Volvo geen voorrang verleende, terwijl ik optrok richting een groen verkeerslicht (dit omdat het stoplicht tien meter achter een uitrit zit en ik een kruisingsvlak niet mag blokkeren).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Fietsers en voetgangers zijn absoluut niet heilig. Als automobilist kan je behoorlijk schrikken van stomme acties van deze verkeersdeelnemers, als automobilist schrik je minder van stomme acties van andere automobilisten.
Echter als voetganger schrik je je (bijna letterlijk) dood van sommige acties van automobilisten, en als automobilisten heb je deze acties vaak niet eens door. Het gaat dan om dingen als rakelings langs fietsers of automobilisten rijden of fietsers uit zijstraten die van rechts komen geen voorrang geven. Dat merk je als automobilist niet eens.
Echter als voetganger schrik je je (bijna letterlijk) dood van sommige acties van automobilisten, en als automobilisten heb je deze acties vaak niet eens door. Het gaat dan om dingen als rakelings langs fietsers of automobilisten rijden of fietsers uit zijstraten die van rechts komen geen voorrang geven. Dat merk je als automobilist niet eens.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Aan de andere kant komen er uit zijstraten van rechts ook vaak fietsers die menen voorrang te hebben ondanks de haaientanden. Ja want er ligt toch een fietspad? In werkelijkheid is het meestal een fitessuggestiestrook....
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dat is wel vreemd ja. Door je kwaadheid niet bedacht om even in de spiegel te kijken of je wel vanaf de andere kant al wel de A50 op mocht?Ardan schreef: ↑ma 22 aug 2022, 01:07 Dus na mijn rondje Duitsland weer met de auto van Emmerich naar Deventer. (..)
Kom ik om 23:30 bij knooppunt Waterberg, zijn alle toeleidende stroken afgekruist plus de rechter- en middenstrook van de A12. Je kon de A50 niet op. Dus ik pissig doorrijden en flink omgereden. Als ik dat had geweten was ik al eerder binnendoor gegaan...
Had je bij afrit Oosterbeek kunnen keren.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Daar heb ik eigenlijk totaal niet aan gedacht.
Gisteren wilde ik naar mijn werk rijden, en terwijl ik mijn auto instap zie ik rechts een busje aan komen rijden. Ik wacht nog even af tot die voorbij is en rij er dan achteraan linksaf weg. Gaat het busje ineens stilstaan en begint achteruit te rijden om mijn parkeerplaats op te gaan, dus ik spring op mijn claxon waarop hij stil gaat staan en aan de kant gaat om me er langs te laten. Die had dus helemaal niet gezien dat ik achter hem aan was komen rijden
Gisteren wilde ik naar mijn werk rijden, en terwijl ik mijn auto instap zie ik rechts een busje aan komen rijden. Ik wacht nog even af tot die voorbij is en rij er dan achteraan linksaf weg. Gaat het busje ineens stilstaan en begint achteruit te rijden om mijn parkeerplaats op te gaan, dus ik spring op mijn claxon waarop hij stil gaat staan en aan de kant gaat om me er langs te laten. Die had dus helemaal niet gezien dat ik achter hem aan was komen rijden
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
In slechtzienden- en blindenland is het gebruikelijke small talk om het te hebben over ervaringen met het overtreden van artikel 49, eerste lid, van het Verkeersreglement. En dat leidt vaak genoeg tot gevaarlijke situaties.Wannes schreef: ↑do 25 aug 2022, 21:45 Fietsers en voetgangers zijn absoluut niet heilig. Als automobilist kan je behoorlijk schrikken van stomme acties van deze verkeersdeelnemers, als automobilist schrik je minder van stomme acties van andere automobilisten.
Echter als voetganger schrik je je (bijna letterlijk) dood van sommige acties van automobilisten, en als automobilisten heb je deze acties vaak niet eens door. Het gaat dan om dingen als rakelings langs fietsers of automobilisten rijden of fietsers uit zijstraten die van rechts komen geen voorrang geven. Dat merk je als automobilist niet eens.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Iemand op een scootmobiel vond het verstandigom op de provinciale weg bij Helmond te rijden, en heeft daarmee een file veroorzaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Het valt me op dat je aan de pomp vaak hetzelfde betaald voor diesel en benzine. Bij één pomp was de benzine zelfs goedkoper dan de diesel, maar dat was wellicht een foutje. Van oudsher is diesel toch altijd een stukje goedkoper. Is dit een gevolg van de tijdelijke accijnsverlaging?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten