OpenStreetMap OV plattegronden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door webguy »

Ik kwam vandaag ÖPNV-Karte tegen, die de data van OpenStreetMaps gebruikt. Het klopt in lang niet alle gevallen niet... Ik mis in Ede geloof ik een aantal dingen, en er staat soms meer info op OpenStreetMap die niet direct te zien is. Zo is er geloof ik voor alle stations en bushaltes zone-informatie die op die eerste site niet te zien is, maar wel in de 'meta-data' staat.

Maar het leuke hieraan is dat het dus een "kaart-wiki" is, dus je kan zelf ook bijdragen. Als je een beetje kan tekenen, zou ik zeggen ga je gang :) Verder is het een leuk begin voor als je je eigen diagrammetjes wil tekenen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Suus »

Hendig, die ga ik gebruiken voor mijn site-in-aanbouw en bibliotheek-in-aanbouw :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Vinny »

wow, zelfs de recente routewijziging van de bussen in Aalsmeer staat er keurig netjes op. I'm impressed *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Suus »

Bijna alles boven het Noordzeekanaal mist echter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Gekko123 »

Opvallend: tussen Arnhem en Utrecht staat er bij het spoor aangegeven:

3000, 7400, ICE 78

Ik mis de s3100
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Geert »

Ik mis ook een hoop buslijnen. Maar echt makkelijk is het nou ook weer niet te bewerken...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door webguy »

Overigens vroeg ik me over dat ICE 78 af, maar Amsterdam - Emmerich - Keulen enzo is inderdaad ICE lijn 78. Het is idd vaak de meta data die niet klopt, en de meeste OV dingen hebben geen templates...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door playertwo »

Geert schreef:Ik mis ook een hoop buslijnen. Maar echt makkelijk is het nou ook weer niet te bewerken...
Er staan wel meer fouten op. In mijn woonplaats kom ik onjuiste straatnamen tegen, ontbreken bushaltes, heeft een station een illegale spooraansluiting, maar op hoofdlijnen is het goed. Alleen zijn sommige details niet helemaal juist, maar ook googlemaps is verre van perfect.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Bastiaan »

Handig! :) Combineer het met de halte-informatie van Google Maps en de reisinformatie van 9292 en je hebt een perfect systeem waarmee je OV-routes en tijden kunt raadplegen. Maar helaas moet ieder bedrijf telkens weer opnieuw hetzelfde uitvinden :?
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door willy84 »

Dit is wel écht een mooi programma waar ik op zat te wachten. Het zou ook mooi zijn dat je op haltes kan klikken waarbij je de vertrektijden ziet. Zelfde voor stations enzo. Toch wel briljant.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Suus »

Tja, dat is er in Nederland niet omdat Google en 9292OV elkaar niet willen beconcureren :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door willy84 »

Dat is dus echt te triest voor woorden. Alle vervoerders en aanbestedende overheden zouden verplicht lid moeten worden van ov9292 oid die zoiets voor een kleien contributie van de leden beschikbaar stelt op zo'n manier. Daarnaast kan iedere vervoerder gewoon zijn eigen site houden offcors!
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Geert »

Men is wel bezig met een databank met OV-gegevens. Ik hoop ook van ganser harte dat die gewoon vrij beschikbaar wordt gesteld en dat het monopolie van 9292 op de reisgegevens wordt doorbroken :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Caspar »

Maar wat kan je hier nou eigenlijk extra opzien ten opzichte van een gemiddelde zone- kaart van Connexxion/Arriva?
Ook wel apart dat sommige buslijnen gewoon ergens een kilometer worden onderbroken, en dan vanuit het niets weer verder lopen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Justin »

Klopt ja. Toen ik het spoornetwerk ging checken, zag ik dat er bij de HSL ook gaten zaten, en de lijnstukken werden onderbroken op onlogische plekken (i.t.t. andere databestanden van het spoor, waar de lijnstukken snijpunten op stations, kruisingen, emplacementen, aansluitingen etc. waren)...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door playertwo »

Bastiaan schreef:Handig! :) Combineer het met de halte-informatie van Google Maps en de reisinformatie van 9292 en je hebt een perfect systeem waarmee je OV-routes en tijden kunt raadplegen. Maar helaas moet ieder bedrijf telkens weer opnieuw hetzelfde uitvinden :?
9292OV is verre van perfect, op basis van hun reisadviezen heb ik meermalen mijn bus mogen missen, dus via die site plan ik niets meer. Als de drie nu gezamenlijk de handen ineen slaan krijg je er met een beetje geluk wel alle fouten uit.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door iljitsch »

Wat is het probleem met 9292 dat ervoor zorgt dat je bussen mist?
Oud forumgebruiker

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Oud forumgebruiker »

Veel klopt niet aan de kaart. Zo zeggen dat ze je op Asd-Hlm enkel de 4800 en 5400 hebt... en op Zd-Utg de 800, 3000 en 4700 (?!). Ook mis ik buslijn 82.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door Ardan »

Ik heb ook al ettelijke fouten gezien. Ik heb al geprobeerd uit te vogelen waar en hoe je kunt bewerken, maar het is me nog niet gelukt.
Ik doe ook maar wat
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OpenStreetMap OV plattegronden

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Wat is het probleem met 9292 dat ervoor zorgt dat je bussen mist?
Er wordt met een oude dienstregeling gewerkt (de BBA reed al een tijd in de daluren met 3 bussen, toch kon ik nog gewoon 4x per uur reizen), ten onrechte een reisadvies gegeven op basis van een normale dienstregeling terwijl er een vakantiedienstregeling wordt gereden of andersom, en je wordt zelfs naar een volgende bushalte gestuurd, terwijl er een andere halte dichter bij is. En het ergste wat ik heb meegemaakt was een reisadvies naar Wijchen, waar ik maar over Nijmegen met de trein zo moeten gaan, dan een bus pakken, terwijl je met een wandeling vanaf het station zelf 3 kwartier sneller bent en ik ook nog eens plande vanuit de richting Den Bosch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten