Dat is inderdaad alleen het geval bij twee buurtbuslijnen, zoals huibf al zei de 223 en de 227. Maar, wat in Brabant buurtbussen zijn, zou in veel andere provincies een gewone streeklijn zijn. Dan is 1x/2 uur wel echt vervoersarmoede.
Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lijn 117 gaat ook 1x/2 uur in de daluren volgens het overzicht. Dat heeft echter vooral impact op Klundert, want uit Fijnaart kan je nog elk uur naar Roosendaal (en evt zo verder naar Breda) en Zevenbergen heeft de 119 nog.
(En op Langeweg natuurlijk, maar da's best klein)
(En op Langeweg natuurlijk, maar da's best klein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Nee, in het overzicht staat bij lijn 117: "De frequentie gaat in de daluren van 1x naar 2x per uur. In de ochtendspits worden meer ritten met gelede bussen gereden."
Heeft Arriva gelede bussen in deze concessie?
Heeft Arriva gelede bussen in deze concessie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Ja een paar voor de schoollijnen. Kan me zo voorstellen dat er een of twee ritten met een gelede uit bijvoorbeeld Zevenbergen komt en die dan gelijk door gaat rijden op lijn 9. Zoiets zou in Tilburg ook kunnen met bijvoorbeeld lijn 136.
🍉
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Arriva heeft in Breda 5 gelede bussen en in Tilburg 4 gelede bussen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Dan weet je echt niet waar je over praat. Vandaag zat de 305 van Eindhoven naar Uden al propvol en de vakanties zijn nog niet eens afgelopen. Die bus rijdt niet voor niets 8x/uur op de drukste momenten.
Ook de laatste ritten naar Eindhoven zitten op vrijdag- en zaterdagavond propvol.
Ja exact, dus dat betekent dat je dus niet helemaal hoeft door te rijden naar Den Bosch of Uden. Je zadelt reizigers naar Veghel en Uden alleen maar op met een langere reistijd door ze de 157 te laten nemen. Die bus rijdt leeg rond tussen Sint Oedenrode en Uden. Je kan dus de 157 inkorten tot Sint Oedenrode afrit A50 en de 156 tot Schijndel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Zoiets gebeurde voor corona wel inderdaad. Geleed op 115, 117, 119 en 123 zat gekoppeld aan lijn 9.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Volgens mij heb je ongelijk, in elk geval wat West-Brabant betreft waar ik bekend mee ben. Als ik e.e.a vergelijk met de winterdienst zoals die tot eind mei heeft gereden kan ik niet anders concluderen dat het is geschreven t.o.v. de laatste winterdienst:
- lijn 119 reed toen in de middagspits 2x per uur
- lijn 123 reed toen in het drukste uur 5x per uur, in de vakantie 2x per uur
- De Brabantliners 401 en 402 reden naar Breda in de ochtendspits 4x per uur, in de vakantie 2x per uur
Ook de afschalingen zijn gebaseerd t.o.v. de laatste winterdienst, Oosterhout - Breda rijdt in de vakantie namelijk maar 6x per uur en hier 'pellen' ze af van 10x per uur: de frequentie van de afgelopen winterdienst.
Kortom, wat mij betreft geen typisch PR praatje.
Belangrijker: Arriva rijdt in de steden dus substantieel minder, maar op de streek zijn er echt wel frequentieverhogingen. Het lijkt er dus op dat er in elk geval een poging is gedaan om een zo optimaal mogelijke dienstregeling te maken en dat niet alleen maar simpel is afgeschaald.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Volgens mij doen ze dat ook omdat bij uurdiensten van 103 en 117 de overstap voor de relatie WIllemstad - Zevenbergen met overstap in Fijnaart maar in een richting goed te maken is. In de vakantie en/of bij een uurdienst is deze alleen goed van Zevenbergen naar WIllemstad. Van Willemstad naar Zevenbergen sta je een half uur te wachten.Daniel schreef: ↑ma 29 aug 2022, 17:34 Lijn 117 gaat ook 1x/2 uur in de daluren volgens het overzicht. Dat heeft echter vooral impact op Klundert, want uit Fijnaart kan je nog elk uur naar Roosendaal (en evt zo verder naar Breda) en Zevenbergen heeft de 119 nog.
(En op Langeweg natuurlijk, maar da's best klein)
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Als je nog wat wil schrappen zou ik eerder naar Uden - Oss kijken. Daar rijdt nog 2x per uur een bus, maar zeker in het weekend stapt er op de 157 vaak alleen maar iemand in of uit op een halte waar de 305 ook stopt. Dat is niet gek ook. Maar ook de bezetting op dat traject is matig, dus daar zou je best nog een rit per uur kunnen opheffen. Qua aansluiting op de trein kan je dan het beste de 157 opheffen, want die aansluiting is best krap (zeker als de chauffeurswissel op Uden lang duurt).regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:11Dan weet je echt niet waar je over praat. Vandaag zat de 305 van Eindhoven naar Uden al propvol en de vakanties zijn nog niet eens afgelopen. Die bus rijdt niet voor niets 8x/uur op de drukste momenten.
Ook de laatste ritten naar Eindhoven zitten op vrijdag- en zaterdagavond propvol.
Ja exact, dus dat betekent dat je dus niet helemaal hoeft door te rijden naar Den Bosch of Uden. Je zadelt reizigers naar Veghel en Uden alleen maar op met een langere reistijd door ze de 157 te laten nemen. Die bus rijdt leeg rond tussen Sint Oedenrode en Uden. Je kan dus de 157 inkorten tot Sint Oedenrode afrit A50 en de 156 tot Schijndel.
Lijn 305 op Uden - Eindhoven is ook lekker makkelijk verdienen, want veel kilometers in een korte tijd, dus zou gek zijn om daar in te gaan snijden, zeker omdat de bussen daar in de maatgevende richting prima gevuld zitten.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Tegenwoordig rijdt lijn 157 door als 305 in het weekend, zou zelf lijn 157 niet schrappen omdat de halteafstanden in Nistelrode richting de Noorderbaan te groot zijn, vanuit bepaalde delen van het dorp.
Hermes heeft niks te zoeken in de Meijerijstad net zo min als in Oirschot, beide gemeentes maken geen deel uit van de metropoolregio Eindhoven, desnoods kan Arriva weer een stalling openen in Eindhoven.
Een lijn vanuit Zuid-Oost Brabant zou wat mij betreft moeten omkeren bij de brandweerkazerne in Son of desnoods legt men een keerlus aan bij de Penseelkever, de rest is toch echt concessiegebied Oost-Brabant. Ook omdat die lijnen aan moeten sluiten op andere lijnen uit Oost Brabant.
Inderdaad, vervoersvraag vanuit Veghel en Uden is al groot genoeg om via de A50 naar Eindhoven te rijden ipv nog langs St. Oedenrode en Son te moeten rijden.regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:11Dan weet je echt niet waar je over praat. Vandaag zat de 305 van Eindhoven naar Uden al propvol en de vakanties zijn nog niet eens afgelopen. Die bus rijdt niet voor niets 8x/uur op de drukste momenten.
In het weekend lijkt me dat een goed idee, maar doordeweeks overdag zit je ook met reizigers die voor gemeentelijke voorzieningen naar Veghel moeten, anders krijg je daar weer een hoop ophef over.regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:11 Ja exact, dus dat betekent dat je dus niet helemaal hoeft door te rijden naar Den Bosch of Uden. Je zadelt reizigers naar Veghel en Uden alleen maar op met een langere reistijd door ze de 157 te laten nemen. Die bus rijdt leeg rond tussen Sint Oedenrode en Uden. Je kan dus de 157 inkorten tot Sint Oedenrode afrit A50 en de 156 tot Schijndel.
Lijn wordt dan te lang om bij te sturen vanuit Nijmegen bij calimiteiten. Sowieso lijkt het me een goede zaak als lijn 99 helemaal over gaat naar Provincie Gelderland omdat het drukste deel van die lijn Grave-Nijmegen is en dan kan hij doorrijden naar bijv. plein 1944 of Radboud.
Waarom zou Hermes logischerwijs deze ritten moeten rijden?
Hermes heeft niks te zoeken in de Meijerijstad net zo min als in Oirschot, beide gemeentes maken geen deel uit van de metropoolregio Eindhoven, desnoods kan Arriva weer een stalling openen in Eindhoven.
Een lijn vanuit Zuid-Oost Brabant zou wat mij betreft moeten omkeren bij de brandweerkazerne in Son of desnoods legt men een keerlus aan bij de Penseelkever, de rest is toch echt concessiegebied Oost-Brabant. Ook omdat die lijnen aan moeten sluiten op andere lijnen uit Oost Brabant.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Mwah, met een verbeterde overstap bij de afrit op de 305 zou dat prima doordeweeks ook moeten kunnen, zoals ik al zei de 157 rijdt mij in Veghel altijd zo goed als leeg voorbij. Enkele mensen die er in De Bunders uitmoeten tijdens de spitsuren, maar dei zijn op één hand te tellen. Het aantal reizigers tussen Veghel en Sint Oedenrode is beperkt en voor Mariaheide hoef je het helemaal niet voor te doen.
Waarom zou je de 99 doortrekken naar Heyendaal/Radboud daar rijdt immers lijn 9 al voor vanuit Grave? Ik zie de 99 liever naar Brabant gaan dat geeft veel meer flexibiliteit vanaf Grave. Je kan doorrijden naar Schaijk, Mill of Zeeland.Mr-W schreef: ↑ma 29 aug 2022, 20:30Lijn wordt dan te lang om bij te sturen vanuit Nijmegen bij calimiteiten. Sowieso lijkt het me een goede zaak als lijn 99 helemaal over gaat naar Provincie Gelderland omdat het drukste deel van die lijn Grave-Nijmegen is en dan kan hij doorrijden naar bijv. plein 1944 of Radboud.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Maar zou je buurtbus 253 niet vanuit Veghel kunnen doortrekken naar Mariaheide?
Verder zou het denk ik niet verkeerd zijn om eens de huidige concencessiegrenzen te bekijken.
Lijn 23 vind ik meer iets voor Oost-brabant. Sint-oedenrode naar zuid-oost met grens in Schijndel. Lijn 305 in zuid-oost blijven gedogen. Ik denk dat wanneer 156 tot Schijndel naar zuid-oost gaat de scheve dienstregeling in de daluren beter symmetrisch kan worden gemaakt. De 156 gaat dan wel door 2 concessiegebieden heen maar Arriva en Hermes kunnen dan blijven doorrijden op elkaars gebied net zoals bij de 99.
Oirschot ook naar Oost-brabant. Hermes komt daar al tijden niet meer.
Verder zou het denk ik niet verkeerd zijn om eens de huidige concencessiegrenzen te bekijken.
Lijn 23 vind ik meer iets voor Oost-brabant. Sint-oedenrode naar zuid-oost met grens in Schijndel. Lijn 305 in zuid-oost blijven gedogen. Ik denk dat wanneer 156 tot Schijndel naar zuid-oost gaat de scheve dienstregeling in de daluren beter symmetrisch kan worden gemaakt. De 156 gaat dan wel door 2 concessiegebieden heen maar Arriva en Hermes kunnen dan blijven doorrijden op elkaars gebied net zoals bij de 99.
Oirschot ook naar Oost-brabant. Hermes komt daar al tijden niet meer.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Buurtbus 253 kan het nu doen met exact 1 busje en volgens mij is dat een eis. Dus verlengen zal er niet inzitten zonder frequentie en dat laatste moet je juist niet willen. Het inkorten van die lijn tot Boering - Veghel en daarbij de frequentie verdubbelen was een gouden greep. Daarvoor was het een verbinding die qua reizigersaantallen zelfs buurtbusonwaardig was.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
St Oedenrode en in wat mindere mate Schijndel zijn gericht op Eindhoven. Dus mocht je e3n goede knip willen zou Schijndel een goed eindpunt kunnen zijn.Mr-W schreef: ↑ma 29 aug 2022, 20:30 Tegenwoordig rijdt lijn 157 door als 305 in het weekend, zou zelf lijn 157 niet schrappen omdat de halteafstanden in Nistelrode richting de Noorderbaan te groot zijn, vanuit bepaalde delen van het dorp.Inderdaad, vervoersvraag vanuit Veghel en Uden is al groot genoeg om via de A50 naar Eindhoven te rijden ipv nog langs St. Oedenrode en Son te moeten rijden.regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:11Dan weet je echt niet waar je over praat. Vandaag zat de 305 van Eindhoven naar Uden al propvol en de vakanties zijn nog niet eens afgelopen. Die bus rijdt niet voor niets 8x/uur op de drukste momenten.
In het weekend lijkt me dat een goed idee, maar doordeweeks overdag zit je ook met reizigers die voor gemeentelijke voorzieningen naar Veghel moeten, anders krijg je daar weer een hoop ophef over.regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 19:11 Ja exact, dus dat betekent dat je dus niet helemaal hoeft door te rijden naar Den Bosch of Uden. Je zadelt reizigers naar Veghel en Uden alleen maar op met een langere reistijd door ze de 157 te laten nemen. Die bus rijdt leeg rond tussen Sint Oedenrode en Uden. Je kan dus de 157 inkorten tot Sint Oedenrode afrit A50 en de 156 tot Schijndel.Lijn wordt dan te lang om bij te sturen vanuit Nijmegen bij calimiteiten. Sowieso lijkt het me een goede zaak als lijn 99 helemaal over gaat naar Provincie Gelderland omdat het drukste deel van die lijn Grave-Nijmegen is en dan kan hij doorrijden naar bijv. plein 1944 of Radboud.
Waarom zou Hermes logischerwijs deze ritten moeten rijden?
Hermes heeft niks te zoeken in de Meijerijstad net zo min als in Oirschot, beide gemeentes maken geen deel uit van de metropoolregio Eindhoven, desnoods kan Arriva weer een stalling openen in Eindhoven.
Een lijn vanuit Zuid-Oost Brabant zou wat mij betreft moeten omkeren bij de brandweerkazerne in Son of desnoods legt men een keerlus aan bij de Penseelkever, de rest is toch echt concessiegebied Oost-Brabant. Ook omdat die lijnen aan moeten sluiten op andere lijnen uit Oost Brabant.
Je kan deze lijn dan geheel aan Hermes toebedelen.
Je zou dat ook zo voor Veghel -Eindhoven kunnen doen.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
St. Oedenrode heeft bewust gekozen voor een gemeentefusie met Schijndel en Veghel ipv met Son en Breugel, is daarmee wel een keuze voor een bepaalde regionale samenwerking geweest. Qua OV is richting Eindhoven wel de dikste stroom, maar ook richting Den Bosch reizen de nodige passagiers. Schijndel is volgens mij 60/40 Den Bosch/Eindhoven.
Moet Hermes met n lijn Eindhoven Veghel rijden?
Oirschot is een uitzondering, die wordt inderdaad niet meer vanuit zuid-oost brabant bediend.
Moet Hermes met n lijn Eindhoven Veghel rijden?
Als je extra vrijwilligers uit Mariaheide zou kunnen vinden voor 253 dan is dat te overwegen, anders zou ik inderdaad lijn 253 laten voor wat ie is.fogeltje schreef: ↑ma 29 aug 2022, 22:08 Buurtbus 253 kan het nu doen met exact 1 busje en volgens mij is dat een eis. Dus verlengen zal er niet inzitten zonder frequentie en dat laatste moet je juist niet willen. Het inkorten van die lijn tot Boering - Veghel en daarbij de frequentie verdubbelen was een gouden greep. Daarvoor was het een verbinding die qua reizigersaantallen zelfs buurtbusonwaardig was.
De concessiegrenzen zijn gebasseerd op de metropoolregio en zijn gemeentes, alles daarbuiten hoort bij Oost-Brabant. Schijndel is gericht op Den Bosch, St. Oedenrode op Eindhoven, Veghel en Den Bosch, maar Meijerijstad werkt niet samen met de andere metropoolgemeentes, is alleen maar omslachtig.
Oirschot is een uitzondering, die wordt inderdaad niet meer vanuit zuid-oost brabant bediend.
Als je daaraan begint zou ik vrijwel alles in Helmond en Gemert-Uden en Gemert Boxmeer met uitzondering van Lijn 320 en 24 overhevelen naar Oost Brabant. Lijn 28 kan het best naar Limburg.
Klopt, dat is het voordeel als dat trajectdeel vanuit Brabant wordt gereden, zie wel iets in een koppeling richting Schaijk.regenmaker schreef: ↑ma 29 aug 2022, 20:43
Waarom zou je de 99 doortrekken naar Heyendaal/Radboud daar rijdt immers lijn 9 al voor vanuit Grave? Ik zie de 99 liever naar Brabant gaan dat geeft veel meer flexibiliteit vanaf Grave. Je kan doorrijden naar Schaijk, Mill of Zeeland.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Wat speelt is dat zuidoost-brabant het voormalig sre-gebied is. Het sre is opgeheven en het ov is naar de provincie gegaan. Hierdoor zijn er misschien rare grenzen van de concessie gekomen. Maar voor een volgende aanbesteding is herzien helemaal niet verkeerd. Misschien zuidoost-brabant bij oost integreren. Dat is dan voor de vervoerders een aantrekkelijk gebied. Ook het "gedoe" Schijndel en zo verdwijnt.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Lopen beide concessies gelijktijdig af?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Nee de concessie Oost Brabant loopt in 2024 af en die in Zuid Oost Brabant in 2026
Wordt het concessiegebied Oost Brabant dan niet te groot?ZO6176 schreef: ↑di 30 aug 2022, 00:37 Wat speelt is dat zuidoost-brabant het voormalig sre-gebied is. Het sre is opgeheven en het ov is naar de provincie gegaan. Hierdoor zijn er misschien rare grenzen van de concessie gekomen. Maar voor een volgende aanbesteding is herzien helemaal niet verkeerd. Misschien zuidoost-brabant bij oost integreren. Dat is dan voor de vervoerders een aantrekkelijk gebied. Ook het "gedoe" Schijndel en zo verdwijnt.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Kleine aanvulling: de concessie West-Brabant loopt op 5 juli 2025 af.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Misschien wel qua grootte. Maar behalve de stadsdiensten van Eindhoven en 's-Hertogenbosch en een aantal drukke streeklijnen zijn het voornamelijk dunbevolkt gebieden. Niet voor niks dat noord-brabant zoveel buurtbussen heeft.Mr-W schreef: ↑di 30 aug 2022, 12:48 Nee de concessie Oost Brabant loopt in 2024 af en die in Zuid Oost Brabant in 2026Wordt het concessiegebied Oost Brabant dan niet te groot?ZO6176 schreef: ↑di 30 aug 2022, 00:37 Wat speelt is dat zuidoost-brabant het voormalig sre-gebied is. Het sre is opgeheven en het ov is naar de provincie gegaan. Hierdoor zijn er misschien rare grenzen van de concessie gekomen. Maar voor een volgende aanbesteding is herzien helemaal niet verkeerd. Misschien zuidoost-brabant bij oost integreren. Dat is dan voor de vervoerders een aantrekkelijk gebied. Ook het "gedoe" Schijndel en zo verdwijnt.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Oost Brabant is echt niet dunbevolkt, het is gewoon waardeloos bediend.
Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Heel veel verder dan Uden kom je buiten de drukste uren niet meer vanuit Eindhoven en 's-Hertogenbosch. Dat is in de stille uren gewoon een groot gapend gat dat je laat vallen tussen de Maaslijn enerzijds, en Veghel en Uden anderzijds.
Maar deze discussie geeft mij wel inspiratie om het gebied eens goed onder de loep te nemen en een volledig nieuw lijnennet te ontwerpen voor de provincie als geheel.
Maar deze discussie geeft mij wel inspiratie om het gebied eens goed onder de loep te nemen en een volledig nieuw lijnennet te ontwerpen voor de provincie als geheel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten