Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
En dat inderdaad. Iedereen heeft natuurlijk personeel en materiaal op de plank liggen om zo snel een order te vervullen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
We hebben met de Chinese troep die Keolis op de noordelijke Veluwe inzet duidelijk gemerkt wat een gehaaste order doet met de toch al erbarmelijke kwaliteit van die bussen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Het gaat nu om 2 jaar maar er zal nog een noodconcessie tot juli 2026 moeten komen, aangezien Arnhem-Nijmegen waarschijnlijk verlengd wordt tot die tijd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
De provincie had ook kunnen zeggen: wij nemen de bussen over, jullie moeten ze twee/vier jaar gebruiken en bij de volgende aanbesteding moeten ze verplicht van ons overgenomen worden door de winnaar. Op de manier zoals het nu gaat is het geldverkwisting van materieel en infrastructuur.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Dat klopt de hele laadinfrastructuur in Ede is er dus voor niets neergezet. Ik snap niet waarom er daar is geïnvesteerd in laadpalen, had Keolis dan met meer dieselbussen door laten rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Nog een extra noodconcessie bovenop de noodconcessie bovenop de noodverlenging bovenop de normale verlenging ja? Ik was al halverwege de geplande periode klaar met Breng/Connexxion/Hermes...regenmaker schreef: ↑do 01 sep 2022, 20:56 Het gaat nu om 2 jaar maar er zal nog een noodconcessie tot juli 2026 moeten komen, aangezien Arnhem-Nijmegen waarschijnlijk verlengd wordt tot die tijd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Dat is natuurlijk wat te kort door de bocht. De infrastructuur is aangelegd op basis van de plannen uit 2018 en de afspraken die daar zijn gemaakt over de duurzaamheid.regenmaker schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:51 Dat klopt de hele laadinfrastructuur in Ede is er dus voor niets neergezet. Ik snap niet waarom er daar is geïnvesteerd in laadpalen, had Keolis dan met meer dieselbussen door laten rijden.
In 2020 werden we verrast door een pandemie die de hele wereld op zijn kop heeft gezet en die tot andere keuzes heeft geleid. Dat daardoor, tijdelijk, de laadinfra niet gebruikt wordt had niemand verwacht bij de aanleg er van.
When you're tired of London, you're tired of life
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Wat ik niet snap is dat de BYD bussen die niet gebruikt zullen worden tot december 2023 of de bussen die EBS niet overneemt niet aan Hermes worden verhuurd. Wat ik bedoel is dat de provincie hier beter over had kunnen nadenken. 4 jaar noem ik niet 'tijdelijk' meer.
Hermes krijgt er nu gratis gebied bij en mag deze met sterk verouderde bussen uitvoeren. Waarschijnlijk moest de provincie fors geld bijleggen om Hermes te bewegen om deze noodconcessie op zich te nemen. Ze lachen zich dood daar in Hilversum. Je had deze concessie beter bij IJssel-Vecht kunnen laten totdat Arnhem-Nijmegen opnieuw wordt aanbesteed.
Hermes krijgt er nu gratis gebied bij en mag deze met sterk verouderde bussen uitvoeren. Waarschijnlijk moest de provincie fors geld bijleggen om Hermes te bewegen om deze noodconcessie op zich te nemen. Ze lachen zich dood daar in Hilversum. Je had deze concessie beter bij IJssel-Vecht kunnen laten totdat Arnhem-Nijmegen opnieuw wordt aanbesteed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Absoluut niet, de BYD bussen zijn aanzienlijk stiller dan de ambassadortroep. Zie ze overigens liever vandaag dan morgen verdwijnen uit ZO Brabant
Zit er geen limiet op het aantal noodconcessies?JothamvW schreef: ↑do 01 sep 2022, 23:04Nog een extra noodconcessie bovenop de noodconcessie bovenop de noodverlenging bovenop de normale verlenging ja? Ik was al halverwege de geplande periode klaar met Breng/Connexxion/Hermes...regenmaker schreef: ↑do 01 sep 2022, 20:56 Het gaat nu om 2 jaar maar er zal nog een noodconcessie tot juli 2026 moeten komen, aangezien Arnhem-Nijmegen waarschijnlijk verlengd wordt tot die tijd.
Dat was wat mij betreft de beste keuze geweest, Euro-5 bussen dat is toch niet meer van deze tijd, ze mogen volgens mij ook milleuzones niet meer in.dennistd schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:47 De provincie had ook kunnen zeggen: wij nemen de bussen over, jullie moeten ze twee/vier jaar gebruiken en bij de volgende aanbesteding moeten ze verplicht van ons overgenomen worden door de winnaar. Op de manier zoals het nu gaat is het geldverkwisting van materieel en infrastructuur.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Een onbetrouwbare BYD-bus is slechter voor het milieu dan een goed rijdende dieselbus (mits die niet al te oud is). Want uitvallende BYD's leiden tot een toename van het autogebruik door ex-busreizigers. En goedrijdende dieselbussen, met een aantrekkelijke dienstregeling, leiden mogelijk tot minder autoverkeer.regenmaker schreef: ↑vr 02 sep 2022, 06:41 Wat ik niet snap is dat de BYD bussen die niet gebruikt zullen worden tot december 2023 of de bussen die EBS niet overneemt niet aan Hermes worden verhuurd. Wat ik bedoel is dat de provincie hier beter over had kunnen nadenken. 4 jaar noem ik niet 'tijdelijk' meer.
Hermes krijgt er nu gratis gebied bij en mag deze met sterk verouderde bussen uitvoeren. Waarschijnlijk moest de provincie fors geld bijleggen om Hermes te bewegen om deze noodconcessie op zich te nemen. Ze lachen zich dood daar in Hilversum. Je had deze concessie beter bij IJssel-Vecht kunnen laten totdat Arnhem-Nijmegen opnieuw wordt aanbesteed.
En zolang onze elektriciteit nog (deels) in kolencentrales wordt opgewekt, is een e-bus per saldo amper milieuvriendelijker dan een relatief nieuwe dieselbus.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Mr-W schreef: ↑vr 02 sep 2022, 08:10
De provincie had ook kunnen zeggen: wij nemen de bussen over, jullie moeten ze twee/vier jaar gebruiken en bij de volgende aanbesteding moeten ze verplicht van ons overgenomen worden door de winnaar. Op de manier zoals het nu gaat is het geldverkwisting van materieel en infrastructuur.
Milieuzone Arnhem is een zgn groene zone. Dit houdt in dat dieselvoertuigen met minimaal Euro 4, zonder ontheffing, toegestaan zijn.
Zoals ik al eerder schetste staan bij Womy meer dan 50 Nederlandse Euro 5 bussen te koop. Womy doet ook aan verhuur.
Hoeft alleen apparatuur in, stukje onderhoud en een APK en gaan met die banaan.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Het originele plan van Keolis was om de laadpalen van Ede te gebruiken in Lelystad als Rijn-Waal zou starten.regenmaker schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:51 Dat klopt de hele laadinfrastructuur in Ede is er dus voor niets neergezet. Ik snap niet waarom er daar is geïnvesteerd in laadpalen, had Keolis dan met meer dieselbussen door laten rijden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Het personeelstekort is een groter probleem dan uitvallende BYD bussen. Dus dat zou eerder de reden zijn dat mensen overstappen naar de auto. Ik heb 0x een uitvallende BYD meegemaakt en minstens 3x een uitvallende rit van RRReis door personeelstekort. Het gaat nu meer over het comfort van de chauffeur.Roeland schreef: ↑vr 02 sep 2022, 08:20Een onbetrouwbare BYD-bus is slechter voor het milieu dan een goed rijdende dieselbus (mits die niet al te oud is). Want uitvallende BYD's leiden tot een toename van het autogebruik door ex-busreizigers. En goedrijdende dieselbussen, met een aantrekkelijke dienstregeling, leiden mogelijk tot minder autoverkeer.regenmaker schreef: ↑vr 02 sep 2022, 06:41 Wat ik niet snap is dat de BYD bussen die niet gebruikt zullen worden tot december 2023 of de bussen die EBS niet overneemt niet aan Hermes worden verhuurd. Wat ik bedoel is dat de provincie hier beter over had kunnen nadenken. 4 jaar noem ik niet 'tijdelijk' meer.
Hermes krijgt er nu gratis gebied bij en mag deze met sterk verouderde bussen uitvoeren. Waarschijnlijk moest de provincie fors geld bijleggen om Hermes te bewegen om deze noodconcessie op zich te nemen. Ze lachen zich dood daar in Hilversum. Je had deze concessie beter bij IJssel-Vecht kunnen laten totdat Arnhem-Nijmegen opnieuw wordt aanbesteed.
En zolang onze elektriciteit nog (deels) in kolencentrales wordt opgewekt, is een e-bus per saldo amper milieuvriendelijker dan een relatief nieuwe dieselbus.
In de stadscentra waar veel mensen wonen gaat de luchtkwaliteit er op vooruit. Ik ben het eens dat de CO2 uitstoot niet veel lager zou zijn indien je via kolencentrales stookt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Zelfs als die elektriciteit uit kolencentrales komt scheelt dat al een slordige 40% aan algehele CO2-uitstoot (Bloomberg).
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Wat valt er qua streeklijnen verder onder deze concessie? Ik ben vooral benieuwd naar de lijnen 43, 105, 107, 108 en 231.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Als het goed is de volgende lijnen:
- Lijn 1 Ede
- Lijn 2 Ede
- Lijn 5 Ede
- Lijn 6 Ede
- Lijn C2 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn C3 Ede - Wageningen
- Lijn 43 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 85 Ede - Veenendaal
- Lijn 86 Ede - Wageningen
- Lijn 89 De Klomp - Wageningen Campus
- Lijn 105 Arnhem - Barneveld
- Lijn 106 Otterlo - Hoge Veluwe
- Lijn 107 Putten - Ede
- Lijn 108 Apeldoorn - Ede
- Lijn 110 Barneveld - Scherpenzeel
- Lijn 231 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 293 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 505 Overberg - Wekerom
- Lijn 511 Barneveld - Scherpenzeel
- Lijn 679 De Valk - Amersfoort
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
En ik ben ook benieuwd of ze gebruik mogen maken van stalling Ede, aangezien Syntus Utrecht daar ook nog zit.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
83 dan ook neem ik aan?regenmaker schreef: ↑za 03 sep 2022, 14:06 Als het goed is de volgende lijnen:
- Lijn 1 Ede
- Lijn 2 Ede
- Lijn 5 Ede
- Lijn 6 Ede
- Lijn C2 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn C3 Ede - Wageningen
- Lijn 43 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 85 Ede - Veenendaal
- Lijn 86 Ede - Wageningen
- Lijn 89 De Klomp - Wageningen Campus
- Lijn 105 Arnhem - Barneveld
- Lijn 106 Otterlo - Hoge Veluwe
- Lijn 107 Putten - Ede
- Lijn 108 Apeldoorn - Ede
- Lijn 110 Barneveld - Scherpenzeel
- Lijn 231 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 293 Arnhem - Apeldoorn
- Lijn 505 Overberg - Wekerom
- Lijn 511 Barneveld - Scherpenzeel
- Lijn 679 De Valk - Amersfoort
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Nee, 83 is officieel van Utrecht. Aangezien die concessie ook van Keolis is, hebben ze er destijds een bundel van 5-83-85 kunnen maken, waarbij 2/3 van de ritten door RRReis wordt gereden en 1/3 door Syntus Utrecht.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
De huidige noodconcessie, uitgevoerd door Keolis, is toch het gevolg van de malversaties bij de oorspronkelijke aanbesteding door Keolis? Die aanbesteding moest over, etc. etc.gkw1969 schreef: ↑do 01 sep 2022, 23:17Dat is natuurlijk wat te kort door de bocht. De infrastructuur is aangelegd op basis van de plannen uit 2018 en de afspraken die daar zijn gemaakt over de duurzaamheid.regenmaker schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:51 Dat klopt de hele laadinfrastructuur in Ede is er dus voor niets neergezet. Ik snap niet waarom er daar is geïnvesteerd in laadpalen, had Keolis dan met meer dieselbussen door laten rijden.
In 2020 werden we verrast door een pandemie die de hele wereld op zijn kop heeft gezet en die tot andere keuzes heeft geleid. Dat daardoor, tijdelijk, de laadinfra niet gebruikt wordt had niemand verwacht bij de aanleg er van.
Dat de pandemie e.e.a nog verder in de war heeft geschopt is duidelijk.
Maar goed, volgens mij kan je bij een noodconcessie ook materieel verplicht over laten nemen? Denk alleen dat prov. Gelderland, wellicht ingefluisterd door Transdev, geen 'gedoe' met de BYD's wensen en die ellende vooral bij Keolis willen laten.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Ik had deze noodconcessie dan ook helemaal niet per se onderhands aan Hermes gegund, maar had ook een willekeurige andere vervoerder kunnen zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Ik denk dat men voor Hermes heeft gekozen omdat het gebied "Veluwe-Zuid" straks toch bij het huidige Hermes-gebied wordt gevoegd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
De noodconcessie na 2024 wordt inderdaad samengevoegd met het huidige Hermes-gebied, wat dat betreft praktisch.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Mwah, zover ik begreep komt de doorgaande lijn tussen Arnhem - Wageningen - Ede toch pas later kwam. Als de diensten van beide gebieden per dec. 2022 niet in elkaar worden geïntegreerd dan zou ook een andere vervoerder deze op zich kunnen nemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
Ter aanvulling naast die 15 Overijsselse Amba's staan daar ook nog 4 groene Apeldoornse Syntus Amba's uit 2010.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten