Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Selivio schreef: ↑za 01 okt 2022, 02:14
Contractuele verplichting voor overname van 90% van het materieel jah https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ebs-vo ... ssel-vecht. Ligt er natuurlijk aan of daar de buurtbussen ook onder vallen, maar je houdt in die berekening sowieso nog een X aantal BYD bussen over, en daar wordt nou net over gespeculeerd hierboven wat daar mee gaat gebeuren
Buurtbussen vallen buiten de overnameverplichting aangezien de buurtbussen nog de oude buurtbussen van Syntus Veluwe en MO zijn, daar zijn geen nieuwe busjes voor gekomen.
Dan blijven er inderdaad ca. 40 BYD's over. Dan verwacht ik eerlijk gezegd eerder dat ze in Almere terecht komen dan in Twente. Twente wordt binnenkort bekend wie de nieuwe vervoerder is, als het Keolis blijft/wordt dan is de kans aanwezig dat de BYD's naar Twente gaan om alvast een start te maken naar de nieuwe concessie.
Die hele vloot is natuurlijk wel besteld op basis van een pré-Corona dienstregeling. Dus biedt 90% daarvan niet sowieso extra reservecapaciteit?
Immers zal het extra aanbod door EBS vooral vanuit efficiëntie komen en niet uit meer materieel inzetten, anders kan dat qua budget niet.
En hoe zit de verhouding eigenlijk: ze moeten 90% overnemen, maar vond ook 90% van de inzet plaats in wat de nieuwe concessie IJssel-Vecht vormt? Immers gaat een deel van het inzetgebied van de BYDs ook naar Veluwe Zuid over en daar blijven ze niet rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
DPDelft schreef: ↑za 01 okt 2022, 06:37
Er geldt een minimale overname van 90%, maar de hele vloot overnemen is ook een optie. Gezien de vele storingen misschien niet eens een gek idee?
Daniel schreef: ↑za 01 okt 2022, 09:20
Die hele vloot is natuurlijk wel besteld op basis van een pré-Corona dienstregeling. Dus biedt 90% daarvan niet sowieso extra reservecapaciteit?
Immers zal het extra aanbod door EBS vooral vanuit efficiëntie komen en niet uit meer materieel inzetten, anders kan dat qua budget niet.
En hoe zit de verhouding eigenlijk: ze moeten 90% overnemen, maar vond ook 90% van de inzet plaats in wat de nieuwe concessie IJssel-Vecht vormt? Immers gaat een deel van het inzetgebied van de BYDs ook naar Veluwe Zuid over en daar blijven ze niet rijden.
Daarvoor in de plaats komt eind volgend jaar IJsselmond en Lelystad.
Precies, ik zie er soms eentje naar Wageningen rijden. Op de stalling is vanaf afstand moeilijk te zien of er een EV lader staat.. maar een snoer uitrollen vanaf krachtstroom is daar wel te doen. Zal niet snel gaan dan.
Schijnt dat er 30 Ebusco's bijkomen van het type 3.0 voor de nieuwe concessie, bussen komen in ExpressRrreis kleuren.
De nieuwe kleurstelling lijkt op de ComfortRrreis kleuren, alleen dan met een witte achterkant ipv witte voorkant.
Zover ik heb begrepen gaat het SnelRRReis heten. Het worden de huidige sneldiensten, waar nu een S voor het lijnnummer staat. Onder andere lijn 201 en 83. Daarnaast komt er een nieuwe directe lijn van Apeldoorn naar Harderwijk. In IJsselmond zullen er meer SnelRRReis lijnen komen.
Overigens zijn de Ebusco's ook bedoeld voor ComfortRRReis. Het gaat om een 13,5m variant van de 3.0
ovVeluwe schreef: ↑vr 07 okt 2022, 00:17
Daarnaast komt er een nieuwe directe lijn van Apeldoorn naar Harderwijk.
Naast de 104 en de 112? Die lijnen zijn nu al geen lijnen die echt goed presteren...
Ik heb geen idee hoe EBS dit wil gaan doen, maar volgens mij zou je het OV in die regio prima kunnen optimaliseren met bijvoorbeeld:
HOV-lijn Apeldoorn - Aardhuisweg - Uddel - N302 - Harderwijk, rijdt alle dagen (ook 's avonds) 1x/uur, spits 2x/uur.
Streeklijn 112 Nunspeet - Uddel, rijdt ma-za overdag 1x/uur, en sluit in Uddel aan richting Apeldoorn
Lijn 104 vervalt tussen Harderwijk en Wittenberg (evt. nog wel een scholierenspitslijn Elspeet - Harderwijk?)
Vermoedelijk gaat de lijn Harderwijk-Lelystad dan rijden tot Bataviastad, maar dat is niet goed te zien, evenals of de lijn doorrijdt naar Apeldoorn. Verdere details zullen afgewacht moeten worden.
ovVeluwe schreef: ↑vr 07 okt 2022, 00:17
Daarnaast komt er een nieuwe directe lijn van Apeldoorn naar Harderwijk.
Naast de 104 en de 112? Die lijnen zijn nu al geen lijnen die echt goed presteren...
Ik heb geen idee hoe EBS dit wil gaan doen, maar volgens mij zou je het OV in die regio prima kunnen optimaliseren met bijvoorbeeld:
HOV-lijn Apeldoorn - Aardhuisweg - Uddel - N302 - Harderwijk, rijdt alle dagen (ook 's avonds) 1x/uur, spits 2x/uur.
Streeklijn 112 Nunspeet - Uddel, rijdt ma-za overdag 1x/uur, en sluit in Uddel aan richting Apeldoorn
Lijn 104 vervalt tussen Harderwijk en Wittenberg (evt. nog wel een scholierenspitslijn Elspeet - Harderwijk?)
Dat denk ik niet.
- Je mist hier de zondagsbediening van Elspeet. Ik neem aan dat dat reserveerRRReis blijft?
- Vanuit Elspeet en Uddel sluit je de richting Barneveld en Amersfoort compleet af. Dat zet ook lijn 102 verder onder druk. Je krijgt een soort waterscheiding tussen de noordoostelijke Veluwe en het zuidwestelijke deel.
- Worden Staverden en Leuvenum busloos?
Daarnaast beweerde Keolis bij het ingaan van de vorige concessie:
Aanleiding voor deze wijzigingen is dat er beduidend meer potentiële en huidige reizigers zijn tussen Nunspeet
en Apeldoorn dan tussen Harderwijk en Apeldoorn.
Ik vraag me dus af in hoeverre zo'n HOV-lijn echt een goed idee is.
Philip schreef: ↑vr 07 okt 2022, 12:19
- Vanuit Elspeet en Uddel sluit je de richting Barneveld en Amersfoort compleet af. Dat zet ook lijn 102 verder onder druk. Je krijgt een soort waterscheiding tussen de noordoostelijke Veluwe en het zuidwestelijke deel.
- Worden Staverden en Leuvenum busloos?
Is er dan voldoende vervoersvraag tussen Elspeet/Uddel en Barneveld? Hoe doet de 104 het nu op dit traject?
Voor Staverden en Leuvenum zou je kunnen denken aan een halte ergens aan de doorgaande N302. Desnoods leg je daarvoor een buurtbus in?
Philip schreef: ↑vr 07 okt 2022, 12:19
Daarnaast beweerde Keolis bij het ingaan van de vorige concessie:
Aanleiding voor deze wijzigingen is dat er beduidend meer potentiële en huidige reizigers zijn tussen Nunspeet
en Apeldoorn dan tussen Harderwijk en Apeldoorn.
Ik vraag me dus af in hoeverre zo'n HOV-lijn echt een goed idee is.
Keolis beweerde wel meer bij het ingaan van de vorige concessie... Dat er nauwelijks reizigers tussen Apeldoorn en Harderwijk zijn, kan ook komen door de steeds slechter geworden OV-verbinding in de afgelopen 20 jaar?
Als je Apeldoorn-Harderwijk doorkoppelt naar Lelystad kan je juist een nieuwe doelgroep aanboren. Er is op dit moment geen directe verbinding tussen Apeldoorn en Lelystad, wat toch twee redelijk grote steden zijn.
Ik vind het opvallend dat Urk-Kampen een spitslijn wordt. Wat wordt dan de basislijn voor Urk?
Ik denk dat die vervoersvraag er best nog wel is. Het zal niet overhouden, maar de bus rijdt ook niet leeg rond. Lijn 104 is bovendien de enige buslijn die Kootwijkerbroek bedient.
Dan zou je een buurtbus Ermelo Station - Telgt - Horst - Harderwijk Drielanden - Harderwijk Station - Centrum - Bouw en Infrapark - Leuvenum - Staverden - Speuld - Ermelo moeten doen. De buurtbussen 501 en 513 kunnen dan worden opgeheven. Dit gaat alleen niet in een uur. Je hebt dan een extra buurtbus met extra vrijwilligers nodig.
Lijn 101 kan dan vanaf Putten rechtstreeks naar Ermelo en Harderwijk over de route van de 205. De capaciteit van de 205 in de scholierenspits houdt niet over. De snellere route bespaart ook DRU.
De HOV-lijn zou dan in Harderwijk m.i. over de Verkeersweg moeten rijden en niet over de Burgemeester De Meesterstraat. Dat scheelt ook weer een paar minuten. De halte bij de Alberdingk Thijmlaan is redelijk te belopen vanaf de wijk Frankrijk. Lijn 1 zou dan eventueel opgeheven kunnen worden.