Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: vr 07 okt 2022, 09:17 De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Even vanuit de vakbonden gedacht: Als nu de huidige HC-norm (die is er niet voor niets is) wordt losgelaten, dan is de vraag waarom het niet permanent kan worden losgelaten (als de personeelstekorten ooit zijn opgelost). Uiteindelijk dus minder HC's nodig dus minder werkgelegenheid.

De vakbonden zijn er primair voor de werknemers en denken net even verder na over baanbehoud en salarissen dan wij reizigers die daar niks mee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: vr 07 okt 2022, 11:32 Maar pin me er niet op vast.
Dat zei Jezus ook toen ze hem vroegen of dat kruis wat ie meezeulde van ebbenhout was.
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Respectloos, ongepast en nodeloos kwetsend.
🗣
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

:')
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

TffpaA schreef: vr 07 okt 2022, 14:45 Respectloos, ongepast en nodeloos kwetsend.
Volledig mee eens, en daarbij totaal niet ter zake doend...
F.k.a. Bollenstad
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: vr 07 okt 2022, 11:32
[*]De concessie wordt gewoon onderhands gegund, waarbij het hele feestje van vermeende oneerlijke concurrentie medio volgend decennium weer wordt uitgespeeld (met dezelfde uitkomst);
Heb je niet te maken met Europese regelgeving...?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Ik?
T-hijs schreef: vr 07 okt 2022, 15:33
TffpaA schreef: vr 07 okt 2022, 14:45 Respectloos, ongepast en nodeloos kwetsend.
Volledig mee eens, en daarbij totaal niet ter zake doend...
Shyte, ik was de *O* erachter vergeten...
🗣
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

TffpaA schreef: vr 07 okt 2022, 15:50 Ik?
Dat ik het met je eens ben. En dat de post van Hainje ook nog eens niet ter zake deed. ;)
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Dat was in reactie op VIRM's vraag.
🗣
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Oeps... _O-
F.k.a. Bollenstad
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: vr 07 okt 2022, 09:17
Suus schreef: do 06 okt 2022, 12:30 Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Dat gaat dus al op veel trajecten niet lukken vanwege tunnels. Daarnaast zijn er genoeg trajecten waar je alleen niet het hele perron kunt overzien met meer dan 7 bakken bij het sluiten van de deuren. Bijvoorbeeld vanuit Olst richting Zwolle.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Wat is de wettelijke richtlijn voor tunnels?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Geen idee, Keolis rijdt iig met alleen een machinist door de tunnel Nijverdal. Nou is die natuurlijk maar 500 meter, maar goed.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee. Dus bij 3 stellen 1 machinist en 2 conducteurs die alle drie op een ander stel zitten. Maar ook een passagierende machinist of vertrekassistent telt mee als treinpersoneel.

Dit geldt voor de volgende tunnels:
Gehele HSL traject (altijd bevoegde HC)
Hemtunnel (Sloterdijk - Zaandam)
Velsertunnel (Velsen Noord - Beverwijk)
Schipholtunnel (Amsterdam Riekpolder Aansluiting - Hoofddorp)
Rijswijktunnel (Den Haag Moerwijk - Delft)
Willemsspoortunnel (Rotterdam Centraal - Rotterdam Zuid)
Overkapping Barendrecht (Rotterdam Lombardijen - Zwijndrecht)
Besttunnel (Boxtel - Eindhoven Beukenlaan)
Drontermeertunnel (Kampen Zuid - Dronten)
Tunnel Nijverdal (Raalte - Nijverdal)
Willem van Oranjetunnel (Rijswijk - Delft Zuid)

Echter kunnen taken aan de machinist worden overgedragen maar dit geldt slechts voor maximaal 7 bakken of 9 bakken sprintermaterieel. Dat zijn uiteindelijk veiligheidsafspraken en normen vanuit ILT.

Norm is bij NS echter altijd een Machinist en Conducteur op de trein bij tunnels, ook als het maar 1 treinstel is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13551
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Dus vanuit ILT-regelgeving zou je met ICM-8 en VIRM-10 prima met 1 HC door een tunnel kunnen rijden, als ik het goed begrijp?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

cassie127 schreef:Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee.
[..]
Dit is een regel die de bijsturing zichzelf rond 2012 heeft opgelegd, maar staat nergens in de veiligheidsnormeringen of de handboeken en is dus ook geen wettelijke eis of regel als zodanig.
Voor de veiligheidsnorm bestaat er geen onderscheid tussen trajecten met of zonder tunnels. Ik zou dus in mijn eentje als machinist prima 10 bakken SLT of 9 bakken SNG mee mogen nemen door een tunnel.


Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Ik vraagt me toch af hoe ze dat met de Parijse metrolijn 14 doen. Maar goed, dat heeft natuurlijk weinig met Nederland te maken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Je bedoelt dat land waar binnenlandse treinen al meer dan 40 jaar 300 km/u rijden, een stad van nog geen 250.000 inwoners twee metrolijnen heeft en tal van andere steden in recente jaren een tram hebben laten aanleggen?

Ja, dat heeft inderdaad weinig met Nederland te maken, ja.
🗣
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Wouter Koolmees (D66) aangesteld als nieuwe president-directeur van de NS. NS.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Kijken of hij NS op het juiste spoor kan brengen. Er wacht hem veel werk.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Nou ben ik toch erg benieuwd hoe vaak je nog (D66) gaat zeggen in dit draadje, PHS. Het lijkt net of je iets probeert te insinueren dat je niet openlijk wil zeggen. Ik zou bijna geneigd zijn dat stemmingmakerij te noemen, maar dat zal vast niet je bedoeling zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Post »

PHS schreef: ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Want dat is een voorwaarde, je mag nooit gebruik gemaakt hebben van een dienstauto?
Hij is een bestuurder, met ervaring in zowel een ambtenaren apparaat als in politiek Den Haag. Laten we de beste man het voordeel van de twijfel geven.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gamma »

PHS schreef: ma 10 okt 2022, 19:47 Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Wat een bullshit post.
RobertT
Berichten: 586
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Rintel reed meestal ook in een dienstauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten