Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vinny schreef: ↑ma 29 nov 2021, 22:01
Ik denk niet dat er snel meer dan twee treinen per dag gaan rijden. Dan moet het wel een heel succesvolle verbinding worden en dat zie ik niet snel gebeuren.
Ik vraag me hardop af of je dit zou moeten willen. De overstap is soms prima, soms niets. Je zal dan al in de uren moeten rijden dat er geen goede overstap is. Dan moet je je afvragen of je genoeg reizigers gaat trekken en of je voldoende materieel hebt.
Misschien een uitwerking voor een nieuwe internationale treinmaatschappij?
Mij lijkt dat de verbinding Groningen - Bremen - Hamburg meer toekomst heeft. Een mogelijke Lelylijn zou dan een optie kunnen zijn voor een verlenging naar Amsterdam.
Heel stilletjes en volkomen onofficieel natuurlijk wil ik graag voor een van de vragen (welk materieel) in de OP verwijzen naar een ander topic op dit forum, waar iets over nieuwe treinen voor NS besproken wordt en de vraag naar boven kwam welke verbinding die treinen dan moeten gaan bedienen
Uiteraard is een verbinding als deze een uitstekend idee. Wat mij betreft zou het hoofddoel moeten zijn om overdag een aantal verbindingen Amsterdam-Kopenhagen te hebben met maximaal één overstap. Die overstap zou in Hamburg kunnen zijn, maar eventueel ook in Osnabrück op een directe trein die vanaf daar (of vanaf ergens in het Ruhrgebied) naar Kopenhagen rijdt.
Een stop in Bremen lijkt me wel een must, het lijkt me dat daar toch wel voldoende vervoersvraag naar is van en naar Nederland. (En eigenlijk pleit dat voor een directe trein naar Hamburg en niet voor een overstap in Osnabrück, want die overstap is nu voor een reis naar Bremen al heel redelijk.) Ook zou ik een stop in Osnabrück-Altstadt willen suggereren. Het perron daar lijkt me op het eerste gezicht lang genoeg. Eventueel zou je ook via een van de oostelijke bogen kunnen rijden zodat je op Hbf kan stoppen, maar dan moet je ergens keren en dat kost meer tijd.
Qua materieel lijkt me dat nachttreinmaterieel toch wat te onzeker, dat zou ik niet doen; de stille suggestie hierboven zou mooi zijn. Aan tijdpaden heb ik me nog niet gewaagd...
Laatst gewijzigd door gpvos op za 15 okt 2022, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Toen ik bezig was om de treinen tussen Rheine en Osnabrück op een rijtje te zetten viel mij ineens op dat het pad Amsterdam-Osnabrück (in het andere uur dan de Berlijner) wel heel mooi aansluit op een pad Osnabrück-Hamburg: in beide richtingen 4 minuten om een boogje (helaas zonder perron, dus geen reizigers-stop) in Osnabrück te nemen (de Klus-Kurve).
En als je dan toch laat in Hamburg bent (4 treinen in een 4-uursdienst) kun je eigenlijk net zo goed een paar slaaprijtuigen aan de Snälltåget Berlin-Hamburg-Stockholm hangen, waarmee je een nachttrein Amsterdam-Stockholm creëert (rijtijd ongeveer 19 uur).
Zat ik alleen nog met de keertijd van 1 van de treinen in Amsterdam: die was 24 uur. Beetje zonde wel, dus daar heb ik nog een nuttige bestemming voor gezocht: deze wordt doorgetrokken naar Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge - Oostende. Met een extra retourrit Oostende-Amsterdam omdat het kan (en zodat je materieel niet in Belgistan hoeft te overnachten).
De tijden Oostende-Amsterdam zijn schattingen, Amsterdam-Hamburg komt van DB (mKoK 2024) en Hamburg-Stockholm is de huidige dienstregeling van de Snälltåget.