Acties in het streekvervoer
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Acties in het streekvervoer 2022
FNV heeft nieuwe stakingen aangekondigd voor 19, 20 en 21 oktober. De ov-bedrijven laten het inmiddels minder gelaten over zich heen komen. Hun boodschap is: we gaan niet meer met FNV praten over de CAO die nog t/m 31 december 2022 geldt; laat FNV aan tafel komen om te praten over de CAO voor 2023.
Bron: connexxion.nl
Bron: connexxion.nl
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer 2022
En zo schopt FNV haar eigen geloofwaardigheid onderuit
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer 2022
In de ogen van de FNV is er helemaal geen CAO, omdat zij er niet mee ingestemd hebben. Dat ie met steun van CNV wel verbindend verklaard is willen ze nog altijd niet geloven. Beetje zoals Trump nog steeds over de verkiezingsuitslag denkt
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8709
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Wat gaat er precies staken komende dagen? Ik weet dat GVB en HTM niet staken, RET deels (ex-Qbuzz chauffeurs), maar gelden de stakingen enkel voor bussen of ook voor regionale treinen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Alleen voor regionale treinen die onder de CAO-OV vallen. Dat is in ieder geval Limburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Regionale treinen in Achterhoek-Rivierenland rijden ook gewoon, net zoals de bussen in de Achterhoek.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
En ook voor de rest zullen er nog flink wat bussen blijven rijden. Ik hoor van verschillende chauffeurs (ook van FNV-leden) dat ze het staken zat zijn en niet meer mee doen. En er zijn er zelfs wat die hun FNV-lidmaatschap (mede) hierom opgezegd hebben.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Dezelfde regio's en concessies die 16 september staakten.
Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Grt. Stefan
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Daar heb je zeker wat aan: geldtekorten waardoor er flink wat collega's worden ontslagen, want de vervoerders hebben vanzelfsprekend tijdens de aanbesteding geen rekening gehouden met de hoogste inflatie ooit in combinatie met een fors verlies van reizigers.zone2000 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 13:07Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ah, glas is weer halfleeg zo te lezen. Wees blij dat er tenminste nog iets komt in een reeds getekende en afgesloten CAO. En zolang de FNV blijft doen wat ze doen (cq. kansloze stakingen organiseren waardoor ze indirect de onderhandelingen voor CAO 2023 frustreren of zelfs blokkeren), lijkt het erop dat er voorlopig sowieso geen structurele loonverhoging komt.... (wellicht dat de VWOV op een dag de FNV compleet passeert en alleen gaat onderhandelen met de CNV, maar dat weet ik niet).zone2000 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 13:07Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
@sirvinniei
Zolang er nog steeds een schreeuwend tekort is aan personeel én er een RVU regeling is waar verassend veel tegen pensioengerechtigde chauffeurs gebruik van maken, zie ik zelf nog geen ontslaggolf aankomen.
Grt. Stefan
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik las vandaag ook ergens (volgens mij Brabants Dagblad of de Telegraaf, editie van afgelopen donderdag) dat personeelstekorten ook een blijvertje worden en dat werkgevers op andere manieren met elkaar moeten gaan concurreren.
Op zich ook ergens wel logisch dat die persoon dat zegt, de laatste boomers zijn nu zo zoetjes aan met pensioen gegaan.
Op zich ook ergens wel logisch dat die persoon dat zegt, de laatste boomers zijn nu zo zoetjes aan met pensioen gegaan.
🍉
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Zonder migratie zou de bevolking al een tijdje krimpen, maar dat besef begint nu pas door te dringen bij veel beleidsmakers. De beroepsbevolking heeft naar verhouding tot de totale bevolking nu gepiekt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Re: Acties in het streekvervoer 2022
FNV wil wel praten over CAO 2023, maar alleen op voorwaarde dat de werkgevers met concrete voorstellen komen.
Dat zal wel meevallen gezien de personeelstekorten.sirvinniei schreef: ↑ma 17 okt 2022, 14:01 Daar heb je zeker wat aan: geldtekorten waardoor er flink wat collega's worden ontslagen, want de vervoerders hebben vanzelfsprekend tijdens de aanbesteding geen rekening gehouden met de hoogste inflatie ooit in combinatie met een fors verlies van reizigers.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De communicatie vanuit zowel FNV als de VWOV maakt wel aardig duidelijk dat ze zelfs bij dat stadium voor CAO 2023 nog niet zijn. En daar komen ze ook niet zolang het VWOV geen zin heeft om aan tafel te gaan met een partij die continu stakingen afkondigd over een geldige en afgesloten CAO (dat FNV deze niet heeft willen tekenen is het probleem van de FNV). Tuurlijk, FNV mag oproepen tot staken, dat is immers een recht in Nederland, maar in dit geval hebben ze onhaalbare doelen. Het wordt hoog tijd dat FNV bij zinnen komt, komende 3 dagen als laatste staking doen, eventuele verdere stakingen opschort, en eens fatsoenlijk en constructief aan tafel gaan. Wordt hoog tijd, over 2.5 maand is het 2023 en als het zo doorgaat voorzie ik dat er dan nog geen nieuw CAO ligt.
Grt. Stefan
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik zie de nieuwe CAO wel weer gesloten worden met alleen CNV eigenlijk...
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ook de verkeersleiding van Arriva gaat staken, voor het eerst. Dat gaat gevolgen hebben voor busvervoer, ook in concessies met MuMo.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... n-ook-stak
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... n-ook-stak
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Een "bonus" of eenmalige uitkering wordt niet anders belast dan je gewone loon. Of je jaarloon nou €40000 is en je een bonus van €1000 krijgt of een jaarloon van €41000 hebt, je houdt exact hetzelfde over na belastingen.
(Tenzij het een echte bonus is, die is soms niet pensioen- en vakantiegeldgevend, maar dat is hier niet het geval, of tenzij je het over miljoenenbonussen van DGA's hebt)
Maar als je liever geen geld hebt dan zo'n €580 netto, dan zijn er genoeg goede doelen die er erg blij mee zijn.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik werk al bijna 9 jaar in het OV en er is in die tijd nog geen een CAO afgesloten voor de ingangsdatum, de boekjes met de tekst komen vaak pas na de helft van de looptijd en het laatste boekje dat ik heb is 2018-2020.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer 2022
https://nos.nl/artikel/2448962-minder-b ... d-ik-me-af
70-80% van de bussen rijden. Lage stakingsbereidheid zo te zien
Enfin, beetje kansloze stakingen. De kans dat de CAO wordt veranderd voor de nieuwe onderhandelingen lijkt me vrijwel 0. Misschien houdt de FNV teveel vast aan het resultaat van de onderhandelingen met de NS.
70-80% van de bussen rijden. Lage stakingsbereidheid zo te zien
Enfin, beetje kansloze stakingen. De kans dat de CAO wordt veranderd voor de nieuwe onderhandelingen lijkt me vrijwel 0. Misschien houdt de FNV teveel vast aan het resultaat van de onderhandelingen met de NS.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Las wel ergens dat ze daar hoop uit putten ja. De werkgevers hebben ook wel een terecht punt dat veel van wat FNV wil beter in de onderhandelingen voor 2023 past. Het is immers bijvoorbeeld knap lastig de werkdruk met terugwerkende kracht te verlagen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten