Het lijnnetkaarten-topic
Re: Het lijnnetkaarten-topic
...
- De lijn uit Maastricht komt van de verkeerde kant Liège-Guillemins binnen (de richting lijkt bij andere stations wel meegenomen te zijn).
- Verviers-Centre moet Verviers-Central zijn.
- Bij Quévy ontbreekt het streepje op de e.
- Station Aulnoye moet zijn Aulnoye-Aymeries.
- Bij Muizen ontbreekt de verbinding naar Mechelen (voor treinen Leuven-Dendermonde).
...
- De lijn uit Maastricht komt van de verkeerde kant Liège-Guillemins binnen (de richting lijkt bij andere stations wel meegenomen te zijn).
- Verviers-Centre moet Verviers-Central zijn.
- Bij Quévy ontbreekt het streepje op de e.
- Station Aulnoye moet zijn Aulnoye-Aymeries.
- Bij Muizen ontbreekt de verbinding naar Mechelen (voor treinen Leuven-Dendermonde).
...
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Waarom staan de stations in Brussel alleen in het Frans op de kaart, zonder de tekst Brussel? Verder lijk je tijdens het maken van de kaart een paar keer van filosofie gewisseld, van topografisch getrouw naar bochten van 90 graden naar vloeiende bogen. Waar het in België nu juist aan ontbreekt is een netkaart die wat meer ruimte geeft aan Brussel met zijn enorme hoeveelheid stations en de wat minder fijnmazig ontsloten delen van het land wat minder ruimte op de kaart geven.
Verder had ik helaas ook nog wat correcties:
- Het is op deze kaart onduidelijk dat je van Brussel-Noord naar Brussel-Schuman kan reizen, en van Brussel-Noord naar Bockstael.
- Daarentegen staat er op dat je van Bockstael naar Meiser kan, terwijl dat nu juist weer niet kan.
- De weergave van de sporen bij Etterbeek/Arcaden/Delta/Watermaal is ook niet helemaal correct, je kan niet direct tussen Arcaden en Watermaal rijden, de overige verbindingen bestaan wel.
- Het is Hoeilaart, niet Heilaart.
- De stations Ceroux-Mousty en Court-Saint-Etienne ontbreken.
- Erquelinnes en Erquelinnes-Village zijn van positie gewisseld.
- Feignies is geen geopend station
- Na Ronet volgen Flawinne en Floreffe, beide zijn op de kaart verkeerd geschreven.
Verder had ik helaas ook nog wat correcties:
- Het is op deze kaart onduidelijk dat je van Brussel-Noord naar Brussel-Schuman kan reizen, en van Brussel-Noord naar Bockstael.
- Daarentegen staat er op dat je van Bockstael naar Meiser kan, terwijl dat nu juist weer niet kan.
- De weergave van de sporen bij Etterbeek/Arcaden/Delta/Watermaal is ook niet helemaal correct, je kan niet direct tussen Arcaden en Watermaal rijden, de overige verbindingen bestaan wel.
- Het is Hoeilaart, niet Heilaart.
- De stations Ceroux-Mousty en Court-Saint-Etienne ontbreken.
- Erquelinnes en Erquelinnes-Village zijn van positie gewisseld.
- Feignies is geen geopend station
- Na Ronet volgen Flawinne en Floreffe, beide zijn op de kaart verkeerd geschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Bedankt voor alle feedback. Ik heb de kaart gebaseerd op de huidige NMBS-netkaart. Voor zover mogelijk blijf ik hierbij topografisch getrouw, maar met name rond Brussel is dat onmogelijk. De stations rond Brussel heb ik eentalig gemaakt om de kaart leesbaar te houden. Er is ook een Nederlandstalige versie. Nochtans zou ik linksonderin de kaart ruimte kunnen maken voor de anderstalige versie van Brussel.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
- Spoiler: show
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ken het Belgische spoornet niet goed genoeg om er inhoudelijk commentaar op te leveren, maar cartografisch heb ik nog wel wat opmerkingen.
Zo lijk je de werkelijke geografie nog wat veel te hebben willen aanhouden, waardoor je met name rond Brussel in de problemen komt met het plaatsen van stationslabels, die je daar schuin en soms zelfs dwars door lijnen heen hebt moeten plaatsen. Je zou eens kunnen proberen dat soort gebieden uit te vergroten zodat je meer ruimte creëert. Per slot van rekening is dat het idee achter een schematische weergave: versimpeling en verduidelijking door vertekening.
Meer in het algemeen zou ik proberen alle labels horizontaal te zetten, voor zowel de leesbaarheid als de 'rust' die het ontwerp ermee uitstraalt. In het eerder benoemde gebied wordt dat misschien nog een uitdaging, maar ik zie ook genoeg labels die in de huidige layout al prima horizontaal gezet kunnen worden.
De integratie van HSL-lijnen is slim bedacht, maar bij Luik en met name Leuven leidt je ontwerpkeuze ertoe dat het net lijkt alsof de lijn daar eindigt. De lijn ná deze stations doortrekken en in de blauwe lijnen laten opgaan zou dat al oplossen.
Ik zou ook de landsgrenzen stileren tot alleen horizontalen, verticalen en diagonalen van 45 graden, en niet de wat vrijere hoeken die je nu hebt gekozen - die vloeken nogal met de strakke layout van je spoornet.
Tot slot - maar da's meer iets voor later want heel veel werk - zou het nóg mooier zijn als je de individuele treinseries zou weergeven.
Zo lijk je de werkelijke geografie nog wat veel te hebben willen aanhouden, waardoor je met name rond Brussel in de problemen komt met het plaatsen van stationslabels, die je daar schuin en soms zelfs dwars door lijnen heen hebt moeten plaatsen. Je zou eens kunnen proberen dat soort gebieden uit te vergroten zodat je meer ruimte creëert. Per slot van rekening is dat het idee achter een schematische weergave: versimpeling en verduidelijking door vertekening.
Meer in het algemeen zou ik proberen alle labels horizontaal te zetten, voor zowel de leesbaarheid als de 'rust' die het ontwerp ermee uitstraalt. In het eerder benoemde gebied wordt dat misschien nog een uitdaging, maar ik zie ook genoeg labels die in de huidige layout al prima horizontaal gezet kunnen worden.
De integratie van HSL-lijnen is slim bedacht, maar bij Luik en met name Leuven leidt je ontwerpkeuze ertoe dat het net lijkt alsof de lijn daar eindigt. De lijn ná deze stations doortrekken en in de blauwe lijnen laten opgaan zou dat al oplossen.
Ik zou ook de landsgrenzen stileren tot alleen horizontalen, verticalen en diagonalen van 45 graden, en niet de wat vrijere hoeken die je nu hebt gekozen - die vloeken nogal met de strakke layout van je spoornet.
Tot slot - maar da's meer iets voor later want heel veel werk - zou het nóg mooier zijn als je de individuele treinseries zou weergeven.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ben weer begonnen aan een nieuw project - een project dat ik al jaren voor me uit schuif:
Work in progress, dus er zal nog veel bij komen en veel aan veranderen.
Work in progress, dus er zal nog veel bij komen en veel aan veranderen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het duurde even voordat ik doorhad waarnaar ik keek.
Mooie opzet tot dusverre.
Mooie opzet tot dusverre.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank! Een update:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooi werk! Ik vind het wel trippy dat er nergens verticale of horizontale lijnen zijn, alles loopt schuin. Ben daar momenteel geen fan van, misschien is het wennen...
Rond Heerlen lijken er wat foutjes in te zijn geslopen; Hrl heeft geen naam, Lg is gekloond en Egh is niet meer. (En als je de huidige dienstregeling aanhoudt, ontbreekt de nieuwe non-stop trein Hrl-Hz.)
Daarnaast zie ik de 32300 ingetekend tot Vl (waar maar enkele ritten per dag naartoe/vandaan rijden) maar de 8700 (of 8600, welke van de twee 's avonds niet rijdt) ontbreekt volledig.
Rond Heerlen lijken er wat foutjes in te zijn geslopen; Hrl heeft geen naam, Lg is gekloond en Egh is niet meer. (En als je de huidige dienstregeling aanhoudt, ontbreekt de nieuwe non-stop trein Hrl-Hz.)
Daarnaast zie ik de 32300 ingetekend tot Vl (waar maar enkele ritten per dag naartoe/vandaan rijden) maar de 8700 (of 8600, welke van de twee 's avonds niet rijdt) ontbreekt volledig.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het is nog duidelijk in voorbereiding, maar ik geloof direct dat het nogal een werkje is.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wat mij opvalt is dat een van de twee stations Landgraaf eigenlijk Heerlen de Kissel had moeten zijn. Maar dat station is al drie jaar gesloten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De trein uit Tiel stopt niet in Arnhem Zuid
Re: Het lijnnetkaarten-topic
En inderdaad, als je de huidige dienstregeling aanhoudt heb je in Zuid-Limburg de RS15 Sittard-Heerlen, de RS18 Maastricht Randwyck-Kerkrade en rijdt de RE18 uit Aachen theoretisch ook door tot Maastricht Randwyck.
Ik zou zelf de knik in de Maaslijn bij Venray zetten i.p.v. Vierlingsbeek omdat dat ook deels een eindpunt is. En persoonlijk zou ik niet overal dezelfde afstanden aanhouden, in Helmond en Tilburg zit bijvoorbeeld gigantisch veel ruimte tussen de stations en de rest van die lijnen voelt dan weer heel krap. Maar ziet er wel interessant uit!
Ik zou zelf de knik in de Maaslijn bij Venray zetten i.p.v. Vierlingsbeek omdat dat ook deels een eindpunt is. En persoonlijk zou ik niet overal dezelfde afstanden aanhouden, in Helmond en Tilburg zit bijvoorbeeld gigantisch veel ruimte tussen de stations en de rest van die lijnen voelt dan weer heel krap. Maar ziet er wel interessant uit!
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank voor alle reacties tot nu toe. Er is nog een hoop werk te verzetten, en ook over wat ik tot nu toe heb gemaakt ben ik op een aantal aspecten nog niet tevreden. Maar het is ook vooral een ontwerpexperiment, waarbij ik probeer om een kaart die ik een aantal jaren geleden heb gemaakt uit te breiden met alle individuele treinseries (dienstregeling 2023, doordeweeks overdag):
Ik moet daar nu al een aantal andere keuzes maken dan toen om de zaken passend te krijgen - zeker in de Randstad is het nogal een uitdaging met al die treinseries die hier samenkomen. Maar het is wel erg leuk om mee bezig te zijn!
Ik moet daar nu al een aantal andere keuzes maken dan toen om de zaken passend te krijgen - zeker in de Randstad is het nogal een uitdaging met al die treinseries die hier samenkomen. Maar het is wel erg leuk om mee bezig te zijn!
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Indrukwekkend
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Een update:
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Twee kleine opmerkingen:
Op Hardinxveld Blauwe Zoom stoppen alleen de treinen van en naar Geldermalsen.
Waarom staat serie 8900 niet tussen Wd en Ledn?
Op Hardinxveld Blauwe Zoom stoppen alleen de treinen van en naar Geldermalsen.
Waarom staat serie 8900 niet tussen Wd en Ledn?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het is een beetje een gepuzzel daar in het zuiden met wat er nu wel en niet rijdt. Als ik het goed heb, zit het nu als volgt:
Stoptrein Maastricht Randwyck - Roermond;
Stoptrein Sittard - Heerlen
Stoptrein Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum;
Sneltrein-die-geen-sneltrein-is Aachen - Heerlen, die daarbij ook Eygelshoven Markt bedient.
Heb ik het zo goed?
Re: Het lijnnetkaarten-topic
"Onze" Wiki zegt wat anders:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 900_(2023)
Of ik begrijp het verkeerd.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 900_(2023)
Of ik begrijp het verkeerd.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
En wat wijkt er dan vanaf ?
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Maar dat is een afwijking tov de reguliere dienstregeling, daar bouw je geen lijnenkaart voor lijkt me.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten