Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Arriva kan de treinstellen toegelaten tot Duitsland nog niet ombouwen omdat er een nieuwe toelating nodig is na de upgrade. Er is 1 van de 8 treinen met Duitse toelating omgebouwd, en die staat nu voor nieuwe toelating in Duitsland. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/946556/v ... leden-tijd
Re: Trein Groningen - Leer
Zijn er maar 8 stellen geschikt voor Duitsland? Ik dacht altijd dat er naderhand nog 3 extra geschikt waren gemaakt, als ik althans Wikipedia mag geloven.
Re: Trein Groningen - Leer
Klopt. Er zijn inderdaad elf die geschikt zijn voor Duitsland.
Het stel dat in Duitsland staat is de 10303. Dit is nog het enige 'rode' stel van Arriva Noord-Nederland.
Het stel dat in Duitsland staat is de 10303. Dit is nog het enige 'rode' stel van Arriva Noord-Nederland.
Re: Trein Groningen - Leer
De geplande spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten om de reistijd Groningen - Bremen te verkorten gaat niet door. Daarentegen wordt het geld besteed aan 'slimmere wissels' om sneller stations in en uit te rijden. Over het hele traject scheelt dit 20 minuten, waarvan 15 minuten tussen Groningen en Leer. Ik ben benieuwd of die wissels bij alle stations komen of bij een deel ervan. Gemiddeld zal toch ongeveer een minuut per station bespaard moeten worden om dit te halen.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/961999/g ... e-reistijd
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/961999/g ... e-reistijd
Re: Trein Groningen - Leer
wat een bullshit. Die dieseltreinen trekken gewoon van zichzelf zo langzaam op, dat los je niet met een slimme wissel op.
En naast dat ze langzaam optrekken sta je bij ieder gat te wachten om elkaar te passeren.
Het is gewoon een boemel-lijn en zal nooit meer worden. Of je het nu wunderlinie noemt of nog mooiere namen. Alsof je straks met een ICE van Amsterdam via Lelylijn naar Groningen en Bremen rijdt via Kropswolde, Scheemda en het mondiale Nieuweschans.
En naast dat ze langzaam optrekken sta je bij ieder gat te wachten om elkaar te passeren.
Het is gewoon een boemel-lijn en zal nooit meer worden. Of je het nu wunderlinie noemt of nog mooiere namen. Alsof je straks met een ICE van Amsterdam via Lelylijn naar Groningen en Bremen rijdt via Kropswolde, Scheemda en het mondiale Nieuweschans.
Re: Trein Groningen - Leer
Die slimme wissels komen juist i.c.m. een snelheidsverhoging op het baanvak Groningen - Nieuweschans, wat nu doorgaans nog 100km/u is.
Als je dus de wissels aanpast dat sneltreinen met 130/140 door een station kunnen karren in plaats van moeten afremmen bij het passeren van elk stationnetje, hebben ze dus blijkbaar een dienstregeling gevonden waarbij je 15 tot 20 minuten kan besparen op Groningen-Bremen.
Op het moment doet de sneltrein GroningenHS - Winschoten er 28 minuten over.
Afstand van het traject is ong. 34 km.
Met twee tussenstops in de dienstregeling is de algemene snelheid dus ong. 73 km/u.
Stel je verhoogt het baanvak met 30-40 procent, dan heeft de trein conflictvrij een gemiddelde snelheid van tussen de 95 en 102 km/u in het ideale scenario een rijtijd van onder de 20 minuten naar Winschoten. dus -8minuten.
En die winst kan nog meer oplopen als je niet meer in Scheemda stopt, minstens 2 minuten door niet meer halteren en wellicht nog meer doordat de gemiddelde snelheid omhoog gaat. Dus zonder wissels behaal je al ruim 10 minuten.
Nou ben ik geen expert op het baanvak, dus zullen er wel andere factoren die de huidige rijtijd beinvloeden, daar baseer ik immers m'n rekensommetje op. Dus een kwartier kan er zeker gewonnen worden. Maar of het robuust wordt...
Als je dus de wissels aanpast dat sneltreinen met 130/140 door een station kunnen karren in plaats van moeten afremmen bij het passeren van elk stationnetje, hebben ze dus blijkbaar een dienstregeling gevonden waarbij je 15 tot 20 minuten kan besparen op Groningen-Bremen.
Op het moment doet de sneltrein GroningenHS - Winschoten er 28 minuten over.
Afstand van het traject is ong. 34 km.
Met twee tussenstops in de dienstregeling is de algemene snelheid dus ong. 73 km/u.
Stel je verhoogt het baanvak met 30-40 procent, dan heeft de trein conflictvrij een gemiddelde snelheid van tussen de 95 en 102 km/u in het ideale scenario een rijtijd van onder de 20 minuten naar Winschoten. dus -8minuten.
En die winst kan nog meer oplopen als je niet meer in Scheemda stopt, minstens 2 minuten door niet meer halteren en wellicht nog meer doordat de gemiddelde snelheid omhoog gaat. Dus zonder wissels behaal je al ruim 10 minuten.
Nou ben ik geen expert op het baanvak, dus zullen er wel andere factoren die de huidige rijtijd beinvloeden, daar baseer ik immers m'n rekensommetje op. Dus een kwartier kan er zeker gewonnen worden. Maar of het robuust wordt...
Re: Trein Groningen - Leer
de ondergrond was toch niet goed voor hoge snelheden? volgens mij traject Zuidbroek - Scheemda
Daar staat me nog iets van bij
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191131/t ... ht-te-zwak
Het is een wiederline en als er ooit een normale trein Groningen - Bremen komt dan is dat werkelijk een wonder, dan wunderline.
Kans op een snelle trein 0.
Want dan heb ik het nog niet over het traject Leer en Oldenburg; grotendeels enkelsporig en met zoveel bochten dat 100km/u al onwaarschijnlijk is
Daar staat me nog iets van bij
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191131/t ... ht-te-zwak
Het is een wiederline en als er ooit een normale trein Groningen - Bremen komt dan is dat werkelijk een wonder, dan wunderline.
Kans op een snelle trein 0.
Want dan heb ik het nog niet over het traject Leer en Oldenburg; grotendeels enkelsporig en met zoveel bochten dat 100km/u al onwaarschijnlijk is
Re: Trein Groningen - Leer
Dat gedroom over een IC(E) is inderdaad misplaatst. Twee en een half uur voor Groningen-Bremen wordt het hooguit. Maar eerst zien of die brug nog gebouwd wordt. Of zijn ze al begonnen?
Re: Trein Groningen - Leer
Slimmere wissels is wat verkeerde term hier, alle stations op dit lijntje zijn zo te zien al bediend, 'domme wissels' (stations met onbediende inrijdseinen) heb je nog wel op de lijntjes naar Delfszijl en Roodeschool maar richting Winschoten al een tijd niet meer (als ze er ooit al gelegen hebben).
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Het enige dat ik me kan indenken is dat de huidige treinen op Hoogezand - Groningen worden omgedraaid. Dan komt de sneltrein zo te liggen dat doorkoppelen naar Leeuwarden mogelijk wordt en in Winschoten door naar Leer.
In de Groningen knoop komen dan de trein naar Veendam te liggen (toekomst door naar Stadskanaal) en iets later de sneltrein uit Leeuwarden naar Leer. Ik verwacht dan een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Leer en een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Groningen Europapark.
In de Groningen knoop komen dan de trein naar Veendam te liggen (toekomst door naar Stadskanaal) en iets later de sneltrein uit Leeuwarden naar Leer. Ik verwacht dan een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Leer en een uursdienst sneltrein Leeuwarden - Groningen Europapark.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat hangt af van de aansluiting te Leer. Ik verwacht zelf niet dat er een trein Groningen-Bremen wordt ingelegd, al is de deelstaat Niedersachsen wel voorstander van dat plan. Op zich zou ik een IC (Groningen-)Leer-Oldenburg-Bremen-Hamburg wel toejuichen als aanvulling op de bestaande IC en RE treinen. Maar dat zal er wel niet inzitten.
De 15 minuten reistijdwinst tussen Groningen en Nieuweschans vind ik ook erg optimistisch. Dat red je denk ik niet met een iets hogere baanvaksnelheid en betere wissels.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Trein Groningen - Leer
Een IC Amsterdam-Bremen zou nog mooier zijn, als er nog een Duitsland optie komt voor de ICNG.
Ik heb geen onderschrift
Re: Trein Groningen - Leer
Dan zou een stukje waslijn erbij ook wel handig zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Trein Groningen - Leer
Ik heb geruchten gehoord dat er stellen met een Duitsland pakket besteld zijnsirvinniei schreef: ↑zo 02 okt 2022, 23:02 Een IC Amsterdam-Bremen zou nog mooier zijn, als er nog een Duitsland optie komt voor de ICNG.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Trein Groningen - Leer
O natuurlijk. Het Groningse deel is en wordt niet geelectrificeerd.
Wel overigens als het aan de Duitsers ligt https://www.treinenweb.nl/nieuws/9536/d ... rline.html
Wel overigens als het aan de Duitsers ligt https://www.treinenweb.nl/nieuws/9536/d ... rline.html
Ik heb geen onderschrift
Re: Trein Groningen - Leer
Ik zei vandaag iets over de Friesenbrücke. Dat had ik beter niet moeten doen:
SpoorPro:
SpoorPro:
Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar
De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland pakt veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht. De kosten van de herbouw van de spoorbrug bij Weener worden nu door DB Netz geschat op 200 miljoen euro. Direct na het ongeluk dat de brug in 2015 beschadigde ging DB Netz nog uit van een reparatie die hooguit 5 miljoen euro zou kosten. De brug kan naar verwachting eind 2024 heropend worden, al bestaan daar links en rechts nog de nodige twijfels over.
De kosten voor nieuwbouw van de brug liepen op van 5 miljoen voor reparatie, naar 30 miljoen, 66, 96 en 125 naar nu dus 200 miljoen. De verwachting is dat de uiteindelijke kostprijs nog wat hoger zal liggen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Onderstel beschadigd en Meijer Werf eist een beweegbare brug. Het was een vaste brug dat incidenteel werd uitgetild voor als er een cruiseschip langs moest. Ook is de regio lastig te bereiken.
Re: Trein Groningen - Leer
Een brug voor de prijs van een tunnel. Tel uit je winst.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Trein Groningen - Leer
Volgens mij kan Flixbus Groningen - Leer / Bremen prima zonder spoorbrug rijden?
Re: Trein Groningen - Leer
Zelfs de SEV van Groningen naar Leer heeft die brug niet nodig.
Re: Trein Groningen - Leer
Hoeveel duurder zou het zijn om de spoorlijn om te leggen ten zuiden van Papenburg, waar de werf van Meyer zit?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Duurder dan een tunnel bij Leer denk ik zo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten